namnbyte
K kioskdavid skrev:
nu köpte jag ett hus som redan har fjärrvärme och det är inte jättestort men jag har svårt att räkna hem ett byte samt att det är väldigt bekvämt. Vill barnen bada och jag duscha så tar inte varmvattnet slut.
Köpte också ett med fjärrvärme, hade med facit i hand nu hellre önskat att det var LVVP eller LLVP med tanke på prisökningen för 2024 landade på 25%

• Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Köpte också ett med fjärrvärme, hade med facit i hand nu hellre önskat att det var LVVP eller LLVP med tanke på prisökningen för 2024 landade på 25%
Hur menar du? Ökade kommunen priserna per kwh på 25%?

• Gilla
Nette
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Här i Skåne där jag bor är luft/luft och Luft/vatten det vanligaste.

Berggrunden i Skåne län är mestadels mindre lämpad för bergvärme. Skånes berggrund består av sedimentära bergarter, som kalksten och har sämre värmeledningsförmåga än urberget som större delen av Sverige vilar på. För att få ut samma värmeeffekt, måste man därför borra djupare. Av denna anledning är bergvärme relativt ovanligt i Skåne, trots att berggrunden är något varmare, än i längre norrut.

[länk]

Jag skulle nog säga att produktionskostnaden för varmvatten blir i princip densamma med bergvärme eller luft/vatten i SE4.

Här kan du läsa mer om förutsättningar för bergvärme:
[länk]
J Josth skrev:
Räkna med att det kostar ca 8000 - 11000 kr totalt per radiator inkl rördragning vid konvertering till vattenburet värmesystem i huset. Sedan tillkommer ju kostnaden för bergvärme på kanske 225 tkr eller fjärrvärme för då ca 90 tkr enligt ovan.
10k per rum som avses att användas för vardagligt bruk exkl källaren eller bör de finnas där med så man slipper avfuktaren?

namnbyte
E Enka-cilla skrev:
Hur menar du? Ökade kommunen priserna per kwh på 25%?
Ja vår fjv-leverantör gjorde det, fjärrvärmen här är inte ägd av kommunen. Både kWh-pris och fasta avgiften/år kommer höjas med 25% vid årsskiftet

E Enka-cilla skrev:
10k per rum som avses att användas för vardagligt bruk exkl källaren eller bör de finnas där med så man slipper avfuktaren?
Jag har några vattenradiatorer i källaren men använder även avfuktaren som ren värmekälla ibland på senhösten när det är fuktigt och värmen ännu inte är igång på riktigt.
Jag har två sorbtionsavfukare på olika ställen som ger ~600 watt värme vardera när dom avfuktar och det räcker fint.
Värmen från avfuktaren behöver inte ventileras bort som värmen från elementet behöver göras (för att bli av med fukten).

namnbyte namnbyte skrev:
Ja vår fjv-leverantör gjorde det, fjärrvärmen här är inte ägd av kommunen. Både kWh-pris och fasta avgiften/år kommer höjas med 25% vid årsskiftet
Det känns surt!
Men man lider i varje fall inte ensam

En fjv-central håller normalt minst 25 år.

Senast 1 januari 2027 så kommer elnätstaxan vara baserad på någon typ av effekttaxa.

Att byta en fjv-central kostar ca 50 kkr (material + arbete).

Man bör försöka räkna på vad totalkostnaden kommer att bli på 20, 40, 50 år med x antal byten.

P
D Dilato skrev:
Här i Skåne där jag bor är luft/luft och Luft/vatten det vanligaste.
Det är ganska många som har jordvärme vilket använder samma typ av pump som bergvärme. Men man måste ha mark för att plöja ner slang. Det går dock inte att ha någon "400kvm" förortstomt... Men det behövs mindre än vad man tror.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
E Enka-cilla skrev:
Det är okänd faktor då vi i nuläget bor i ett litet hus med solceller. Men med tanke på behov med värme, vatten som de ser ut just nu skulle jag säga ”hög konsumtion”
Inser att de är svår att dra några slutsatser.
Tänkte om det finns någon regel att kommuner gör det mer lönsamt att bedriva sin verksamhet när möjligheter ges kontra bli oberoende med bvp.

Får grotta in mig och ta offerter för bvp då alternativen är många. Finns det vissa
Företag man kan sikta in sig på som ansrs
Som solida i den branschen?
Tänk också på att om du kommer fram till att bergvärme är något billigare på lång sikt men du kan få fjärrvärme "nu" och bergvärme sen så kanske skillnaden försvinner.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Hej.
Det är inte lätt att bestämma sig, tycker jag iaf :).
Funderar själv om jag ska konvertera + fjv eller bergvärme + konvertering + borrhål.
Skillnaden att dra in är eller var under 2023:
Ca 160.000 vs ca 350.000.

Fjv
720xE*. Effektpris
57,9 öre kwh. Energipris

Självklart lockar bergvärme mest så ska börja ta in offerter nu i januari. Dock velar jag ändå hur jag ska göra.

Har haft fast elavtal i 3 år på 0,53 öre, går ut till sommaren. 180 kvm ca, 3 luftvärmepumpar och något element igång.

Gärna intressant höra hur folk tänker om detta också.

Demmpa Demmpa skrev:
En fjv-central håller normalt minst 25 år.

Senast 1 januari 2027 så kommer elnätstaxan vara baserad på någon typ av effekttaxa.

Att byta en fjv-central kostar ca 50 kkr (material + arbete).

Man bör försöka räkna på vad totalkostnaden kommer att bli på 20, 40, 50 år med x antal byten.
Ja, t.ex. Göteborgs energi tillämpar det redan för villakunder. Men det innebär inte att det per automatik blir dyrare, bara annat sätt att räkna. Redan idag har man ju en effekttariff, 11 kW, 14 kW, 22 kW är brukligt i villor, bara att den uttrycks i säkringsstorlek i stället.
För mig skulle kostnaden nog bli lägre, jag har 22 kW (25 A) men mitt högsta timmedelvärde under 2023 hittills har varit knappt 5 kW. När det varit nära -15 ute tuggar BVP på med knappt 3,5 kW upptagen effekt.
Men jag behöver 20-25A för att kunna använda elspetsen om nåt händer eller det blir smällkallt.

En poäng med effekttariffen är också att det som helhet (för hela nätet) kan bli billigare eftersom kunder kommer att effektoptimera redan vid lägre belastningar och på så sätt kan man skjuta fram reinvesteringar i nätet.

När jag bodde i BRF och bytte värmesystem räknade jag på det, om vi skulle ha två abonnemang, 63 A (till Värmesystemet) och 25 A (till tvättstuga mm). På pappret, alltså vid ett uttag av 42 kW hade det blivit betydligt billigare, men i praktiken blev effektabonnemanget jag valde (servissäkring 160 A) betydligt billigare eftersom det mest bara tuggade på med under 10 kW, jag tror det brukade vara en månad om året som vi kom upp i ca 35 kW, och då var det elspets (varmvattenladdning), samtidigt som tvättstugan gick för fullt.

Innan hade vi ett 63A abbonemang, när vi bytte till effektabonnemang och ca dubbelrade potentiell maxeffekt minskade abboneamangskostnaden med typ 20 %.

Redigerat:
SE4 är ju dessutom bra förhållande för en luft-vatten värmepump, LVVP och innedel typ Nibe F2120 & VVM S320 kan du få för 120'

Skulle nog val det över fjärrvärmemonopol som ändå kostar 90'

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
SE4 är ju dessutom bra förhållande för en luft-vatten värmepump, LVVP och innedel typ Nibe F2120 & VVM S320 kan du få för 120'

Skulle nog val det över fjärrvärmemonopol som ändå kostar 90'
Vi har flvp + llvp just nu. Nöjda.
Är lvvp mer lönsamt?

Ja, 90 är ju utan installation av värmeelement och arbetet tror jag. Ska ringa kommunen i mellandagarna och höra.

Kan man värma huset med FLVP + LLVP så att el-patronen inte behövs blir det inte mer lönsamt med LVVP. Har man t.ex. ett mycket stort hus där en LLVP bara klarar värma en mindre del och FLVP måste köra mycket med el-patronen så är förmodligen en korrekt dimensionerad LVVP mer lönsam.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
E Enka-cilla skrev:
Vi har flvp + llvp just nu. Nöjda.
Är lvvp mer lönsamt?

Ja, 90 är ju utan installation av värmeelement och arbetet tror jag. Ska ringa kommunen i mellandagarna och höra.
Nej, det blir likvärdigt i energiprestanda, beroende på vilka specifika pumpar man jämför.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.