Jag slog till på erbjudandet. Det lär ju knappast bli billigare att få in fiber i huset. Än så länge är det inte mycket mer att skriva om annat än att inget datum för installation är fastställt ännu. Installationen kommer att ske någon gång mellan mars och september nästa år.

Har dessutom lite tur, då jag bor i rätt halva av samhället. De på andra sidan en å har i nuläget bara adsl eller mobilt bredband att välja på.
 
  • Gilla
Mats och 4 till
  • Laddar…
B
Keiller Keiller skrev:
Jag slog till på erbjudandet. Det lär ju knappast bli billigare att få in fiber i huset. Än så länge är det inte mycket mer att skriva om annat än att inget datum för installation är fastställt ännu. Installationen kommer att ske någon gång mellan mars och september nästa år.

Har dessutom lite tur, då jag bor i rätt halva av samhället. De på andra sidan en å har i nuläget bara adsl eller mobilt bredband att välja på.
grymt! Du kommer aldrig ångra dig.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
Bra val! Så har du tid på dig att fundera över installationen. :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Bra val! Så har du tid på dig att fundera över installationen. :)
Ja, det behöver jag antagligen läsa in mig på. Har ca 30 meter mellan huset och gatan och lär väl bestämma var jag vill ha grävt och var de ska gå in genom väggen.

Undrar om hallen kan vara bäst ställe för fibermottagaren? Ska den placeras högt eller lågt? Är väldigt okunnig i ämnet fiber så frågorna hopar sig.
 
C
Keiller Keiller skrev:
Undrar om hallen kan vara bäst ställe för fibermottagaren? Ska den placeras högt eller lågt? Är väldigt okunnig i ämnet fiber så frågorna hopar sig.
Idealet är ju att få in den i något teknikrum eller liknande. Alltid skönt att undvika en massa sladdar och apparater i möblerade rum om det går. Omvandlaren behöver strömförsörjning också, så nära till ett eluttag.
 
Där den syns minst;) kräver ett eluttag också..
 
Keiller Keiller skrev:
inget datum för installation är fastställt ännu. Installationen kommer att ske någon gång mellan mars och september nästa år.
På landet beställde jag fiber av IPOnly hösten 2017efter att Telia hade tagit upp berställningar under våren och sedan lagt ner projektet i augusti...
Men först i år för 3 veckor sedan var de där och grävde ner fiberslangen från gatan upp till huset och installerade fiberboxen där också.
Den sattes i vardagsrummet på närmaste plats för grävningen, så jag har dragit en nätverkskabel därifrån till min central där jag ställer routern sedan.
Dvs det tog 4 år efter att vi lagt bindande beställning innan de började gräva...

Nu är det färdigt i grannskapet vad gäller tomtgrävningen och nu skall "bara" stamledningarna dras fram längs gatan...
Antagligen blir det i vinter nån gång kan jag tro, men då finns det i alla fall till våren när vi kommer ut igen.
 
B Bo Berglund skrev:
Den sattes i vardagsrummet på närmaste plats för grävningen,
Detta är ett elände! Vem vill ha en hög med boxar på golvet i vardagsrummet eller det närmsta rummet mot gatan där det är ett eluttag?
Tänk efter i förväg var du vill ha boxarna, kanske i ett mediaskapat på lämplig plats i huset där det inte stör.
Själv drog jag VP rör dit jag ville ha mediaomvandlaren.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
C
L Leif i Skåne skrev:
Själv drog jag VP rör dit jag ville ha mediaomvandlaren.
Ja, det är det bästa. Vi skötte grävning och förläggning av slang själva så då passade jag på att dra in slangen i huset och fram till rätt plats också. Man skall inte räkna med att underentreprenören har tid/lust att göra några lösningar utöver vad som är enklast/snabbast/mest riskfritt.
 
B Bo Berglund skrev:
På landet beställde jag fiber av IPOnly hösten 2017efter att Telia hade tagit upp berställningar under våren och sedan lagt ner projektet i augusti...
Men först i år för 3 veckor sedan var de där och grävde ner fiberslangen från gatan upp till huset och installerade fiberboxen där också.
Den sattes i vardagsrummet på närmaste plats för grävningen, så jag har dragit en nätverkskabel därifrån till min central där jag ställer routern sedan.
Dvs det tog 4 år efter att vi lagt bindande beställning innan de började gräva...

Nu är det färdigt i grannskapet vad gäller tomtgrävningen och nu skall "bara" stamledningarna dras fram längs gatan...
Antagligen blir det i vinter nån gång kan jag tro, men då finns det i alla fall till våren när vi kommer ut igen.
Märkligt, i min by så gör dom (IP-Only) tvärtom. Stamledningen längs landsvägen är klar sedan tidigare och nu har dom börjat ansluta fastigheterna. Till mig kommer dom 19/9 och sen är ambitionen att allt ska vara driftsatt innan årsskiftet.
 
richardtenggren
Jag drog in fiberducten direkt i blivande tvättstuga/teknikrum, men tyvärr behöll den första installatören den grova ducten nästan hela vägen till mitt rack, istället för att bara dra den tunnare från väggenomföringen.

Så jag hade dem här igen i sommar för att flytta omvandlaren dit genomföringen är istället, då den grova knappt går att klamra kring hörn.
Så jag kör nätverkskabel till racken då den sitter på andra sidan rummet.
 
L Leif i Skåne skrev:
Detta är ett elände! Vem vill ha en hög med boxar på golvet i vardagsrummet eller det närmsta rummet mot gatan där det är ett eluttag?
Tänk efter i förväg var du vill ha boxarna, kanske i ett mediaskapat på lämplig plats i huset där det inte stör.
Själv drog jag VP rör dit jag ville ha mediaomvandlaren.
Om man inte är aktiv ser det ut så här vilket är ett elände!
Eluttaget närmast gatan blir drabbat med ett fult hål genom tegelfasaden en meter upp på väggen !
Rörig hörna med sladdar och nätverksutrustning på golv bredvid ett eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
richardtenggren
Tycker man ofta ser dåliga försök med kabelskyddsplåt på villor med källare och träfasad.
 
L Leif i Skåne skrev:
Detta är ett elände! Vem vill ha en hög med boxar på golvet i vardagsrummet eller det närmsta rummet mot gatan där det är ett eluttag?
För det första är fibermottagaren inte en låda på golvet, det är en rätt liten vit box som sitter uppsatt på väggen alldeles ovanför golvsockeln.
Ett hål är borrat rakt igenom väggen där en annan utomhus-box sitter och till vilken slangen för fibern är dragen. Inne i den boxen skarvas inkommande fibern ihop med den fiberstump som går genom väggen.

För det andra så är det så att det är jättelätt att dra CAT-6 eller CAT-5 kabel runt rummet på sockeln och igenom ev mellanvägg till elektronikrummet. Själv har jag gått till motsatt hörn i rummet dit jag redan dragit CAT-5 från nuvarande mobil-mottagare och där jag nu har min router. Routern skall flytta närmare detta ställe sedan.
Och strömförsörjningen för fiberboxen till närmaste uttag kan man också klamra upp på sockeln.
Blir inte alls en sån röra som visas på bilden...
 
B Bo Berglund skrev:
För det första är fibermottagaren inte en låda på golvet, det är en rätt liten vit box som sitter uppsatt på väggen alldeles ovanför golvsockeln.
Ett hål är borrat rakt igenom väggen där en annan utomhus-box sitter och till vilken slangen för fibern är dragen. Inne i den boxen skarvas inkommande fibern ihop med den fiberstump som går genom väggen.
.
Nja, fiberbox på utsidan är ingen generell lösning utan det är mycket vanligt att utomhusducten skarvas under kabelskyddet till en inomhusduct som dras in i fiberbox på insidan, fiberboxen bilden sitter längst till höger. Skarvning av blåst fiber görs i fiberboxen inomhus. Det förekommer även att fiberbox och mediakonverter är samma burk, men inte så vanligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.