Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag tror att TS började i fel ända med frågorna kring köksprojektet. Problemet var att skapades flera trådar om detaljer när det egentligen handlar om en total köksrenovering. Det gör att många svar blir lite spretande alltefter som tråden utvecklas.
Vid småjobb kanske man föreslår en lösning som blir enkel integrera i befintlig installation och bara uppfyller grundläggande funktion och säkerhetskrav.
Men när vi istället pratar om en total köksrenovering tillkommer att hela köksinstallationen skall uppfylla moderna krav på säkerhet och funktion. Då tillkommer även förstärkning av matningen till köket, jordade vägguttag och jordfelsbrytare m.m.

Vad gäller återanvändade av elmaterial. I det fallet tror jag att det svårt / olämpligt att göra i ett kök eftersom skyddsjordning krävs överałlt och att alla kopplingspunkter måste vara " perfekta" eftersom belastningen ofta är 10 a eller mer regelbundet.

Får en elektriker nyinstallera antikt elmaterial eller måste hen använda t.ex renova?. Fördelen med renova är att den serien är fullt modern men ser gammal ut.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Alltså, du framställer mina trådar som problem, jag ser det inte på det sättet.

Jag har lärt mig jättemycket! Visst, jag borde ha bakat ihop det till en tråd, där jag sedan kunnat ställa de specifika frågorna, det hade varit bättre inser jag nu, men det har ju inte funnits brist på konstruktiva förslag på hur en lösning kan se ut för mig i slutändan. Så jag ser dem, trots tjafs, som succéer informationsmässigt.

Min ingång har ju hela tiden varit att undersöka vad som måste och kan göras. Jag hade när jag startade den här tråden ingen aning om att all el behövde bytas, utan undrade ju initialt hur stort jobb det är för en elektriker att flytta ett modernt spisuttag en och en halv meter. Sen har mina följdfrågor lett till en situation där jag nu är medveten om att de tidigare lösningarna varit otillräckliga.

Jag upplever det lite som att jag inte tillåts vara okunnig med ett kunskapsbehov, och lite "tänk inte så mycket utan låt elektrikern göra sitt jobb".

Det känns som en trist exkluderande mentalitet och jag undrar, är det inte roligare för er som uppenbarligen kan asmycket, att visa det på ett ödmjukt sätt än att ständigt ifrågasätta anledningen till mina frågor?

Jag trodde nog att Byggahus skulle vara ett roligare forum att hänga på, men det är en annan femma.

Tack för alla bra svar, ni som bjudit på dem, vi kanske ses i andra delar av forumet, känner mig färdig här på El.

Det är inget problem att du är okunnig med kunskapsbehov, det jag reagerar på är att du verkar opponera dig mot svar som inte matchar dina önskemål.

Jag är som sagt var ingen expert på elinstallationer, däremot vet jag så pass mycket om dem för att inse att det är nästan omöjligt att säga man kan eller bör göra i ett visst läge om man inte har varit på plats och sett hur det ser ut och rett ut alla förutsättningar.

Visst går det att reda ut de förutsättningarna på ett forum, men då blir det kanske 30-40 inlägg med frågor som ska besvaras innan man fått hela bilden klar för sig. Med en elektriker på plats fixar man de frågorna och svaren på 10 minuter.

TS kan ju få en mer mångfacetterad syn på sina frågor/önskemål på tex BH-forum än genom att ta in en godtycklig elektriker. Det kan säkert vara värdefullt med tanke på de olika mer ovanliga, specifika delar som verkar vara önskvärda med tex användande av äldre tidstypiskt material.

Det som frågats om är ju inga märkvärdigheter, det går utmärkt att ha en vettig uppfattning kring detta utan att vara på plats, särskilt om en dialog kommer igång utan onödigt ....

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Nerre> Att ställa följdfrågor måste väl ändå vara acceptabelt, i en tråd jag själv skapat? Att fördjupa ett resonemang? Att problematisera? Eller är det att opponera sig?

Jag har som sagt inget emot att prata med en elektriker, men det ligger längre fram i tid eftersom jag inte har någon möjlighet att ta ett sådant möte på plats innan tidigast mars-april. Däremot sjukt sugen på att dra igång, jobba, och lära mig mera, och då absolut inte specifikt om just el, om hur mitt hus från 1850-talet fungerar. Jag ställer dumma frågor överallt men ingenstans har jag mött denna ogina inställning till kunskapsförmedling som från dig och någon till här här på Byggahus Elforum.

Du kanske skulle ta ett omtag i denna tråd då och beskriva hela köksprojektet så får du en samlad bedömning av vad som behöver göras.
- Var ska kyl/frys stå?
- Måttuppgifter, inkl avstånd mellan köksbord och de jordade delarna.
- Behov av diskmaskin, micro, vattenkokare och andra tunga laster?
- Möjligheter till att dra fram nya gruppledningar?
- Skicket på befintlig el, uttag etc.

Detta kan ge svar på om den befintliga gruppen är tillräcklig eller om det måste dras fram nya. Det är ger också svar på om du måste jorda uttagen vid matbordet. Lägg då hellre pengarna på en JFB.

Det finns massor med trådar kring planeringen av el i kök, detta är den första jag ramlade på:
https://www.byggahus.se/forum/el/181114-planera-el-i-kok.html

Vill man ha "allt" så kostar det en del, men man måste ju inte ha allt i ett fritidskök.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
När du skriver om porslinsdosor, då är risken stor att all kabel måste bytas. Kuloledning med plåtmantel fanns i två utförande. En sen variant hade pvc isolering, den typen kan gå att bevara.
Den tidigare typen hade gummiisolering, den typen är idag att betrakta som skrot. Den kallas med all rätt för " dödskulo" . Den typen vill ingen elektriker befatta sig med eftersom den torkade isoleringen faller av och spänningssätter kabel höljet vid minsta rörelse.

Kablarnas och elcentralens ålder och skick avgör till stor del priset på eljobbet. Den sora risken med att inte göra ordning kablarna är att huset brinner ner när man börjar att använda moderna maskiner med hög effekt.

GK100 skrev:
Det som frågats om är ju inga märkvärdigheter, det går utmärkt att ha en vettig uppfattning kring detta utan att vara på plats, särskilt om en dialog kommer igång utan onödigt ....
Det är såna där tvärsäkra påståenden jag är väldigt skeptisk till. Jag har jobbat med elsäkerhetsprovning förut och där ville kunderna ofta ha råd om saker som de tyckte var enkla, men det finns nästan alltid en massa undantag, specialfall eller avsaknad av information som gör att det är jättesvårt att säga helt säkert vad som gäller utan att ha en helhetsbild.

Ibland hade man ett projekt som tog flera veckor och det var inte förrän på slutet när man började knyta ihop alla trådar som man insåg att "de har två egenskaperna går inte ihop". Det hade man inte kunna se från början eftersom man inte hade alla fakta klara då.

Det är bra att du är skeptisk en helt rimlig hållning, jag anammar den själv, speciellt mot tjafs. Jag undviker det så långt möjligt hjälper inte TS öht, lika lite som om jag skulle rada upp vad jag jobbat med.

De gånger jag bemödar mig skriva i trådarna är det i en stor majoritet av fallen bara för att ge min syn och att ev hjälpa TS. Många gånger också för att klart och korrekt beskriva enkla ting som inte behöver göras svårare än de är, dit räknar jag för det mesta en flytt av spisuttag.

Försöker utgå från att de som frågar är fria självständiga individer som kan ta in och värdera det som skrivs och handla därefter.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag stänger tråden, ursprungsfrågan verkar väl besvarad, och det finns tendeser till urpsårning.

/moderator

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.