40 788 läst · 72 svar
41k läst
72 svar
Fiasko med diskho
JLyck skrev:
Det står en spis bredvid och sedan ett skåp med likadana lådor men ja hörnet är väldigt opraktiskt.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Från mitt perspektiv ska du som som steg ett informera konstruktören/firman om felen. De får sedan revidera ritningarna så det blir korrekt.J Juliii skrev:
Steg två är att begära offert på kostnaden att åtgärda detta och de ska rimligtvis företag som gjort ritningen stå för.
Finns det utrymme att förlänga bänken där spisen ingår? I så fall kan man ju slänga in en dm blindskiva mellan lådorna och hörnet. (Och sedan göra om skivorna så att diskhon hamnar rätt)
Vad tråkigt att det blivit så här för er. Verkar som att ingen riktigt vill ta ansvaret?
Får jag fråga varför ni inte vill minska lådorna bredvid diskhon? Jag förstår att de blir en annan bredd på de. Men då det ser ut som ett platsbyggt kök gör det att jag inte tycker att det gör någonting att de blir andra storlekar. Kan tycka att det ökar den platsbyggda känslan och där mer att det känns mer exklusivt.
tycker att den lösningen är snyggare än där ni har flyttat in diskhon. Hela charmen med den typen av diskho försvinner ju?
Har du bild på hela köket? Tror ni att det kommer synas att det är olika bredd på lådorna? Ibland kan det vara så att det inte ens syns! ☺️
Annars har jag ingen annan lösning. Hoppas verkligen att det löser sig för er på ett sätt som känns bra!
Får jag fråga varför ni inte vill minska lådorna bredvid diskhon? Jag förstår att de blir en annan bredd på de. Men då det ser ut som ett platsbyggt kök gör det att jag inte tycker att det gör någonting att de blir andra storlekar. Kan tycka att det ökar den platsbyggda känslan och där mer att det känns mer exklusivt.
tycker att den lösningen är snyggare än där ni har flyttat in diskhon. Hela charmen med den typen av diskho försvinner ju?
Har du bild på hela köket? Tror ni att det kommer synas att det är olika bredd på lådorna? Ibland kan det vara så att det inte ens syns! ☺️
Annars har jag ingen annan lösning. Hoppas verkligen att det löser sig för er på ett sätt som känns bra!
Hej! Vill inte ha 3 olika storlekar på lådor men däremot finns det flera exempel på att det kan vara snyggt utan att diskhon behöver ha så mycket överhäng. Det kan snarare bli för mycket ibland. Dock måste skiva och annat göras om för att minska mellanrum och fixa ”inramning”. Tack så mycket, jag tror och hoppas dom kommer göra om och göra rätt.Ebbajk skrev:Vad tråkigt att det blivit så här för er. Verkar som att ingen riktigt vill ta ansvaret?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Känns som den här tråden skulle kanske skrivits innan ni gjorde denna fula åtgärd
Det saknas ju lite konkret information också, om ni placerar hon så att radien börjar där bänkskivan slutar, hur mycket saknas då för att lådan ska gå fritt?
Jag noterar att ni har en sockel på kortsidan av hurtsen, mot spis, denna lär väl skapa en glipa mellan spis och bänk? Ser det lika ut på andra sidan spisen? Om ni kan avvara detta kanske ni kan flytta hurtsen motsvarande och således få lådan att gå fritt?
Förstår dock inte problemet med udda mått på lådhurtsen, alternativet är väl att ha en blindfront längst upp. Nuvarande lösning osar ju ”göra först, tänka efter sedan”
Det saknas ju lite konkret information också, om ni placerar hon så att radien börjar där bänkskivan slutar, hur mycket saknas då för att lådan ska gå fritt?
Jag noterar att ni har en sockel på kortsidan av hurtsen, mot spis, denna lär väl skapa en glipa mellan spis och bänk? Ser det lika ut på andra sidan spisen? Om ni kan avvara detta kanske ni kan flytta hurtsen motsvarande och således få lådan att gå fritt?
Förstår dock inte problemet med udda mått på lådhurtsen, alternativet är väl att ha en blindfront längst upp. Nuvarande lösning osar ju ”göra först, tänka efter sedan”
Om ni kan tänka er att minska på skåpets bredd så kan ni ta del av ursprungstanken (som nu försvinner till stor del) att det är bra mycket bekvämare att hantera det som ska göras i diskhon. Och det att fötterna får plats utan att stå med "böjd?" rygg då utskottet har det syftet bl.a. Se till det praktiska också och inte enbart med ögat, som ändå framöver kommer att anpassa sig till skåpet. Vidare så kommer ni ändå inte att ha möjlighet att se på alla lådor samtidigt så betydelsen att de har samma mått är inte av så stor betydelse anser jag, utan betydligt närmare platsbyggd som det skrivits om ovan. Och för att få det att passa till hålet som är för djupt så kan ni exempelvis få en mässingsplåt som går runt hon istället. och då med framsida intill hon som är i samma bredd som plåten, och då självfallet lött med mässingslod och därefter polerat så att inte lödningen syns. Kanske kan ni få det bekostat av den som är närmast att ta på sig ansvaret för fadäsen. Och kanske beklädnaden rent av skulle passa till kran av dito material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
jag hade aldrig accepterat detta som en slutprodukt, dock vet jag inte hur ansvarsbiten ser ut i dessa lägen. De har ritat och designat köket men någonstans under resans gång har ni kanske gett ok till detta och har också ett ansvar?J Juliii skrev:Hej!
Vi har råkat ut för en ganska otrolig sak.
Ett företag ritade vårat kök samt rekommenderade diskho och stod även för inköp av diskho. Dom kopplade också ihop oss med företaget som levererade bänkskivan då dom har ett samarbete.
Allt var frid och fröjd, vi var nöjda när hantverkarna var klara med köket. Nu var det bara bänkskivan m.m. som fattades.
Bänkskivan monterades och samtidigt sattes diskho ditt.
Ett par dagar efter skulle vi sätta tillbaka alla lådorna i köket då dom ville att dom skulle vara borttagna i samband med montering av skivan. Vi märker då snabbt att vi inte kan sätta tillbaka en låda pga att diskhon sticker ut för mycket. Vi skulle heller inte kunnat dra ut lådan. Diskhon är nämligen med synlig front. Enligt Ikea ska den ha ett överhäng på 7 cm. Vår hade 6 cm.
Vi känner oss väldigt dumma som inte uppmärksammat detta tidigare men vi har varit helt uppslukade i ett helt hus som ska renoveras, varje dag har vi bollar i luften med både hus och privat, nyligen fått ett till barn och insnöade i varje moment som görs i huset.
Bänkskivan anser inte att detta är deras sak. Dom tänker inte på lådor och annat. Diskhon är också med synlig front och ska sticka ut. Dom har alltså monterat en bänkskiva efter detta. Därför är det företaget som ritat köket som får ta på sig ansvaret.
Som lösning på problemet ville vi att dom skulle flytta in diskhon, det var den enda lösning vi kunde se. Dom hade två lösningar att flytta in diskho eller att göra lådorna smalare dock sa vi nej till det då alla lådorna i köket kommer få olika storlekar.
Han som ritade köket sa till oss att han skulle kolla upp diskhon närmare då han fått info om att den kunde vara bredare i framkant, inget man kan se utan att kolla upp närmare. Han ville se så det inte uppkommer problem om man flyttar in den. Efter detta sa han inget mer och inte någon annan heller för den delen utan bara att lösningen kommer bli bra och vi bokade in en tid.
Väl på plats när dom i princip färdigställt visar killen oss problemet som uppstår och förklarar varför. Tydligen hade han också förklarat detta till killen som ritat köket och även ritat en bild och skickat honom som förklarar problemet som kan uppstå. Ändå blev vi inte informerade om vad det är som kommer uppstå.
Problemet är alltså följande. Det uppstår ett mellanrum i mellan bänkskiva och diskho på ungefär 6 mm. Detta hade undvikits om man hade planerat utifrån att diskhon skulle vara så intryckt. Det hade inte behövt vara ett sådant stort mellanrum. Eftersom diskhon är bredare i framkant hade dom tydligen sågat ut bänkskivan efter det, när man nu flyttat in den så gör dessa ut sågningar mellanrum mellan bänk och diskho istället.
Tanken var att dom skulle komma tillbaka och färdigställa allting idag, silikon och annat som blivit fel. Vi kände dock sedan igår kväll att vi inte riktigt kunnat svälja detta. Det känns inte bra. Vi ska inte behöva nöja oss för dom har gjort fel. Vi vill få ett kök som vi blir nöjda med och som vi betalat/ betalar för. Därför vill vi kolla upp våra rättigheter närmare för att se om vi kan få en bättre lösning.
Om dom hade sagt att dessa konsekvenserna skulle uppstå så hade vi sagt nej tills dom erbjöd oss en lösning som blev bra.
Jag kommer kontakta besiktningsman jag haft kontakt med innan för att ens se om ett sådant stort mellanrum är tillåtet, vatten kan ju exempelvis komma ner. Kommer sedan ringa upp chef för evn lösning alt starta process hos reklamationsnämnden beroende på kostnad (om det kostar?), eftersom all kontakt med chef och anställda på företaget har varit ganska otrevlig så har jag inte större förhoppningar.
Tacksam för alla tankar. Ska vi behöva ta ansvar för vi inte uppmärksammat det tidigare eller för vi godkände lösning i tron om att den skulle blir bra?? Vi hade ju ingen aning om att det skulle bli såhär??
(Som ni ser på andra bilden så fäster inte ens silikonet bra utan blir helt fladdrigt/ ojämnt pga av mellanrummet.)
Hörnet och dess låda i kombination med den valda diskhon går ju inte ihop hur man än gör. Monterar man diskhon rätt med korrekt utstick då kan ni inte dra ut lådan till vänster om hon. Sticker man in diskhon som ni gjort nu så ser det rent ut sagt förjävligt ut.
Enklaste lösningen är förmodligen att byta diskho till en annan modell och ta fram nya bänkskivor som påverkas av detta. Alla andra alternativ ser jag som kompromisser eller mkt mer omfattande.
kan tillägga att jag är ingen expert på något sätt. En lekman som byggt och ritat 5 kök åt mig själv genom åren.
Lycka till och hoppas det löser sig!
Hej...jobbig situation..när man är mitti det blir det svårt ..tycker jag...att inte bli sur..jag brukar tänka..antingen lever jag med det..måste allt vara perfekt?..men framförallt..vad ville jag ha från början. Vad var drömmen .det var väl hon och bänken..jag skulle kunna limma lådan bara för att få hon och bänken..det är min fokuspunkt..vi har väl alla olika..men om bänken är söndersågad så är nog mitt förslag redan för dumt..hoppas ni kommer överens..J Juliii skrev:
J Juliii skrev:
Noramasen skrev:Om ni kan tänka er att minska på skåpets bredd så kan ni ta del av ursprungstanken (som nu försvinner till stor del) att det är bra mycket bekvämare att hantera det som ska göras i diskhon. Och det att fötterna får plats utan att stå med "böjd?" rygg då utskottet har det syftet bl.a. Se till det praktiska också och inte enbart med ögat, som ändå framöver kommer att anpassa sig till skåpet. Vidare så kommer ni ändå inte att ha möjlighet att se på alla lådor samtidigt så betydelsen att de har samma mått är inte av så stor betydelse anser jag, utan betydligt närmare platsbyggd som det skrivits om ovan. Och för att få det att passa till hålet som är för djupt så kan ni exempelvis få en mässingsplåt som går runt hon istället. och då med framsida intill hon som är i samma bredd som plåten, och då självfallet lött med mässingslod och därefter polerat så att inte lödningen syns. Kanske kan ni få det bekostat av den som är närmast att ta på sig ansvaret för fadäsen. Och kanske beklädnaden rent av skulle passa till kran av dito material.
[bild]
Hade jag varit er så skulle jag be kökstillverkaren att tillverka två nya skåp med lådor som är 20-30mm mindre (eller hur mycket mindre som behövs.) Och sen sätta en bredare passbit i hörnet. då kommer ni får lika stora lådor på båda sidor om spisen. och helheten kommer att bli snygg. Självklart får kökstillverkaren stå för detta.
Sjukt irriterande iallafall, hoppas det löser sig! Men blir ju sjukt nyfiken på vem kökstillverkaren är?
Sjukt irriterande iallafall, hoppas det löser sig! Men blir ju sjukt nyfiken på vem kökstillverkaren är?
Skippa översta lådan och bygg en falsk lådfront. Att flytta ut diskhon någon cm borde gå att lösa med att bakkanten på diskhon placeras exakt dör bänkskivan slutar. Sidorna på diskon bör kunna bära vikten av diskhon,
Ok, så om man köper två varor utan att kontrollera om de är kompatibla med varandra och det visar sig att dom inte är det. Då tycker man att det är någon annans fel än eget.
Förstår mig inte på vissa människor.
Förstår mig inte på vissa människor.
A Anders1st skrev:
Om man köper både kök och diskho genom en köksfirma borde man väl kunna anta att dom ska passa varandra?
Köper du en bil och försäljaren undrar om du vill ha däck också, då tar man väl för givet att dom ska passa på bilen du köpte?
Förstår mig inte på vissa människor...