M Markarbetaren skrev:
Tycker du inte själv att en prisvariation på typ 2000% under ett dygn är något som är lite svårt ”att vänja sig vid”? Det skulle ju vara ganska pissigt att gå till Ica imorgon och handla matkassen som vanligtvis kostar 1000kr och när du scannat sista varan så står det 19928kr på skärmen. Du ifrågasätter till kundmottagaren som svarar ”du kanske behöver se över dina matvanor, du har varit bortskämd alldeles för länge, äter för mycket, skaffat för stor familj, skaffa dig ett trädgårdsland och en kossa istället”.

För detta är precis vad du avser med ditt inlägg. Finns ingen människa som skaffar ett boende och prognosticerar med att elpriset ska gå upp med 2000% från en dag till en annan!
Kan säga att elpriset för oss som har en förbrukning på 36000 kWh per år.. i Skåne (!) just nu känns som en mardröm.

• Wow
  • Ledsen
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Nu är det ju inte ett stabilt pris på den nivån så jämförelsen är galen. Det har knappast varit svårt att förutse att prisvariationerna skulle öka ordentligt när det blir mer sol och vind och mindre olja, kol och kärnkraft. Vi har sett priser under noll och upp till över 6kr/kWh. Det har visserligen varit fler timmar över 3kr/kWh än jag trodde det skulle bli. Men det är knappast en total överraskning.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
MultiMan
D Daniel 109 skrev:
Nu är det ju inte ett stabilt pris på den nivån så jämförelsen är galen. Det har knappast varit svårt att förutse att prisvariationerna skulle öka ordentligt när det blir mer sol och vind och mindre olja, kol och kärnkraft. Vi har sett priser under noll och upp till över 6kr/kWh. Det har visserligen varit fler timmar över 3kr/kWh än jag trodde det skulle bli. Men det är knappast en total överraskning.
@Daniel 109 För de flesta normala människor som lever ett liv där tiden ofta inte räcker till och som inte ägnar sitt liv åt att analysera allehanda händelser hela tiden är det en total överraskning. (Alltför) många trodde att de politiker de valt gjort informerade val, för väljarnas bästa och inte ägnat sig åt rosa drömmande.

Det är ju en av tankarna med en demokrati, man väljer representanter vid allmänna val och sedan ska man inte behöva fundera så mycket på vad de gör. Nu har ju verkligheten visat sig vara en helt annan.

• Gilla
  • Älska
vcx och 5 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
@Daniel 109 För de flesta normala människor som lever ett liv där tiden ofta inte räcker till och som inte ägnar sitt liv åt att analysera allehanda händelser hela tiden är det en total överraskning. (Alltför) många trodde att de politiker de valt gjort informerade val, för väljarnas bästa och inte ägnat sig åt rosa drömmande.

Det är ju en av tankarna med en demokrati, man väljer representanter vid allmänna val och sedan ska man inte behöva fundera så mycket på vad de gör. Nu har ju verkligheten visat sig vara en helt annan.
Men hur mycket forskar man om de representanter man väljer?

Jag själv har inte läst på om alla personer inblandade med de partier/personer jag valt/röstat på.

Det gör ju att jag eg lika gärna kunde ha röstat på vem som helst (om jag ändå bara litar på vad de säger offentligt i pressen). Man måste lägga ner tid på att undersöka sina val.. ta reda på så mycket man kan om dem innan man väl väljer.

Där brister många.. för de orkar inte engagera sig - vill bara att det funkar! Vi vill eg bara göra roliga saker som intresserar oss.. leva livet - resten hoppas vi nån annan fixar.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej det är inte stabilt pris, tack och lov! Men det blir det om de hänger kvar ett tag.. allt är ”nytt” från början.

Hoppas och TROR dock att just dessa priser kommer sjunka tillbaka ner till mer humana nivåer.

(Men tror också elen ska bli dyrare än den var innan)

Multiman: Man får de politiker man väljer.

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
Snigla Snigla skrev:
Men hur mycket forskar man om de representanter man väljer?

Jag själv har inte läst på om alla personer inblandade med de partier/personer jag valt/röstat på.

Det gör ju att jag eg lika gärna kunde ha röstat på vem som helst (om jag ändå bara litar på vad de säger offentligt i pressen). Man måste lägga ner tid på att undersöka sina val.. ta reda på så mycket man kan om dem innan man väl väljer.

Där brister många.. för de orkar inte engagera sig - vill bara att det funkar! Vi vill eg bara göra roliga saker som intresserar oss.. leva livet - resten hoppas vi nån annan fixar.
Politikernas löner och pensionsförmåner är inte direkt dåliga, så de "lever livet" också, genom våra skatter.

Igen, det är, iaf för mig, tanken med en demokrati och frigör energi (!) till annat. De som ansetts kompetenta av befolkningen sköter ruljansen av Sverige på bästa sätt, medan vi andra gör våra jobb och det vi är bäst på utan att behöva oroa oss för att kompletta idioter hamnar i riksdagen. Det har fungerat väl under lång tid men har börjat halta ordentligt senaste årtiondet, eller så. Konsekvenserna ser vi nu.

Direktdemokraterna som väl vill köra folkomröstningar om allt, där kräver det ett helt annat engagemang hos befolkningen. Inget av nuvarande riksdagspartierna vill ha det så vad jag vet.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Politikernas löner och pensionsförmåner är inte direkt dåliga, så de "lever livet" också, genom våra skatter.

Igen, det är, iaf för mig, tanken med en demokrati och frigör energi (!) till annat. De som ansetts kompetenta av befolkningen sköter ruljansen av Sverige på bästa sätt, medan vi andra gör våra jobb och det vi är bäst på utan att behöva oroa oss för att kompletta idioter hamnar i riksdagen. Det har fungerat väl under lång tid men har börjat halta ordentligt senaste årtiondet, eller så. Konsekvenserna ser vi nu.

Direktdemokraterna som väl vill köra folkomröstningar om allt, där kräver det ett helt annat engagemang hos befolkningen. Inget av nuvarande riksdagspartierna vill ha det så vad jag vet.
Det hade varit jättebra om man kunde förlita sig på att kompetenta personer fanns på rätt plats! Både i politiken, regeringen och på övriga arbetsplatser!

Men det har inte känts som om det har fungerat så bra senaste decennierna. Nu inte sagt att bra saker inte hänt/ändrats! Men mycket fel folk på fel platser.

M
D Daniel 109 skrev:
Det handlar inte om överaskning, det handlar om nivåerna! Den fria prisrörligheten på en vara som man är beroende av dagligen måste ha ett begränsningsintervall. Vi har haft denna modell på börsen, statsåneräntan, valuta osv. förut, och det fungerade inte så bra. Idag finns det begränsningsintervall där det inte tillåts röra sig mer än vissa förutbestämda nivåer. Jag kan ju tycka att när priset fluktuerar flera 1000% under 24 timmar så finns det en bugg i marknaden som måste fixas.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Lyckligtvis slipper vi 40 C° och därmed luftkonditionering. Finland med liknande klimat ligger på 12:e plats med 12175 kWh, här går det åt nästan 16500 kWh per capita.
Med våra strikta byggnadsregler trodde jag nog att vi låg hyfsat till men där har jag sämre koll.
Isolerkraven vid nybygge är väldigt strikta i Finland. Däremot tror jag att betydligt fler som bor på landet eldar med ved jämfört med Sverige. Skogsbruket ser inte lika ut och det finns betydligt mera småägare av skog i Finland. I princip alla som är födda på landsbygden och inte inflyttade äger nån form av skog.

M
MultiMan MultiMan skrev:

Googla gärna ersättningar, då mot idag, det framkallar en hel del "kaffet i vrångstrupen".
Jämför Palmes ersättning mot Löfven i dagens penningvärde:oops:
Det har blivit ganska lukrativt att bli politiker i Sverige, då är det klart att man lever i en helt annan värld och solidariteten med medborgarna försvinner helt.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Det hade varit jättebra om man kunde förlita sig på att kompetenta personer fanns på rätt plats! Både i politiken, regeringen och på övriga arbetsplatser!
Men det har inte känts som om det har fungerat så bra senaste decennierna. Nu inte sagt att bra saker inte hänt/ändrats! Men mycket fel folk på fel platser.
Det är inte så lätt i politiken med kompetens!
PThlD3do4zHr4JiFej8ljFI0SZEnE4ldCfrDvwK3mR0.jpg

• Haha
  • Gilla
  • Älska
sysmali och 6 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Nej, lyckligtvis inte.

Magnus E K
M Markarbetaren skrev:
Det handlar inte om överaskning, det handlar om nivåerna! Den fria prisrörligheten på en vara som man är beroende av dagligen måste ha ett begränsningsintervall. Vi har haft denna modell på börsen, statsåneräntan, valuta osv. förut, och det fungerade inte så bra. Idag finns det begränsningsintervall där det inte tillåts röra sig mer än vissa förutbestämda nivåer. Jag kan ju tycka att när priset fluktuerar flera 1000% under 24 timmar så finns det en bugg i marknaden som måste fixas.
Eftersom spotpriset på el kan bli negativt går det inte att räkna prisvariationerna i procent. (Hur många procent har priset stigit när det går från minus 2 öre till plus 40 öre?)

Z Zodde skrev:
Varför sprider du direkt felaktiga uppgifter?
Vattenfall är en av de större aktörerna och tjänar självklart multum på de höga elpriserna.
Dom har marknadens största tradingavdelning, 670 anställda.

[länk]

Norges motsvarighet till VAttenfall heter Statkraft och deras extra mångmiljardutdelning (pga skenande vinster) till den norska staten är med och möjliggör Norges subvention av strömpris till hushållen...
Jag syftade till elen som Vattenfall producerar.
Jag minns inte vart jag såg det men ska leta efter det. Det var en srtikel om Skelleftekrafts enorma vinst pga prisrusningen.
Sen om de är med och tjänar pengar på tradingen kan jag inte svara på, det var bara produktionen jag syftade på och jag ber om ursäkt för att jag i samband med det spred falsk information.

edit: https://group.vattenfall.com/investors/understanding-vattenfall/price-hedging

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.