OramaC OramaC skrev:
En släkting blev "tvingad" att kasta ut sin pelletspanna för att få FJV. Annars blev det ingen installation helt enkelt.
En annan har fastighet med ansluten FJV, vill byta till BVP eftersom dom höjt såpass att en BVP skulle betala sig på några år. Det får dom inte lov till utan är fast med FJV.
Det låter märkligt. Framför allt sista stycket. Dom har väl ett tidsbegränsat avtal med FJV-leverantören?
Och inkluderar det en minimal förbrukning man måste uppnå?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
OramaC
T Thomas_Blekinge skrev:
Och då fattar jag inte varför så många entreprenadmaskiner och lastbilar står på tomgång i timmar. Kör man längs vägbyggen står det 10 Norrvidinge-bilar på tomgång i väntan på att bli lastade. Är bilarna så dåliga att de inte tål att stängas av under de 20 minuter det tar att lasta?
Du har helt rätt i det du säger, det finns nog gammalt "tänk" kvar i hur lastbilarna fungerade förr med luftrenare och värmen i kupén med mera? Men hur som, i regel är lastbilarna på tomgång, ja.

Idag finns det väl bra möjligheter att stänga motorn, om man vet att man blir stående ett tag men vill ha värme i kupén, då jag gissar att de flesta moderna lastbilar är utrustade med t ex dieselvärmare.

Man kan ju t ex undra varför inte tillverkarna utrustat lastbilarna med start/stop som är på många personbilar idag? Finns någon anledning då en lastbil skiljer sig rätt mycket från en personbil?

Diskuterade just tomgångsförbrukning med en åkare som vanligtvis hade lastbilarna på tomgång. Jag hävdade ca hälften av "volymen" på cylindrarna i timmen, då det var min uträkning av tomgångskörning på min gamla volvo, visserligen en bensin.....
Åkaren själv hävdade 1 max 2 liter (utan att ha kollat/veta/kunna bevisa), vilket jag inte godtog.

Kanske finns nån åkare på forumet som ramlar in, som testat detta av nyfikenhet och kan svara.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland
engs engs skrev:
[länk]

Det kanske finns något mer uppdaterat mål som drivits längre med annat beslut? Men vet det var mycket om detta i Växjö ett tag.
Hm, vore intressant att veta vilken lagstiftning kommunen använder för att tvinga in villaägare i sitt uppvärmningsmonopol med fjärrvärme.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
OramaC
M MagHam skrev:
Det låter märkligt. Framför allt sista stycket. Dom har väl ett tidsbegränsat avtal med FJV-leverantören?
Och inkluderar det en minimal förbrukning man måste uppnå?
Ja, det sista kan vara sanning med modifikation, jag ville bara poängtera att de kanske inte är så himla lätt att byta från FJV när man väl är ansluten? Som hänvisades till här ovan med buller/elförbrukning/bygglov för borrhål. Det är ju trots allt inom detaljplan och beroende på vilka terrorister som sitter som handläggare så lät det inte tillräckligt konstigt för att jag skulle reagera på det mer än jag gjorde.

Så även om det är tidsbegränsat, så kan alternativ för något annat vara svårt. Kan försöka komma ihåg att fråga mer om det nästa gång jag träffar vederbörande, så kanske jag har ett bättre svar till dig 🙂
 
Claes Sörmland
E Eld skrev:
Det förbjöds tydigen 1/1 2015. Men ett och ett halvt år senare fanns det fortfarande kvar på en del ställen.
[länk]
Spännande!
 
OramaC OramaC skrev:
Åkaren själv hävdade 1 max 2 liter (utan att ha kollat/veta/kunna bevisa), vilket jag inte godtog.
Det kan stämma. 1-4 l/h beroende på motor.
OramaC OramaC skrev:
Man kan ju t ex undra varför inte tillverkarna utrustat lastbilarna med start/stop som är på många personbilar idag?
Scania har start och stopp. Du kan dock enkelt stänga av det med en knapp.
 
  • Gilla
OramaC
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Min BRF kör värme via bergvärme och varmvatten via fjärrvärme. Så nog går det att byta men det var ju inte gjort i en handvändning.
Om du har lust att skicka information till mig om underlag eller allmänt om varför ni valde att köra värme med bergvärme och varmvatten via fjärrvärme så vore jag tacksam.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Till detta ska läggas att ett naturligt monopol innebär att det bara finns en enda fjärrvärmeleverantör. Det finns inga möjligheter till alternativ. Man skulle ju politiskt kunna joxa som man har gjort med el och järnvägar, ett företag äger ledningsnätet och sen får olika aktörer mata in värmeenergi i det och sälja sådan till konsumenterna. Men nu ska vi inte ha för roligt tänker jag.
Det har man kanske redan gjort här och där?

För tiotalet (troligen mer) år sedan pratades det om att samtliga fjärrvärmenät skulle bli ”öppna” nät, där energileverantörer skulle kunna ansluta sig och sälja till slutkund.

Mvh

Stefan
 
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Självklart säljer man till bästa priset men fjärrvärmebolagen kunde vara en stark köpare och pressa priset.

Det låter osannolikt att det skulle gå åt så mycket diesel för flisframställningen att priset på flis mer eller mindre direkt följer dieselpriset

I så fall borde flis inte klassas som ett miljöbränsle om varje kwh innehåller tex 25% diesel. Och fjärrvärme skulle därmed vara en riktigt miljöbov under radarn. Borde kanske heta Fliesel istället? :)
Hehe. Nu var dieseln bara ett exempel på hur de olika energipriserna håller ihop. Men intressant nog har du delvis rätt i ett fall - minns du på 00- och tidiga 10-talet när det var en stor boom i etanol och biodiesel som drivmedel, vad hände med det sedan? Jo, man insåg att den uppnådda "överskottsenergin" var så liten att det inte var värt det, och i många fall var det dieseldrivna traktorer som körde runt på åkrar för att framställa etanol vilket pajade mycket av den tänkta miljövinsten.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det finns en samhällelig aspekt i detta.
Du vill att ved till din panna skall prisregleras?
 
torparavgrund torparavgrund skrev:
Hehe. Nu var dieseln bara ett exempel på hur de olika energipriserna håller ihop. Men intressant nog har du delvis rätt i ett fall - minns du på 00- och tidiga 10-talet när det var en stor boom i etanol och biodiesel som drivmedel, vad hände med det sedan? Jo, man insåg att den uppnådda "överskottsenergin" var så liten att det inte var värt det, och i många fall var det dieseldrivna traktorer som körde runt på åkrar för att framställa etanol vilket pajade mycket av den tänkta miljövinsten.
Kanske helt rätt? Om skogsbruket använder så mycket diesel så att priset på produkten blir ohållbar,är den väl just det, ohållbar, som i ditt exempel med etanol.

Gäller bara att marknaden förstår detta så är det "over and out" för flieseln. Nu tror man bara att råvaran är dyrare men beredd att betala för det iom den påstådda miljövinsten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
I stort sätt allting har ju stigit i pris. Det är dyrtider nu. Verkar även gälla fjärrvärmen.
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Stefan.o skrev:
Det har man kanske redan gjort här och där?

För tiotalet (troligen mer) år sedan pratades det om att samtliga fjärrvärmenät skulle bli ”öppna” nät, där energileverantörer skulle kunna ansluta sig och sälja till slutkund.

Mvh

Stefan
Ja det har gått mode i sådana lösningar under många år, att försöka konvertera naturliga monopol till någon typ av marknad. Någon som känner igen det, och köper hem värme från flera olika aktörer genom ett separatförvaltat fjärrvärmenät? Låter som ett krångligt upplägg.
 
namnbyte
Viktor.J Viktor.J skrev:
Självklart kan ett fjärrvärmebolag inte höja priserna oaktat kundernas vilja att betala. Du förstår väl att det är ett fritt val för en kund att välja fjärrvärme och ett fritt val för kunden att välja bort fjärrvärme? Alltså är fjärrvärmen konkurensutsatt av en uppsjö alternativa uppvärmningsformer.
Sant, och plöjde man in 150.000 för tio år sedan för att installera fjärrvärme då priserna var rimliga, så är man pigg på att nu igen investera ytterligare 150.000 för att byta ut fjärrvärmen till något annat.
Ditt resonemang låter som att man helst ska ha värmepump, fjärrvärme och flera stora täljstenskaminer för att kunna välja uppvärming fritt utifrån prisbild. Hoppas du inser att de svenska hemmen inte riktigt ser ut så.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Sant, och plöjde man in 150.000 för tio år sedan för att installera fjärrvärme då priserna var rimliga, så är man pigg på att nu igen investera ytterligare 150.000 för att byta ut fjärrvärmen till något annat.
Ditt resonemang låter som att man helst ska ha värmepump, fjärrvärme och flera stora täljstenskaminer för att kunna välja uppvärming fritt utifrån prisbild. Hoppas du inser att de svenska hemmen inte riktigt ser ut så.
Då har du missuppfattat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.