15 642 läst · 143 svar
16k läst
143 svar
Fjärrvärme ska höjas med 21 %, varför?
https://sverigesradio.se/artikel/6472744Viktor.J skrev:
Det kanske finns något mer uppdaterat mål som drivits längre med annat beslut? Men vet det var mycket om detta i Växjö ett tag.
Jag har inga tips till dig.P Perplexus skrev:
Det förbjöds tydigen 1/1 2015. Men ett och ett halvt år senare fanns det fortfarande kvar på en del ställen.Viktor.J skrev:
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:968844/FULLTEXT01.pdf?shem=sswnst
Nej.Ulltand skrev:
Alla energipriser följer varandra. Prist på olja och gas (basen i vår destruktiva fossilekonomi) gick upp efter att en av världens största gas- och oljeexportörer (Ryssland) startade ett anfallskrig mot ett grannland och fick massa sanktioner mot sig.
När ett energislag går upp i pris börjar alla sorters konsumenter se sig om efter billigare alternativ. När efterfrågan på de energislagen ökar så ökar också priset eftersom tillgången inte ökar (inte så snabbt iallafall). Tillgång och efterfrågan.
Den där veden är skördad av skogsbönder som kör dieselmaskiner. Jahopp, dieseln gick upp 4 kr/L, då blev det helt plötsligt 8 kr/tim dyrare än det redan var att köra en maskin som drar två liter i timmen. Om det tidigare kostat 18kr/L och maskinen drar 2 L/tim, och maskinen jobbar 8 tim /dag, så var gamla bränslekostnaden 18 x 2 x 8 = 288 kr/dag. Med nya dieselpriset blev det 24 x 2 x 8 = 384 kr/dag, en ökning med 384 - 288 = 96 kr/dag, eller om man så vill 96 / 288 = 33% dyrare. På en månad med 22 arbetsdagar blir det alltså 96 x 22 = 2112 kr i bara diesel.
Men sedan ska veden klyvas, kapas och packas. All de maskinerna drar också energi, som också blev dyrare, osv osv osv. I slutändan blev veden dyrare dels för att den blev dyrare att framställa, dels för att efterfrågan ökade.
Själv sved det till i min plånbok när allt detta började för att en massa tyskar som inte längre fixade gaspriset bytte till pelletspanna eftersom pellets var relativt billigt då.
Överhuvudtaget, tillgången på energi minskade plötsligt men efterfrågan var densamma. Alla som är intresserade av att faktiskt tjäna pengar på vad de gör kommer sälja till det bästa priset de kan få. Skulle du tacka nej till en löneökning för att vara snäll mot ditt företag? Nej, självklart inte.
Väl skrivet och fantastiskt nicktorparavgrund skrev:Nej.
Alla energipriser följer varandra. Prist på olja och gas (basen i vår destruktiva fossilekonomi) gick upp efter att en av världens största gas- och oljeexportörer (Ryssland) startade ett anfallskrig mot ett grannland och fick massa sanktioner mot sig.
När ett energislag går upp i pris börjar alla sorters konsumenter se sig om efter billigare alternativ. När efterfrågan på de energislagen ökar så ökar också priset eftersom tillgången inte ökar (inte så snabbt iallafall). Tillgång och efterfrågan.
Den där veden är skördad av skogsbönder som kör dieselmaskiner. Jahopp, dieseln gick upp 4 kr/L, då blev det helt plötsligt 8 kr/tim dyrare än det redan var att köra en maskin som drar två liter i timmen. Om det tidigare kostat 18kr/L och maskinen drar 2 L/tim, och maskinen jobbar 8 tim /dag, så var gamla bränslekostnaden 18 x 2 x 8 = 288 kr/dag. Med nya dieselpriset blev det 24 x 2 x 8 = 384 kr/dag, en ökning med 384 - 288 = 96 kr/dag, eller om man så vill 96 / 288 = 33% dyrare. På en månad med 22 arbetsdagar blir det alltså 96 x 22 = 2112 kr i bara diesel.
Men sedan ska veden klyvas, kapas och packas. All de maskinerna drar också energi, som också blev dyrare, osv osv osv. I slutändan blev veden dyrare dels för att den blev dyrare att framställa, dels för att efterfrågan ökade.
Själv sved det till i min plånbok när allt detta började för att en massa tyskar som inte längre fixade gaspriset bytte till pelletspanna eftersom pellets var relativt billigt då.
Överhuvudtaget, tillgången på energi minskade plötsligt men efterfrågan var densamma. Alla som är intresserade av att faktiskt tjäna pengar på vad de gör kommer sälja till det bästa priset de kan få. Skulle du tacka nej till en löneökning för att vara snäll mot ditt företag? Nej, självklart inte.
OramaC
Renoveringsnovis
· Västernorrland
· 61 inlägg
OramaC
Renoveringsnovis
- Västernorrland
- 61 inlägg
Håller med, bra exemplifierat!torparavgrund skrev:Nej.
Alla energipriser följer varandra. Prist på olja och gas (basen i vår destruktiva fossilekonomi) gick upp efter att en av världens största gas- och oljeexportörer (Ryssland) startade ett anfallskrig mot ett grannland och fick massa sanktioner mot sig.
När ett energislag går upp i pris börjar alla sorters konsumenter se sig om efter billigare alternativ. När efterfrågan på de energislagen ökar så ökar också priset eftersom tillgången inte ökar (inte så snabbt iallafall). Tillgång och efterfrågan.
Den där veden är skördad av skogsbönder som kör dieselmaskiner. Jahopp, dieseln gick upp 4 kr/L, då blev det helt plötsligt 8 kr/tim dyrare än det redan var att köra en maskin som drar två liter i timmen. Om det tidigare kostat 18kr/L och maskinen drar 2 L/tim, och maskinen jobbar 8 tim /dag, så var gamla bränslekostnaden 18 x 2 x 8 = 288 kr/dag. Med nya dieselpriset blev det 24 x 2 x 8 = 384 kr/dag, en ökning med 384 - 288 = 96 kr/dag, eller om man så vill 96 / 288 = 33% dyrare. På en månad med 22 arbetsdagar blir det alltså 96 x 22 = 2112 kr i bara diesel.
Men sedan ska veden klyvas, kapas och packas. All de maskinerna drar också energi, som också blev dyrare, osv osv osv. I slutändan blev veden dyrare dels för att den blev dyrare att framställa, dels för att efterfrågan ökade.
Själv sved det till i min plånbok när allt detta började för att en massa tyskar som inte längre fixade gaspriset bytte till pelletspanna eftersom pellets var relativt billigt då.
Överhuvudtaget, tillgången på energi minskade plötsligt men efterfrågan var densamma. Alla som är intresserade av att faktiskt tjäna pengar på vad de gör kommer sälja till det bästa priset de kan få. Skulle du tacka nej till en löneökning för att vara snäll mot ditt företag? Nej, självklart inte.
För allmän vetskap så får man nog räkna 10 liter/tim så en ökning av bränslepris påverkar våra entreprenörer enormt som kör lastbilar/stora maskiner.
OramaC
Renoveringsnovis
· Västernorrland
· 61 inlägg
OramaC
Renoveringsnovis
- Västernorrland
- 61 inlägg
Önskar tillägga en sak ang diskussionen ovan som gäller FJV och inlåsning/monopol eller vad ni nu väljer att kalla det.
En släkting blev "tvingad" att kasta ut sin pelletspanna för att få FJV. Annars blev det ingen installation helt enkelt.
En annan har fastighet med ansluten FJV, vill byta till BVP eftersom dom höjt såpass att en BVP skulle betala sig på några år. Det får dom inte lov till utan är fast med FJV.
Så jag tycker valfriheten är sisådär utifrån det. Kan ju självklart skilja kommuner åt.
En släkting blev "tvingad" att kasta ut sin pelletspanna för att få FJV. Annars blev det ingen installation helt enkelt.
En annan har fastighet med ansluten FJV, vill byta till BVP eftersom dom höjt såpass att en BVP skulle betala sig på några år. Det får dom inte lov till utan är fast med FJV.
Så jag tycker valfriheten är sisådär utifrån det. Kan ju självklart skilja kommuner åt.
Självklart säljer man till bästa priset men fjärrvärmebolagen kunde vara en stark köpare och pressa priset.torparavgrund skrev:Nej.
Alla energipriser följer varandra. Prist på olja och gas (basen i vår destruktiva fossilekonomi) gick upp efter att en av världens största gas- och oljeexportörer (Ryssland) startade ett anfallskrig mot ett grannland och fick massa sanktioner mot sig.
När ett energislag går upp i pris börjar alla sorters konsumenter se sig om efter billigare alternativ. När efterfrågan på de energislagen ökar så ökar också priset eftersom tillgången inte ökar (inte så snabbt iallafall). Tillgång och efterfrågan.
Den där veden är skördad av skogsbönder som kör dieselmaskiner. Jahopp, dieseln gick upp 4 kr/L, då blev det helt plötsligt 8 kr/tim dyrare än det redan var att köra en maskin som drar två liter i timmen. Om det tidigare kostat 18kr/L och maskinen drar 2 L/tim, och maskinen jobbar 8 tim /dag, så var gamla bränslekostnaden 18 x 2 x 8 = 288 kr/dag. Med nya dieselpriset blev det 24 x 2 x 8 = 384 kr/dag, en ökning med 384 - 288 = 96 kr/dag, eller om man så vill 96 / 288 = 33% dyrare. På en månad med 22 arbetsdagar blir det alltså 96 x 22 = 2112 kr i bara diesel.
Men sedan ska veden klyvas, kapas och packas. All de maskinerna drar också energi, som också blev dyrare, osv osv osv. I slutändan blev veden dyrare dels för att den blev dyrare att framställa, dels för att efterfrågan ökade.
Själv sved det till i min plånbok när allt detta började för att en massa tyskar som inte längre fixade gaspriset bytte till pelletspanna eftersom pellets var relativt billigt då.
Överhuvudtaget, tillgången på energi minskade plötsligt men efterfrågan var densamma. Alla som är intresserade av att faktiskt tjäna pengar på vad de gör kommer sälja till det bästa priset de kan få. Skulle du tacka nej till en löneökning för att vara snäll mot ditt företag? Nej, självklart inte.
Det låter osannolikt att det skulle gå åt så mycket diesel för flisframställningen att priset på flis mer eller mindre direkt följer dieselpriset
I så fall borde flis inte klassas som ett miljöbränsle om varje kwh innehåller tex 25% diesel. Och fjärrvärme skulle därmed vara en riktigt miljöbov under radarn. Borde kanske heta Fliesel istället?
Redigerat:
Om jag förstår det hela rätt så är det främst pga efterfrågan inom EU ökat gigantiskt, då det tidigare importerades stora mängder flis och pellets från ryssland, som har gett prisökningen.Ulltand skrev:Självklart säljer man till bästa priset men fjärrvärmebolagen kunde vara en stark köpare och pressa priset.
Det låter osannolikt att det skulle gå åt så mycket diesel för flisframställningen att priset på flis mer eller mindre direkt följer dieselpriset
I så fall borde flis inte alls klassas som ett miljöbränsle om varje kwh innehåller 25% diesel.
Det säger man inte i inläggen ovan. Det är den stora mängden diesel som går åt att göra flis/fjärrvärme som gör att man måste höja flispriset. Jag som trodde flis och fjärrvärme var relativt miljövänligt!D Dublin skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 213 inlägg
Och då fattar jag inte varför så många entreprenadmaskiner och lastbilar står på tomgång i timmar. Kör man längs vägbyggen står det 10 Norrvidinge-bilar på tomgång i väntan på att bli lastade. Är bilarna så dåliga att de inte tål att stängas av under de 20 minuter det tar att lasta?OramaC skrev:
Är du säker på att all energi kommer från sopor och flis?T Thomas_Blekinge skrev:Fjärrvärmeleverantören vill höja priset för Brf med 21%. Naturligtvis skyller alla på allmänna prishöjningar. Men vilka omkostnader för fjärrvärmebolaget kan ha stigit med 21% eller mer för att motivera detta?
Löner? Knappast.
Pris på sopor/flis? kanske.
Diesel för sopbilarna? Inte 21%.
Något annat?
Medlem
· Blekinge
· 10 213 inlägg
Det finns en samhällelig aspekt i detta. Det finns en brist på vissa läkemedel i Sverige för leverantörer får bättre betalt i andra länder. Det löner sig helt enkelt inte (lika mycket) att producera för Sverige.torparavgrund skrev:
Råkapitalism är inte den bästa av alla ekonomiska modeller.
Löneökning? Blir vi inte väldigt upprörda om VDar i stora aktiebolag höjer sina fantasilöner ad absurdum? Det finns gränser.
Drift och underhåll skall betalas också.T Thomas_Blekinge skrev:Fjärrvärmeleverantören vill höja priset för Brf med 21%. Naturligtvis skyller alla på allmänna prishöjningar. Men vilka omkostnader för fjärrvärmebolaget kan ha stigit med 21% eller mer för att motivera detta?
Löner? Knappast.
Pris på sopor/flis? kanske.
Diesel för sopbilarna? Inte 21%.
Något annat?
Mycket har stigit nå fruktansvärt sista åren. Vi här säkert en ökning på 30% på många poster gällande drift och underhåll under bara ett par år.
Medlem
· Blekinge
· 10 213 inlägg
Det finns ett fel i beräkningen, låt oss ta det på dagsbasis. Bondens kostnad för bränsle är 288 kr resp 384 kr/dag. Om bonden är anställd i sitt Skogs AB så kostar han 700 kr * 8 = 5600 kr/dag. Totalkostnaden har alltså stigit från 5600+288 till 5600+384 kr, dvs med mindre än 2 procent. Samma resultat blir det om man räknar på månadsbas.torparavgrund skrev:Den där veden är skördad av skogsbönder som kör dieselmaskiner. Jahopp, dieseln gick upp 4 kr/L, då blev det helt plötsligt 8 kr/tim dyrare än det redan var att köra en maskin som drar två liter i timmen. Om det tidigare kostat 18kr/L och maskinen drar 2 L/tim, och maskinen jobbar 8 tim /dag, så var gamla bränslekostnaden 18 x 2 x 8 = 288 kr/dag. Med nya dieselpriset blev det 24 x 2 x 8 = 384 kr/dag, en ökning med 384 - 288 = 96 kr/dag, eller om man så vill 96 / 288 = 33% dyrare. På en månad med 22 arbetsdagar blir det alltså 96 x 22 = 2112 kr i bara diesel.
Så varför ska Skogs AB höja utpriset med mer än den faktiska kostnadsökningen? Jo, för att man kan. Vinstmaximering. Girighet.
Det blir ju ett annat resultat om bonden jobbar svart med veden. Då blir ju bränslekostnaden en större andel av totalen eftersom arbetsgivaravgift och inkomstskatt mm faller bort.
Men jag kan ju inte tro att det finns svartjobbande vedbönder.