Fotografen Fotografen skrev:
Med säkringar från Biltema? Ser inte direkt ut som om en seriös elis har gjort det där.

Låter på din beskrivning som om en genomgång och lite omflyttning är på sin plats.
Medlemen i EIO har inte gjort den installationen men godkänt den i en elbesiktning.
Installationen är troligen gjord av en släkting, som jobbar som elektriker, till förra fastighetsägaren.

GK100 GK100 skrev:
Så till vad jag menar är helt fel här nämligen att utgående kabel inte är en avsäkrad grupp i central ett utan i princip en parallell matning utgående från matande TNC för central ett och utan PEN med area som krävs där dvs 10 mm2. Samma om man ser till bilden av central två är ens skenorna där skilda med skruven och var är PE och N anslutna i central ett för kabeln?
Jag tycker också att utgående kabel borde vara avsäkrad i cental 1. PE och N går till varsin skena i central 1.

• Gilla
HökMartin
  • Laddar…
Mikael_L
P Puhnallen skrev:
Kan ni hitta felet.
Fler fel då?
(Du skrev 3).

Det sitter flera ledare under samma anslutning på vissa överfall. Nu brukar det allt som ofta se ut så, men det blir inte mer rätt för det.
Det kastas om fasföljd mellan HB och skenor. Detta är väl inget egentligt fel, bara lite osnyggt.

edit:
Jag tar tillbaka det där med fasföljd, jag såg fel, och ser att jag inte kan se hur det är.

Och kreativt med JR-klammer i stället för brickor. :)

P Puhnallen skrev:
Jag tycker också att utgående kabel borde vara avsäkrad i cental 1. PE och N går till varsin skena i central 1.
Man hade kunnat göra installationen bättre på flera olika vis, dessa hade inneburit mer jobb och högre kostnader.

Då centralen är full hade det krävts ett byte eller tillbyggnad av denna om man ville ha kabeln avsäkrad. Då hade det varit mer naturligt att byta kabeln till en grövre och lägga som gjorts, någon skrev att man skulle fortsätta med TN-C, detta hade i så fall krävt minst en 4G10 eller 3x10/10. Det normala är 5G6, vid avsäkring hade man möjligen kunnat överväga en 5G2,5 och säkrat upp lite.

Bilden på den nya centralen visar att man matar ytterligare 4 gruppledningar, frågan är hur det kunnat bli så, hur matades detta innan? Tänkte först det var någon köksrenovering.

Antar du syftar på EIO eltest, detta finns inte längre, heter numera IN och har något motsvarande, du kan ju kontakta dessa och fråga om det stämmer att installationen är riktig.

Man kan nog vara helt övertygad om att det som är gjort här inte bygger på någon kännedom kring ev spetsfundigheter som skulle göra det försvarbart eller korrekt. Snarare ett tydligt exempel på total avsaknad av kunskaper både kring formalia och utförande av jobbet.

TS har ju tex bekräftat att PE och N är uttagna på skilda skenor i central ett det blir aldrig rätt om den inte är en grupp där. Och i central två är frågan om det ens är skilda skenor via skruven.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fler fel då?
(Du skrev 3).

Det sitter flera ledare under samma anslutning på vissa överfall. Nu brukar det allt som ofta se ut så, men det blir inte mer rätt för det.
Det kastas om fasföljd mellan HB och skenor. Detta är väl inget egentligt fel, bara lite osnyggt.

edit:
Jag tar tillbaka det där med fasföljd, jag såg fel, och ser att jag inte kan se hur det är.

Och kreativt med JR-klammer i stället för brickor. :)
Bara en ordlek. Ett fel per fas.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Utgående kabel som är ansluten parallet med inkommande skall vara avsäkrad i den första centralen.I första centralen ligger det dubbla parter på anslutningar för jordkabel risk för glapp kontakt ,även svårt att se om det finns någon nollskena och frånskilnings möjligheter vid när man skall isolations testa .inläggat om TN- c och TN- är helt riktiga . I central två saknas Huvudbrytare . Ser ut som att det ligger dubbla kablar på undersidan av säkringarna?
Jag tror inte det är någon elektriker som gjort detta arbetet , ej hellre att det gjorts någon installationskontroll av ett EIO eller IN företag ,
Jag tycker du skall anlita ett företag som rättar till felen , kompletterar med jordfelsbrytare , byter den gamla centralen gör en isolations mätning samt kontroll av skyddsjordning (uppmätning
Det kostar lite men vid fel kan både brand och personskada uppstå .

H Hakmau skrev:
Utgående kabel som är ansluten parallet med inkommande skall vara avsäkrad i den första centralen.I första centralen ligger det dubbla parter på anslutningar för jordkabel risk för glapp kontakt ,även svårt att se om det finns någon nollskena och frånskilnings möjligheter vid när man skall isolations testa .inläggat om TN- c och TN- är helt riktiga . I central två saknas Huvudbrytare . Ser ut som att det ligger dubbla kablar på undersidan av säkringarna?
Jag tror inte det är någon elektriker som gjort detta arbetet , ej hellre att det gjorts någon installationskontroll av ett EIO eller IN företag ,
Jag tycker du skall anlita ett företag som rättar till felen , kompletterar med jordfelsbrytare , byter den gamla centralen gör en isolations mätning samt kontroll av skyddsjordning (uppmätning
Det kostar lite men vid fel kan både brand och personskada uppstå .
Isolationsmätning gjordes av EIO-företaget samtidigt som kablar mm byttes i köket.

P Puhnallen skrev:
Isolationsmätning gjordes av EIO-företaget samtidigt som kablar mm byttes i köket.
Troligen någon elfirma som gjorde ett test i EIOs regi. Har du kvar kvittot?

S Slugge skrev:
Troligen någon elfirma som gjorde ett test i EIOs regi. Har du kvar kvittot?
Det är visserligen 3-4 år sedan det gjordes, men känner jag min mamma rätt har hon kvar kvittot. Jag minns att det på fakturan stod isolationstest så jag frågade henne om hon fått något papper med testvärden. Det hade hon inte. Jag sa till henne att det skulle hon ha så hon kontaktade firman som skickade det via e-post.

Att man gjort en isolationsmätning i samband med att jobb utförts är inte samma sak som att godkänna befintlig installation på något sätt, det ingår i kotrollen av jobbet innan man åker därifrån. En yrkesverksam elektriker hade haft samma åsikter om sakernas tillstånd som du fått i tråden här.

Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Att man gjort en isolationsmätning i samband med att jobb utförts är inte samma sak som att godkänna befintlig installation på något sätt, det ingår i kotrollen av jobbet innan man åker därifrån. En yrkesversam elektriker hade haft samma åsikter om sakernas tillstånd som du fått i tråden här.
Är det ett EIO-test som gjorts eller ett vabligt jobb ev en elfirma ansluten till EIO, nuvarande IN?

En av de större el-firmorna här som är medlem i IN, då jobbet utföfdes var de medlemmar i EIO.

När vi utför Elbesiktningar består arbetet av följande delar:
  • Okulärbesiktning av hela anläggningen
  • Isolationsprovning (visar ledningarnas kondition) samt kontroll av skyddsjordning
  • Utfärdande av protokoll på ev. brister i anläggningen
Det påpekades att två dosor saknade lock. Samt att ett uttag som inte inte längre används men är strömförande var spräckt. Detta är åtgärdat.

Anledningen till att jag kollat lite i centralerna, det finns sammanlagt 6 st på fastigheten, är att min mor undrar om det går att dra in el till en byggnad som för närvarande helt sakar el för att driva en brännugn som kräver 3x25 A, Drar ca 20-21 A. Det var då jag upptäckte att det går 1,5mm2 till nästa central utan att gå via säkringar. Vilket jag tycker verkar märkligt. Men det verkar vara olika bud här på om det är OK eller inte.
Om hon bestämmer sig för att dra in el till en ugn måste det säkras upp och om då kabeln som går mellan de båda centralerna i huset skadas kan det gå upp mot 25 A i 1,5mm2.
Jag tycker att det borde ha åtgärdats eller åtminstone påpekats när de ändå kopplade in nya kablar i centralen.

Brännugn på 1,5, lär bli varmt på fler ställen än i ugnen...:rolleyes:
Rekommendationen från mig är direkt från mätarskåpet, inte gå genom ett par centraler på vägen. Som gjort för krångel.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Brännugn på 1,5, lär bli varmt på fler ställen än i ugnen...:rolleyes:
Rekommendationen från mig är direkt från mätarskåpet, inte gå genom ett par centraler på vägen. Som gjort för krångel.
Tanken är att gå direkt från mätarskåpet men inte i 1,5mm2. Men det måste säkras till 25A och då blir ju 1,5mm2 som går genom köket mellan de två centralerna i huset också säkrade med 25A. Om då dessa kablar skadas kan det ju gå 24A i dem utan att säkringen utlöser. Då får morsan takvärme i köket.

• Wow
perror
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.