13 906 läst · 55 svar
14k läst
55 svar
Fjärrvärme drar mycket. Förstår inte hur fjärrvärme fungerar.
Vi har helt klart minst 3-4 grader kallare i källaren just nu.K Kanelbullen123 skrev:Vi har vidöppet till källaren, och samma temperatur där som överallt.
hur ser energideklarationen ut för huset?
Hur är det isolerat?
Hur gamla fönster har du?
Någon mekanisk frånluft som drar ut värmen?
De som bodde i vårt hus innan hade betydligt lägre förbrukning än oss.
Men så var det extremt mycket luft i systemet också.
Utöver det hade dom 19 grader istället för 22 (fick jag välja skulle vi ha 24 grader hemma)
Vi har 3-glas isolerfönster, enligt protokoll är äldre. Hittar inte hur gamla. Vet inte exakt vad som är relevant men ventilationen är självdrag, grundkonstruktion är källare med betongplatta, stomme i betong/trä och fasad tegel och lite träpanel. Tak i enkelfalsad plåt. Hittar inte vilken typ av isolering. Den är klassad som D, primärenergital 98kwh/kvm och år.
Det var inte jättebra från början, någonstans här på forumet finns en tråd om vår kamp mot fjärrvärmen. Demmpa med andra gav en hel del tips och råd som hjälpte till. I grova drag vad vi gjorde varP POTOOOOOOOO skrev:
- Lufta alla element (med cirk.pumpen avstängd)
- Ställa vredet på solen såsom ni har (komfortvärme)
- Justera kurvan (tog ca 4 månader innan den blev helt rätt, ett jäkla pill, dvs hur mycket värme som skjuts ut i elementen beroende på temp som utegivaren rapporterar)
- Täta de största/vanligaste värmeläckorna (lister runt dörrar, fönster, kattvindar, råvind)
En sak som gjorde en oväntad skillnad, var att alltid ta kallvatten vid alla kranar om det inte var något speciellt som skulle sköljas. Vi har rätt många meter onödiga varmvattenrör i källaren, dvs varmvatten hann ofta ändå aldrig fram ur kranen innan man var klar. Men det drog ju likförbannat varmvatten, som då stannade i rören.
Årsförbrukningen räknade jag 65kwh gånger 365 dagar. Min oro är ju att det nu är maj, och att snittförbrukningen borde vara lägre nu i maj.J Josth skrev:
En annan sak jag inte förstår. Varför har jag varmvatten när fjärrvärmen är avstängd? Jag hade det dom första dagarna.
Idag och framåt ser det ut som att sommaren startar. Stängde av min fjärrvärme nu (genom Standby-knappen, och då slutade den att brumma). Jag vet att man egentligen inte ska göra det men känns bättre när jag inte förstår den och vill se vad min leverantör säger på måndag.
Idag och framåt ser det ut som att sommaren startar. Stängde av min fjärrvärme nu (genom Standby-knappen, och då slutade den att brumma). Jag vet att man egentligen inte ska göra det men känns bättre när jag inte förstår den och vill se vad min leverantör säger på måndag.
Jag gjorde en annan kalkyl och kom som sagt fram till 23000-24000 kWh/år fjärrvärme per år för ett litet men äldre och dåligt isolerat hus i Östergötland.
Varmvatten går alltid att få om det finns fjärrvärme även om husvärmen är avstängd.
Varmvatten går alltid att få om det finns fjärrvärme även om husvärmen är avstängd.
Här har du manualen till reglercentralen för värmen,
https://www.stockholmexergi.se/content/uploads/2017/05/SiemensRVS46.530manual.pdf
När du säger att du stängt av fjärrvärmen, vad är det du har stängt av?
Här är principskiss på hur en fjv-central är kopplad "internt".
Här är principskiss på hur fjv fungerar.
https://www.stockholmexergi.se/content/uploads/2017/05/SiemensRVS46.530manual.pdf
När du säger att du stängt av fjärrvärmen, vad är det du har stängt av?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är principskiss på hur en fjv-central är kopplad "internt".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är principskiss på hur fjv fungerar.
På den här boxen där jag väljer grader på fjärrvärmen finns det en knapp där det står AUTO/STBY. Den höll jag in, och då slutade den brumma, alltså det lät som att den stängdes av. I det läget var den dom första dagarna här i huset och då drog den ca 2-4kwh per dygn. Tack för manualen. Har tid att kolla i den nu faktiskt. ToppenDemmpa skrev:
Manualen var ju toppen, där fick jag svar på mina funderingar på värmen på natten och när man jobbar. Då verkar det som att man ganska enkelt kan ställa in tider för det, och att den då skiftar till Nattläge automatiskt. Mycket bra. Jag antar att jag har haft komfortläge 24/7 nu.Demmpa skrev:
Om "nattsänkning" används så bör man ha i åtanke att det dröjer någon timme från värmens sänks till den faktiska rumstemperaturen sjunkit, samt att det tar någon timme för rumstemperaturen åter har höjts efter höjning.
Det är inte någon större poäng att sänka temperaturen på natten (och när ni jobbar). Särskilt inte med vattenburen värme. Systemet är för långsamt och den energi som sparas under perioden med lägre temperatur går åt igen för att jobba tillbaka upp.P POTOOOOOOOO skrev:
Har ni en- eller tvårörssystem? Alltså hur ser det ut där rören går in i radiatorerna (elementen)?
Sitter det termostater på radiatorventilerna?
Fel!N NoiseMaker skrev:
Totala energiförbrukning blir lägre när man inför nattsänkning.
Anledningen är att medeltemperaturen blir lägre.
Däremot så blir effekttoppen högre.
Om man har värmepump så kan nattsänkning göra så att elpatronen går in när komforttemperaturen aktiveras och på så sätt förbruka mer elenergi än om jämn temperatur hade hållts.