138 526 läst · 76 svar
139k läst
76 svar
Filtervredet på tvättmaskinen sitter fast
min son kom med verktyg till plåt (och det hjälpte att öppna), se nedanD dmalm skrev:
T Tosse skrev:
Samma övning för mig förra helgen, och jag skruvade bort fronten enligt ovan video,electroluxaren skrev:
En strumpa som hade satt sig hårt i röret. Frågan som inställer sig dock är hur en tjock strumpa kan leta sig ner i dräneringsröret från trumman ?
för mycket tvätt i maskinenP peter6208 skrev:
fyll aldrig mer än 75%
Risken med att använda ett verktyg och öka vridmomentet är att man spräcker filtret eller huset som filtret sitter i. Beror helt och hållet på vad för något som fastnat.
Håller med att det är säkrare att öppna maskinen även om det är krångligare.
Håller med att det är säkrare att öppna maskinen även om det är krångligare.
enklare och med tidseffektivt att bryta loss det och sätta dit ett nytt för en hundringmathiash77 skrev:
det är inte förrän efteråt man vet om det skulle gå att rädda placen
Fantastiskt vi lyckades vrida upp locket tack vare din pappas träkonstruktion 🙏🏼🤩D dmalm skrev:
Perfekt! Thank you!Quist skrev:
Problemet är som sagt att något stort skräp har lagt sig i vägen och blockerar vridningen av filtret och om man försöker "våldvrida" riskerar man att knäcka sönder något. Har du tur är det skräpet men har du otur är det tvättmaskinen.
Man måste lossa inloppsslangen til dräneringspumpen och plocka ut skräpet därifrån. Det verkar tydligen gå att göra underifrån på vissa modeller men är det tät bottenplåt får man ta bort fronten.
Här är en bra video som visar hur det går till:
[media]
Tack!! Räddade förmodligen timmar från min kväll precis 😄D dmalm skrev:
Japp funkar fint fint!!!D dmalm skrev:
J jonaserik skrev:
Så här såg det ut i vår Siemens. Fick riva torkskåp, överskåp. Lyfta torktumlaren. Dra ut den för att till sist få bort fronten.P Pistvakt skrev:Vår Bosch tvättmaskin pumpar inte bort vattnet och jag skulle då rensa filtret till pumpen(?) bakom luckan nere på fronten enligt detta förfarande - [media] (”Hur åtgärdar jag en blockerad pump i tvättmaskinen?” på Youtube)
Detta har jag gjort i stugan många gånger för att tömma ut vattnet på hösten.
Problemet är nu att filtervredet bara går att vrida ett kvarts varv moturs innan det tar stopp. Vredet ska som synes vridas några varv så gängen lossar och vredet kan tas ut.
Kan något ligga i filtret bakom vredet och spärra vredet från att vridas? Ifall det inte går att lossa vredet, kan man öppna höljet och komma åt filtret på annat sätt?
Jag tänkte försöka luta/lägga ner tvättmaskinen för att se om det som eventuellt spärrar kanske byter läge och möjliggör vridning..
Har någon några tips?
Tack på förhand!
Även jag lyckades bryta sönder vredet innan jag hittade den här tråden. Men anledningen till att jag försökte öppna filtret var att det börjat "rassla" när tvättmaskinen kördes. Efter att jag våldade upp nålfiltret och rensade bort en massa spikar så skruvade jag tillbaka det trasiga "locket".
Nu får jag felkod 36 och maskinen verkar inte kunna centrifugera/tömma ut vattnet riktigt.
Är det förväntat när jag bara har själva skruvtätningen kvar av filtret ?
Nu får jag felkod 36 och maskinen verkar inte kunna centrifugera/tömma ut vattnet riktigt.
Kanske något som fastnat i pumpen?B burton666 skrev:Även jag lyckades bryta sönder vredet innan jag hittade den här tråden. Men anledningen till att jag försökte öppna filtret var att det börjat "rassla" när tvättmaskinen kördes. Efter att jag våldade upp nålfiltret och rensade bort en massa spikar så skruvade jag tillbaka det trasiga "locket".
Jag öppnade maskinen och plockade ut pumpen för att vara säker och inget sitter fast, jag körde även in en draglina i den utgående avloppsslangen för att försäkra mig om att inget satt fast i den.
Hur kan jag undersöka om pumpen fungerar på enklaste sätt ? Är det bara att lägga sig ner med utskruvat filter och kolla så att pumpen snurrar under körning? Eller finns det något smidigare sätt ?
Hur kan jag undersöka om pumpen fungerar på enklaste sätt ? Är det bara att lägga sig ner med utskruvat filter och kolla så att pumpen snurrar under körning? Eller finns det något smidigare sätt ?