F fribygg skrev:
Men med nuvarande ränteavdrag får man avdrag även om man lånat till spekulation, det avdraget borde man passa på att avveckla liksom man avvecklade räntebidragen för ca 30 år sedan.
Det lär lugna ner prisökningstakten något på småhus och göra det enklare och billigare att bo och att själv klara av att betala sina bostadslån och sina elräkningar utan bidrag för kommande generationer.
Avskaffas ränteavdragen måste man samtidigt avskaffa skatten på inkomst av kapital vilket inte kommer att funka.

Z Zodde skrev:
Avskaffas ränteavdragen måste man samtidigt avskaffa skatten på inkomst av kapital vilket inte kommer att funka.
Ok. Motivera gärna

Jag är kreditvärdig, jag lånar upp 20 miljoner och betalar 600kkr i ränta i året.
Dessa lånar jag ut till en ikke lika fullt kreditvärdig och jag får in 900kkr i ränta....

Jag tjänar 300kkr på att ta en kreditrisk, vinsten är beskattningsbar

Slopar man ränteavdragen men beskattas för intäkterna blir 900kkr beskattningsbart vilket som sagt aldrig kommer att funka...

Z Zodde skrev:
Jag är kreditvärdig, jag lånar upp 20 miljoner och betalar 600kkr i ränta i året.
Dessa lånar jag ut till en ikke lika fullt kreditvärdig och jag får in 900kkr i ränta....

Jag tjänar 300kkr på att ta en kreditrisk, vinsten är beskattningsbar

Slopar man ränteavdragen men beskattas för intäkterna blir 900kkr beskattningsbart vilket som sagt aldrig kommer att funka...
Ok

Jag skulle gärna se att ränteavdraget om det nu ska finnas kvar vore kopplat till lån på permanentbostad och icke gavs till räntekostnader på spekulationslån och för konsumtionslån som det funkar nu.

Om beskattningen av kapitalvinster är för hög bör man se över den istället för att ge avdrag för räntekostnader.

F fribygg skrev:
Ok

Jag skulle gärna se att ränteavdraget om det nu ska finnas kvar vore kopplat till lån på permanentbostad och icke gavs till räntekostnader på spekulationslån och för konsumtionslån som det funkar nu.

Om beskattningen av kapitalvinster är för hög bör man se över den istället för att ge avdrag för räntekostnader.
Tror man hade fått massa skatteplaneringsupplägg. Typ jag skriver mig på sommarstugan, frun kvar på huset, vi belånar båda och spekulerar på börsen...
Vem bedömer förresten vad som är spekulation? Billån? Konsumtionslån?
Öppnar man för att bara vissa typer av lån ska vara avdragsgilla rör man sig mot ett skattesystem vi hade innan 1991 och dit vill vi nog inte...

Z Zodde skrev:
Tror man hade fått massa skatteplaneringsupplägg. Typ jag skriver mig på sommarstugan, frun kvar på huset, vi belånar båda och spekulerar på börsen...
Vem bedömer förresten vad som är spekulation? Billån? Konsumtionslån?
Öppnar man för att bara vissa typer av lån ska vara avdragsgilla rör man sig mot ett skattesystem vi hade innan 1991 och dit vill vi nog inte...
Nä, vi vill nog mot minskade eller avskaffade ränteavdrag som sammhälle

F fribygg skrev:
Nä, vi vill nog mot minskade eller avskaffade ränteavdrag som sammhälle
Med ett helt annat skattesystem är det säkert fullt möjligt.
Iofs är det mycket bättre idag än det var innan 1991. Hade du 80% marginalskatt betalade staten 80% av dina räntor...

P
K kortis skrev:
Absolut
Vid vilken (deklarerad) inkomst vill du dra gränsen?

P pmd skrev:
Vid vilken (deklarerad) inkomst vill du dra gränsen?
Nu har jag inget färdigt förslag och är ingen ekonom men kanske det skulle plana ut vid 60000. Det är absolut ingen raketforskning

K kortis skrev:
Nu har jag inget färdigt förslag och är ingen ekonom men kanske det skulle plana ut vid 60000. Det är absolut ingen raketforskning
Låginkomsttagare har inkomst under 130 000kr/år, det bör du ta i beaktande.

F fribygg skrev:
Låginkomsttagare har inkomst under 130 000kr/år, det bör du ta i beaktande.
Som sagt ingen ekonom och inget färdigt förslag
Men det blev väl ganska rätt då man får mindre o mindre ju mer man tjänar jag har inga problem med att sänka övre gränsen till 40-50000kr

C
Z Zodde skrev:
Måste var att ta i, men det skulle bryta mot den grundläggande principen om ett symmetriskt skattesystem.
Finns dock rätt gott om exempel på icke-symmetriska undantagsregler.

• Gilla
Zodde
  • Laddar…
K kortis skrev:
Som sagt ingen ekonom och inget färdigt förslag
Men det blev väl ganska rätt då man får mindre o mindre ju mer man tjänar jag har inga problem med att sänka övre gränsen till 40-50000kr
Om du avser 40-50 000kr i månadsinkomst är det knappast fråga om en låginkomsttagare som bör subventioneras med bidrag för räntekostnader.

F fribygg skrev:
Om du avser 40-50 000kr i månadsinkomst är det knappast fråga om en låginkomsttagare som bör subventioneras med bidrag för räntekostnader.
Du läser som en kratta. Jag skriver ju att de tar slut då hur kurvan ser ut det tål att studera

C cpalm skrev:
Måste var att ta i, men det skulle bryta mot den grundläggande principen om ett symmetriskt skattesystem.
Finns dock rätt gott om exempel på icke-symmetriska undantagsregler.
Ja det är ett mycket asymmetrisk skattesystem vi har men väldigt många är tyvärr inte medvetna om det

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.