7v låter som snabbare än det annicaahl talar om ovan alltså. :)
 
Mmm, nu kan de ju iofs ha avropat må v. 8 och får lev fre v. 15 men visst är "annicaahl" ute och cyklar när hon skriver "fiskarheden dröjer det mycket". Åtminstone om vi pratar leveranstid.
 
Annicaahl kanske tittade på tiden fram tom stommen är färdig för eget arbete, Villa Varm är väl inte lösvirke?
 
Vad skönt att höra att det inte är så lång leveranstid. Vi har också fått höra 8-12 veckor, det senaste huset säljaren beställde var det 10 veckor på. Men då vi också blev lovade att bygglovshandlingarna skulle ta en vecka och de tog en månad så är jag nu lite skeptisk just till vad som sägs om tider.
 
eran skrev:
Annicaahl kanske tittade på tiden fram tom stommen är färdig för eget arbete, Villa Varm är väl inte lösvirke?
Köper man stomrest tar det inte lång tid innan man kan börja det egna arbetet, beroende på snickarna som reser huset.
FHV drar elen i ett installationsutrymme innanför väggskivorna, så att elen skulle vara nåt som tar tid hos FHV låter...

Det är kul och bra om annicaahl är nöjd med VillaVarm och sitt val, men hon verkar samtidigt intresserad av att få FHV att framstå som ett sämre val, på grunder som inte känns helt riktiga.
 
Redigerat:
FredrikR skrev:
Det är kul och bra om annicaahl är nöjd med VillaVarm och sitt val, men hon verkar samtidigt intresserad av att få FHV att framstå som ett sämre val, på grunder som inte känns helt riktiga.
Ja det är lite tråkigt när folk rackar ner på hus som de själva inte väljer. Brukar tycka synd om alla Älvsbyhusköpare som får höra så mycket skitsnack om deras hus av folk som aldrig ens har satt sin fot i ett.

Vi funderade på Villa Varm först då vi tycker det känns som en riktigt bra husleverantör, men då de angivit att kvadratmeterpriset för enplanshus 120-150 kvm är ca 7-8000 på sin hemsida så skulle ett hus på 143 kvm (som vårt) kosta någonstans mellan 1-1,15 miljoner.

På Fiskarheden betalar vi ca 800 000 inkl omritningar och tillval (färdigmålade lister, spånskivor bakom gips, vitlaserad takpnel, grundmålad ytterpanel, 2,60 i takhöjd utöver ryggåstaket i vardagsrummet som är standard). Och i den budget som vi satt för huset så funkar inte den extrakostnaden som vi skulle få med Villa Varm. Sen så är ju stomresningen lite dyrare (har läst ca 40 000 i en annan tråd) med Fiskarhedenvillan då det är lösvirke. Och det skulle ju vara skönt att som med Villa Varm kunna prata direkt med leverantören utan att gå genom en säljare.
 
Klart att man är lycklig över sitt val man har gjort ang hus och klart att man pratar varmt och det då. Men jag tyckert att var och en ska göra de val de kan efter sin egen budget och efter sitt eget tycke o smak, men man kommer ju med olika åsikter efter de val man själv gjort.
Tr¨åkigt om vissa tar det som påhopp, men så är det väl ialla forum?

Ang er trevliga kommentar om att jag är ute och cyklar så verkar det som om ni inte har en aning om skillanden på stomrest och lösvirke. Den uppgift jag fick från fiskarheden bla var att det var 10-12 veckors leverans ifrån bygglovet och sedan ca 5-6 veckors stomresning om man tog deras alternativ 1 och de hade då 4-5 gubbar på det sa de.
Ska man gå göra det själv så lär det ju ta betydligt längre tid , dessutom är all el redan dragen i våra ytterväggar vi får och betydligt fler saker är gjorda på vår stomresning, men går inte in i mer detalj eftersom jag är ju ute och cyklar.
Tråkigt att ni uppfattar ens tips o råd sådant
Jag tycker ni som har valt fiskarheden har gjort ett bra val, har en granne här som byggt det och var med under hela processen och de verkar skötta sig bra.
Lycka till med era val
Hoppar av denna tråden för anser den som påhopp , tråkigt.
 
Levtider är ju nåt som kan variera, den kanske var längre när ni kollade.

Jag vet vad lösvirke är, och jag vet vad stomrest innebär, iaf när det diskuteras Fiskarhedenvillan. :)
Det kanske beror lite på hur inkörda snickare man har, men 3gubbar + 1 extra under stomresning reste 140m2 enplans och gjorde klart åtag.1 på 8 arbetsdagar, därför reagerade jag på 5-6v för stomresning (åtag1). Under de 8dagarna uppfördes även 70m2 garage (ex. portmontering).

Att elen är fördragen låter ju fint, men är elen nåt som stjäl mycket tid i ett husbygge?
Det ska ju dras el i innerväggar och tak.

Så se det inte som påhopp, utan en diskussion där vi har olika uppfattningar och erfarenheter. d^_^b
 
annicaahl skrev:
Förresten svar på din fråga om leveransen har varit snabb. Kan säga så mycket att fiskarheden dröjer det mycket , mycket längre eftersom deras process är svårare, här är det en du pratar med hela tiden och som har hand om hela processen.
Vi fick bygglov i denna veckan och leverans av huset i juni, det är snabba ryck ifrån villa varm, huset bestämde vi i januari.
Det är oxå en stor del varför vi valde dem, + jag gillar att deras hus byggs inne och att det kommer i sektioner färdigt och att all elen som går är dragen i ytterväggarna, det sparar man med en del tid på.
Ber om ursäkt för mitt påhopp. Du kan vara helt rätt ute.

Med det sagt vill jag att du redogör för och definierar följande påståenden;

"att fiskarheden dröjer det mycket, mycket längre eftersom deras process är svårare"

En uppgift om vem som är källan till dessa(kursiverad) fakta är också intressant.

Må gott.
 
Jag anser att man gärna får säga vad man tycker men utan att man för den delen trycker ner någon/något annat. Kom fram till att alla gör det här på tråden. Jätte glad för all respons och fakta. Läst det som har varit just fakta och bortsett från tråkiga.

Fortsätt gärna ge mer fakta och erfarenhet av fiskarheden.

Vi har nog någorlunda bestämt oss för fiskarheden. Ska bara se om man får köpa och bygga på den tomten som vi har hittat.
Fick reda på av FHV att det finns ett sånt hus vi vill bygga i skåne. Hoppas ägarna tycker det är ok att man kommer och tittar. Får väl smöra lite med fika och blommor. hehehehe
 
Vi har inte kommit sådär jättelångt i processen så jag kanske inte kan ge så mycket råd egentligen. Just nu så är jag en rätt missnöjd kund då bygglovshandlingarna från FH tog 5 veckor och då var felaktiga när de kom. Detta trots att jag innan vi skrev kontraktet fick veta att det skulle ta ca 1 vecka och jag också påpekade att om det tar så lång tid som 3 veckor så gör vi det själva istället. Men de har i alla fall rättats så de blivit korrekta snabbt.

Har krävt någon form av kompensation för detta och vi får se hur det går med det. Känner ändå att jag har fortsatt förtroende för säljaren (än så länge) i att han kommer se till att vi får det också.
 
Ska träffa säljaren i morgon, fredag och diskutera briljanten. Kommer att bygga i Ekeby-Almby i Örebro.
 
träskruven skrev:
Ska träffa säljaren i morgon, fredag och diskutera briljanten. Kommer att bygga i Ekeby-Almby i Örebro.
Vad kom ni fram till?
Hur mycket ska ni göra själva om ni ska göra något själva?
Vad landade er offert på? Samt vilka tillval är intressanta för er?
Själva tänkte vi göra så mycket som möjligt själva för att komma ner i kostnad.
Men det hade varit skönt med ett nyckelfärdigt också.
Nästa helg tänkte vi kolla upp om vi får köpa tomten. Håller tummarna.d^_^b
 
Lisenfisen skrev:
Vad kom ni fram till?
Hur mycket ska ni göra själva om ni ska göra något själva?
Vad landade er offert på? Samt vilka tillval är intressanta för er?
Själva tänkte vi göra så mycket som möjligt själva för att komma ner i kostnad.
Men det hade varit skönt med ett nyckelfärdigt också.
Nästa helg tänkte vi kolla upp om vi får köpa tomten. Håller tummarna.d^_^b
Har ni bestämt er för att det är Briljanten ni ska bygga? Vi funderade som sagt på den, gillar planlösningen och tror att vardagsrummet blir superhärligt. Ska ni ändra något? Om vi hade byggt den istället för vårt omritade Domherren så hade vi bytt plats på entre och tvätt så att man fick alla stora fönster mot baksidan och inte mot vägen.
 
Lisenfisen skrev:
Vad kom ni fram till?
Hur mycket ska ni göra själva om ni ska göra något själva?
Vad landade er offert på? Samt vilka tillval är intressanta för er?
Själva tänkte vi göra så mycket som möjligt själva för att komma ner i kostnad.
Men det hade varit skönt med ett nyckelfärdigt också.
Nästa helg tänkte vi kolla upp om vi får köpa tomten. Håller tummarna.d^_^b
Om vi tar bort tomten för 1 mille och pålning för 200' så landar huset med bergvärme med 120 m borrhål på 3,1 mille. Totala kostnaden med allt 4,3 mille vilket är för dyrt för oss om vi inte får ner kostnaderna rejält. Den första offerten landade på 2,4 mille. Vi hade räknat med tomten och pålning att vi skulle landa på 3,6 mille men ack vad man bedrar sig när det slutar med 4,3 mille i produktionskosntadskalkylen.

Tycker inte om att fh inte tar fullt ansvar för byggmaterial och annat vid leveransen till byggplatsen. Det är byggherrens ansvar att se till att det inte blir förstört. Blir det inbrott är det du som står för kostnaderna (försäkring). Blir det felbyggt är det inte fh man vänder sig till utan till byggfelsförsäkringen. Att få någon byggfirma som byggt briljanten tidigare kan man inte vara säker på. De använder sig av ett kartotek där du får skriva kontrakt med den byggfirma som är ledig för tillfället när huset levereras. Jag kan inte vara på plats när det byggs och dä är det inte så roligt om man inte får totalentreprenad fullt ut även om de bygger till steg 5.

Det är ett svårbyggt hus och då vill man ju helst ha någon som gjort det förut, om inte annat, någon med erfarenhet av fiskarheden. De säljer bara huset entreprenaden är mellan dig och byggfirman.

De kunde inte (ville inte) ge något exakt färdigställande datum heller. Då är det svårt att planera en egen försäljning och utflyttning från nuvarande hus.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.