M
Magnus E K Magnus E K skrev:
Eftersom spotpriset på el kan bli negativt går det inte att räkna prisvariationerna i procent. (Hur många procent har priset stigit när det går från minus 2 öre till plus 40 öre?)
Den 6'e juli 2020 var en anomali, jag har svårt att tänka mig att någon utan solceller har fått tillbaka pengar på den månatliga fakturan för elförbrukning.

MultiMan
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, lyckligtvis inte.
Ja, jag kan förstå att ett direkt genomslag för majoritetens vilja kan vara svårt för en del att bära. Tror ändå det hade varit bra med fler folkomröstningar.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Det handlar inte om överaskning, det handlar om nivåerna! Den fria prisrörligheten på en vara som man är beroende av dagligen måste ha ett begränsningsintervall. Vi har haft denna modell på börsen, statsåneräntan, valuta osv. förut, och det fungerade inte så bra. Idag finns det begränsningsintervall där det inte tillåts röra sig mer än vissa förutbestämda nivåer. Jag kan ju tycka att när priset fluktuerar flera 1000% under 24 timmar så finns det en bugg i marknaden som måste fixas.
Vad ska hända när man slår i taket? Roterande urkoppling? Det finns ju uppenbarligen en efterfrågan även till dessa priser.

P protorion skrev:
Jag syftade till elen som Vattenfall producerar.
Jag minns inte vart jag såg det men ska leta efter det. Det var en srtikel om Skelleftekrafts enorma vinst pga prisrusningen.
Sen om de är med och tjänar pengar på tradingen kan jag inte svara på, det var bara produktionen jag syftade på och jag ber om ursäkt för att jag i samband med det spred falsk information.

edit: [länk]
Vet du hur trading funkar öht?

Läs första raden
"Vattenfall continuously hedges its future electricity generation through sales in the forward and futures markets. Spot prices therefore have only a limited impact on Vattenfall's earnings in the near term."
Har du egen produktion så har du ett enormt övertag versus elhandlarfirmorna som måste köpa lika mycket som de måste sälja...
Självklart sitter inte Vattenfall ohedgade, vore dårskap. Precis i linje med att Exportföretagen hedgar sina intäkter i utländsk valuta.
Ej heller är man på något sätt fullhedgade så den ohedgade biten tjänar man multum på när spoten stiger flera 100%...

MultiMan MultiMan skrev:
Ja, jag kan förstå att ett direkt genomslag för majoritetens vilja kan vara svårt för en del att bära. Tror ändå det hade varit bra med fler folkomröstningar.
Direktdemokrati med folkomröstning om allt ger inte majoritetsbeslut, då det endast är en minoritet som deltar i besluten.

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Vet du hur trading funkar öht?

Läs första raden
"Vattenfall continuously hedges its future electricity generation through sales in the forward and futures markets. Spot prices therefore have only a limited impact on Vattenfall's earnings in the near term."
Har du egen produktion så har du ett enormt övertag versus elhandlarfirmorna som måste köpa lika mycket som de måste sälja...
Självklart sitter inte Vattenfall ohedgade, vore dårskap. Precis i linje med att Exportföretagen hedgar sina intäkter i utländsk valuta.
Ej heller är man på något sätt fullhedgade så den ohedgade biten tjänar man multum på när spoten stiger flera 100%...
Wow.

M
D Daniel 109 skrev:
Vad ska hända när man slår i taket? Roterande urkoppling? Det finns ju uppenbarligen en efterfrågan även till dessa priser.
Du förstår inte, eller trollar du, eller vill du inte förstå?
Vi exporterar ju elen istället för att Putin har höjt priset på naturgas och att Merkel har stängt ned 50% av sin kärnkraft. Vi hade kunnat tillgodose landet Sveriges behov innan vi väljer att exportera elen för att hela europa skriker efter billigare energi.

Klart som f-n att ett exportförbud, prisreglering osv. hade gynnat vårt land i första hand. Men den röda tråden i dagen(S) politik verkar vara att göra allt för att gynna allt annat än Svensson som betalar skatt!

• Gilla
  • Älska
nissebrun och 6 till
  • Laddar…
Tror du på allvar att högern (med kanske undantag av Sd) skulle vara för exportförbud och prisreglering?!

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Tror du att vi skulle få importera vid behov om vi gör så? Tror du att vi skulle få sälja andra varor till EU?

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Du förstår inte, eller trollar du, eller vill du inte förstå?
Vi exporterar ju elen istället för att Putin har höjt priset på naturgas och att Merkel har stängt ned 50% av sin kärnkraft. Vi hade kunnat tillgodose landet Sveriges behov innan vi väljer att exportera elen för att hela europa skriker efter billigare energi.

Klart som f-n att ett exportförbud, prisreglering osv. hade gynnat vårt land i första hand. Men den röda tråden i dagen(S) politik verkar vara att göra allt för att gynna allt annat än Svensson som betalar skatt!
Många marknader var reglerade 30-40 år tillbaka i tiden. Svenskar kunde t.ex inte utan vidare köpa hus utomlands pga valutaregleringen. Världshandel med Fria marknader där utbud/efterfrågan styr priset är en grundförutsättning för optimalt resursbruk i en kapitalistisk ekonomi.
Avregleringar är i stort sett positiva, ingen klagade när vi hade mycket lågt elpris 2015+- några år…

Vad hade Svenskarna sagt om alla oljeproducerande länder (typ Norge) subventionerat inhemsk konsumtion och låtit de med nettoimport (typ Sverige) fått betala notan…

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
V videopac skrev:
Ja, det är väl inte mer än rätt att staten tar lite av sina vinster på elhandeln och betalar tillbaka till de som pungslagits. Är det vettigt att man skall frysa för att man inte har råd att värma huset om man har elvärme?

Det är ju inte så att Vattenfall har produktionskostnader som uppgår till marknadspriset direkt...
Så skattebetalarna ska betala ytterligare pengar till energibolagens vinster, är det då inte bättre att beskatta deras vinster mer el införa prisstopp

B
Magnus E K Magnus E K skrev:
Eftersom spotpriset på el kan bli negativt går det inte att räkna prisvariationerna i procent. (Hur många procent har priset stigit när det går från minus 2 öre till plus 40 öre?)
Aftonbladets rubrik hade nog varit "ELPRISET rusar -2100%!"

Z Zodde skrev:
Vad hade Svenskarna sagt om alla oljeproducerande länder (typ Norge) subventionerat inhemsk konsumtion och låtit de med nettoimport (typ Sverige) fått betala notan…
Så, undantaget Norge, du tror inte att oljeproducerande länder låter sina inhemska avnämare få ett pris som är klart lägre än exportpriset?

V videopac skrev:
Så, undantaget Norge, du tror inte att oljeproducerande länder låter sina inhemska avnämare få ett pris som är klart lägre än exportpriset?
Inget demokratiskt land med fria marknader gör det NEJ!

Z Zodde skrev:
Inget demokratiskt land med fria marknader gör det NEJ!
Är de flesta oljeproducerande länder demokratier? (I praktiken, menar jag)

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.