Nyfniken skrev:
Vad blir den första outputen i ditt andra exempel?
Den listar alla fyra elementen, det som händer är att man istf index in i en vektor får varje värde i en variabel. Du kan läsa mera här:
http://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?f=33&t=4962

Idag skaffade jag en Fibaro door sensor eftersom inte "geotaggning" inte fungerar.
Att tända en lampa är inga problem, men att den ska återgå till samma värde som innan, dvs om den redan var tänd så ska den återgå till det värdet. Provade att bygga lite block för att sedan fortsätta i lua. Alldeles för nybörjare för att få det till att fungera. Antar att man ska lägga in ett " getValue" för att sedan kunna trigga det värdet som var.

Nästa problem dök upp i alarmet.
Då jag bara haft en multisensor innan så har den triggat alarmet och skickat bild. Det funkade utmärkt då kameran sitter i närheten av sensorn. den som triggat alarmet har alltid fastnat på bilden. Nu tar den en bild när dörren öppnas.

Gjorde två scener som jag addade till larmet, en som tänder i hallen ( där dörrsensorn sitter) samt skickar ett pushmeddelande, den andra som tänder ytterligare lampor samt skickar bild då multisensorn utlöser.

innan jag fnular vidare på dessa två scener så tänkte jag fråga er hur ni har gjort?

Bamsefar skrev:
Den listar alla fyra elementen, det som händer är att man istf index in i en vektor får varje värde i en variabel. Du kan läsa mera här:
[länk]
Vad blir första outputen då? (Jag kan inte läsa länken)

Det släpps nya beta var dag nu... men fortfarande ingen remote acess. Men ni som varit med ett tag, är detta ett tecken på att det är nära till de släpper ny riktig version?

Tobiasfranzen77 skrev:
Men ni som varit med ett tag, är detta ett tecken på att det är nära till de släpper ny riktig version?
Betan till fyran ko väl för bra länge sen och någon skarp fyra har ju inte dykt upp än.

Nyfniken skrev:
Betan till fyran ko väl för bra länge sen och någon skarp fyra har ju inte dykt upp än.
Jo, men det har kommit 3 uppdateringar på senaste veckan typ

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Tobiasfranzen77 skrev:
Jo, men det har kommit 3 uppdateringar på senaste veckan typ
Ja, då drar det nog ihop sig till lansering.

4.019 hade remote access med senaste iPhone appen, så det verkar som om de bryter API:et för att lite senare uppdatera (åtminstone) den appen.

Nyfniken skrev:
Vad blir första outputen då? (Jag kan inte läsa länken)
Kan inte läsa? Det är ju en vanlig länk - den fungerar för mig.

Bamsefar skrev:
Kan inte läsa? Det är ju en vanlig länk - den fungerar för mig.
Surfade med mobilen. När jag läser det där forumet och försöker scrolla så hoppar allt bara fram och tillbaka.

Nyfniken skrev:
Surfade med mobilen. När jag läser det där forumet och försöker scrolla så hoppar allt bara fram och tillbaka.
Då tror jag att det är detta du letar efter - men försök hitta ett sätt att läsa tråden, den innehåller lite mera:
[DEBUG] 19:10:57: Index: 1 DeviceID: 13
[DEBUG] 19:10:57: Index: 2 DeviceID: 9
[DEBUG] 19:10:57: Index: 3 DeviceID: 7
[DEBUG] 19:10:57: Index: 4 DeviceID: 17

Tack!

Fel av mig, jag valde fel utskrift. Den kommer i den ordning som elementen ligger definierade. Jag har en random funktion precis innan i koden, som skapar den där outputen. Så vi tar det lite från början, koden som jag kör för outputen ovan:

local DeviceList = { 7, 9, 13, 17 }

function fn_TableLength(T)
local count = 0
for _ in pairs(T) do count = count + 1 end
return count
end

local NumberOfDevices = fn_TableLength(DeviceList)

for loop,Device in pairs(DeviceList) do
IndexOne = math.random(1,NumberOfDevices)
IndexTwo = math.random(1,NumberOfDevices)
Temp = DeviceList[IndexOne]
DeviceList[IndexOne] = DeviceList[IndexTwo]
DeviceList[IndexTwo] = Temp
end

for loop,Device in pairs(DeviceList) do
fibaro:debug("Index: "..loop.." DeviceID: "..Device)
end
Och som sagt, med den koden skapas denna output:
[DEBUG] 19:10:57: Index: 1 DeviceID: 13
[DEBUG] 19:10:57: Index: 2 DeviceID: 9
[DEBUG] 19:10:57: Index: 3 DeviceID: 7
[DEBUG] 19:10:57: Index: 4 DeviceID: 17

Bamsefar skrev:
Fel av mig, jag valde fel utskrift. Den kommer i den ordning som elementen ligger definierade.
Ah, det utgick jag bara ifrån. Jag kontrollerade inte ordningen.

Här är lite ikoner jag gjort:
Altandörr vit:
öppen.png stängd.png

Julljusstake:
julon.png juloff.png

Play:5
sonos.png

• Gilla
Bamsefar och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.