201 197 läst · 1 109 svar
201k läst
1,1k svar
Fibaro Home Center 2
Den listar alla fyra elementen, det som händer är att man istf index in i en vektor får varje värde i en variabel. Du kan läsa mera här:Nyfniken skrev:
http://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?f=33&t=4962
Medlem
· Stockholm
· 207 inlägg
Idag skaffade jag en Fibaro door sensor eftersom inte "geotaggning" inte fungerar.
Att tända en lampa är inga problem, men att den ska återgå till samma värde som innan, dvs om den redan var tänd så ska den återgå till det värdet. Provade att bygga lite block för att sedan fortsätta i lua. Alldeles för nybörjare för att få det till att fungera. Antar att man ska lägga in ett " getValue" för att sedan kunna trigga det värdet som var.
Nästa problem dök upp i alarmet.
Då jag bara haft en multisensor innan så har den triggat alarmet och skickat bild. Det funkade utmärkt då kameran sitter i närheten av sensorn. den som triggat alarmet har alltid fastnat på bilden. Nu tar den en bild när dörren öppnas.
Gjorde två scener som jag addade till larmet, en som tänder i hallen ( där dörrsensorn sitter) samt skickar ett pushmeddelande, den andra som tänder ytterligare lampor samt skickar bild då multisensorn utlöser.
innan jag fnular vidare på dessa två scener så tänkte jag fråga er hur ni har gjort?
Att tända en lampa är inga problem, men att den ska återgå till samma värde som innan, dvs om den redan var tänd så ska den återgå till det värdet. Provade att bygga lite block för att sedan fortsätta i lua. Alldeles för nybörjare för att få det till att fungera. Antar att man ska lägga in ett " getValue" för att sedan kunna trigga det värdet som var.
Nästa problem dök upp i alarmet.
Då jag bara haft en multisensor innan så har den triggat alarmet och skickat bild. Det funkade utmärkt då kameran sitter i närheten av sensorn. den som triggat alarmet har alltid fastnat på bilden. Nu tar den en bild när dörren öppnas.
Gjorde två scener som jag addade till larmet, en som tänder i hallen ( där dörrsensorn sitter) samt skickar ett pushmeddelande, den andra som tänder ytterligare lampor samt skickar bild då multisensorn utlöser.
innan jag fnular vidare på dessa två scener så tänkte jag fråga er hur ni har gjort?
Medlem
· Stockholm
· 207 inlägg
Det släpps nya beta var dag nu... men fortfarande ingen remote acess. Men ni som varit med ett tag, är detta ett tecken på att det är nära till de släpper ny riktig version?
Medlem
· Stockholm
· 207 inlägg
Då tror jag att det är detta du letar efter - men försök hitta ett sätt att läsa tråden, den innehåller lite mera:Nyfniken skrev:
Fel av mig, jag valde fel utskrift. Den kommer i den ordning som elementen ligger definierade. Jag har en random funktion precis innan i koden, som skapar den där outputen. Så vi tar det lite från början, koden som jag kör för outputen ovan:
Och som sagt, med den koden skapas denna output:local DeviceList = { 7, 9, 13, 17 }
function fn_TableLength(T)
local count = 0
for _ in pairs(T) do count = count + 1 end
return count
end
local NumberOfDevices = fn_TableLength(DeviceList)
for loop,Device in pairs(DeviceList) do
IndexOne = math.random(1,NumberOfDevices)
IndexTwo = math.random(1,NumberOfDevices)
Temp = DeviceList[IndexOne]
DeviceList[IndexOne] = DeviceList[IndexTwo]
DeviceList[IndexTwo] = Temp
end
for loop,Device in pairs(DeviceList) do
fibaro:debug("Index: "..loop.." DeviceID: "..Device)
end