283 840 läst · 1 041 svar
284k läst
1,0k svar
Fiskalsgatan - ett ständigt pågående projekt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var även dags för odlingsbänken att få lite sjösten inne i gången. Vi började med att dra upp gräset (bokstavligen talat) och sen lägga på markduk.
Logga in
Skapa konto
Sen skyfflade vi in sjösten och fördelade jämnt.
I efterhand kan konstateras att detta var ett mycket dåligt val. Dels växer det lite här och var mellan stenarna, men framförallt är det opraktiskt när man klipper eller när det ramlar ner blad och grenar. Vid tillfälle kommer jag att byta ut det till stenplattor istället.
Som ni såg i ett av mina tidigare inlägg kom det ganska mycket stenmjöl, och det var inte riktigt långsiktigt hållbart att låta det ligga mitt i gatan. Sagt och gjort...
Första försöket var att lägga det på en pressenning på baksidan, bredvid där en stor del av det faktiskt ska användas. Det räckte inte så långt...
Vi gjorde då om operationen lite bredvid, fast vi satta upp osb-skivor runtom, så vi fick en invallad låda.
Funkade mycket bättre och det var bara att börja fylla...
... och fylla.
Sakta med säkert försvann högen från gatan.
Logga in
Skapa konto
Första försöket var att lägga det på en pressenning på baksidan, bredvid där en stor del av det faktiskt ska användas. Det räckte inte så långt...
Logga in
Skapa konto
Vi gjorde då om operationen lite bredvid, fast vi satta upp osb-skivor runtom, så vi fick en invallad låda.
Logga in
Skapa konto
Funkade mycket bättre och det var bara att börja fylla...
Logga in
Skapa konto
... och fylla.
Logga in
Skapa konto
Sakta med säkert försvann högen från gatan.
Ett snabbt hopp till nutid. Äntligen har jag fått in bygglovsansökan (jadå, strax efter klockan 1 på natten). Det är egentligen bara småsaker som jag ska göra, men tyvärr kräver det bygglov.
Ingenting av det påverkar bärande konstruktion utan det går som "fasadändringar".
- Två nya takfönster modell större, 94x160 per fönster som sitter som ett parmontage "över" en takstol.
- Byta en pardörr in till garaget till en vanlig dörr.
- Öka storleken på två källarfönster från 45 cm till 85 cm i höjd. Rummer används som sovrum och det känns skönt att få större fönster, både för ljusets skull, men även för att det ska gå att ta sig ut om det behövs.
- Rivning av skorstenen.
Ingenting av det påverkar bärande konstruktion utan det går som "fasadändringar".
Logga in
Skapa konto
Den åriga sommarfesten. Detta var den första bilden som jag tog, så låt oss säga att det var en lyckad fest (och jag har fått en ny mobil som tar bra bilder när det är mörkt. Speciellt om man jämför med bilder från starten av tråden).
Logga in
Skapa konto
Is måste man ha, vi hämtade flera stora backar med is hos en fiskhandlare. Inte passande att konsumera, den smakar starkt av fisk, men utmärkt för att kyla dryck
Så som planlösningen var från början fanns det inga "hela siktlinjer" genom huset, så att säga. Det gjorde också att vi inte märkte att badrumsväggen var byggd några centimeter längre ut än resterande vägg, som nu kom att synas när vi började riva lite innerväggar.
Det har ju inte varit av så stor betydelse tidigare och eftersom badkaret var lite större, så fixade man det på enklaste vis. Lite smått knepigt att ha olika djup på en och samma vägg, så det är bara att riva ut badkaret och flytta in väggen.
Enda sättet att få ut badkaret var att göra ett hål i väggen.
Kom igen, lite till!
Tyvärr gick emaljen sönder ganska rejält när jag försökte ta ut badkaret, så den sista anhalten blir NSR.
Det har ju inte varit av så stor betydelse tidigare och eftersom badkaret var lite större, så fixade man det på enklaste vis. Lite smått knepigt att ha olika djup på en och samma vägg, så det är bara att riva ut badkaret och flytta in väggen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Enda sättet att få ut badkaret var att göra ett hål i väggen.
Logga in
Skapa konto
Kom igen, lite till!
Logga in
Skapa konto
Tyvärr gick emaljen sönder ganska rejält när jag försökte ta ut badkaret, så den sista anhalten blir NSR.
Huset var ursprungligen lite mindre och 4 år efter att Kaj byggde huset 1958 bestämde de sig för att bygga ut det med ytterligare 30 kvadrat. Denna delen har dock träbjälklag jämfört med resten av huset som har betongbjälklag.
Vi konstaterade ganska snart att det golvet var lite svajjigt och kändes lite allmänt ostabilt. Vi tog upp ett litet hål för att ta reda på varför, och upptäckte att bjälkarna var rejält vridna.
Ett snabbt beslut blev att riva ut och komplettera de befintliga bjälkarna med nya av limträ, så att golvet skulle bli stabilt.
Vi tittade även på alternativet att stämpa upp det befintliga golvet och gjuta det med EPS betong. Därefter skulle hela ovanvåningen flytspacklas och hela äventyret med golvet hade varit färdigt. Minns inte priset längre, men det var nånstans 120 - 150.000 totalt för hela jobbet, och vi bestämde oss för att inte köra på det spåret.
Har man en katt som älskar isolering får man bygga en vägg som gör att han inte kommer in i den delen.
Köpte billigt nät och spände upp, och satte ihop en väldigt enkel dörr. Funktionell men inte så snyggt
Man måste ha bra arbetsbelysning, en gammal kontorslampa passar bra mellan två takstolar.
Det är bra att skriva upp saker som man inte ska glömma. Undrar var detta betyder...
Missade att ta bilder när jag riv upp själva golvet, men det är gott om isolering.
Det är bara att bita ihop och bära ut allting.
Det blev en rejäl hög
Ännu en tur till NSR och plötsligt ser det inte ut att vara lika mycket längre.
Vi konstaterade ganska snart att det golvet var lite svajjigt och kändes lite allmänt ostabilt. Vi tog upp ett litet hål för att ta reda på varför, och upptäckte att bjälkarna var rejält vridna.
Ett snabbt beslut blev att riva ut och komplettera de befintliga bjälkarna med nya av limträ, så att golvet skulle bli stabilt.
Vi tittade även på alternativet att stämpa upp det befintliga golvet och gjuta det med EPS betong. Därefter skulle hela ovanvåningen flytspacklas och hela äventyret med golvet hade varit färdigt. Minns inte priset längre, men det var nånstans 120 - 150.000 totalt för hela jobbet, och vi bestämde oss för att inte köra på det spåret.
Logga in
Skapa konto
Har man en katt som älskar isolering får man bygga en vägg som gör att han inte kommer in i den delen.
Logga in
Skapa konto
Köpte billigt nät och spände upp, och satte ihop en väldigt enkel dörr. Funktionell men inte så snyggt
Logga in
Skapa konto
Man måste ha bra arbetsbelysning, en gammal kontorslampa passar bra mellan två takstolar.
Logga in
Skapa konto
Det är bra att skriva upp saker som man inte ska glömma. Undrar var detta betyder...
Logga in
Skapa konto
Missade att ta bilder när jag riv upp själva golvet, men det är gott om isolering.
Logga in
Skapa konto
Det är bara att bita ihop och bära ut allting.
Logga in
Skapa konto
Det blev en rejäl hög
Logga in
Skapa konto
Ännu en tur till NSR och plötsligt ser det inte ut att vara lika mycket längre.
Logga in
Skapa konto
Ny dag, ny leverans. Denna gång med fönster från Nordiska Fönster. Vem hade kunnat ana att fönster är så in i helvete tungt? Vid en närmare kontroll stämde inte vikten på fraktsedeln, inte överhuvudtaget. Det blev att kalla in vänner och grannar och med stor möda fick vi in alla, men det var rejält slitigt.
Nu kommer det mer bilder på golvet i tillbyggnaden vardagsrummet!
Det var hål i golvet, eller egentligen i taket i källaren, som det suttit lampor i. Efter en hel del funderande kom jag på idén att stoppa in högtalare i dessa hål, för att slippa göra om innertaket i källaren.
De gamla reglarna var rejält vridna, vi satte klossar mellan den gamla och limträt.
Brorsan hjälper till med golvet.
Vi lät limträt gå in nästan en meter på betongbjälklaget, därav ursågningen. På vissa fick vi hyvla lite för att de skulle passa in mot det befintliga golvet.
Alla nya limträ är på plats.
Förstärkningar på plats.
Som lampor i källaren, som blir sovrum, blir det spottar, och det var ju smidigt att passa på att montera detta när det var tillgängligt uppifrån. Gillar upplevelsen på bilden, det blev ett härligt ljusspel i vardagsrummet.
Nu är allt limträ på plats, inlodat så att golvet blir rakt och fint, skruvat och färdigt med extra stöd med kryss. Stabilt, som Dr Alban sa en gång i tiden.
Logga in
Skapa konto
Det var hål i golvet, eller egentligen i taket i källaren, som det suttit lampor i. Efter en hel del funderande kom jag på idén att stoppa in högtalare i dessa hål, för att slippa göra om innertaket i källaren.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
De gamla reglarna var rejält vridna, vi satte klossar mellan den gamla och limträt.
Logga in
Skapa konto
Brorsan hjälper till med golvet.
Logga in
Skapa konto
Vi lät limträt gå in nästan en meter på betongbjälklaget, därav ursågningen. På vissa fick vi hyvla lite för att de skulle passa in mot det befintliga golvet.
Logga in
Skapa konto
Alla nya limträ är på plats.
Logga in
Skapa konto
Förstärkningar på plats.
Logga in
Skapa konto
Som lampor i källaren, som blir sovrum, blir det spottar, och det var ju smidigt att passa på att montera detta när det var tillgängligt uppifrån. Gillar upplevelsen på bilden, det blev ett härligt ljusspel i vardagsrummet.
Nu är allt limträ på plats, inlodat så att golvet blir rakt och fint, skruvat och färdigt med extra stöd med kryss. Stabilt, som Dr Alban sa en gång i tiden.
Redigerat:
Jag nämnde i någon tidigare inlägg att jag hyrde ut lägenheten, och nu var det dags för min kompis som hyrde den att flytta.
Det blev en intensiv flytthelg!
Jag hade en del grejor kvar i källarförrådet, och min soffa stod kvar i lägenheten. Trots att jag då hade ett enormt hus fanns det inte riktigt plats att ställa ut allting i huset. Sagt och gjort, det blev ett förråd lite utanför Helsingborg.
Det var första gången jag var i ett sådant förråd, men efter att ha sett Breaking Bad var det ingen brist på fantasier om vad som skulle kunna finnas bakom de låsta plåtdörrarna.
Logga in
Skapa konto
Det blev en intensiv flytthelg!
Logga in
Skapa konto
Jag hade en del grejor kvar i källarförrådet, och min soffa stod kvar i lägenheten. Trots att jag då hade ett enormt hus fanns det inte riktigt plats att ställa ut allting i huset. Sagt och gjort, det blev ett förråd lite utanför Helsingborg.
Det var första gången jag var i ett sådant förråd, men efter att ha sett Breaking Bad var det ingen brist på fantasier om vad som skulle kunna finnas bakom de låsta plåtdörrarna.
Lägenheten förresten, det var mitt första renoveringsprojekt. Vi blåste ut det mesta och öppnade upp med en öppen planlösning mellan vardagsrum, kök och matplats.
En klädkammare blev ett minikontor och i sovrumsväggen flyttade vi dörren för att utnyttja ljuset bättre. Vi la genomgående svart laminatgolv i hela lägenheten, förutom i kontorshörnet som vi höjde upp lite och la textilmatta.
Tänker att det kanske är kul att se hur slutresultatet blev, så här kommer lite mäklarbilder, publicerade med tillstånd. Fotograf: Jimmy, Bjurfors. Inredningen är en blandning av min och min kompis.
Det är förmodligen den dyraste tapeten jag någonsin köpt, speciellt som säljaren ångrade sig i efterhand och ville ha nästan 4000 (!) mer för en rulle, än den tusenlapp som vi redan betalat. Vi hade redan öppnat rullen och var inte speciellt sugna på att betala mer...
Badrummet var helt original, vi ställde in två (köks)skåp och en duschkabin för att spara väggarna lite.
Plats för kaffekokaren inne i skåpet, med timerstyrt uttag.
Inbyggt diskställ i köksskåpet, inget fult diskställ som behöver stå framme.
Idag är powerportar ganska vanliga, men när vi renoverade var det relativt ovanligt. Beställde den från tyskland för mindre än 1/3 av priset här i Sverige.
När jag fick se bilderna fick jag en varm känsla av att här vill jag bo! Två sekunder senare insåg jag att vänta, det är ju det jag har gjort!
Fotografen Jimmy var väldigt duktig och tog god tid på sig, jag tycker det är mycket, mycket bra bilder, även om de ibland är lite bättre än verkligheten...
En klädkammare blev ett minikontor och i sovrumsväggen flyttade vi dörren för att utnyttja ljuset bättre. Vi la genomgående svart laminatgolv i hela lägenheten, förutom i kontorshörnet som vi höjde upp lite och la textilmatta.
Tänker att det kanske är kul att se hur slutresultatet blev, så här kommer lite mäklarbilder, publicerade med tillstånd. Fotograf: Jimmy, Bjurfors. Inredningen är en blandning av min och min kompis.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det är förmodligen den dyraste tapeten jag någonsin köpt, speciellt som säljaren ångrade sig i efterhand och ville ha nästan 4000 (!) mer för en rulle, än den tusenlapp som vi redan betalat. Vi hade redan öppnat rullen och var inte speciellt sugna på att betala mer...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Badrummet var helt original, vi ställde in två (köks)skåp och en duschkabin för att spara väggarna lite.
Logga in
Skapa konto
Plats för kaffekokaren inne i skåpet, med timerstyrt uttag.
Inbyggt diskställ i köksskåpet, inget fult diskställ som behöver stå framme.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Idag är powerportar ganska vanliga, men när vi renoverade var det relativt ovanligt. Beställde den från tyskland för mindre än 1/3 av priset här i Sverige.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
När jag fick se bilderna fick jag en varm känsla av att här vill jag bo! Två sekunder senare insåg jag att vänta, det är ju det jag har gjort!
Fotografen Jimmy var väldigt duktig och tog god tid på sig, jag tycker det är mycket, mycket bra bilder, även om de ibland är lite bättre än verkligheten...
Logga in
Skapa konto
Jag bara måste lägga in denna bild, som jag hittade bland alla mina bilder nu när jag går igenom dem. En kollega och delägare som slutade i firman bjöd på tårta. Ni kan ju tänka er när han beställer en princesstårta med bajs på