Du kan ju fråga om de uppfyller de nya energikraven, vilket jag antar att de gör. För mig som växt upp i ett gammalt dragigt hus så känns det som att alla hus som uppfyller de kraven är alldeles utmärkta då det är så mycket bättre isolerat än något jag någonsin har bott i. Sen om man är specifikt ute efter ett superisolerat hus så kanske man har högre krav.

Verkar som fina hus. Saknar dock avskilda barnavdelningar, men om man får ändra i planlösningar så kan man ju fixa sånt.
 
träskruven skrev:
Om vi tar bort tomten för 1 mille och pålning för 200' så landar huset med bergvärme med 120 m borrhål på 3,1 mille. Totala kostnaden med allt 4,3 mille vilket är för dyrt för oss om vi inte får ner kostnaderna rejält. Den första offerten landade på 2,4 mille. Vi hade räknat med tomten och pålning att vi skulle landa på 3,6 mille men ack vad man bedrar sig när det slutar med 4,3 mille i produktionskosntadskalkylen.

Tycker inte om att fh inte tar fullt ansvar för byggmaterial och annat vid leveransen till byggplatsen. Det är byggherrens ansvar att se till att det inte blir förstört. Blir det inbrott är det du som står för kostnaderna (försäkring). Blir det felbyggt är det inte fh man vänder sig till utan till byggfelsförsäkringen. Att få någon byggfirma som byggt briljanten tidigare kan man inte vara säker på. De använder sig av ett kartotek där du får skriva kontrakt med den byggfirma som är ledig för tillfället när huset levereras. Jag kan inte vara på plats när det byggs och dä är det inte så roligt om man inte får totalentreprenad fullt ut även om de bygger till steg 5.

Det är ett svårbyggt hus och då vill man ju helst ha någon som gjort det förut, om inte annat, någon med erfarenhet av fiskarheden. De säljer bara huset entreprenaden är mellan dig och byggfirman.

De kunde inte (ville inte) ge något exakt färdigställande datum heller. Då är det svårt att planera en egen försäljning och utflyttning från nuvarande hus.
Helt sjukt om de inte tar ansvar för det de levererar. Så länge fiskarheden "borgar" för att firman håller måttet må det väl vara hänt med en "kartotekfirma". Ni måste ju kunna få referenser? Ett kontrakt mellan dig och byggfirman ser jag dock bara som positivt så länge du inte betalar för mycket innan det är klart. Det snackas ju om att man kan/ska hålla inne 5% av summan.
 
Redigerat:
Är man beredd att acceptera deras friskrivningar från ansvar och vet att man kan vara där och hålla koll på alla grejorna så att de inte blir förstörda/stulna, och att entreprenörerna inte är klåpare, och hoppas att de har samordningsförmåga så har man ett väldigt fint hus när allt är klart. :p
 
Låter skumt med friskrivningar. Hur ser friskrivningarna från fiskarheden ut?
 
Min sambo som är jurist gick igenom kontraktet innan vi skrev på och han tyckte inte att det fanns några oklarheter i det.

Det är rätt enkelt egentligen. De tar ansvar för materialet, vi tar ansvar för att kontrollera att det stämmer. Stämmer det inte så får de fixa det, om vi inte kollar ordentligt får vi skylla oss själva.

Precis som när jag jobbade på snabbkök och vi fick matleveranser, de levererade men vi fick kontrollera att det verkligen stämde själva. Mindre summor men samma princip.

Problemen blir ju om man inte är medveten om sitt eget ansvar, och det får man ju hoppas att företaget är bra på att kommunicera. Vilket jag tycker att de har varit hittills.
 
byggankan skrev:
Min sambo som är jurist gick igenom kontraktet innan vi skrev på och han tyckte inte att det fanns några oklarheter i det.

Det är rätt enkelt egentligen. De tar ansvar för materialet, vi tar ansvar för att kontrollera att det stämmer. Stämmer det inte så får de fixa det, om vi inte kollar ordentligt får vi skylla oss själva.

Precis som när jag jobbade på snabbkök och vi fick matleveranser, de levererade men vi fick kontrollera att det verkligen stämde själva. Mindre summor men samma princip.

Problemen blir ju om man inte är medveten om sitt eget ansvar, och det får man ju hoppas att företaget är bra på att kommunicera. Vilket jag tycker att de har varit hittills.
Vilka friskrivningar har ni mellan er?
 
Läser bara innantill: ....Det är ni som byggherre som har ansvaret för att skydda materialet från exempelvis väder och vind. Allt invändigt material som tex. takpanel m.m.m.m. måste förvaras torrt under tak..... Material som skadats på grund av bristfällig lagring på arbetsplatsen kommer inte att ersättas av Fiskarhedenvillan.

Som du säger, du ska kontroller att allt är levererat, om det inte är det är det ditt ansvar att kolla materialet annars får ni skylla er själva. Gäller samma sak om det blir stulet.
 
Säg att du köper ett modellflygplan av en leksaksaffär. Då är det upp till dig att kontrollera att allt är med eller är trasigt. Du klarar inte av att sätta ihop det så de rekommenderar någon som kan det. Då är det upp till dig om du vill skriva avtal med den byggaren eller inte. Om han gör fel är det mellan dig och honom, inte mellan dig och leksaksaffären. Så tolkar jag det hela och det kallar jag friskrivning från ansvar.

De säljer alltså en byggsats som ska bli ett hus inte ett färdigt hus. Deras ansvar för materialet (byggsatsen) slutar när du mottagit den. Det står klart och tydligt i papprena under flik 2. Säger inte att det suger, men man ska vara medveten om det. Det är allt.
 
Redigerat:
Anlita byggskola till bygget målningen kakling ja allt då har ni samtidigt en lärare som kollar att allt blir riktigt gjort
samt att killarna inte lärt sig fuska än å jag lovar att några av killarna kan jobba på helgen för en liten summa.
jag gick målarlinjen 3år klar 94 å renovera en stor resebyrå efter att bara gått 1 år skåps luckor lackades
på skolan.värt att kolla fick pris av en bygg lärare på 200000 resa ett 160 hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.