828 läst · 29 svar
828 läst
29 svar
Flismaskin/flistugg i rimlig prisklass, finns det?
Jag skulle alla gånger ta en valskvarn. Vi har en Al-Ko sedan 15 år som är en riktig trotjänare, samma modell finns inte längre men Bauhaus säljer dagens modeller av Al-Ko.
Kolla ljudnivå när du väljer kompostkvarn, vår är så tyst att vi inte behöver använda hörselkåpor vilket jag tycker är skönt att slippa.
Kolla ljudnivå när du väljer kompostkvarn, vår är så tyst att vi inte behöver använda hörselkåpor vilket jag tycker är skönt att slippa.
Har aldrig kört vår AXT 25 TC på något annat än vanlig 10A säkring, det funkar utmärkt.J jonaserik skrev:
Är inte Biltemas maskiner just valskvarnar?BiFuel skrev:
Utöver slutproduktens struktur skall man också ha klart för sig att en flishugg är otroligt mycket snabbare än en kvarn. Åtminstone de maskiner jag stiftat bekantskap med. Men det kanske inte är några stora volymer du skall behandla?
Klart det fungerar om det inte är för grovt som stoppas i, det är maxlast som gör att en säkring går sin väg och det är kanske lite sällsynt att maskinen i sig går upp på max 2500W. Normalt inte mer än till ca 8 -9 ampere och då klarar sig en 25:a bra med 10 amp. Är lite överkurs att köpa en 25:a mot en 22:a prisskillnad ca 1800kr och inget behov av större än 22:aC cpalm skrev:
Har en från Jula som precis ut som al-ko ovan.
Slutade tid i sig grenar flera året, kan bara backa med den nu. Kände att jag ville ha en bättre tidigare men kan bero på när man klippte och försökte flisa.
Den är en med valsar och blev bra med att täcka vid buskar och så. Tänkte inte ens på att köra två gånger som hade behövts ibland.
Slutade tid i sig grenar flera året, kan bara backa med den nu. Kände att jag ville ha en bättre tidigare men kan bero på när man klippte och försökte flisa.
Den är en med valsar och blev bra med att täcka vid buskar och så. Tänkte inte ens på att köra två gånger som hade behövts ibland.
Ja, vi har ofta varit så ivriga att överlastskyddet löser ut, men aldrig säkringen, så 2500 W drar den inte kontinuerligt iallafall även om man matar på för fullt med "grovt" ris. Köpte den för Turbine Cut-funktionens skull.J jonaserik skrev:
Fördelen med en från Stihl är att du kommer kunna hitta reservdelar om du behöver det en vacker dag.BiFuel skrev:
OK, det medTurbin är knivar som skär och hur länge är dom vassa. Läste lite om den och fann att det var bra att inte mata med löv på grenar/kvistar, den ville liksom klegga till sig, det är nog som baken, är alltid där.C cpalm skrev:
Det finn säkert dom som är nöjda med den kvarn dom köpt,så inget nytt där.
Spån eller pellets har ingen betydelse, bara volymen som ska läggas på, spån lite mer platt och det andra grövre. Det är upp till var och en att välja, jag har pellets som gångväg och under vinbären, det fungerar bra.
Som passus, har bara en köksträdgård och en rabatt på 0,5 X 4 meter. Det räcker för att rensa ogräs i.
Ja, den funkar inget vidare med färska löv, om inte kniven får fatt i dem snurrar det bara runt runt ovanpå kniven och hindrar kvistar från att sugas ner i kniven. Vet i och för sig inte hur det skiljer sig från en vanlig valskvarn. Skärpan på knivarna är inget problem, de skärps kontinuerligt av anhållet, precis som en handgräsklippare.J jonaserik skrev:
Medlem
· Kalmar, Småland
· 9 inlägg
När det diskuteras i tråden om 10A resp 16A säkring så förutsätter jag att ni menar 230V 16A, Eller menar ni 400V 3-fas?
Är på gång att köpa flismaskin. Men har inte ens bestämt mig för om jag behöver vals eller knivmaskin. Det viktigaste är väl minimal service och reparationer.
Är på gång att köpa flismaskin. Men har inte ens bestämt mig för om jag behöver vals eller knivmaskin. Det viktigaste är väl minimal service och reparationer.
De maskiner som nämnts hittills är enfas.K Karl webmaster Johansson skrev:
Bosch-maskinerna är vanliga konsumentmaskiner, så ja, det är vanlig 230V enfas vi pratar om.K Karl webmaster Johansson skrev:
Och det är väl det som sätter den övre gränsen för dessa maskiners kapacitet.
Upplever dessa maskiner allmänt som väldigt robusta och underhållsfria, men det är klart, är de för klent byggda finns det ju potential för haveri. Så jag vete f-n med Biltema och så, men de är kanske bra de också(?)
Medlem
· Kalmar, Småland
· 9 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 002 inlägg
Om du justerar knivtrycket med vredet på sidan, bör den klippa av allt ordentligt. Jag kör helst färskt i min lite äldre AXT 2200. När det är torrt tappar den taget om materialet och man får hjälpa med matningen. Vissa sorters lövsly, t.ex. rönn blir betydligt kämpigare att få igenom när det är torrt.J jonaserik skrev:…
Klipper och rensar på hösten, lägger på hög och dom frystorkar på vintern, torkar extra på sommaren och maler sensommaren. Bäst resultat blir när ris/grenar är torra. På vår och sommar när dom är fulla av vatten, så knäcks dom inte bra och att det blir liksom långa bitar, då barken inte vill kapas. …
Medlem
· Kalmar, Småland
· 9 inlägg
Skulle gissa på att den största skillnaden mellan Bosch- och Biltemamaskiner är att Boschmaskinerna finns det serviceverkstäder som kan reparera, även om reparationskostnaden är skyhög. Biltemamaskinen finns väl inte ens någon verkstad för och ännu mindre sannolikt att vilken elektriker som helst vill ge sig på maskinen om det ens finns delar?C cpalm skrev:Bosch-maskinerna är vanliga konsumentmaskiner, så ja, det är vanlig 230V enfas vi pratar om.
Och det är väl det som sätter den övre gränsen för dessa maskiners kapacitet.
Upplever dessa maskiner allmänt som väldigt robusta och underhållsfria, men det är klart, är de för klent byggda finns det ju potential för haveri. Så jag vete f-n med Biltema och så, men de är kanske bra de också(?)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Rimligt pris för tändstift (614kr/st)?
Övrigt Off Topic -
Byta betongpannor ca 140 m2 rimligt pris Skåne
Tak & Vind -
Ståndfalsat plåttak - rimlig offert
Tak & Vind -
Vad är en rimlig kostnad för att räta upp en sned plint på timmerhus?
Grund & Markarbeten -
200.000 kr offert takbyte sommarstuga. Är det rimligt?
Tak & Vind