825 läst · 29 svar
825 läst
29 svar
Flismaskin/flistugg i rimlig prisklass, finns det?
Sida 1 av 2
Är på jakt efter någon som kan göra flis/spån av grenar från trädgården. Behöver inget monster som tar halva träd, men 3-4 cm vore fint.
Jag hittar inget mellan typ Biltemas för 2500 och monster för 15000 kr. Förutom enstaka Bosch och liknande som ser ut som Biltemas men annan färg 😅
Vill inte ha en kvarn med valsar, det ska bli spån av det.
Finns något bättre alternativ upp till 5000 kr än Biltemas? Ska helst vara eldriven.
Jag hittar inget mellan typ Biltemas för 2500 och monster för 15000 kr. Förutom enstaka Bosch och liknande som ser ut som Biltemas men annan färg 😅
Finns något bättre alternativ upp till 5000 kr än Biltemas? Ska helst vara eldriven.
Jag tänker knivar, för valsar ger väl inte sån finfördelad flis? Jag vill kunna lägga som täckning på rabatter etc istället för täckbark.Purre skrev:
Om Stihl och Biltema har likartad effekt, är Stihls verkligen så mycket bättre, tro?
Jag har använt en Meec från jula med knivar på allt ifrån stammar från jordärtskocka och solros till grenar upp till 40 mm.
https://www.jula.se/catalog/tradgar...sstadning/kompostkvarnar/kompostkvarn-027579/
Frånsett ett otroligt högt ljud, använd hörselskydd, så är den helt klart prisvärd.
Jämfört med en kvarn med vals så skapar knivarna ett mer finfördelat material. Som säkert är bättre att blanda i jorden då det förmultnar snabbare än det större fliset från valskvarnen.
https://www.jula.se/catalog/tradgar...sstadning/kompostkvarnar/kompostkvarn-027579/
Frånsett ett otroligt högt ljud, använd hörselskydd, så är den helt klart prisvärd.
Jämfört med en kvarn med vals så skapar knivarna ett mer finfördelat material. Som säkert är bättre att blanda i jorden då det förmultnar snabbare än det större fliset från valskvarnen.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"

Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Ta ingen med knivar, är det fuktiga pinnar, kankse löv med, så är risken att det kladdar ihop sig.Samt att knivarna blir slöa. En med vals är bäst, har en bosch och maler 2 ggr, samt att om det kör fast, går att backa. Det är även autostopp på den om den kör fast och löser ut med stopp.BiFuel skrev:
Är på jakt efter någon som kan göra flis/spån av grenar från trädgården. Behöver inget monster som tar halva träd, men 3-4 cm vore fint.
Vad heter modellen du har?J jonaserik skrev:
Fick litte tid över, Min Bosch AXT 22 D är på 2200 W och går att köra på trög 10 ampsäkring. finns även 25 D ,men då är det 16 Amp som gäller. Köpte den för 5 år sen och aldrig haft problem. Den är lite dyrare än de billigare modellerna samt knivmaskinerna Det gäller att tänka till en del. Man får vad man betalar för.
Den tar 4 cm grenar utan att morra allt för mycket, i bland så får man bara sätta ner en gren av grovlek.
Maler ner en gång, tippar i skottkärran och maler en gång till, blir liksom pellets då och strör ut det på gångarna i köksträdgården. Samt under vinbären. Finns kanske andra i samma kaliber, men ingen erfarenhet av dessa.
Klipper och rensar på hösten, lägger på hög och dom frystorkar på vintern, torkar extra på sommaren och maler sensommaren. Bäst resultat blir när ris/grenar är torra. På vår och sommar när dom är fulla av vatten, så knäcks dom inte bra och att det blir liksom långa bitar, då barken inte vill kapas.
Är otroligt nöjd med den och att det går att backa, om det tjorvar sig kring valsen. För att få full binge under, får man ruska om den lite, är nog lika på alla kvarnar,så inget nytt i det.
Lycka till med ditt val.
Den tar 4 cm grenar utan att morra allt för mycket, i bland så får man bara sätta ner en gren av grovlek.
Maler ner en gång, tippar i skottkärran och maler en gång till, blir liksom pellets då och strör ut det på gångarna i köksträdgården. Samt under vinbären. Finns kanske andra i samma kaliber, men ingen erfarenhet av dessa.
Klipper och rensar på hösten, lägger på hög och dom frystorkar på vintern, torkar extra på sommaren och maler sensommaren. Bäst resultat blir när ris/grenar är torra. På vår och sommar när dom är fulla av vatten, så knäcks dom inte bra och att det blir liksom långa bitar, då barken inte vill kapas.
Är otroligt nöjd med den och att det går att backa, om det tjorvar sig kring valsen. För att få full binge under, får man ruska om den lite, är nog lika på alla kvarnar,så inget nytt i det.
Lycka till med ditt val.
Jag har samma behov som dig: mala mindre grenar för användning i odling. Köpte denna för ett par år sedan:
https://alko-garden.se/tradgaardsma...ls-kompostkvarn-al-ko-easy-crush-lh-2810.html
Funkar utmärkt upp till 3,5-4 cm, visst krångel om det är kvistar och väldigt krokiga pinnar. I så fall kan man få ta mindre bitar eller köra lite fram och tillbaka. Finns även en spännskruv att justera mothållet till valsen med om den inte mal ordentligt.
I motsats till ovanstående tycker jag att färska pinnar är enklast att köra. Slipper dessutom att lagra dem då. Förhållandevis enkelt att dra fram maskinen dit den behövs och köra igenom en behållare eller två, istället för att behöva flytta pinnarna flera gånger.
(edit: bytte till rätt länk)
https://alko-garden.se/tradgaardsma...ls-kompostkvarn-al-ko-easy-crush-lh-2810.html
Funkar utmärkt upp till 3,5-4 cm, visst krångel om det är kvistar och väldigt krokiga pinnar. I så fall kan man få ta mindre bitar eller köra lite fram och tillbaka. Finns även en spännskruv att justera mothållet till valsen med om den inte mal ordentligt.
I motsats till ovanstående tycker jag att färska pinnar är enklast att köra. Slipper dessutom att lagra dem då. Förhållandevis enkelt att dra fram maskinen dit den behövs och köra igenom en behållare eller två, istället för att behöva flytta pinnarna flera gånger.
(edit: bytte till rätt länk)
Jag har använt en från Jem&Fix som ser ut exakt som den länkade Jula-varianten ovan. Tycker det är alldeles för dåligt, går långsamt och väldigt svårt om det inte är helt rakvuxet. (bra till äpplen!)
Grannen hyrde en rätt seriös variant på 11 kW i höstas. Det är ju en helt annan sak men även med en sån är det en del jobb att flisa upp en hög och störa grenverk och krokiga saker blir snabbt problem.
Så jag är lite skeptisk till att flisa hemma.. Men visst går det.
Grannen hyrde en rätt seriös variant på 11 kW i höstas. Det är ju en helt annan sak men även med en sån är det en del jobb att flisa upp en hög och störa grenverk och krokiga saker blir snabbt problem.
F fiskarn87 skrev:Jag har använt en från Jem&Fix som ser ut exakt som den länkade Jula-varianten ovan. Tycker det är alldeles för dåligt, går långsamt och väldigt svårt om det inte är helt rakvuxet. (bra till äpplen!)
Grannen hyrde en rätt seriös variant på 11 kW i höstas. Det är ju en helt annan sak men även med en sån är det en del jobb att flisa upp en hög och större grenverk och krokiga saker blir snabbt problem.
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Flismaskin/flistugg i rimlig prisklass, finns det?
Trädgårdsmaskiner -
Motorsåg hur lagar man
Trädgårdsmaskiner -
Motorsåg varvar upp och ner
Trädgårdsmaskiner -
Högtryckstvätt, HQ PW 240 vs PW 360 - värt mellanskillnaden?
Trädgårdsmaskiner -
Har någon en motorhuv till en Partner till salu?
Trädgårdsmaskiner