20 395 läst · 96 svar
20k läst
96 svar
Fixa möglig vind, fått pris
jag väntar på bilderna från gårdagens besiktning, som sagt bilderna jag la ut här är för 3 år sedan! Har blivit värre nuA AG A skrev:Jag förstår inte? Vem säger att det är mögligt, eller iallafall 150.000kr mögligt? Enligt bilderna ser det ju ut som 90% av Sveriges vindar. Jag ser lite svartmögel i råsponten ner mot takfoten. Sen vet jag inte om det även är lite vitmögel, eller om det bara är ljuset.
Hursomhelst tycker jag inte du behöver kosta på några stora summor på det där. Särskilt inte nu. Gissningsvis är det värst under vintern. Tittar du om en dryg månad tror jag att det ser bättre ut.
Se till att öppna upp i takfoten samt ytterligare en ventil i varje gavel. Spraya på lite mögeldödande, samt sätt upp en fläkt några månader. Detta gör du helt själv. Sen tar du familjen på semester.
https://www.byggahus.se/forum/threa...rums-ftx-aggregatet-mitsubishi-vl-100.439380/
Installerade den och fick bort imma på insidorna men det läcker rätt friskt i mitt gamla hus upp till vinden och att lägga 100k+ på detta hus kändes inte värt det.
På vintern var RH ofta på 99% vilket är inte så bra och det hade börjat bli lite påväxt då förra ägarna gjort som de flesta = tilläggsisolerar men skiter i allt annat som behöver göras för att huset ska må bra som tex mer ventilation. Som att trimma bilen och sedan undrar varför drivaxlarna som är original går av hela tiden...
https://acetec.se/sv/catalog/node/products-avfuktare
Installerade en av deras kompetenta avfuktare efter att jag tätat vinden så gott jag kunde själv och sedan dess så är det alltid under 75% RH året runt.
Se så fin den är. Har liten extra solcelsdriven fläkt så det blir lite mer rotation på luften tänkte jag.
Biltema hade billiga rör som var lätta att frakta hem även i min minibil peugeot 107.
Installerade den och fick bort imma på insidorna men det läcker rätt friskt i mitt gamla hus upp till vinden och att lägga 100k+ på detta hus kändes inte värt det.
På vintern var RH ofta på 99% vilket är inte så bra och det hade börjat bli lite påväxt då förra ägarna gjort som de flesta = tilläggsisolerar men skiter i allt annat som behöver göras för att huset ska må bra som tex mer ventilation. Som att trimma bilen och sedan undrar varför drivaxlarna som är original går av hela tiden...
https://acetec.se/sv/catalog/node/products-avfuktare
Installerade en av deras kompetenta avfuktare efter att jag tätat vinden så gott jag kunde själv och sedan dess så är det alltid under 75% RH året runt.
Se så fin den är. Har liten extra solcelsdriven fläkt så det blir lite mer rotation på luften tänkte jag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Biltema hade billiga rör som var lätta att frakta hem även i min minibil peugeot 107.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle säga att det där inte ser särskilt allvarligt ut. De flesta hus vi tittade på såg ut sådär, inget ovanligt alls. Däremot ser det ut som att det inte är tillräcklig ventilation i takfoten, vilket kan vara en stor anledning till påväxten som trots allt finns.
Jag hade fixat till ventilationen själv och hängt in en fuktmätare för att kunna hålla koll på kurvan och se hur den verkligen ser ut. Hjälper det inte, så kanske en kontrollerad avfuktare för några tusenlappar kan vara vettigt.
Det är också rimligt att du sätter dig in i ditt hus och hur det är tänkt att fungera. Hanteras exempelvis fukten från badrummet korrekt? Har man gått från eldning till värmepump kan det finnas anledning att sätta in någon typ av hjälp på vinden, eftersom den då inte längre blir "uppvärmd". Ta en sväng själv på vinden och få en känsla för det, jämför med alla andra hus ni inspekterat.
Det finns mycket att sätta sig in i, och om man gör rätt saker behöver det inte alls bli dyrt.
Jag hade fixat till ventilationen själv och hängt in en fuktmätare för att kunna hålla koll på kurvan och se hur den verkligen ser ut. Hjälper det inte, så kanske en kontrollerad avfuktare för några tusenlappar kan vara vettigt.
Det är också rimligt att du sätter dig in i ditt hus och hur det är tänkt att fungera. Hanteras exempelvis fukten från badrummet korrekt? Har man gått från eldning till värmepump kan det finnas anledning att sätta in någon typ av hjälp på vinden, eftersom den då inte längre blir "uppvärmd". Ta en sväng själv på vinden och få en känsla för det, jämför med alla andra hus ni inspekterat.
Det finns mycket att sätta sig in i, och om man gör rätt saker behöver det inte alls bli dyrt.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
nja det hade inte hjälpt, kanske eller antaligen försvårat problemet.Mattias Andreasson skrev:Ser kanske mycket värre ut nu än vad det gör på bilderna, men problemet på bilderna ser ut att kunna åtgärdas för ett par tusenlappar. Med ett åtgärdspaket på 170,000kr förväntade jag mig en svampodling över hela taket. Här är ju taket en bit upp i princip exemplariskt, känns som att varm & fuktig inneluft kondenserar där vinden ska ta in frisk luft men på den ytan ska inneluften inte finnas om det är rörelse på luften på vinden.
Ett par fläktar i ventilerna för att öka luftombytet på vinden hade kanske räckt då i alla fall.
det stämmer garanterat inte, om något är det för mycket ventilationen. i takfoten.I Ironside skrev:Skulle säga att det där inte ser särskilt allvarligt ut. De flesta hus vi tittade på såg ut sådär, inget ovanligt alls. Däremot ser det ut som att det inte är tillräcklig ventilation i takfoten, vilket kan vara en stor anledning till påväxten som trots allt finns.
Jag hade fixat till ventilationen själv och hängt in en fuktmätare för att kunna hålla koll på kurvan och se hur den verkligen ser ut. Hjälper det inte, så kanske en kontrollerad avfuktare för några tusenlappar kan vara vettigt.
Det är också rimligt att du sätter dig in i ditt hus och hur det är tänkt att fungera. Hanteras exempelvis fukten från badrummet korrekt? Har man gått från eldning till värmepump kan det finnas anledning att sätta in någon typ av hjälp på vinden, eftersom den då inte längre blir "uppvärmd". Ta en sväng själv på vinden och få en känsla för det, jämför med alla andra hus ni inspekterat.
Det finns mycket att sätta sig in i, och om man gör rätt saker behöver det inte alls bli dyrt.
Personligen tror jag att det är en kombination av för kallt på vinden och otillräckligt självdrag pp vinden som orsakar det där.
Så här har jag lärt mig att en kallvind med öppen takfot fungerar:
* självdrag i huset och ingen fuktspärr till vinden = fukt från utandning , dusch, kök ökar fuktbelastning -> ökad risk för mögel på kallvind
* ökad isolering på kallvind utan fuktspärr = kallare kallvind -> ökad risk för mögel på kallvind
* byte till FTX = mindre fukt på kallvind -> mindre risk för mögel på kallvind
* byte av isolering & Insättning av fuktspärr -> minskad risk för mögel på kallvind
* installation av trygghetsvakten vind (el motsvarande) = ökad ventilation på kallvind vid rätt förutsättningar -> mindre fukt fukt på kallvind -> mindre risk för mögel på kallvind
* byte av uppvärmning från olja/ved/pellets = kallare murstock -> kallare kallvind -> ökad risk för mögel på kallvind
* solceller på taket -> kallare kallvind-> ökad risk för mögel på kallvind
* fler personer i hushållet-> mer fukt på vinden-> ökad risk för mögel på kallvind
I min kåk med öppen takfot utan fuktspärr till kallvind byttes oljepanna till LVVP av föregående ägare. Jag har dessutom solceller och tilläggsisolerat.
= Dåliga förhållanden med hög risk för mögel på kallvind.
Installerade FTX samt motsvarande Trygghetsvakten vind.
Ligger idag under 68-70% RH då det är som fuktigast.
Kostnad FTX : ca 50tusen då jag gjorde jobbet själv
Kostnad motsvarande Trygghetsvakten vind ca 3500 i material då jag har kunskap att bygga sådana system
Mitt råd FTX först, Trygghetsvakten vind sen.
samt smarthub o sensorer på vinden för att hålla koll på fuktigheten
Så här har jag lärt mig att en kallvind med öppen takfot fungerar:
* självdrag i huset och ingen fuktspärr till vinden = fukt från utandning , dusch, kök ökar fuktbelastning -> ökad risk för mögel på kallvind
* ökad isolering på kallvind utan fuktspärr = kallare kallvind -> ökad risk för mögel på kallvind
* byte till FTX = mindre fukt på kallvind -> mindre risk för mögel på kallvind
* byte av isolering & Insättning av fuktspärr -> minskad risk för mögel på kallvind
* installation av trygghetsvakten vind (el motsvarande) = ökad ventilation på kallvind vid rätt förutsättningar -> mindre fukt fukt på kallvind -> mindre risk för mögel på kallvind
* byte av uppvärmning från olja/ved/pellets = kallare murstock -> kallare kallvind -> ökad risk för mögel på kallvind
* solceller på taket -> kallare kallvind-> ökad risk för mögel på kallvind
* fler personer i hushållet-> mer fukt på vinden-> ökad risk för mögel på kallvind
I min kåk med öppen takfot utan fuktspärr till kallvind byttes oljepanna till LVVP av föregående ägare. Jag har dessutom solceller och tilläggsisolerat.
= Dåliga förhållanden med hög risk för mögel på kallvind.
Installerade FTX samt motsvarande Trygghetsvakten vind.
Ligger idag under 68-70% RH då det är som fuktigast.
Kostnad FTX : ca 50tusen då jag gjorde jobbet själv
Kostnad motsvarande Trygghetsvakten vind ca 3500 i material då jag har kunskap att bygga sådana system
Mitt råd FTX först, Trygghetsvakten vind sen.
samt smarthub o sensorer på vinden för att hålla koll på fuktigheten
fast din lösning är ju inte att åtgärda problemet utan snarare ett plåster på såret.M MrDizzy skrev:Personligen tror jag att det är en kombination av för kallt på vinden och otillräckligt självdrag pp vinden som orsakar det där.
Så här har jag lärt mig att en kallvind med öppen takfot fungerar:
* självdrag i huset och ingen fuktspärr till vinden = fukt från utandning , dusch, kök ökar fuktbelastning -> ökad risk för mögel på kallvind
* ökad isolering på kallvind utan fuktspärr = kallare kallvind -> ökad risk för mögel på kallvind
* byte till FTX = mindre fukt på kallvind -> mindre risk för mögel på kallvind
* byte av isolering & Insättning av fuktspärr -> minskad risk för mögel på kallvind
* installation av trygghetsvakten vind (el motsvarande) = ökad ventilation på kallvind vid rätt förutsättningar -> mindre fukt fukt på kallvind -> mindre risk för mögel på kallvind
* byte av uppvärmning från olja/ved/pellets = kallare murstock -> kallare kallvind -> ökad risk för mögel på kallvind
* solceller på taket -> kallare kallvind-> ökad risk för mögel på kallvind
* fler personer i hushållet-> mer fukt på vinden-> ökad risk för mögel på kallvind
I min kåk med öppen takfot utan fuktspärr till kallvind byttes oljepanna till LVVP av föregående ägare. Jag har dessutom solceller och tilläggsisolerat.
= Dåliga förhållanden med hög risk för mögel på kallvind.
Installerade FTX samt motsvarande Trygghetsvakten vind.
Ligger idag under 68-70% RH då det är som fuktigast.
Kostnad FTX : ca 50tusen då jag gjorde jobbet själv
Kostnad motsvarande Trygghetsvakten vind ca 3500 i material då jag har kunskap att bygga sådana system
Mitt råd FTX först, Trygghetsvakten vind sen.
samt smarthub o sensorer på vinden för att hålla koll på fuktigheten
problemet med i princip alla vindar är följande:
- för mycket ventilation - ofta behövs ingen ventilation alls
- yttre läckage
- konvektion innifrån
- nattustrålning
Nästan.O oliven1 skrev:
FTX ger mindre fukt från huset som kan åka upp på vinden = en del i att åtgärda problemet.
Trygghetsvakten vind = extra säkerhet/plåster/hängselen o limrem/etc
Poängen är att FTX ofta löser problemet därvid det först. Plus att man får extremt mycket bättre innomhusluft
håller med, FTX löser delvis problemet.M MrDizzy skrev:
gäller ju då att övrigt fungerar om det ska bli verkningsfullt, att man har plastat riktigt bra så huset blir helt tätt.
problemet med att installera fix i gamla hus är ju ofta att man saknar plast eller den är bristfällig.
sedan måste man ju även lösa dom punkterna jag nämnde, har man kvar dom så hjälper ju FTX föga.
Intressant, hur kan för mycket ventilation orsaka påväxt?O oliven1 skrev:
På bilderna ser det ut som att påväxten främst sitter ner mot takfoten, samtidigt som man inte kan se ventilationen som borde finnas där.
Men ja, du har en viss poäng. Om till- och frånluft inte matchar kan det bli undertryck som drar in fuktig luft från bostadsutrymmet, men jag ser inget som tyder på det här. Om utomhusmiljön har en väldigt hög fuktighetsgrad kan detta också vara problematiskt för en välventilerad vind, men det anses sällsynt i Sverige.
Oavsett finns det mycket man kan testa innan hantverkare kommer in i bilden, till exempel:
- Köp eller låna en handhållen fuktmätare för att kontrollera fuktkvoten i trämaterial.
- Köp en fuktmätare som mäter fuktigheten på vinden över tid. Om fuktigheten på vinden kryper upp mot 70 % större delen av året måste åtgärder vidtas.
- Personligen hade jag öppnat upp i takfoten för att se hur det påverkar fuktkvoten, både allmänt på vinden och i trämaterialet.
ventilering av vinden fyller ingen funktion förutom under byggtid och tiden direkt efter byggnation, finns mycket forskning på det.I Ironside skrev:Intressant, hur kan för mycket ventilation orsaka påväxt?
På bilderna ser det ut som att påväxten främst sitter ner mot takfoten, samtidigt som man inte kan se ventilationen som borde finnas där.
Men ja, du har en viss poäng. Om till- och frånluft inte matchar kan det bli undertryck som drar in fuktig luft från bostadsutrymmet, men jag ser inget som tyder på det här. Om utomhusmiljön har en väldigt hög fuktighetsgrad kan detta också vara problematiskt för en välventilerad vind, men det anses sällsynt i Sverige.
Oavsett finns det mycket man kan testa innan hantverkare kommer in i bilden, till exempel:
- Köp eller låna en handhållen fuktmätare för att kontrollera fuktkvoten i trämaterial.
- Köp en fuktmätare som mäter fuktigheten på vinden över tid. Om fuktigheten på vinden kryper upp mot 70 % större delen av året måste åtgärder vidtas.
- Personligen hade jag öppnat upp i takfoten för att se hur det påverkar fuktkvoten, både allmänt på vinden och i trämaterialet.
ventilation är snarare dålig för en kallvind och en bra konstruerad kallvind ska inte ventileras överhuvudtaget.
ventilationen kan föra med sig varmfuktig luft som kondenserar mot den kalla råsponten vilket orsakar fuktskador.
specielt vid nattutstrålning då taket kyls ner avsevärt och uteluften blir avsevärt mycket varmare än kallvinden.
bästa är att sätta en justerbar ventil i varje gavel på huset som man kan stänga helt vid vissa årstider.
Faktiskt inte. FTX hjälper förvånansvärt mycket även utan fuktspärr.O oliven1 skrev:håller med, FTX löser delvis problemet.
gäller ju då att övrigt fungerar om det ska bli verkningsfullt, att man har plastat riktigt bra så huset blir helt tätt.
problemet med att installera fix i gamla hus är ju ofta att man saknar plast eller den är bristfällig.
sedan måste man ju även lösa dom punkterna jag nämnde, har man kvar dom så hjälper ju FTX föga.
Har frågat dels företag som specialiserat sig på fuktproblem på kallvind och dels besiktningsmän om deras rekommendationer.
Så FTX (om rätt inställd) fungerar bra även på äldre otäta hus utan plast som mitt.
Sen kan man fixa dina punkter med är det ju riktigt bra.
Att däremot bara stoppa in ventilation till kallvinden på måfå... sannolikheten att du förvärrar problemet är stort. Därvid just Trygghetsvakten vind som bara går under rätt förutsättningar så att det faktiskt hjälper till och inte stjälper
varför skulle stoppa ventilationen förvärva problemet, finns ingen logik i det.M MrDizzy skrev:Faktiskt inte. FTX hjälper förvånansvärt mycket även utan fuktspärr.
Har frågat dels företag som specialiserat sig på fuktproblem på kallvind och dels besiktningsmän om deras rekommendationer.
Så FTX (om rätt inställd) fungerar bra även på äldre otäta hus utan plast som mitt.
Sen kan man fixa dina punkter med är det ju riktigt bra.
Att däremot bara stoppa in ventilation till kallvinden på måfå... sannolikheten att du förvärrar problemet är stort. Därvid just Trygghetsvakten vind som bara går under rätt förutsättningar så att det faktiskt hjälper till och inte stjälper
FTX är ju mer eller mindre meningslöst om man inte har ett tätt hus?
Fyller ju mindre och mindre funktion ju otätare det är?
Nästan korrekt.O oliven1 skrev:ventilering av vinden fyller ingen funktion förutom under byggtid och tiden direkt efter byggnation, finns mycket forskning på det.
ventilation är snarare dålig för en kallvind och en bra konstruerad kallvind ska inte ventileras överhuvudtaget.
ventilationen kan föra med sig varmfuktig luft som kondenserar mot den kalla råsponten vilket orsakar fuktskador.
specielt vid nattutstrålning då taket kyls ner avsevärt och uteluften blir avsevärt mycket varmare än kallvinden.
bästa är att sätta en justerbar ventil i varje gavel på huset som man kan stänga helt vid vissa årstider.
Man måste ta hänsyn till
Temperatur ute
temperatur inne på kallvind
relativ luftfuktighet ute
relativ luftfuktighet på kallvind
absolut luftfuktighet ute
absolut luftfuktighet på kallvind
relativ luftfuktighet på kallvind då uteluft dras in( för att inte få för hög luftfuktighet på inkommande luft med temperatur växling mellan kallvid och uteluft)
Så därvid att bara stoppa in ventilation på kallvinden på måfå utan att ta hänsyn till de faktorerna = förvärrar problemet.
och ur den synvinkeln så är rekommendationen ingen ventilation på kallvinden korrekt.
Men har man ett system som kan ta hänsyn till dessa faktorer och då bara gå då förhållandena är korrekta så hjälper faktiskt den typen av ventilation