nikasp nikasp skrev:
”Var” är nog rätt ord, det här var början 90-talet. Numer är det nog ganska slimmat och medvetna konsumenter med Prisjakt osv.
Om du kollar på TV i en del länder med ungefär samma skatt så finner du att många ligger ungefär 30% lägre och jag antar att de har pålägg även där

M maria01 skrev:
Kan man handla som privatperson på Ahlsells nu? För var det tjafs varje gång var tvungen att koppla in tillverkaren om att återförsäljaren vägra köp
Vet ej. Men jag skulle nog inte vilja betala listpriserna, vilket är vad man skulle få betala om man inte har något kundnummer. Med tanke på att företag har minst 70% rabatt skulle det bli oerhört dyrt att handla utan rabatt, även om dom skulle godkänna att man köper som privatperson.

Jag köpte för en del år sedan en kabel på Ahlsell via en bekant som har elfirma. Billigaste priset jag kunde hitta på nätet för den kabeln i rätt längd var ca 2500 kr. Fick den en tusenlapp billigare på Ahlsell men vill minnas att det var 86% rabatt. Skulle jag köpt kabeln utan rabatt hade den kostat mig över 10 000 kr på Ahlsell..

Redigerat:
S SnickareHobb skrev:
Men jag skulle nog inte vilja betala listpriserna, vilket är vad man skulle få betala om man inte har något kundnummer.
Det är inte min erfarenhet. Jag har handlat på Ahlsell till "ännu ej kund" och då sattes det upp på en "generell strökund" med i alla fall anständigt pris. Givetvis då med "kontant" betalning.

Alfredo Alfredo skrev:
Det är inte min erfarenhet. Jag har handlat på Ahlsell till "ännu ej kund" och då sattes det upp på en "generell strökund" med i alla fall anständigt pris. Givetvis då med "kontant" betalning.
Aha. Så du fick rabatt då med.. Ingen betalar alltså listpriserna... :rolleyes:

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S SnickareHobb skrev:
Aha. Så du fick rabatt då med.
Ja ingen kanonrabatt givetvis men anständig i alla fall.

S SnickareHobb skrev:
Ingen betalar alltså listpriserna... :rolleyes:
Nej jag tror inte det. Har någon faktiskt gjort det är jag nyfiken. Dock har jag stött på "kampanjpriser" som är "rabattlösa" och som jag fattat det lika för alla men det är ju lite en annan sak.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
kan det inte vara så att det är den extremt dåliga konkurrensen som finns i sverige speciellt på vvs och el sidan

M maria01 skrev:
kan det inte vara så att det är den extremt dåliga konkurrensen som finns i sverige speciellt på vvs och el sidan
Är det verkligen extremt dålig konkurrens när det gäller att handla prylar? Varenda bygghandel, Classe, Jula och till och med Biltema har dessa saker. Jag tycker både (normala) elprylar och (normala) VVS-prylar finns lite överallt. Tar vi dessutom med "nätet" så finns det ännu fler.

• Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är det verkligen extremt dålig konkurrens när det gäller att handla prylar? Varenda bygghandel, Classe, Jula och till och med Biltema har dessa saker. Jag tycker både (normala) elprylar och (normala) VVS-prylar finns lite överallt. Tar vi dessutom med "nätet" så finns det ännu fler.
har det blivit bättre? var ett tag sen jag handla i sverige men då mins jag att det oftast fatades saker på ställe´n privatpersoner får handla beställnings vara blabla du för står

VVS håller jag med om att det kan vara svårt att hitta grejer. Jag som gärna leker rörmokare själv har märkt att det är svårt att hitta specialdelar i butik. Om man jobbar som rörmokare är det bara att titta in på Dahl, etc, och du kan köpa alla sorters delar kl 7 på morgonen om du vill. Som privatperson får man nöja sig med det Biltema, Clas Ohlson och Jula har, eller om du har tur så finns en del att hitta på t.ex. Comfort-butikerna (som dock minskat sitt utbud jämfört med tidigare). Övrigt får man beställa på nätet, med tillkommande fraktkostnader och leveranstid som följd.

Med specialdel menar jag annat än dom vanligast kopplingarna som finns på alla butiker. Kan t.ex. nämnas om man behöver en övergång från 16 mm kopparrör till 15 mm, som jag nyligen behövde. Som tur var kunde jag plocka ihop diverse adaptrar från min "hoppets låda". Men det var min sista 16 mm klämring, så nästa gång behöver jag beställa.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jo kallas oligopolliknande men det blundar myndigheterna för

S SnickareHobb skrev:
VVS håller jag med om att det kan vara svårt att hitta grejer. Jag som gärna leker rörmokare själv har märkt att det är svårt att hitta specialdelar i butik. Om man jobbar som rörmokare är det bara att titta in på Dahl, etc, och du kan köpa alla sorters delar kl 7 på morgonen om du vill. Som privatperson får man nöja sig med det Biltema, Clas Ohlson och Jula har, eller om du har tur så finns en del att hitta på t.ex. Comfort-butikerna (som dock minskat sitt utbud jämfört med tidigare). Övrigt får man beställa på nätet, med tillkommande fraktkostnader och leveranstid som följd.

Med specialdel menar jag annat än dom vanligast kopplingarna som finns på alla butiker. Kan t.ex. nämnas om man behöver en övergång från 16 mm kopparrör till 15 mm, som jag nyligen behövde. Som tur var kunde jag plocka ihop diverse adaptrar från min "hoppets låda". Men det var min sista 16 mm klämring, så nästa gång behöver jag beställa.
Ja sådana specialkopplingar kan man ju inte få på ett byggvaruhus eller så

• Bild på en specialkoppling för rörinstallation, rak 16x15mm, i gul metall på en byggvaruhemsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
BSOD och 5 till
  • Laddar…
G Glogs skrev:
Ja sådana specialkopplingar kan man ju inte få på ett byggvaruhus eller så
Har aldrig sett en sån på vare sig Jula, Clas Ohlson eller Biltema. Att beställa från Bauhaus är nog inte bättre än att beställa från Rinkabyrör.

Men det var bara ett exempel. Ett annat exempel kan vara koppling från järnrör till kopparrör. En rörmokare åker förbi Dahl och hämtar ut en. Själv får man lägga en beställning på nätet.

S SnickareHobb skrev:
Att beställa från Bauhaus är nog inte bättre än att beställa från Rinkabyrör.
På Bauhaus i Uddevalla fanns det i alla fall 37 på hyllan om lagersaldot stämmer.

Och den verkar finnas i lager på de flesta butikerna så beställa behöver man inte om man har ett Bauhaus i närheten.

Lista över lagersaldo hos Bauhaus-varuhus med antalet artiklar tillgängliga i varje butik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Berthramb
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
På Bauhaus i Uddevalla fanns det i alla fall 37 på hyllan om lagersaldot stämmer.

Och den verkar finnas i lager på de flesta butikerna så beställa behöver man inte om man har ett Bauhaus i närheten.
Ja om man bor nära Bauhaus. Men då kan man lika gärna bo granne med Rinkabyrör, och då finns allt att hitta. :rofl::crysmile:

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
S SnickareHobb skrev:
Har aldrig sett en sån på vare sig Jula, Clas Ohlson eller Biltema. Att beställa från Bauhaus är nog inte bättre än att beställa från Rinkabyrör.

Men det var bara ett exempel. Ett annat exempel kan vara koppling från järnrör till kopparrör. En rörmokare åker förbi Dahl och hämtar ut en. Själv får man lägga en beställning på nätet.
Och för servicen att kunna få tag en till imorgon är det lätt värt att betala 400% extra på priset + en timme arbetstid samt två resor à 600 kr...

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.