K Kasken skrev:
Vill man ta del av den samhällsservice som tillhandahålls till självkostnadspris av stat eller kommun så får man även välja att bosätta sig där den är utbyggd.
Då har vi nog lite olika inställning till samhällsservice, om det bara är till för vissa.

Men OK, jag kan elda själv om staten bidrar med huggen ved till ett fast, lågt pris.. Det är ju inga problem att köra ut till samtliga vedeldare. Även värme pellets borde kunna distribueras av skattesubventionerade pengar.

De kan ta med den subventionerade maten på samma gång.
 
M -MH- skrev:
Då har vi nog lite olika inställning till samhällsservice, om det bara är till för vissa.

Men OK, jag kan elda själv om staten bidrar med huggen ved till ett fast, lågt pris.. Det är ju inga problem att köra ut till samtliga vedeldare.
Nä, vill man ta del av samhällsservice till självkostnadspris så får man göra valet att bosätta sig där denna service är tillgänglig.
Något sorts motkrav som gör det hela praktiskt genomförbart och kostnadseffektivt måste stat och kommun allt få ställa.
 
Ja precis, bosätter man sig inte där man kan elda med ved så får man givetvis inte tillgång till den grundläggande samhällsservice som prisreglerad ved innebär.
 
Claes Sörmland
M -MH- skrev:
Ja precis, bosätter man sig inte där man kan elda med ved så får man givetvis inte tillgång till den grundläggande samhällsservice som prisreglerad ved innebär.
Kanske när Vedinitiativet vinner i kommunalvalet...
 
M -MH- skrev:
Ja precis, bosätter man sig inte där man kan elda med ved så får man givetvis inte tillgång till den grundläggande samhällsservice som prisreglerad ved innebär.
Men nu vill ju inte stat och kommun främja vedeldning då det inte anses "rent o fint".

Allt stat o kommun gör måste vara hållbart och miljövänligt. I ett fjärrvärmeverk kan man faktiskt elda med soppor som vi skeppar hit med båt från halva världen så det slipper ligga där o förstöra miljön....

Hugga ner fina träd o elda upp är ju som att förstöra miljön dubbelt upp, det måste du väl förstå att inte staten kan ställa sig bakom??
 
Vi bor i lilla Kalix i Norrbotten och fick till 2023 en höjning på ca 13%, minns inte motiveringen riktigt men vi drog ner på värmen i en del rum för att kompensera.
Nu vill dock det privatägda bolaget (Solör bioenergi) öka med ytterligare 35% för 2024, med anledning av 74% högre kostnader för deras biobränsle. Priset landar på 1,31kr/kwh plus årsavgift på 5200kr.
För oss innebär det 5000kr bara i värme för den kallaste månaden jämfört med 3700kr med nuvarande pris.

Det slutade med att vi accepterat en offert för bergvärme istället som installeras senast i januari.
Då kan vi åtminstone styra lite vad vi betalar för elen och samtidigt effektivisera husets energiåtgång.
 
  • Gilla
SvanteC och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror inte på detta. Kapitalismen har givit världen ett enormt välstånd genom att ge individer och kollektiv friheten att arbeta tillsammans och utbyta varor och tjänster utan tvång. Detta kombinerat med konkurrens och uppbygglig förstörelse där de sämsta tvingas lämna marknaden genom konkurs.

Det hot som jag ser är är snarare ökade statliga regleringar, rent seeking och korporativism. Och det går snabbt med detta nu - regulations är den snabbast växande sektorn i hela samhället. Alltså att företagen växer samman med staten och ser till att skapa monopolsituationer och andra privilegier så att de kan leverera allt mindre per krona. Just fjärrvärmesvängen med sina element av naturligt monopol är ju definitivt en riskbransch här. Vi ska vakta den här branschen noga. Så här ser exempelvis fjärrvärmebolaget i Stockholms hemsida ut. Verkar de ha fokus på att leverera fjärrvärme eller något annat?


[bild]

[bild]

(Det är alltså inget unikt för detta företag. På många företag ser det ut så här. Medarbetarna vill helst ägna sig åt något annat än sin verksamhet. Ett högre syfte.)
På det stora hela så tycker jag också att företagande har gett världen mycket. Men det företagande som var och det som finns nu är det stor skillnad på. Ta till exempel hur företagen har agerat under covid och kriget. Det är inte särskilt smickrande. Matbutiker som tjänar mer än någonsin när alla fått det svårare. Förut fanns det ett driv att utveckla företag som man kunde vara stolt över, medan det nu handlar mer om att öka aktievärdet med ekonomiskt trixande mer än att satsa på produkten och de anställda.
 
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
ingenmansland ingenmansland skrev:
På det stora hela så tycker jag också att företagande har gett världen mycket. Men det företagande som var och det som finns nu är det stor skillnad på. Ta till exempel hur företagen har agerat under covid och kriget. Det är inte särskilt smickrande. Matbutiker som tjänar mer än någonsin när alla fått det svårare. Förut fanns det ett driv att utveckla företag som man kunde vara stolt över, medan det nu handlar mer om att öka aktievärdet med ekonomiskt trixande mer än att satsa på produkten och de anställda.
Företags agerande är sällan smickrande tänker jag. Men funderar man på hur statliga organisationer agerar så är det ofta mycket värre där. Ändå bor vi i ett land där korruptionen är låg, lite av ett unikum internationellt sett. D v s det kan inte bli mycket bättre än vi har det och ändå är det inte bra.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Även om jag i grunden är liberal och gillar kapitalismen så anser jag att vissa grundläggande funktioner i det moderna samhället bör drivas i statlig/kommunal regi.

El, vatten och värme hör definitivt till det jag anser vara nödvändiga grundfunktioner i samhället, dessa bör absolut drivas av staten eller kommunen.
Detta är även exempel på samhällsservice som de allra flesta ser som självklarheter och är beroende av, dessa skall då inte utnyttjas som kassako av staten eller kommunen (likt bränsleskatten), utan dessa skall tillhandahållas till medborgarna till självkostnadspris.
Jag är också väldigt liberal och statlig makt är ofta den värsta när den utnyttjas fel. Och även om det många gånger är ineffektivt med statligt kontrollerade bolag, så är det idag en trygghet att veta att det är till för invånarna i landet och inte för ett gäng vinsthungriga aktieägare och proffsstyrelsemedlemmar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Företags agerande är sällan smickrande tänker jag. Men funderar man på hur statliga organisationer agerar så är det ofta mycket värre där. Ändå bor vi i ett land där korruptionen är låg, lite av ett unikum internationellt sett. D v s det kan inte bli mycket bättre än vi har det och ändå är det inte bra.
Men det är iaf något som ägs av befolkningen. Skola, el, vatten, vägar och dylikt ska alltid ägas av staten. Det ska kunna drivas oavsett om det kan ge vinst eller ej för att det är saker vi inte kan vara utan i huvud taget och behöver finnas i alla delar av Sverige. Sedan finns det helt klart förbättringspotential hos staten och kommunerna. Till att börja med att man kan avskriva ansvar av dem på riktigt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Alla vägar och elnät och fibernät som ägs privat idag, vad tänkte du göra med dom?
 
M -MH- skrev:
Alla vägar och elnät och fibernät som ägs privat idag, vad tänkte du göra med dom?
Det går att återta funktioner i samhället, men det brukar bli dyrt. Därför bör man aldrig sälja ut dem i första taget.
 
Fast nu handlar det om den enorma mängd infrastruktur som har startats privat, drivits privat och aldrig varit i statens ägo. Och som fortfarande byggs i stora mängder.

Det är kanske lätt att tro om man sitter i ett normalt villaområde och att stat och kommun sköter all infrastruktur, men så är det inte och har aldrig varit.
 
  • Gilla
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Infrastruktur som alltid varit "privat" är väl en sak.

Det som sticker i ögonen är när infrastruktur som ursprungligen finansierats av kollektivet privatiseras av ideologiska själ, mot en peng som kraftigt undestiger en objektiv marknadsmässig värdering.
Sen får kollektivet än en gång finansiera både bolagets avkastningskrav och den löpande kostnaden medan de som gjorde privatiseringen badar i pengar.
 
Det är väl samma sak som när Sovietunionen föll ihop och några berikade sig på privatiseringen. Så skapades oligarkerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.