B Boan skrev:
men det är en gruppanslutning, helt andra avtal jämfört med individuella samt att det inte inkluderar näthyra normalt. Beror på hur föreningen lagt upp det…
Allt är med i dessa 300kr per månad. Anslutningen tror jag gick på 25k o då grävde dom till närmsta fiberbrunn som är typ 400m bort.

• Gilla
petersv
  • Laddar…
richardtenggren
Hos oss har de grävt ner duct till alla hus, men det berodde väl framförallt på att man grävde ner VA i samma veva.
Så våra grannar anslöt sig nu i vår utan problem, de flesta för 4 år sedan, men vi fick också efter-ansluta oss fast de installerade hos oss först av alla på vår gata… :p

Om du har en hyfsad normal ekonomisk situation så ser jag inte minsta anledning att tveka. Billigare än så tror är nog otroligt svårt att få, även om man blickar in i framtiden.

När dessa 24 månader har gått ut tycker jag dock du ska ta ytterligare ett kliv in i nutiden och säga upp tv-kanalerna ;)

Som jämförelse fick vi betala 40.000 kronor för fiberinstallation samt en löpande underhållningsavgift på 90 kronor per månad. För att vrida runt kniven ytterligare så är abonnemangspriset där jag bor nu dyrare än alla andra andra ställen jag bor. Jag vet inte riktigt hur Trollhättans kommun misslyckats så otroligt, nästan så man hoppas att någon kommunpolitiker blivit mutad så att åtminstone någon person är glad.

• Gilla
Keiller
  • Laddar…
J Joonazz skrev:
Jag bor oxå i en villa på landet. Typ 250 villor anslutna genom vår fiberförening.

Var får dig att tro att det inte skulle vara en villa?
Mitt misstag, antog att du bodde i bostadsrätt när du nämnde förening.

J Joonazz skrev:
Allt är med i dessa 300kr per månad. Anslutningen tror jag gick på 25k o då grävde dom till närmsta fiberbrunn som är typ 400m bort.
I sådant fall låter det som att hans deal nu är bättre? Var det inte 6-7kkr i installation och bara bunden för 599kr/mån i 24mån (inkl tjänsterna då)…

B
J Joonazz skrev:
Skulle behöva se er årsredovisning för att bedöma…;-) många föreningar går medveten med förlust, vilket kan skapa problem med Skatteverket till slut.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
N
Keiller Keiller skrev:
Vi har i nuläget bredband och tv via ADSL telefonledning och antagligen försvinner den inom en snar framtid.

Telia har nu följande erbjudande om fiberinstallation:

Anslutningspris: 6.999 kr
  • Router & TV-box ingår
  • 0 kr startavgift
  • 25 kanaler ingår
  • 20 playtjänster ingår
Bredband 250 och TV Lagom:
Kampanjpris: 599 kr/mån
Bindningstid: 24 månader

Väljer man att ansluta fiber utan bredband och tv från Telia är priset 16.250:-

Är det här en bra deal? Kommer fiberinstallation att ytterligare minska i pris framöver eller är jag bara optimistisk?
En i det närmaste oslagbar deal. Dessutom en seriös operatör i form av Telia.

• Gilla
  • Haha
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Tack för bra synpunkter, om priset gäller hela bindningstiden får jag kolla upp. Det låter ju som att 599 ska gälla i 24 månader men jag har inte hittat ännu om det är så, ej heller vilket priset blir efter bindningstiden.

Vi betalar för övrigt mer än 599 i nuläget för adsl-bredband 30 och tv "lagom" så det blir ju ett par hundra billigare per månad inledningsvis, förutom kostnaden för fiberinstallationen.

När vi köpte huset för två år sen skulle fiberinstallationen kosta lite drygt 17.000 så 7.000 låter ju lite bättre.

Det sägs ju att fiberinstallation ökar värdet på huset och det är väl bra, även om det inte är aktuellt att sälja än på många år.
Vet inte om värdet ökar, kanske hade vi budat 10 tusen mer för vårt hus ( har klarat oss med adsl) men troligt är att det var färre som lade bud då det saknades fiber. För många tycks det vara en " deal breaker"

• Gilla
Efvgfefvt och 1 till
  • Laddar…
S Sona2012 skrev:
För många tycks det vara en " deal breaker"
Precis. Inte för att huspriset blir högre men mer intressant för fler spekulanter.

• Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Jag hade tagit den dealen alla timmar på dygnet alla dagar i veckan och alla veckor på året.

Redigerat:
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Bra pris. Vi bor på landet och då det inte är samma kostnad att återställa här på åkrarna så kostade det 15 000 för oss plus 3000 för några meter på vår tomt med kedjegrävare.
Vi gjorde detta med grannarna i ett byalag, fick då dra av moms mm och tom fick söka EU-bidrag :D
Sen sålde vi det till Skanova för en kr och allt fungerar bra. Har TELIA som leverantör och funkar bra.
Så, som många skriver, slå till!

A Alfons3301 skrev:
Vi betalade nog 19000 för installation av bredband. För drift 100 mb breband utan tv-kanaler betalar vi ca 200 kr/mån. Ditt totalpris per månad om man drar bort installationskostnaden på 16000 blir nåt liknande. Men då får du högre hastighet och tv-kanaler i det priset. Se bara till att sätta i kalendern att byta avtal efter 23
månader.
Hej, vad har ni för leverantör av bredband? 200:- låter billigt.

Kolla upp vad mobilt bredband kostar i jämförelse.

Jag bytte till IP telefoni från Internetport och har ingen fast kostnad för telefon, enbart samtal man själv ringer debiteras och hos mig är 90% inkommande samtal. En del operatörer har mobilt bredband med 20MB och andra har 50MB och Telia har ett supersnabbt som även Halebop använder sig av som jag provat som ger 100MB.

Nu när 5G börjar byggas ut så finns det väl ingen anledning att lägga ut 5.000-20.000 på fiber plus månadskostnad för internet. Det blir ju bra mycket billigare med mobilt bredband. Enbart att slippa Telias telefonabonnemang betalar större delen av mobila dataabonnemanget. Streamar jag TV eller film i 1080HD så räcker 5MB hastighet.

Ska själv hosta upp 29k för en efteranslutningsavgift till Nodra (Norrköping) , då förra ägaren av huset inte ville hänga på fibertåget när det grävdes i kvarteret.

yonna yonna skrev:
Risken är att det inte finns anslutningsplats om TS väntar. I mitt område (inte Telia) anslöt dig grannarna för knappt 10 år sedan. Jag hoppade på som en av de sista för 4 år sedan och betalade då drygt 20.000 dvs 4.000 mer än ursprungsfakturan. Därefter har det byggts 2 nya hus och dessa lär få vänta på anslutning - kön lär vara ytterligare flera år.
Vad är en anslutningsplats i det här fallet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.