13 903 läst · 55 svar
14k läst
55 svar
Fjärrvärme drar mycket. Förstår inte hur fjärrvärme fungerar.
Har du bott i huset en vecka så är det ju liiite tidigt att börja dra slutsatser om årsförbrukning o liknande.
Det är dessutom rätt troligt att värmen är hyfsat inställd av föregående ägare.
Jag gissar att det som nybliven ägare finns en hel del annat att göra så låt fjärrvärmen stå orörd tills du bott in dig
Det är dessutom rätt troligt att värmen är hyfsat inställd av föregående ägare.
Jag gissar att det som nybliven ägare finns en hel del annat att göra så låt fjärrvärmen stå orörd tills du bott in dig
Fjärrvärmemodulen har två oberoende delsystem, ett för radiatorer och ett för varmvattenP POTOOOOOOOO skrev:En annan sak jag inte förstår. Varför har jag varmvatten när fjärrvärmen är avstängd? Jag hade det dom första dagarna.
Idag och framåt ser det ut som att sommaren startar. Stängde av min fjärrvärme nu (genom Standby-knappen, och då slutade den att brumma). Jag vet att man egentligen inte ska göra det men känns bättre när jag inte förstår den och vill se vad min leverantör säger på måndag.
Du har ingen beskrivning över hur systemet är uppbyggt? Jag har själv ett system där det är radiatorer på övervåningen, vilka har egna termostater på sig (de sköter sig alltså själva så att säga) och ett golvvärmesystem på bottenvåningen med elektroniska termostater som styr slingorna under golvet. Fjärrvärmedelen "eldar" två värmeväxlare, en för värme och en för varmvatten. Temperaturen på vattnet ut i värmesystemet regleras baserat på utetemperaturen. Kallt ute=gasa på mera. Den kurvan har jag fått reglera ned då temperaturen ut i systemet var onödigt hög. Dvs man värmde upp vattnet onödigt högt bara för att sedan termostaterna i rummen måste hålla igen. Det jag då fick veta var att det är mera ekonomiskt att sänka temperaturen något på vattnet och därmed få ett lite mera jämt flöde i slingorna eftersom inte termostaterna hela tiden blockerade flödet. Jag fick samtidigt veta att det skulle vara ännu bättre med ett system där det sitter sensorer inte bara utomhus utan även inomhus kopplade till reglercentralen som reglerar vattnets temperatur. Men mitt system har uppenbarligen en för gammal typ av reglercentral (Danfos nånting med manuella vred på) för att kunna ha den styrningen. Din låda ser ju väldigt modern ut. Kanske den kan regleras på ett mera fiffigt sätt!P POTOOOOOOOO skrev:På den här boxen där jag väljer grader på fjärrvärmen finns det en knapp där det står AUTO/STBY. Den höll jag in, och då slutade den brumma, alltså det lät som att den stängdes av. I det läget var den dom första dagarna här i huset och då drog den ca 2-4kwh per dygn. Tack för manualen. Har tid att kolla i den nu faktiskt. Toppen
Vet inte om du menar orimligt dyrt eller billigt, men oavsett så sådär kan man inte räkna.G Göran Stjernberg skrev:
Vi är på väg in i sommaren nu, fjärrvärmen drar mycket mindre, med fjärrvärme kan man omöjligt ta ett punktvärde för en dag och multiplicera det med 365 för ett få årsförbrukningen. Pga åtminstone vår fjärrvärme drar någonstans mellan 2 och 70 kW per dag, beroende på utetemperatur och åtgång på varmvatten.
Jag menar att 7300 kWh per år är orimligt/omöjligt med tanke på husets konstruktion och ålder.namnbyte skrev:Vet inte om du menar orimligt dyrt eller billigt, men oavsett så sådär kan man inte räkna.
Vi är på väg in i sommaren nu, fjärrvärmen drar mycket mindre, med fjärrvärme kan man omöjligt ta ett punktvärde för en dag och multiplicera det med 365 för ett få årsförbrukningen. Pga åtminstone vår fjärrvärme drar någonstans mellan 2 och 70 kW per dag, beroende på utetemperatur och åtgång på varmvatten.
Med bl.a. fjv så ger det liten skillnad i driftekonomin. Större delen av skillnaden utgörs av att rumstemperaturen blir jämnare, därav kan man hålla lägre medeltemperatur som ger lägre förbrukning.kvirre skrev:Den kurvan har jag fått reglera ned då temperaturen ut i systemet var onödigt hög. Dvs man värmde upp vattnet onödigt högt bara för att sedan termostaterna i rummen måste hålla igen. Det jag då fick veta var att det är mera ekonomiskt att sänka temperaturen något på vattnet och därmed få ett lite mera jämt flöde i slingorna eftersom inte termostaterna hela tiden blockerade flödet.
Vad jag känner till så går det att ha både utegivare och inne-/rumsgivare till alla Danfoss reglercentraler.kvirre skrev:
Misstänker att du har en Danfoss ECL100M.
nej den heter 3310 och verkar helt manuellDemmpa skrev:Med bl.a. fjv så ger det liten skillnad i driftekonomin. Större delen av skillnaden utgörs av att rumstemperaturen blir jämnare, därav kan man hålla lägre medeltemperatur som ger lägre förbrukning.
Vad jag känner till så går det att ha både utegivare och inne-/rumsgivare till alla Danfoss reglercentraler.
Misstänker att du har en Danfoss ECL100M.
Till den går det att ha innegivare, dels ren TP1000-givare dels kan man välja reglerenhet med inbyggd rumsgivare.kvirre skrev:
Det går även att ansluta en fjärde givare till den, en returgivare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är manualen;
http://media2.okxvarme.se/2020/04/Elge-villaprefab.pdf
https://gallivareenergi.se/wp-content/uploads/2022/04/danfossecl3310.pdf
Aha. Se där! Antar vår lösning var billigare. Husen byggdes av HSB och de har snikat på annat också, såsom längden på golvvärmeslangarna.Demmpa skrev:
Sätt kattlucka i dörren så kan den vara stängd.P POTOOOOOOOO skrev:Har bott i en villa nu i en vecka från att tidigare hela mitt liv bott i lägenhet. Det är mycket som är nytt, men kul att försöka lära sig och bli en handy-man. Har läst en hel del trådar här om fjärrvärme, men jag förstår ändå inte riktigt hur fjärrvärmen fungerar.
Min fjärrvärme drar nu de senaste dagarna 65wh per dag. På årsbasis blir det ca 24000 kwh. Tidigare ägare hade årsförbrukning på ca 19000 per år, och dom kändes inte direkt som att dem skulle "snåla". Min uppfattning är att jag kan gå lägre. Huset är 93 kvm plus källare på 41 kvm, alltså ganska litet. 30-talshus. Om jag redan nu i maj har 65 kwh per dag, då kommer den ju skena när det blir kallare oktober-mars. Vad är det jag gör för fel?
Jag har elementen uppskruvna på max, fjärrvärmen inställd på 21 grader och nån sorts sol-inställning. Det är en liten sol bredvid de 21 graderna.
Mina funderingar:
-Vad händer om jag stänger av elementen? Blir det då samma princip som att stänga av fjärrvärmen? För jag vill nog under sommaren ha den avstängd men läst att man inte behöver göra det. Vill kanske stänga av allt tills jag har förstått mig på fjärrvärmen. Dom första dagarna var det avstängt och då drog den 2-4 kwh per dag. Varmvatten fungerade.
-Pga katter har vi dörren mellan källaren och övriga huset lite öppen på glänt. Förloras mycket energi då och fjärrvärmen pumpar på extra hårt? (Källaren är kall, typ 14 grader med element avstängd).
- Kan jag effektivisera på natten med enkla tryck? Då behövs ju inte samma värme.
- Allmänna funderingar varför det drar så mycket.
Jag menar att du har tagit en dagsförbeukning (20kW) från under vårkanten, multiplicerat det med 365, och antagit att de 7300 kW detta blir skulle vara en årsförbrukning. Fjärrvärme fungerar inte så, man kan inte alls räkna på det sättet.G Göran Stjernberg skrev:
Igår hade vi en förbrukning på 9 kW, kontra i januari lyckades det dra 84 kW en utav dagarna.
Hur många kW det drar är helt baserat på utetemperatur, dvs kan man varken ta 9kW*365 dagar eller 84kW*365 dagar. En sådan uträkning av energiåtgången under ett år kommer aldrig att stämma.
Jag vill inte säga emot gällande kurvan, men jag tror det lite kan bero på från fall till fall eller? Vår var så åt helsike felställd när vi flyttade in 2022, jag började klabba med det i början av 2023 och först denna vinter har det verkat vara bra. Diff +/- 1 grad inne nu, oavsett hur kallt ute.Demmpa skrev:
(Och ännu en gång, tack igen för alla råd och tips vi fick! Har Verkligen gjort skillnad)
Ta dit en tekniker som får serva anläggningen, kan vara skit i silar felaktigt inställd grundkurva eller trasig utegivare. i samband med att vi fick nya mätare så lät jag serva anläggningen (har servis avtal dock). Det var väl behövligt.