glinton skrev:
Så, nu har jag fått den ena lågbyggande brunnen och gjutit igen med lite Ardex A35. Imorgon kommer en kille och hjälper mig att få till fallet på golvet.
[bild]
Ser bra ut! Man får energi av din tråd, skön "can do mindset".

Jag ser inte riktigt på bilden och funderar själv på ett liknande projekt.Sticker brunnarna upp en bit ur betongen (typ20mm?) eller ligger den i nivå med betongen och du använder typ förhöjningsringar så man kan flytspackla med lägsta punkt vid brunnen och högre runtomkring?


Eller hur gör man? är livrädd för att lägga brunnar i "fel" nivå och sen gjuta fast allt i betong.
 
Barnrikehuset skrev:
Ser bra ut! Man får energi av din tråd, skön "can do mindset".

Jag ser inte riktigt på bilden och funderar själv på ett liknande projekt.Sticker brunnarna upp en bit ur betongen (typ20mm?) eller ligger den i nivå med betongen och du använder typ förhöjningsringar så man kan flytspackla med lägsta punkt vid brunnen och högre runtomkring?


Eller hur gör man? är livrädd för att lägga brunnar i "fel" nivå och sen gjuta fast allt i betong.
Rörmokaren hjälpte mig att lägg ut brunnarna, fixa fallet på dessa. Då blev de lite högre än vad orginalgolvet var. Det var därför vi fixade en brunn som var lågbyggande. Dessa stack fortfarande upp ca 10 mm över orginalgolvet. När jag gjöt igen så fyllde jag på ungefär lika högt som orginalgolvet, kanske lite högre. Brunnarna ska sedan vara lägsta punkten på golvet. Så jag *tror* att du kan gjuta fast dem nästan i höjd. Jag skulle spara några 2-5 mm ungefär. Då blir det mindre flytspackel samtidigt som du fortfarande kan lägg ett tunt lager flytspackel där. Sedan var det inte jag som flytspacklade, men det var inga problem att bygga på. Men någon annan kanske har bättre svar? Det är första gången jag gör detta. Och jag har inte använt någon förhöjningsring.
 
Redigerat:
Vi la golvbrunnen i nivå med orginalgolvet, men vi flöt inte inne i duschhörnan utan spacklade upp den för hand och då kunde man spackla ända intill.
 
Så, efter några veckor med "semester" från projektet så har det tagit lite fart igen. Har satt in ett ventialationsrör 100mm och fyllt igen runt hålet runtomrking. Elektrikern ska montera en fläkt där.

Min ena brunn, en lågbyggande purus 130mm har jag haft problem med att hitta en mall till. Köpte puruskniven till 150mm brunnen och det funkade perfekt. Tyvärr fanns inte 130mm att få tag på i Örebro, utan måste beställas hem till en butik (vilket verkade för omständigt). Hittade däremot en brunnmanschett med ringar som utgick från mitten. Detta gjorde det betydligt lättare att skära ut, när man väl fick den centrerad. Så det gick ganska smidigt. Skar ca 8-10 mm innanför diametern på klämringen.

Har också putsat på en bit till på ena väggen, då jag kom på att jag ville ha kakel där också :) Detta projekt växer och växer. Hade absolut varit betydligt smidigare om jag hade gjort det samtidigt som jag putsade de andra väggarna. Och när jag blandade sista hinken puts så brann borrmaskinen som jag blandade med. Blev till att köpa en färg/cement blandare från Jula.

Ikväll så har jag lagt på första lagret av tätskickt på golvet.
IMG_20130821_213026.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20130821_212942.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20130817_163035.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20130817_162942.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Flöjten5
  • Laddar…
Lane skrev:
Vi la golvbrunnen i nivå med orginalgolvet, men vi flöt inte inne i duschhörnan utan spacklade upp den för hand och då kunde man spackla ända intill.
Funderade på att flyta golvet själv, men tog in hjälp. Vilket material använde du för att spackla upp för hand i duschhörnan?

Jag hade lagt brunnarna i nivå med orginalgolvet om det hade gått. Men behövde få mer fall på rören till till avloppet, så det blev en bit över.
 
Så då vår tätskicktet klart. Har idag funderat på hur jag ska lägga klinkers. Har provat lägga ut på lite olika sätt men vet inte om jag får till det så bra. När man har 4 st väggar att ta hänsyn till och sedan också 2 brunnar. Man vill ju inte att det ska bli en mini tunn strimma längs med väggen eller en brunn.

Har dock kommit fram till att där ena väggen möter golvet så kommer nästan hela denna vägg att döljas av bänk och tvättmaskin. Lika så dena ena brunnen... Men vill få till det snyggt runt brunnen för duschen och även dessa väggar. IMG_20130825_210906.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20130825_210813.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som har tips? Blir nog till att hyra en riktig vatten kap när detta ska göras? Har bara en kakelskärare....
 
Hej
Köp en klinker kap. Kostar några hundra på Clas O eller Jula
Fredrik
 
Fredrik Å skrev:
Hej
Köp en klinker kap. Kostar några hundra på Clas O eller Jula
Fredrik
Absolut. Köpte in en från jula för 500kr. Fungerar ganska bra än så länge....
 
Så då har jag satt en del kakel på ena väggen och även gett mig på att kakla runt fönstret. Svårt när det är lite konstiga vinklar och inte så plant... Har också påbörjat läggningen ac klinkers.

Vred och vände många gånger på hur jag skulle börja läggningen så det skulle bli bra vid duschbrunnen och de väggarna. Till slut kom jag fram till att det blev bäst att köra hela plattor runt brunnen och sedan fick det bli tunna bitar vid vägg. På ena väggen blev det bara 1 cm breda plattor, vet inte ens om dessa kommer att titta fram efter att kaklet kommer ner hela vägen. Köpte in en kakelkap med klinga från jula för 500kr. Den funkar bra än så länge. IMG_20130902_002549.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20130902_002459.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TbLjp och 1 till
  • Laddar…
glinton skrev:
Funderade på att flyta golvet själv, men tog in hjälp. Vilket material använde du för att spackla upp för hand i duschhörnan?

Jag hade lagt brunnarna i nivå med orginalgolvet om det hade gått. Men behövde få mer fall på rören till till avloppet, så det blev en bit över.
Lite sent, men vi använde combirapid från casco att spackla fallet med.
 
Nu är golvet klart och sista kakelraden. Nu återstår att köpa in en bänk och ett skåp. Blir ett skåp 600mm bred och sedan ska tvätt och tork under bänken också. Funderar på hur jag ska fästa bänken mot väggen. Den kommer sitta på ett skåp (se planlösning längre upp i tråden) men i hörnet av rummet ska den fästas, antingen genom att låta den vila på någon typ av regel som skruvas fast i väggen eller kan man ställa den på ben istället? Och då kanske endast limma? Ska fundera på detta, tips?
IMG_20131020_153102 (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vet inte varför det är lite gult på bilderna, ser inte ut så på riktigt.
IMG_20131020_153136.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Masoyama
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.