Hur svårt är det att bygga ett bra värmesystem för pellets egentligen?
Är det något en vanlig rörmockar fixar? Eller måste man vara pelletsexpert för det?

Jag vill köpa ett komplett system med ackumulatortank, solfångare, pelletsbrännare och panna men leverantörerna på dessa system verkar ha mycket att göra för de återkommer aldrig med offert efter besök.

Då tänkte jag köpa direkt från leverantören istället.

H
För pellets är det inte så svårt att bygga ett system själv. Slopa solfångarna och acktanken. Du får aldrig igen de pengarna.

holmertz skrev:
För pellets är det inte så svårt att bygga ett system själv. Slopa solfångarna och acktanken. Du får aldrig igen de pengarna.
Bakåtsträvare!

Självklart ska man montera in acctank och solfångare om möjligheten finns. Lysande kombination.
Det enda jag ångrade med min solfångare är att jag inte byggde en större, så jag får ut mer energi ur den.

Rörmokare ja... kolla om dom har erfarenhet av värmeanläggningar. Är det en handfatsmontör ska du absolut undvika den rörkrökaren. Väldigt många har bristande kompetens vad det gäller värmeanläggningar.
Vem som kan, kan bara du bilda dig en uppfattning om.

Mats

H
Bakåtsträvare eller inte. Om det gäller att få billigast möjliga uppvärmning så är det bättre att lägga pengarna på pelletspanna och luftvärmepump i stället för pelletspanna med acktank och solfångare.
Solfångarna ger nästan inget på vintern när värmen behövs mest. Det blir väldigt dyra dushar på sommaren med tanke på de priser som solfångare har.
Ska man elda med pellets är det dumt att dra på sig en utrymmeskrävande acktank. Pannan måste då vara en speciell laddpanna som inte har moderna finesser som automatsotning. Varför ska man låsa in sig i vedeldarens begränsningar med skiktning i tanken. Eldar man med pellets utan tank kan man vid varje tillfälle välja den temperatur man vill ha i varje rum för sig utan att altid behöva ta hänsyn till skiktningen. Har man alltid jämn temperatur överallt hemma som på en vårdavdelning så kostar det mer i uppvärmning än om man reglerar temperaturen i rummen efter behov.

När det gäller rörmokare och deras kunnighet så är den som sagt varierande.
Köper man en pelletspanna hos en leverantör så kan installationen av en rörmokare bli dyr. Köper man en panna med installlation inkluderat i priset kan det bli billigare eftersom försäljarprovisionen då hamnar hos installatören.
Är man någorlunda händig kan man klara installationen själv med hjälp av forum.

_ap_
holmertz skrev:
Pannan måste då vara en speciell laddpanna som inte har moderna finesser som automatsotning.
Blev bara nyfiken varför man inte kan (ska) ha en panna med automatsotning om
man eldar mot acc?
Vad grundar du det på?

och luftvärmepump? Är en sån gratis? hur länge håller den? Är det tänkt att den skall ge varmvatten på sommaren?

H
_ap_ skrev:
Blev bara nyfiken varför man inte kan (ska) ha en panna med automatsotning om
man eldar mot acc?
Vad grundar du det på?
Ska man elda mot acktank ska pannan innehålla ett minimum av vatten, 40-50 liter eller så. Det som stannar i pannan efter eldning går tyvärr till stor del bort i förluster. Samma gäller f.ö också vid vedeldning.
En modern pelletspanna har kanske 180 liter vatten och då är den inte lämplig för eldning mot acktank.
Marknaden är inte så stor för pelletspannor och försvinnande liten för pelletspannor som ska köras mot acktank.
En modern pelletspanna har all automatik som behövs för att hålla värmen utan att blanda in någon acktank.
En tank innebär bara större värmeförluster och mer krångel.

exerg skrev:
och luftvärmepump? Är en sån gratis? hur länge håller den? Är det tänkt att den skall ge varmvatten på sommaren?
Om man inte tycker att kostnaden för en pelletspanna är tillräcklig utan vill spendera mer pengar på uppvärmning så är en l-l pump ett utmärkt komplement till pellets. Den ger till och med billigare värme än pellets och fungerar under den årstid då uppvärmning behövs (undantag temperaturer lägre än -20 men sådana temperaturer är pellets styrka).

Att lägga ut en massa pengar på solfångare och tank förstör dels enkelheten i pelletseldningen och utslaget på en tioårsperiod så blir det väääldigt dyra duschar på sommaren. Bara ta papper och penna och räkna.
På sommaren går det inte åt mer energi till varmvatten än att man kan ha en elberedare kopplad til varmvattnet efter pelletspannan. Elpatron i pannan för varmvattnet ger däremot mera värmeförluster.

holmertz skrev:
Ska man elda mot acktank ska pannan innehålla ett minimum av vatten, 40-50 liter eller så. Det som stannar i pannan efter eldning går tyvärr till stor del bort i förluster. Samma gäller f.ö också vid vedeldning.
En modern pelletspanna har kanske 180 liter vatten och då är den inte lämplig för eldning mot acktank.
Marknaden är inte så stor för pelletspannor och försvinnande liten för pelletspannor som ska köras mot acktank.
En modern pelletspanna har all automatik som behövs för att hålla värmen utan att blanda in någon acktank.
En tank innebär bara större värmeförluster och mer krångel.

Om man inte tycker att kostnaden för en pelletspanna är tillräcklig utan vill spendera mer pengar på uppvärmning så är en l-l pump ett utmärkt komplement till pellets. Den ger till och med billigare värme än pellets och fungerar under den årstid då uppvärmning behövs (undantag temperaturer lägre än -20 men sådana temperaturer är pellets styrka).

Att lägga ut en massa pengar på solfångare och tank förstör dels enkelheten i pelletseldningen och utslaget på en tioårsperiod så blir det väääldigt dyra duschar på sommaren. Bara ta papper och penna och räkna.
På sommaren går det inte åt mer energi till varmvatten än att man kan ha en elberedare kopplad til varmvattnet efter pelletspannan. Elpatron i pannan för varmvattnet ger däremot mera värmeförluster.
Tror jag tycker likadant.

Det går att köpa små tankar bara för varmvatten och koppla den till en solfångare.
Kostnaden är lite mera änn en ll-pump men driften är vad en cirkpump drar i ström och så lite drar inte någon värmepump på denna jord ännu!

Även jag är av åsikten att solpaneler är en pryl för intresserade mer än en reell besparing. Jag förstår inte hur man räknar hem en sådan iaf. Jag har själv svårt att räkna hem en luftvärmepump på 15000kr.

Om det är lönsamt eller inte med fångare eller inte beror väl också på vilka behov av varm vatten man har under sommaren. Detta kontra hur dyra fångare man köper avgör om det är lönsamt. Trolgen kan man räkna hem mindre anläggningar snabbere än stora tackvare lägre kostnader.bättre köpa lite billigare med mindre verkningsgrad än dyra hightech.

Tack så mycket jag tolkar svaren så att det beror på vilken röris det är. Nu har jag pratat med killen vi skulle vilja anlita och han avråder å det bestämdaste oss från att skaffa pelletspanna så jag tror inte att han får göra jobbet. Vi har fått fart på en av våra pannleverantörer så som verkar otroligt duktig så det ska nog ordna sig ändå.

Det var en rolig debatt som startade av en helt annan fråga. Det är ungefär samma diskussion som vi har i vår familj. Jag vill ha solfångare men inte min man. Jag har oxå kommit fram till att det inte lönar sig ekonomiskt men det är ju miljövänligt ju! Eller??? Är det nån som har gjort livscykelanalys för solfångare? Som inkluderar tillverkning, underhåll etc...

H
Ja miljövänligare värme än solenergi kan man inte få. Synd att det ska vara så dyrt.

Men välj inte pannleverantör efter bara efter hur kunnig och trevlig säljaren är. Det finns faktiskt skräp på marknaden.
Här en länk till den som de flesta anser bäst: Ariterm Biomatic 20+
http://www.ariterm.se/13_Pelletspannor#1

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.