7 382 läst · 39 svar
7k läst
39 svar
Flytta en spiskontakt - hur omfattande är det egentligen?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 918 inlägg
Nej, det är inte otänkbart på något sätt. Det är bara lite ooptimalt om man ändå håller på och river i det.
Så det beror på varför du tycker det är "synd" att riva bort den gamla kabeln? Om det bara är för att den redan ligger där, och det är "synd" att inte återanvända den så är det ett dåligt skäl. Behöver man ta fram kabelrullen för att dra nytt så kan man lika gärna dra hela vägen, särskilt som det blir bättre på alla sätt. Det man i det längsta vill undvika är ett elsystem som ser "lappat och lagat" ut. Så få kopplingar som möjligt på långa ledningar är idealet. Det är alltså ofta bra att riva ut och göra om än att "dutta". (Får jag tag på den elektrikern som skarvade på OVIR i mitt hus, istället för att dra FK några meter extra så att man blev av med farlig gammal kabel, då blir det ovett!)
Om det är för att det är svårt/omöjligt att få bort den gamla, eller dra en ny samma väg (måste riva halva huset) så är det ett mycket bättre skäl. När man bygger om i kök så går det ofta inte att få till det helt optimalt. Då får man leva med en dosa på vägen. Det är inte varken regelmässigt fel eller farligt, om det görs helt rätt. Men det skall som sagt göras av rätt skäl. Att man tycker det är "synd" för att det redan finns en på plats som ev. skulle funka med en extra skarv är egentligen inte ett bra skäl.
(Håller på själv just nu med kök, och det blir t ex en trefasgrupp med enfasigt anslutna apparater delat i dosa i köket. Inte optimalt, men inte farligt heller om alla villkor är uppfyllda, vilket de är.)
Så det beror på varför du tycker det är "synd" att riva bort den gamla kabeln? Om det bara är för att den redan ligger där, och det är "synd" att inte återanvända den så är det ett dåligt skäl. Behöver man ta fram kabelrullen för att dra nytt så kan man lika gärna dra hela vägen, särskilt som det blir bättre på alla sätt. Det man i det längsta vill undvika är ett elsystem som ser "lappat och lagat" ut. Så få kopplingar som möjligt på långa ledningar är idealet. Det är alltså ofta bra att riva ut och göra om än att "dutta". (Får jag tag på den elektrikern som skarvade på OVIR i mitt hus, istället för att dra FK några meter extra så att man blev av med farlig gammal kabel, då blir det ovett!)
Om det är för att det är svårt/omöjligt att få bort den gamla, eller dra en ny samma väg (måste riva halva huset) så är det ett mycket bättre skäl. När man bygger om i kök så går det ofta inte att få till det helt optimalt. Då får man leva med en dosa på vägen. Det är inte varken regelmässigt fel eller farligt, om det görs helt rätt. Men det skall som sagt göras av rätt skäl. Att man tycker det är "synd" för att det redan finns en på plats som ev. skulle funka med en extra skarv är egentligen inte ett bra skäl.
(Håller på själv just nu med kök, och det blir t ex en trefasgrupp med enfasigt anslutna apparater delat i dosa i köket. Inte optimalt, men inte farligt heller om alla villkor är uppfyllda, vilket de är.)
Tack för jättebra svar!
Varför jag tycker att det är synd är helt enkelt en resursfråga. Jag är medveten om att elen måste dras om i köket, och den "vanliga" nu ojordade elen kommer via hallen till köket. Det blir redan där en hel del jobb för en elektriker, tänkte ifall man kunde spara in att ha upp elektrikern på vinden... Dumsnålt eller bara ekonomiskt är frågan.
Budgeten är något ansträngd om man säger så.
Så här ser det iaf ut:
Den blå pilen visar vart spisuttaget är nu (fast på andra sidan väggen) och den gröna vart jag vill ha det (fats på andra sidan väggen). Det röda är den gamla ojordade dumma elen, ihopkopplad med fantastiskt fina kulodosor i porslin som jag gärna vill fortsätta använda. Kan jag ha kvar dem?
lars_stefan_axelsson, kan du inte beskriva för en idiot som mig vad det är du gjort i ditt kök? Är det något jag också kan gå gjort? alltså, att splitta upp och få el till ett vanligt uttag från den grova 5*2,5-kabeln? Eller är jag helt ute och cyklar i vanlig ordning?
Varför jag tycker att det är synd är helt enkelt en resursfråga. Jag är medveten om att elen måste dras om i köket, och den "vanliga" nu ojordade elen kommer via hallen till köket. Det blir redan där en hel del jobb för en elektriker, tänkte ifall man kunde spara in att ha upp elektrikern på vinden... Dumsnålt eller bara ekonomiskt är frågan.
Budgeten är något ansträngd om man säger så.
Så här ser det iaf ut:
Den blå pilen visar vart spisuttaget är nu (fast på andra sidan väggen) och den gröna vart jag vill ha det (fats på andra sidan väggen). Det röda är den gamla ojordade dumma elen, ihopkopplad med fantastiskt fina kulodosor i porslin som jag gärna vill fortsätta använda. Kan jag ha kvar dem?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
lars_stefan_axelsson, kan du inte beskriva för en idiot som mig vad det är du gjort i ditt kök? Är det något jag också kan gå gjort? alltså, att splitta upp och få el till ett vanligt uttag från den grova 5*2,5-kabeln? Eller är jag helt ute och cyklar i vanlig ordning?
Det finns även olika standarder i svenk standard som en seriös elektriker följer. I dom standarderna skall en spis ha en separat gruppledning.
Generellt försöker man att eftersträva att lägga effektmässigt stora och platsbundna apparater på separata gruppledningar.
Att plocka ut olika faser ur spisgruppledningen för att " driva" övriga köket ser hempulat ut.
Jag tycker förövrigt att du skall ge elektrikern fria händer angående skarvningen av spisledningen. Rätt utfört finns inget direkt säkerhetsproblem mot att skarva.
Som tidigare sagts, så tillkommer olika säkerhetshöjande åtgärder vid ombyggnader av ett gammalt kök. När man ändrar planlösning i kök kan man knappast kalla det reparation. Då måste elektrikern följa nya regler för elinstallationen. I dom reglerna finns bl.a. krav på jordade uttag och jordfelsbrytare. Köket är förövrigt det rum med dom högsta riskerna för dödliga elschocker efter badrummet i en bostad.
Det hade kanske varit lite enklare att " tänja " på regelverket vid en ombyggnad i ett vanligt torrt bostadsrum angående jordade uttag.
Generellt försöker man att eftersträva att lägga effektmässigt stora och platsbundna apparater på separata gruppledningar.
Att plocka ut olika faser ur spisgruppledningen för att " driva" övriga köket ser hempulat ut.
Jag tycker förövrigt att du skall ge elektrikern fria händer angående skarvningen av spisledningen. Rätt utfört finns inget direkt säkerhetsproblem mot att skarva.
Som tidigare sagts, så tillkommer olika säkerhetshöjande åtgärder vid ombyggnader av ett gammalt kök. När man ändrar planlösning i kök kan man knappast kalla det reparation. Då måste elektrikern följa nya regler för elinstallationen. I dom reglerna finns bl.a. krav på jordade uttag och jordfelsbrytare. Köket är förövrigt det rum med dom högsta riskerna för dödliga elschocker efter badrummet i en bostad.
Det hade kanske varit lite enklare att " tänja " på regelverket vid en ombyggnad i ett vanligt torrt bostadsrum angående jordade uttag.
Kanske lite OT.
Hur många har brödrosten stående på köksbordet och har den kopplad i ojordat uttag? Nästan alla som har hus som är äldre än ca -85.
Hur många har stoppat i en gaffel och försökt fiska upp ett bröd som fastnat? Nästan alla känner någon som gjort det.
Jag har en arbetskamrat som hade brödrosten stående på diskbänken, kopplad till jordat uttag, sonen (~12 år) skulle plocka upp ett bröd med gaffel medan brödrosten var igång, min arbetskamrat han ropa till så att sonen släppte gaffeln, det blixtrade till innan JFBn och säkringen löste ut, sonen stod och höll ena handen på diskbänken.
Hur många har brödrosten stående på köksbordet och har den kopplad i ojordat uttag? Nästan alla som har hus som är äldre än ca -85.
Hur många har stoppat i en gaffel och försökt fiska upp ett bröd som fastnat? Nästan alla känner någon som gjort det.
Jag har en arbetskamrat som hade brödrosten stående på diskbänken, kopplad till jordat uttag, sonen (~12 år) skulle plocka upp ett bröd med gaffel medan brödrosten var igång, min arbetskamrat han ropa till så att sonen släppte gaffeln, det blixtrade till innan JFBn och säkringen löste ut, sonen stod och höll ena handen på diskbänken.
Men vilka föremål med jordpotential har man kontakt med vid köksbordet? Det är ju inte farligt att peta på fas om man inte har kontakt med jord/nolla.
Vid diskbänken är det ju betydligt värre.
Jag har lärt mina barn att använda stekpincett av plast när man ska ta upp saker ur brödrosten.
Vid diskbänken är det ju betydligt värre.
Jag har lärt mina barn att använda stekpincett av plast när man ska ta upp saker ur brödrosten.
Orasaken till att ojordade fanns vid matbordet i kök på - 1970 talet var att det fanns mycket klass 0 apparater iform av prydnadalampor och radioapparater, då var det enda sättet att kunna använda dessa " lagligt" i köket. Alternativet hade blivet att folk hade bytt till jordad kontakt på sina klass 0 apparater och därmed skapat en farlig blandning av jordade klass 1 apparater och ojordade klass 0 apparater runt matbordet. Med ojordade uttag fungerade klass1 apparaten säkerhetsmässigt som en klass 0 apparet.
Ofta planerade man köket så att man inte nådde diskbänken från matbordet.
Ofta planerade man köket så att man inte nådde diskbänken från matbordet.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 918 inlägg
Ja, vad jag har gjort är alltså något annat. Jag har kvar den gamla trefasmatningen till spisen, men eftersom ugn/mikro/diskmaskin osv. flyttas så drar jag en trefasgrupp till dessa som splittas upp till tre enfaslaster eftersom jag bara får plats med en kabel för matningen, och hurra för EXK säger jag bara! (Det är inte opitmalt, men man får göra så om vissa säkerhetsvillkor är uppfyllda, vilket de är). Att dra iväg ett uttag från en spismatning för ugnen är standard idag, men att köra resten av köket är som sagt lite krattigt.Morsansgrabb skrev:
MEN, OK, då ditt problem är kostnaden så skulle jag istället säga att det antagligen är bättre, dvs billligare om du ger din elektriker "fria händer". Det är hen som skall göra jobbet och det är mycket enklare att se vad som blir snabbast och billigast på plats. Eftersom tid är pengar så kan du istället fokusera på att förbereda så mycket det går. Exv genom att elektrikern kommer dit först, funderar på en dragning osv. och du sedan förbereder "ledningsgator" osv. exv. genom att skotta bort gammalt sågspån/lösull på vinden, bryter bort plankor som är i vägen, eventuellt spårar upp i väggar, tar hål osv. Det snabbar upp elektrikerns arbete så att det går fort och lätt (och så billigt så möjligt). Så det är snarare sådana saker du skall fokusera på än att skriva en beställning av typen "spika där, dra där" osv. in i minsta detalj. Det blir antagligen sämre om du inte är elingenjör själv.
Posta gärna din elektrikers förslag här om du är osäker på något. Det tror jag är bättre använd tid.
För egen del så gjorde jag ungefär så. Dvs jag hade grovplanen klar för mig, men när elektrikern väl var på plats så hittade han några smartare lösningar så då körde vi på det. (Ja, jag har faktiskt en behörig elektriker med egen firma hemma. Det visar sig att man inte måste göra all el själv. Det visar sig att det faktiskt finns skickliga hantverkare som har det som yrke! Nåja, helt kan jag ju inte hålla mig borta. Elektrikern har satt all slang och dosor och dragit tråd osv. men jag sköter inkopplingen själv, så jag är säker på att det blir rätt och inte smyger sig in någon Torix någonstans. )
Absolut, kostnaden är prioriterad, men den får inte gå ut över varken säkerhet eller det estetiska.
Ok, jag glömmer det där med att använda strömmen från trefasuttaget till annat än spisen, och får se vad elektrikern säger om att skarva vidare den i dosa eller dra ny kabel från elcentralen.
Och ok, jag ska inte försöka detaljstyra, annat än i val av eluttag och strömbrytare.
Tack för kloka tips!
Och bara en sista fråga. De fina gamla kopplingsdosorna i porslin, är de återanvändningsbara tror ni? De är superfina, och de ligger vackert infällda i taklisten och vore kul om de gick att spara...
Ok, jag glömmer det där med att använda strömmen från trefasuttaget till annat än spisen, och får se vad elektrikern säger om att skarva vidare den i dosa eller dra ny kabel från elcentralen.
Och ok, jag ska inte försöka detaljstyra, annat än i val av eluttag och strömbrytare.
Tack för kloka tips!
Och bara en sista fråga. De fina gamla kopplingsdosorna i porslin, är de återanvändningsbara tror ni? De är superfina, och de ligger vackert infällda i taklisten och vore kul om de gick att spara...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 393 inlägg
Tror inte det...de gamla mantelklämmorna brukar falla sönder. De kanske då går att demontera och ersätta med U-båt. Annars finns nytillverkade i samma stil:
http://www.elbutik.se/product.html/kulodosa-i-porslin?category_id=1972
http://www.elbutik.se/product.html/kulodosa-i-porslin?category_id=1972
Grymt, det är exakt likadana! Tack för hjälpen!
Dock är dom ofta inte så "roliga" att jobba med och ofta fattas det en eller två plintar och är mycket trånga när man ska koppla. Jag och många elektriker med mig vill nog om möjligt undvika dosorna, många nekar även att använda dom i alla fall om det ska vara i en hel installation. I gamla hus utan jord och med lite trappkopplingar går det lite bättre.
Om elektrikern är bekväm med att använda sig av porslins-kulo-dosor så tror jag att jag har några begagnade i användbart skick jag tagit ner någonstans, som jag kan skicka dig.
Men det är trångt att koppla i sådana porslinsknoppar, man går inte iland med mer än de enklaste inkopplingarna, glöm trappkopplingar, typ. Och det tar längre tid.
edit:
Men jag har full respekt för de som vill använda sådana dosor för att bevara husets utseende, känsla och stil, och är beredda att sänka sina krav på funktionalitet och betala mer för detta.
Men det är trångt att koppla i sådana porslinsknoppar, man går inte iland med mer än de enklaste inkopplingarna, glöm trappkopplingar, typ. Och det tar längre tid.
edit:
Men jag har full respekt för de som vill använda sådana dosor för att bevara husets utseende, känsla och stil, och är beredda att sänka sina krav på funktionalitet och betala mer för detta.
Redigerat:
Ja, men om den kostnaden innebär att jag slipper byta taklist och det är tekniskt möjligt att använda dosor av den typen så vill jag ju ändå det, det rör sig bara om köket än så länge.
Förstår att det är svårkombinerat att få det snyggt, säkert och billigt. Och i den ekvationen så är ju billigt den klart underordnade faktorn. Så billigt som möjligt, men aldrig fult eller osäkert, det är väl det man strävar efter antar jag.
Jag har kontakt med med byggnadsantikvarie på det lokala museet som ska hjälpa mig med namn på elektriker med sensibilitet för byggnadsvård och bevarandet av traditionellt utseende.
Mikael_L - Jag kikar gärna på vad du har!
Förstår att det är svårkombinerat att få det snyggt, säkert och billigt. Och i den ekvationen så är ju billigt den klart underordnade faktorn. Så billigt som möjligt, men aldrig fult eller osäkert, det är väl det man strävar efter antar jag.
Jag har kontakt med med byggnadsantikvarie på det lokala museet som ska hjälpa mig med namn på elektriker med sensibilitet för byggnadsvård och bevarandet av traditionellt utseende.
Mikael_L - Jag kikar gärna på vad du har!
Du får vara beredd på att styra upp det hela ganska rejält om du vill behålla den stilen och använda sånt material. Inte så många aktiva i gemen numer som öht kan planera och utföra den typen av installation på ett bra sätt, så är det nog tyvärr. Men ge inte upp, dock får du kanske vara beredd på att behöva byta personer och i förväg noga gå igenom och vara överens om vad som förväntas.
Och rätt utfört blir det både säkert och estetiskt, parametern billigt har nog inte så mycket med detta att göra verkar ju ofta svårt att nå oavsett hur och med vad när det gäller tex elinstallation om man ser till uppgifter i BH-forum.
Och rätt utfört blir det både säkert och estetiskt, parametern billigt har nog inte så mycket med detta att göra verkar ju ofta svårt att nå oavsett hur och med vad när det gäller tex elinstallation om man ser till uppgifter i BH-forum.