Flyttade till hus för ca 3 år sedan och eftersom det inte fanns internet indraget men Fibra hade installerat i området så bad jag om att efteransluta mig. Fick slanta upp med 25k men då skulle grävarbete och återställning ingå. Jag vet att det är dyrare att efteransluta men blev ju lite snopen när det tog ca en halv dag att borra ett hål i garageväggen och sätta en accesspunkt på insidan, fibern var visst redan dragen.

Hursom, det var inte det saken handlade om, bara lite bakgrund.

För kanske 6-8 veckor sedan knackade det på dörren och utanför stod en kille från Viasat som sa att de skulle ta över fiberansvaret i området så nu ville han sälja på mig en fiberlösning med både TV och internet. Ställde mig skeptisk och sa att jag tycker utbudet från Viasat suger och de påstod även att jag skulle sänka min årskostnad med tusenlappar, utan att veta vad jag betalar nu. Tackade nej och googlade lite efteråt och verkade vara många som blivit lurade med samma snack.

För runt 4 veckor sedan så knackade det på dörren igen. Den här gången var det Fibra som var tillbaka, de ville ansluta de grannar som inte redan var anslutna och letade efter husnummer 6 på min gata, jag bor på 8. Till saken hör att gatan jag bor på har en massa förgreningar, en skola och en kyrka vilket gör numreringen rätt konstig. Jag har aldrig orkat sätta mig in i numreringen eller grannskapet så jag sa att jag inte hade en aning om var det huset låg. Satte mig återigen och googlade och det visade sig vara min tomt bakom huset som hade nummer 6, visste att jag hade två tomter men tänkte inte på att den kunde ha egen adress. Ligger en jordkällare på den tomten med ingång från gatan så vore lite kul att slå upp en postlåda utanför. Kanske skriva Fritzl på den.

Ikväll var det dags igen. Den här gången var det Open Infra (Tyckte han sa Open Fiber/Fibra, men efter att ha googlat så måste det vara Open Infra) som knackade på. De ville ha mig som kund. Upplägget var att de skulle fräsa ned en egen fiber i gatan och ansluta mig helt gratis. Jag skulle få ännu fler leverantörsalternativ än vad Fibra kan erbjuda och jag skulle få 1Gbit-anslutning för 300:-/mån i 24 månader. De skulle alltså inte påverka Fibrainstallationen alls utan installera sin uppkoppling parallellt. Jag tycker det här låter jävligt skumt och konstigt. Är det verkligen så här bra?

Tackade nej eftersom jag aldrig köper av dörrknackare och klarar mig bra med den anslutning jag har men blev nyfiken då jag inte hittade så mycket när jag googlade. Eller är det bara samma ljug som Viasat körde med?
Och varför har det helt plötsligt blivit sånt drag på alla fiberleverantörer?

Två bonusbilder på jordkällaren som jag för övrigt inte kände till när jag flyttade in. Det var en som växt upp i huset som råkade gå förbi en dag när jag höll på ute och frågade om jag kände till den. Trodde bara det var något skräp som låg slängt där.
Ett gammalt trästaket med växtlighet framför och en dold jordkällaringång bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med gammal jordkällare och öppen dörr, omgiven av staket och växtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
  • Haha
  • Ledsen
Mbjs och 110 till
  • Laddar…
harry73
Att inte köpa av dörrknackning eller telefonförsäljare tycker jag är en bra inställning

• Gilla
Peter787 och 60 till
  • Laddar…
Hos oss är det comhem som knackar på åtminstone en gång i kvartalet och alltid med hänvisning till ett utskick som jag inte har fått. Sedan berättar dom hur orättvist det är med Telia öppen fiber eftersom det inte alls är öppet, dom får ju inte vara med! Därefter vill dom snabbt boka en tid för att "låsa upp mitt låsta fiber", alltid med utlovade besparingar. När dom får veta att jag har tv via parabol blir dom i regel helt förfärade och kan inte förstå varför, dom lovar alltid att det kommer en tekniker och drar sladdar så att jag kan få tv via fiber istället, förklarar då att jag inte vill ha sladdar genom hela huset osv men det är naturligtvis inga problem det löser deras "tekniker" utan extra kostnad om det inte är en konstig installation. Vid det här laget brukar jag tröttna och skicka iväg dem, oftast är dom helt oförstående "vill du inte spara pengar?!".
Som ni förstår så har jag lyssnat på dem några gånger och det är enbart för att dom är extremt påträngande, jag har aldrig för avsikt att köpa något eftersom jag aldrig skulle få för mig att göra impulsköp av en dörrknackare. Men om dom är påträngande och i vissa fall snudd på otrevliga så resonerar jag som så att jag lika väl kan slösa lite av deras tid.

• Gilla
kisumisu och 24 till
  • Laddar…
Comhem håller inte vad dom lovar.

• Gilla
  • Arg
zimonsixten och 7 till
  • Laddar…
Regel nummer ett.

Köp inte av dörrknackare eller köpcenterförsäljare.
Köp ALDRIG av dessa.

Sítt hemma i lugn och ro och gör egna beslut genom att läsa på lite.
Den timmen kommer vara den bäst betalda timmen i livet.

Gäller i princip alla tjänster där folk knackar på dörr.

• Gilla
  • Älska
Tamazin och 39 till
  • Laddar…
de enda dörrknackare jag haft här är jehovas :crysmile:
är nog relaterat till att bredbandsnätet här ägs av den kommunala leverantören, och inga andra leverantörer får använda det. lagom kommunistiskt, det är ju ändå en röd kommun. men dörrknackarna slipper jag i alla fall.

• Gilla
  • Haha
Tamazin och 10 till
  • Laddar…
De brukar ringa i ”sporttider” och fråga vilken sport jag gillar att kolla på. Då brukar jag svara ”-ingen”! Då blir det tyst en stund när de funderar på vad de ska säga sen:rofl:

• Gilla
  • Haha
Peter787 och 23 till
  • Laddar…
Telia ringde till mig och gav mig ett 500Mbps abonnemang för samma pris som 100Mbps från de andra leverantörerna. En av få gånger jag har lyssnat på en försäljare. Nu måste jag ju säga upp det om ett år, men fram till dess är det trevligt. Notera dock att min nuvarande leverantör var villiga att ge mig samma hastighet för samma pris. De har stora marginaler.

Gissa varför de till och med går och knackar dörr?

• Gilla
Harrison och 4 till
  • Laddar…
Förstår inte att kommunerna tillåter att alla möjliga aktörer förstör gatorna.. Hos oss har det dragits fiber i 3 omgångar, helt hål i huvudet.

• Gilla
  • Ledsen
Maria T och 3 till
  • Laddar…
StoffeGbg StoffeGbg skrev:
Förstår inte att kommunerna tillåter att alla möjliga aktörer förstör gatorna.. Hos oss har det dragits fiber i 3 omgångar, helt hål i huvudet.
De kan inte stoppa dem. Alla har samma rätt.

• Gilla
connywesth och 1 till
  • Laddar…
R
F Fields of Anfield Road skrev:
Hos oss är det comhem som knackar på åtminstone en gång i kvartalet och alltid med hänvisning till ett utskick som jag inte har fått. Sedan berättar dom hur orättvist det är med Telia öppen fiber eftersom det inte alls är öppet, dom får ju inte vara med! Därefter vill dom snabbt boka en tid för att "låsa upp mitt låsta fiber", alltid med utlovade besparingar. När dom får veta att jag har tv via parabol blir dom i regel helt förfärade och kan inte förstå varför, dom lovar alltid att det kommer en tekniker och drar sladdar så att jag kan få tv via fiber istället, förklarar då att jag inte vill ha sladdar genom hela huset osv men det är naturligtvis inga problem det löser deras "tekniker" utan extra kostnad om det inte är en konstig installation. Vid det här laget brukar jag tröttna och skicka iväg dem, oftast är dom helt oförstående "vill du inte spara pengar?!".
Som ni förstår så har jag lyssnat på dem några gånger och det är enbart för att dom är extremt påträngande, jag har aldrig för avsikt att köpa något eftersom jag aldrig skulle få för mig att göra impulsköp av en dörrknackare. Men om dom är påträngande och i vissa fall snudd på otrevliga så resonerar jag som så att jag lika väl kan slösa lite av deras tid.
Comhem är här varannan månad också. Det fula med deras försäljning är att de döljer det faktum att de fysiskt kopplar om dig till deras fibernät. Det går med andra ord inte att byta tillbaka till Telia på ett enkelt sätt om man inte är nöjd.

Den förste som knackade på fick jag dra det ur efter att jag börjat misstänka att det var något skumt med erbjudandet när de behövde en fullmakt. Det satt så långt inne att jag inne att jag inte kan annat än anta att han betedde sig medvetet bedrägligt. Han svarade nekande ett par gånger på den direkta frågan: "flyttar ni min anslutning fysiskt till Comhems egna fibernät".

På frågan om de kan skicka informationen till mig så jag kan läsa igenom den i lugnt och ro har jag alltid fått ett nej. En gång sa t.o.m. killen "ser jag ut som en brevbärare?". Jag gissar att han fattat att det var kört :)

De dyker dessutom upp rätt sent på kvällarna och vill tjata in sig för att "prata lite vid matbordet", t.o.m. i dessa corona-tider.

Har bett dem anteckna att jag inte är intresserad, nu eller i framtiden, av att ha någon som helst affärsmässig relation till dem och att de ska sluta upp med sina besök. Det har förstås inte hjälpt ett dugg.

Jag har nu börjat vara direkt otrevlig mot dem för jag har på riktigt tröttnat på beteendet.

• Gilla
Peter787 och 9 till
  • Laddar…
J Joxalatorn skrev:
Flyttade till hus för ca 3 år sedan och eftersom det inte fanns internet indraget men Fibra hade installerat i området så bad jag om att efteransluta mig. Fick slanta upp med 25k men då skulle grävarbete och återställning ingå. Jag vet att det är dyrare att efteransluta men blev ju lite snopen när det tog ca en halv dag att borra ett hål i garageväggen och sätta en accesspunkt på insidan, fibern var visst redan dragen.

Hursom, det var inte det saken handlade om, bara lite bakgrund.

För kanske 6-8 veckor sedan knackade det på dörren och utanför stod en kille från Viasat som sa att de skulle ta över fiberansvaret i området så nu ville han sälja på mig en fiberlösning med både TV och internet. Ställde mig skeptisk och sa att jag tycker utbudet från Viasat suger och de påstod även att jag skulle sänka min årskostnad med tusenlappar, utan att veta vad jag betalar nu. Tackade nej och googlade lite efteråt och verkade vara många som blivit lurade med samma snack.

För runt 4 veckor sedan så knackade det på dörren igen. Den här gången var det Fibra som var tillbaka, de ville ansluta de grannar som inte redan var anslutna och letade efter husnummer 6 på min gata, jag bor på 8. Till saken hör att gatan jag bor på har en massa förgreningar, en skola och en kyrka vilket gör numreringen rätt konstig. Jag har aldrig orkat sätta mig in i numreringen eller grannskapet så jag sa att jag inte hade en aning om var det huset låg. Satte mig återigen och googlade och det visade sig vara min tomt bakom huset som hade nummer 6, visste att jag hade två tomter men tänkte inte på att den kunde ha egen adress. Ligger en jordkällare på den tomten med ingång från gatan så vore lite kul att slå upp en postlåda utanför. Kanske skriva Fritzl på den.

Ikväll var det dags igen. Den här gången var det Open Infra (Tyckte han sa Open Fiber/Fibra, men efter att ha googlat så måste det vara Open Infra) som knackade på. De ville ha mig som kund. Upplägget var att de skulle fräsa ned en egen fiber i gatan och ansluta mig helt gratis. Jag skulle få ännu fler leverantörsalternativ än vad Fibra kan erbjuda och jag skulle få 1Gbit-anslutning för 300:-/mån i 24 månader. De skulle alltså inte påverka Fibrainstallationen alls utan installera sin uppkoppling parallellt. Jag tycker det här låter jävligt skumt och konstigt. Är det verkligen så här bra?

Tackade nej eftersom jag aldrig köper av dörrknackare och klarar mig bra med den anslutning jag har men blev nyfiken då jag inte hittade så mycket när jag googlade. Eller är det bara samma ljug som Viasat körde med?
Och varför har det helt plötsligt blivit sånt drag på alla fiberleverantörer?

Två bonusbilder på jordkällaren som jag för övrigt inte kände till när jag flyttade in. Det var en som växt upp i huset som råkade gå förbi en dag när jag höll på ute och frågade om jag kände till den. Trodde bara det var något skräp som låg slängt där.
[bild] [bild]
Gillar Frizl-idén, det kanske kan avskräcka en och annan dörrknackare.

I mitt område har folk haft usla erfarenheter av såna som fiber-knackar. Vi har ett kommunalt nät och ett företag gick runt och erbjöd billigare till folk som inte hakat på det första. Problemet var att de inte hade tillstånd att dra i gatan, hade inte ens sökt. Min granne som skrev på fick inget bredband alls men var ändå tvungen att betala 7000 för avtalsbrott när han inte ville vara med och vänta längre. Trots att det gått mycket längre än det stod i avtalet utan att han sett röken av dem.
Han är en mycket envis man och när de inte svarade på brev, telefon eller mejl åkte han helt sonika in till deras kontor, smet in när nån annan öppnade dörren och levde rövare.
Trots det fick han ge sig,
Jag tror att samma gäng entreprenörer konkar, byter namn och skepnad och gör samma sak om och om igen. Man ska akta sig...
De var hos mig också men jag nappade inte. Läste högt för dem ut deras eget avtalsförslag om att de kräver rätten att gräva ledningar hur mycket som helst till andra abonnenter på min tomt om jag skrivit på.
Stackars kille som skulle sälja skiten... Han blev rätt platt, kan inte vara kul att jobba med.

• Gilla
Asast och 9 till
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
De brukar ringa i ”sporttider” och fråga vilken sport jag gillar att kolla på. Då brukar jag svara ”-ingen”! Då blir det tyst en stund när de funderar på vad de ska säga sen:rofl:
Kör med samma: "Jag är sportanalfabet."

• Gilla
Asast och 4 till
  • Laddar…
Nissens
F Fields of Anfield Road skrev:
Jag köpte av dem, hade redan rör i huset att dra kablar i. Det som lockade mest var att att de låste upp min fiber så att jag kan välja leverantör helt fritt, men också att jag fick enn kanonbra hårddiskinspelare men också ett bra pri. Är helnöjd och förlängde avtalet nyss när det gick ut. Hade egen parabol o Canal Digital innan, det var massor med strul med dem.

S skogstomten skrev:
De brukar ringa i ”sporttider” och fråga vilken sport jag gillar att kolla på.
Jag skulle nog svara konstsim bara för att få se reaktionen. :D

• Gilla
  • Haha
Anders.o93 och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.