Det står VATETTE //// 10 /// på en och på den andra (varmvattenkopplingen, som är av ett annat märke står det 10mm) så 10mm antar jag?

Det går alltså inte att köpa denna klämring och behålla befintlig mutter?:
https://www.clasohlson.com/se/Klämring/30-9505

Krilleman
Marreluring Marreluring skrev:
Då åker jag och köper två stycken av denna istället då! :)

[länk]
Var det inte sambon som var ute och åkte i inlägg #1?! ;)

Nu när jag har har börjat gräva i det och ni är så himla hjälpsamma så får det gärna bli rätt hela vägen!
Den andra kopplingen är också VATTETE, men toppmuttern som går upp mot blandaren står det istället KUTERLITE på, om jag vill byta ut den muttern, om jag nu ska det, vilken mutter skall jag då köpa för att det skall bli rätt? Denna kanske? Blir det korrekt då?:
https://www.hornbach.se/shop/VATETT...artikel-detaljer.html?varCat=S18316##v5109236

Krilleman Krilleman skrev:
Var det inte sambon som var ute och åkte i inlägg #1?! ;)
haha jo men Hornbach ville hon inte åka ut till haha :D

Marreluring Marreluring skrev:
Nu när jag har har börjat gräva i det och ni är så himla hjälpsamma så får det gärna bli rätt hela vägen!
Den andra kopplingen är också VATTETE, men toppmuttern som går upp mot blandaren står det istället KUTERLITE på, om jag vill byta ut den muttern, om jag nu ska det, vilken mutter skall jag då köpa för att det skall bli rätt? Denna kanske? Blir det korrekt då?:
[länk]
Bumpar detta inlägg så det inte försvinner upp i tråden bara!

Nej, inte halvkoppling! Du får köpa en rak koppling så får du två muttrar och två klämringar!

Ja! Den blir bättre. Då har du allt du behöver.

• Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Tack för hjälpen Tosse och Krilleman

Krilleman
(y)

Lägger in en relaterad fråga här. Också nybörjare, men har gjort lite mindre jobb i villan tidigare. Det här med att byta köksblandare var ändå lite stökigt, fia för att det var så trångt att få loss muttrar osv. Men nu ska den nya på, och jag har köpt kopplingar med klämringar. Dock sitter ju redan sådana kopplingar på på vattenrören, och de verkar sitta hårt och jag kan inte se varför de inte skulle fungera fortsatt. Med andra ord, kan jag sticka ner de nya rören (det är rörliga rör med pipor på den nya blandaren) och bara använda klämring och mutter från kopplingarna för att få fast den? Eller måste jag av någon anledning ha ny klämring och mutter även mot vattenrören?

Ha de gött!

Hand håller en klämringkoppling för VVS-arbete med bakgrund av suddiga vattenledningar och köksmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Synlig rörinstallation under handfat med klämringkopplingar och vattenrör i förgrunden, indikerar frågan om utbyte av köksblandare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alla delar ska va av samma fabrikat så det passar. Sen hade jag absolut kapat rören och satt ballofixer istället.

• Gilla
erik_1
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Alla delar ska va av samma fabrikat så det passar. Sen hade jag absolut kapat rören och satt ballofixer istället.
Tack, ja rimligt, men blir utan ballofix. Antar isf att det är både den kromade och kopparfärgade delen som ska ersättas med det nya, men de sitter som berget. Eller ska man bara försöka skruva ur den kromade delen och ersätta den? Det är annars redan samma fabrikat på den kromade delen som sitter och den nya, så varför kan man inte använda det som finns? Större risk för läckage?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.