Krilleman
Jag är inte helt säker på att det där är FMM. Men dom har kört med lite olika varianter genom åren på ventilerna så det är inte omöjligt.

Dock så är FMM oftast noga med att skriva ut just "FMM" på sina prylar. Hittar du någon text någonstans på ventilerna eller på kopplingsmuttrarna?

Är det FMM och det är 10-gänga upptill på ventilerna så köper du bara två stycken RSK: 1969171. Både mutter och kona ingår.

Och här hittar du monteringsanvisningen:
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_10_1969171.pdf

Snabb googling så hittar jag två butiker som saluför denna:
https://www.vvsobygg.se/fmm-g10-x-10-trycknippel-med-kona.html
https://www.vvsobadrum.se/ror-rorde...n-trycknippel-med-kona-och-utvandig-ganga-fkr
Metallic pipeline valve with threading and a beige cone-shaped seal, possibly an FMM product.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack!
Men nu är jag lite besvärlig:
Eftersom rören som sitter i den gamla blandaren är 10 mm och dom nya rören (stålrören) är 10 mm tänkte jag återanvända dom.
Är det fel?
 
Krilleman
Du ska använda dom rören som sitter monterade från fabrik i den nya blandaren!

Ta ej loss dessa.

Därför behöver du nya prylar för att koppla ihop detta.

Var det FMM?
 
Jo det förstår jag. Den nya blandaren är FMM men jag är inte i huset nu så jag kan inte kolla dom gamla.
Det är kopplingarna/muttrarna från dom gamla rören jag vill återanvända.
 
W
Det är ventilen och de gamla "muttrarna" du ska kolla om de är fmm eller kombikopplingsr. Du bör ej försöka återanvända de gamla då de sitter fast på röret och är förbrukade. Blir ej många kr att köpa nya.
 
Ok då fattar jag.
Tack!
 
Suddig bild av en diskmaskinsanslutning med en oförenlig metallslangkoppling hängande nära intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsså en ny fråga:
Vad ska jag ha för mutter/koppling/nippel mellan dom här två? Det är en Bosch supersilence diskmaskin och en FMM Mattsson köksblandare 9000E III.
Förstår att jag behöver ta bort stoppmuttern från slangen som kommer från blandaren men den gängan verkar inte passa i avslutningen till diskmaskinen.
 
Åker och handlar!
Stort tack!
 
De har stängt nu, åk i morgon i stället.
 
  • Gilla
Nilfons och 1 till
  • Laddar…
R
D Daniel 109 skrev:
De har stängt nu, åk i morgon i stället.
Han kanske har 20 timmar till Biltema ;)
 
  • Gilla
andthe
  • Laddar…
Tjena! Jag tänkte låna tråden för att ställa en liknande fråga!

Jag skall likt @vanpire byta ut befintlig blandare mot en FMM 9000E III, men utan DM-avstängning.
Jag har för flera år sedan bytt i badrummet men då köpte min rörläggare allt material till mig.

Mina frågor nu då: Räcker det att använda befintliga muttrar och bara köpa nya klämringar? Eller skall jag köpa något i stil med:
https://www.clasohlson.com/se/Halvkoppling/Pr251200010
...om så är fallet, har jag valt rätt kit?

Rören på blandaren är 10mm, likaså de gamla kopparrören. Gängan på bilden (den silvriga, alltså inte den gamla om det nu skulle vara skillnad) är mätt som bilden visar!
Tacksam för snabba svar då sambon är på stan och skulle kunna handla med sig hem (så slipper jag åka ner haha)!

// M
 
  • Kopparrör anslutet till en Vatette-ventil med mätmarkeringar 16mm och 20mm för bygge eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det räcker med nya klämringar, eventuellt år du kapa rören på gamla blandaren för att få av muttrarna.

Tänk på att köpa samma märke som befintlig koppling. Vatette säljs på hornbach t.ex.
 
Krilleman
Är muttern en 10mm mutter eller en 12mm mutter?

Det står på kanten likt min bild, tex: "VATETTE ////// VA //////// 10"

Självklart ska du handla klämring eller förminskning av samma märke, alltså Vatette.

VVS-koppling med en markerad 10mm storleksangivelse på mutterns kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.