Brukar elleverantörerna vilja ha mätaren i ett fasadskåp också? Egentligen skulle den ju passa bättre där. Eftersom den sitter på den där gamla metalllådan så tar den enorm plats.
 
Självklart vill de ha den i fasadskåp, dels avlämningspunkt servis dels tillgång till mätaren som är deras egendom.
 
Kanske den på 23 också är intresserad av en ny servis och flytta ut mätare från sin källartrapp, lite samordnad grävning.

protte
 
Snacka med en elektriker som gör en anmälan. Han smäcker upp ett fasadmätarskåp på huset. Utanpåliggande(om du nu inte har lust att fälla in ett i huset någonstans eller garage etc.) Han förbereder ny kabel från fasadmätarskåpet till din elcentral och sen bestämmer han och nätägaren att nu flyttar vi mätaren så bryter de ner ett par timmar så att elektrikern kan plocka bort mätarblocket i trappen och lägga in den nya matningen till centralen. Nätägaren flyttar elmätaren till fasadmätarskåpet och lägger in den nya kabel som dras till skåpet på gatan alt skarvar in den gamla kabel i skåpet.
Den gamla försäkringslådan i trappen kan nu plockas bort.

Det du får stå för är Fasadmätarskåpet och arbetskostnaden för elektrikern och materialet inne i bostaden.
Nätägaren brukar ta denna kostnad med flytt av elmätaren och plombering och omläggning ute i sitt nät.

De vill ha bort försäkringslådor och ha ut mätartavlor till fasadmätarskåp eller ner till Elrum i lägenhetskomplex.
De vill även ha bort idiotin med att sy kablar mellan hus. Detta är något som försvårar när de behöver bryta ner i nätet för enskild kund.

EDIT:
Det där är en nyare version av ETTNoll va?
Om nu det har varit lite känsla på det där äldre skåpet ute i gatan så bör det finnas plats. Beror helt på vad de har använt för grejor och om det är av gamla nakna skenor eller nya petsäkra skenor. Det är ju inte fel för nätägaren att byta ut dessa gamla "farliga skåp" eller iaf byta insatsen isf.
 
Redigerat:
Vad är ETTNoll?

Nu har jag iallafall stämt av med FEV och de vill mycket riktigt ha ut mätare och huvudsäkring utanför huset. Så här ser förutsättningarna ut.

Om jag vill flytta min servis till ett fasadskåp så får jag bekosta följande:
Grävning och återställning på min tomt
Fasadskåp för elmätare och huvudsäkring.
Allt inre eljobb, dvs koppling från elmätare till elcentral.

Fev bekostar följande:
Kablage från skåp, eventuell ny elmätare, ny huvudsäkring, inkoppling av detta i fasadskåp.
Grävning för, och skarvning, av kabel till grannen.

Alltså goda förutsättningar för samordning med övrigt bygge utan att det behöver bli särskilt dyrt.

Finns det snygga skåp som kan fällas in i fasaden?
 
pelpet skrev:
Finns det snygga skåp som kan fällas in i fasaden?
Jag gillar dessa från Garo:

Garo.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Likadant skåp på bild från mitt husbygge:

blogger-image-1788246416.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Och det går att måla både ram och dörr.

Protte
 
Det där garo-skåpet verkar ju snyggt och lämpligt. Men hur går man lämpligast upp med servisledningen i ett sånt skåp? Ska man förbereda med ett rör i plattan som går upp i väggen till skåpet?
 
Falu Energi och Vatten äger nätet. Deras ledningar brukar ligga på ca 60 cm djup.

Vad innebär det att följa elverkets norm?
 
Maila till falu energi. Texten försvann när jag redigerade förra svaret...
Men det borde vara samma regler.
 
pelpet skrev:
Det där garo-skåpet verkar ju snyggt och lämpligt. Men hur går man lämpligast upp med servisledningen i ett sånt skåp? Ska man förbereda med ett rör i plattan som går upp i väggen till skåpet?
Jag byggde in en 50mm slang i grunden och väggen som slutar precis under en av "utbrytningarna" i skåpets botten
Eller, jag satte faktiskt två slangar, en ligger pluggad nere i marken nån meter från skåpet, jag tänkte att den kan vara bra att ha någon gång om jag vill dra ut matning för något i framtiden.
 
Man drar MINST 2 (men oftast fler) rör/slang från skåp till mark, ett för inkommande el, ett för ev tele, ett för ev tv/data samt ofta ett för el till tex ett fristående garage. Det oavsett om man ska ha tele mm. orsaken är att framtidsäkra och att det i byggskedet är enkelt att stoppa dit några "extra" rör. Att i framtiden ev bryta upp väggen är ju ett betydligt större projekt.
 
Burkar man gå in med fiber, tele, tv och annat mys i ett sånt här fasadskåp också? Jag hade för mig att man inte fick blanda starkström och svagström fast när jag tänker efter är det nog bara så att man inte får dra starkström och annat i samma VP-rör och i samma dosa.

Jag har ju tänkt ha en friggebod senare. Så även om den inte ska ha en egen elcentral så är det nog smart att dra slang från fasadskåpet och mot friggeboden från fasadskåpet, och dubbla slangar till elcentralen. Då borde kan kunna dra ström från elcentralen, via skåpet och till friggan.

Man kan ju aldrig ha för mycket kanalisation :).
 
Om du tittar på bilden av mätarskåpet så har du under mätartavlan ett utrymme som är avsett för just svagström/fiber.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.