OM man tänker sig att vattna ner stenmjölet kan det nog vara en bra idé att padda ordentligt en gång innan man börjar lägga på stenmjöl. Men även att padda under och efter.
 
Så här gjorde jag min infart/parkering för 16 år sen och den håller ännu.
Grävde bort matjorden ner till 30-40 cm djup och la markduk. La ett tjockt lager 0-32 på markduken.
0-32 lagret blev överkört med grävaren för att sätta sig och han plattade även till med skopan. Lagret fick sätta sig några dagar och jag vattnade även på det.
Sen ett tunnare lager 0-16 eller 0-12... minns inte riktigt men tror det var 0-16. Det fick också tillplattning och vattning för att sätta sig.
Ovanpå det ett tunnare lager tvättad singel för utseendets skull. Kan ha varit storlek 4-12.
Men det lagret väntade jag med i några månader för att det andra skulle ha satt sig riktigt först.

Den parkeringen håller för tunga lastbilar att köra på och har bara fått lite påfyllnad av tvättad singel.

Den enkla lösningen för dig är nog att lägga på ett lager 0-8, stenmjöl, i omgångar, och sen padda och vattna ner det ordentligt för det binder så det blir stenhårt.
När det har satt sig ordentligt efter några månader lägga på ett lager för utseendets skull typ tvättad singel 4-12.
Du lär få en infart/parkering som håller för en timmerbil.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ninetoes
  • Laddar…
Tomture61
Finns en produkt som heter samkross , 0- 150 tex. Mycket bra bärförmåga ,som läggs i botten.
 
Ja det växer gräs i stenmjöl Nu växer ju iof maskrosor i asfalt oxå;) Enklast är nog att gräva bort en del av 8-11 och lägga ut 0-30 ca 20cm padda ihop och lägg på lite 8-11 på toppen det som blir över får de ta tillbaka eller om du vill använda till något annat . Inte optimalt men det blir stenhårt och du kan lugnt köra lastbil där sen du är klar
 
Det blir vegetation i allt även asfalt om den spricker.
Använder ett knep sen några år och det är vanligt vägsalt på vintern och det håller växtligheten borta något så när.
Annars är det kratta och rensa på våren och använda ogräsättika eller annat ogräsmedel som gäller.
Ju oftare du krattar översta lagret desto mindre chans för ogräset att kunna växa.
 
M
Vilka underbara kommentarer i denna tråd! Många förstå-sig-påare som gav mig många skratt. Åttaelva, i dagligt tal kallat för gårdssingel brukar man lägga 2-3cm på den hårdgjorda ytan. Lägger man tjockare än så blir det bara spår. Lägger man över 10cm så står man på huvet med cykeln. Tjockleken på bärlagret beror till viss del på underlaget, om man använder duk eller inte. En personbilsparkering där underlaget är hård lera räcker med 10-15cm 0-32 om man använder duk. 0-90 eller 0-150 använder man enbart om vi pratar trafikerad väg med lastbilstrafik. Och då måste tjockleken överstiga max stengrovlek med 3ggr.
 
  • Gilla
MaxÅ och 3 till
  • Laddar…
Bärlager hit och dit är jag dåligt insatt i men vad gäller ogräs på grusgångar så är det enklaste och billigaste att salta vinter och sommar.
100% igt resultat för mig de senaste 4 åren. Lätt att "justera" kanten på gången också, bara att dra en saltsträng då och då.
 
60 cm är fullt tillräckligt för en 90-väg med bra terrass. Men här var det matjord, den vill man oftast ta bort. Lite överdrivet dyr (och fel) återfyllning bara.
 
Redigerat:
Du skulle ju kunna blanda i cementbruk i stenmjölet för extra extra bärighet
 
Det låter väldigt onödigt och dyrt då stenmjölet blir lika starkt som betong när det har satt sig.
Med det lager han har i dag räcker det gott och väl med stenmjöl och inget annat.
 
Markarbetaren skrev:
... Åttaelva, i dagligt tal kallat för gårdssingel ...
Nja, det finns krossat 8-11 också och det är inte alls samma sak som gårdssingel som kommer från naturgrus, dvs från grusåsar.
Problemet här är att materialen i vissa fall benämns olika i olika delar av landet. Jag rekommenderar därför att man skriver fraktion och ursprung (typ 8-11 kross eller 16-32 natur).
Men annars håller jag med.

Men för att återgå till frågan om vad TS ska göra. Dra på en femma stenmjöl, 0-8. Skit i att vattna eller packa om det inte krävs absolut helfärdigt resultat på stört. Det går att börja köra på med en gång och nollfraktionen kommer att börja sjunka ner i 8-11 med tiden i alla fall. Snabbt, enkelt och billigt.
 
Ja, det där blev fel från början. Bra att du har markduk i botten, då blandas det inte in jord/ler fraktioner i dit singel. Jag rekommenderar att du gör som du fick rådet när du var i kontakt med firman igen. Ta bort ca 20cm av lagret, lägg dit markduk, på med 0-32 (samkross/bärlager), på med ny duk och "toppa" ett par cm med 8-11 materialet du tagit bort (men bara några få cm).
Varje del paddas först med markvibrator.

Mattan mellan ditt 8-11 material i botten och bärlagret ovanpå gör att bottenmaterialet inte rör sig och inte samblandas med bärlagret. Då blir det samma funktion som när man gjuter en betongplatta på - materialet ligger still och bär mycket bra. Dessutom är det en mycket effektiv dränering (ett dränrör i kanten där det är djupast leder effektivt bort vatten och du har en mycket stabil grund)

Bärlagret behöver nollfraktion och lite stenar. Det är bra att det är krossmaterial som binder sig samman (till skillnad från naturgrus). Jag rekommenderar 0-32, 0-40. Det är relativt enkelt att lägga ut och få slätt. Var noga med att padda denna ytan och släta ut den så den blir jämn. Annars kommer den sätta sig olika över tid och det blir ojämnt. (Du kan välja att lägga ut det här och låta detta material sätta sig ett par månader, för att sedan jämna ut och fortsätta med duk + topping när det är fast och fint)

Den översta mattan bör vara av lite bättre kvalitet. Minst klass N2 (N1 är lägsta klass och bör endast användas för dräneringar, N3 är overkill). Den mattan ser till så att nollfraktionen som finns i bärlagret inte kryper upp och blandar sig med ditt toppmaterial. Det är då en effektiv ogräs stoppare (ogräs växer gärna i material med nollfraktion som någon påpekade här). Det som ändå börjar växa i singlet är mycket lätt att ta bort för hand.

Toppningen (ditt 8-11 material rekomenderar jag) behöver bara vara några cm tjockt vilket då blir snyggt och relativt underhållsfritt. Här kan man som sagt välja ett vit grus, rött - ja - allt efter tycke och smak. Det lagret är för ögats skull och inte så mycket funktion. Det räcker med 2-5cm.

Du ska inte vara orolig för däck och nollfraktion/samkross f.ö. Du kan köra på sådant underlag utan problem. Det är i princip vad vi har på våra grusvägar överallt. Vanligt "väggrus" är 0-16, eller 0-18.

Lycka till!
 
  • Gilla
VW Transporter
  • Laddar…
Och angående duk kan jag säga följande:
Det har gått inflation i fanstyget!
Det används säkert tio gånger så mycket duk som det egentligen skulle behövas.
Och resultatet är att det kommer upp såna där slamsor till både höger och vänster när man ska gräva nånstans. Drar man ett tag med skopan så kan man ge sig fan på att marken börjar röra på sig tio meter bort.
Det behövs ytterst sällan och det förhindrar INTE ogräset att slå rot som en del tycks tro.
Och jag har sett exempel på hur man lägger ut duk på mjukt underlag och sen en halvmeter sten och kross på det och sen kommer duken upp tillsammans med det mjuka som var underst. Duken är INTE något som ensamt avhjälper problem med dålig bärighet etc.
Och har man riktigt bra "tur" tätnar duken när den mättas med lerpartiklar och sen har man större problem med vatten än innan. Man kan ibland få upp duk när man gräver i väg eller parkering där det är problem med att vattnet inte sjunker igenom men under duken kan det vara nästan torrt.
Och jag har sett exempel på byggnadsinspektörer från kommunen som kräver duk under kapillärbrytningen trots att det är uppfyllt med 0-30 kross under kapillären. Hur i hela glödheta hel*ete skulle packat 0-30 kunna blanda sig med 8-16 när belastningen är statisk?

Duken är bra som materialskiljande mellan nollmaterial och nollfria material, typ vid dräneringar. Annars är den ofta onödig om det inte är så att man har väldigt tunn överbyggnad och på detta tung trafik.

I just det här fallet hade duken inte varit någon som helst förbättring eftersom det var hela 60 cm ner till schaktbotten.

Ytterligare en kommentar om att lägga stenmjöl på ytan:
Om det nu är så att man absolut vill ha ett snabbt helfärdigt resultat, lägg då en tia 0-8 stenmjöl och kör över alltihop en vända med jordfräs. Då blandar du 0-8 och 8-11 och får i princip 0-11, dvs en finare variant av krossat väggrus. Sen går det att vattna och packa och det lär då bli bomhårt men det är en massa mer jobb än att låta naturen sköta jobbet.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Kanske upprepar lite av vad många andra sagt men här är mina 5 cent.

60cm med 8-11 kommer aldrig att sätta sig, det kommer alltid att vara mjukt.
Svärföräldrarna har singel framför garaget, varierar mellan 10-20 cm och det är fortfarande mjukt efter 15 år, lite som kvicksand.

Jag har en gårdsplan på dryga 1000m2 och den består av ca 30cm stenkross, i botten ligger det 0-80 och den 0-32 och 0-16 på toppen och det håller i massor, har haft många lastbilar/långtradare in på gården utan problem.
Jag la duk på en del och ingen duk på resten för och se om det är någon skillnad och flera år senare så märker jag ingen skillnad med och utan duk.

Så ett liknande recept för din del fast med ett topplager med några cm med 8-11 singel håller utan problem för en parkering.
Få någon till och gräva ut 8-11'an, sälj det mesta till grannar och bekanta, spar lite till ett topplager, sen grov bergkross, finare bergkross och så tillbaka med 8-11'an på toppen.

Jag skulle definitivt inte blanda i stenmjöl för att vattna ner, du kanske får ett 'bärlager' på toppen som är hårt men under kommer du fortfarande ha 40-50cm med singel som är levande, dessutom så vill du väl ha ett topplager med singel?
Nä, stenmjöl o.dyl är bara en dålig kompromiss, bit i det sura äpplet och gör om, gör rätt! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.