Fylla igen med Betong K40 blir nog bra

arkenfall skrev:
Ok! Jag har aldrig jobbat med betong förut (eller något liknande). Men någon gång måste bli den första! Så ska försöka lära mig lite mer. Funkar blanda i hink med spade eller ska man satsa på någon typ av blandare? Jag har en b&d slagborrmaskin, kanske kan sätta på en blandare på den?

En visp till borrmaskinen kostar väl en hundring och det är det värt jämfört med att gojsa runt med en spade eller liknande, blir bättre bruk också.

arkenfall skrev:
Testade detta men blev inte så bra. Djupen som ska fyllas igen är nog max 1 cm eller mindre. Är det bättre att flytspackla eller har jag gjort något fel? Blev svårt att få ut betongen jämnt på golvet.

Fred vom Jupiter skrev:
En visp till borrmaskinen kostar väl en hundring och det är det värt jämfört med att gojsa runt med en spade eller liknande, blir bättre bruk också.
Inhandlade en visp på bauhaus. Funkade bra, men tror min B&D är lite för klen eller att vispen jag köpte var lite för stor för den (fanns ganska många att välja på). Fick ta det lite försiktigt så borrmaskinen inte överhettade.

Eftersom ganska många här läst här i tråden tänkte jag uppdatera lite vad som har hänt. Arbetet har gått lite trögt, delvis pga att pannan gick sönder. Nu blir det bergvärme istället, enheten installerad men väntar på borrning. Men nu har arbetet återgått till att fixa iordning detta pannrum till tvättstuga.

Mina planer har förändrats en del. Skulle bara bli en enkel tvättstuga, men insåg att avloppet är nog i klenaste laget för att tömma en hel tvättmaskin. Tänkte att det är lika bra att lägga i en ordentlig brunn innan man lägger klinkers. Och så kan man även passa på att sätta in en liten dusch hörna. Har bara en dusch i huset idag, kan komma tillanvändning att ha två duschar (speciellt då vi ska så småningom även renovera badrummet). Kan även vara bra att ta in leriga barn in i tvättstugan och tvätta både barn och kläder samtidigt...Se bilden för tänkt planlösning. Duschen kommer inte ta speciellt mycket plats då jag tänkte sätta glasdörrar som går att fälla in mot väggen när den ej används.Blir för trångt att sätta vägg eller liknande. Rörmokaren ska komma och hjälpa mig med detta moment.

Har putsat på väggarna där allt gamalt puts släppt eller satt löst. Huset är omdränerat och ingen har rört dessa väggar sedan 1939 när huset byggdes. Ska ge mig på kaklingen ikväll, iaf delvis. Blir nog lite mer puts på ena väggen också för att få det så jämnt som möjligt. tvättstuga 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-06-24 20.03.29.jpg
Skapa konto

Det kommer även finnas plats för en tvätt/torkpelare brevid pumpen om man vill köra dubbla maskiner i framtiden. Eller plats för en stående frysbox eller kyl.
2013-06-13 20.11.38.jpg
Skapa konto

Och nu så är ena väggen kaklad. Så här blev det. Knappast perfekt, men första gången man gör det så det får bli ok ändå. Så länge underlaget var jämnt så var det ganska lätt, desto svårare när det var lite utböjningar i väggen. Halva denna vägg kommer tvättmaskinen att dölja och en bänkskiva över. Men var bra att få lite att öva på. 2013-06-25 22.44.56.jpg
Skapa konto

• 2013-06-25 22.44.56.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Flöjten5 och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag putsat lite mer på de andra två väggarna. Inte helt lätt att få det bra då väggen buktar. Men gjorde så gott det gick. Därefter har jag applicerat tätskickt i duschhörnan. Blev två komponents tätskickt som rollades på väggen, kiiltos Keramix. Har inte kaklat sista raden och inte applicerat tätskicktet på golvet, än. Men jag drog på hela väggen och när golvet är klart kommer jag "lappa" över. Tror det kommer funka(?).

Så nu är nästan allt kakel uppe (förutom nedersta raden). Mina lärdomar från kaklingen är att underlaget ska vara så plant som möjligt, det bllir mycket lättare på de ställen det var helt plant. Sedan gjorde jag även missen att lägga hela plattor in mot ett hörn som inte var helt rakt, det blir ju inte snyggt att ta av 2-3 mm på en platta (kanske skulle gå med en vattenkyld skärare?), så där borde jag ha gjort halvplattor. Men tror det blev ok ändå. Nu återstår fogningen, blir att göra i helgen, då har det fått torka riktigt ordentligt.

2013-07-05 08.57.44.jpg
Skapa konto

Idag ska rörmokaren komma och börja bila upp för 3 golvbrunnar (en för pannan som rummet har fall till, en för diskbänken och tvätt, och en brunn i duschhörnan). Sedan ska jag också få hjälp med att fixa fallet i duschen.

Så nu har rörmokaren varit här och bilat upp golv. Dock så är en golvbrunn lite väl hög, han ska byta den till en lägre så vi inte behöver bygga upp golvet så mycket. Så här ser det ut nu. Blir två brunnar istället för tre, blir enklast så. Så snart den lågbyggande brunnen är på plats ska jag gjuta igen dikena. Sedan ska jag få hjälp att flyta och bygga fall till brunnarna. 2013-07-10 07.47.32.jpg
Skapa konto
2013-07-10 07.48.32.jpg
Skapa konto

• 2013-07-10 07.48.32.jpg
    Skapa konto
Kaklet har även det fogats, med en ganska ljus grå. Tror den heter pearl white eller pearl grey från LIP.
2013-07-10 08.01.13.jpg
Skapa konto

Och så pågår även bergvärmeborrning utanför, som ska dras in till pumpen...
2013-07-09 22.34.58.jpg
Skapa konto

Blir nog bra det där. Jag skulle också vilja göra en riktig tvättstuga.

Bezt: Jo jag hoppas att det blir bra. När man bor litet (bara 70 kvm + 70 kvm inredd källare) så vill man nyttja allt på bästa sätt. Tog därför bort oljetanken som satt där innan. Hittade en bild som det såg ut innan eller precis när jag hade börjat riva. Sedan blir inte tvättstugan så stor, men hoppas att det blir tillräckligt stort.
2013-03-04 08.32.21.jpg
Skapa konto
2013-03-04 08.32.27.jpg
Skapa konto

Så, nu har jag fått den ena lågbyggande brunnen och gjutit igen med lite Ardex A35. Imorgon kommer en kille och hjälper mig att få till fallet på golvet.
IMG_20130716_162109.jpg
Skapa konto

Nu har golvkillen varit här och flytspackalat golvet och fixat till fallet till brunnarna.
IMG_20130717_102448.jpg
Skapa konto
Så nu får jag vänta minst 24 timmar och sedan lägga tätskickt runt duschen och sedan blir det till att lägga klinkers på golvet. Jag har 30x30 plattor, lite osäker på om de går att lägga i duschhörnan. Får nog lägga några 10x10 just i duschhörnan.

• Gilla
EvertTub
  • Laddar…
Då var brunnmaschetten på. Har också inhandlat nya klinker 10x10 med granit. Har också kommit fram till att jag ska sätta mer kakel på väggen. Lika bra när man är igång.
IMG_20130727_171614.jpg
Skapa konto
Brunnen som nu har manschett är en purus 150 den andra är en 130 brunn, fick inte tag på "puruskniven" till den än. Var lätt att sätta dit den då man hade "puruskniven" så jag ska försöka få tag på en 130 "puruskniv".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.