Det handlar om Janfire.
.

Ada skrev:
Det var en rolig debatt som startade av en helt annan fråga. Det är ungefär samma diskussion som vi har i vår familj. Jag vill ha solfångare men inte min man. Jag har oxå kommit fram till att det inte lönar sig ekonomiskt men det är ju miljövänligt ju! Eller??? Är det nån som har gjort livscykelanalys för solfångare? Som inkluderar tillverkning, underhåll etc...
Jag en gick en solfångarbyggarkurs för ca 10 år sedan. i Borlänge. Läraren som är forskare på Högskolan Borlänge, berättade om livscykelanalysen för en hemma byggd solfångare. Nu mins jag inte siffrorna. Men det räckte med en bråkdel av solfångarens livslängd för att den skulle producera lika mycket energi som det hade gått åt för att tillverka solfångaren. Detta krävde förvisso att den var gjord i träkonstruktion. Hur en det ser ut för en köpt aluminiumsolfångare vet han säkert också. Claus Lorenz,, någonting hette han. Han är från tyskland. Har företag i Gagnef.

Jag har bott i hus med pelletsbrännare och acctank. Fungerade väldigt bra. Man värmde upp tanken sedan slog man av pannan, värmen räckte då ca 4-5 dagar. Slingan i pannan fanns fortfarande kvar, så pannans restvärme användes för att förvärma vattnet innen det gick in i tanken. Väldigt lite förluster.

Mats

Ada !En kanonpanna som är just byggd för pellets och sol i komb är ju denna..så får du en välisolerad acc snygg panna allt i ett ...Så solpanel kan ni ju vänta med tills ni bestämt er ordentligt...http://www.lesol.se/Default.asp?p=108

Som synes ingen krökt rygg vid sotning där inte ,,,kan kanske t,o,m ha pumpsen på sig så att man når upp;)

Mvh

Redigerat:
Jag är oxå inne på linjen att skippa solfångare, Det gör det hela garanterat 50000:- dyrare än en ren pelletspanna eftersom att acktank med 3-4 slingor krävs o den ska även va bra isolerad med min 90 mm pur o då kostar den ca 15000:- sen behövs även laddomat á 3500:- o solfångare med styrning o bra isolerade rör 25-30000:-..
Bara runt panna/tank går det många meter rör extra + att den installationen kostar betydligt mer oxå så det kanske blir snarare 60000:- dyrare med solfångare..

Janfires panna har för mycket vatten innehåll för sol vilket även gäller övriga pelletspannor utom då Ariterm Bionet el Ecotec mini Q..

Jag kör med pellets o från 15/4-15/10 förbrukas 1 ton pellets, Då är det max 2 mån helt utan värme o då endast vv behövs går det ca 60 kg pellets/mån så då skulle man spara 120-150:-/mån med solfångare..

Nää en Ariterm Biomatic med spaksotning o askkomprimering bör du kolla in.. :)
Har deras brännare själv o har några kompisar som kör med deras panna o alla är nöjda, Dessa har varit i drift 2-4 år nu utan minsta problem o nu är dom desutom förbättrade.. :)

2an: Du skulle alltså kunna spara 1ton pellets/år =>2500kr/år avbetalningstiden för 60kkr är alltså 24 år. Om inget går sönder.

H
Kommer till samma resultat.
Jag kör med elberedare på sommaren och stänger av pelletsen. Kostnaden skulle bli något högre om jag körde pellets hela sommaren för varmvattnet. Här skulle det ta omkring 30 år att tjäna in en solfångaranläggning och efter 30 år är det säkert hög tid att köpa nytt.
Tag istället de 60 tusen som solfångarna skulle kosta och sätt in på fonder nästa år när börsen återhämtar sig efter den nuvarande kraschen så tjänar du rätt snabbt in en årsförbrukning av pellets. Blir bara dyrt att ligga ute med pengar.

I miljöfonder då!

Ada skrev:
2an: Du skulle alltså kunna spara 1ton pellets/år =>2500kr/år avbetalningstiden för 60kkr är alltså 24 år. Om inget går sönder.
Helt riktigt, Det rör sej om 4000 kWh dom månaderna (15/4-15/10) varav endast max 2 mån helt utan värme..

Att det blir så dyrt är pga att du måste ha acktank o kringutrustning + solfångarna förstås

Jag kan inte låta bli utan att göra ett litet inlägg här eftersom det är så många som förordar att inte ha en ackumulatortank. Ett resonemang som verkar väldigt kortsiktigt. Det enda vi kan vara säkra på är att framtidens energipriser är väldigt osäkra (bortsett från egenproducerad ved). Det gör att en värmekälla måste återbetala sig fort för att man inte ska låsa in sig í ett dyrt hörn.

För att få ett flexibelt och framtidssäkert värmesystem är en ack.tank nödvändig som är förberedd för solvärme och andra värmekällor.
Jag håller helt med om att det ur ekonomisk synvinkel idag inte lönar sig med solvärme. Men hur ser det ut i morgon eller om fem år? Lägger man sedan till idelogiska skäl så är det självklart.

Att det inte finns laddpannor som inte har moderna styrsystem stämmer inte. CTC Ecoflex finns t.ex. i en variant med liten vattenvolym. Biocomfort går också att automatisera fint.

En modern pelletspanna med styrning i kombination med en välisolerad ackumulatortank är så framtidssäkert man kan få det. Har man inte allt för stora energibehov så är bergvärme ett alternativ i dessa ROT-avdragstider...

mexitegel skrev:
Jag håller helt med om att det ur ekonomisk synvinkel idag inte lönar sig med solvärme. Men hur ser det ut i morgon eller om fem år?
Den dagen den sorgen.
Det kan kanske kännas dumt att binda upp sig med en "onödig tank" om man inte behöver den direkt?
Man kan ju komplettera ett värmesystem efterhand.

Njaa! man köper nog inte en ny pellepanna med stor vattenvolym och kompleterar senare med en acc....Men acc den som ger sig !man får stänga pannan och köra (sol +acc)eller bara köra elberedare sommartid kanske? ju fler kockar desto bättre soppa..:)

Mvh

Redigerat:
:)Om man ska se det ur ”kanske-om-utifall att-synvinkeln” och skiter i kostnader så är det nog bäst att satsa på en pelletspanna och acktank med solslinga.

Men ska man gardera sig ordentligt för att vara på säkra sidan så måste kanske detta kompletteras med att borra för bergvärme om det skulle skaffas värmepump om fem år.
Bäst vore det då att, nu på en gång, även förlägga en markslinga på åkern nedanför om borrhålen skulle råka vara dåliga på något vis.
Under tiden man funderar så kan ju en luft/luft värmepump kanske göra nytta?
De har ju ökat i verkningsgrad på sista tiden och ska ju vara riktigt bra, har jag hört.
Självklart monterar vi även in en modern kakelugn bredvid en täljstenskamin i vardagsrummet för mysfaktorn och utifall det skulle bli strömavbrott.
En köksspis måste naturligtvis också till om man ska kunna värma vattenkastrullen.
Ett fundament till en eventuell framtida vindsnurra ska självklart grävas och gjutas i samband med att grävmaskinen gräver ner markslingorna.
Jag menar, vindkraft ligger ju i tiden och är i allra högsta grad politiskt korrekt idag, och även om fem år, kanske.
Naturligtvis förskottsbetalar vi in fjärrvärmeavgiften för att ligga bra till i kön om kommunens framtida fjärrvärmeplanering går som den ska.

Redigerat:
Hihihihihihihihi:)

Japp,!då är man gaddad för framtiden.....;)

Mvh

Till temat överdrifter kan vi även lägga ansökan om slutförvaring för kärnbränsle i händelse av ett eget kärnkraftverk ;-). Min poäng var bara att flexibiliteten ökar med en acc.tank. Om det är värt det avgör var och en utifrån sina förutsättningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.