2 975 läst · 37 svar
3k läst
37 svar
Fettburk till köket
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 041 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 041 inlägg
Vi gör precis på samma sätt dvs använder också hushållspapper för att samla upp stekhett här hemma och slänger det. Ser inget fel med det då det ändå eldas upp i fjärrvärmeverket för att ge fjärrvärme.yonna skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 760 inlägg
Du följer avfallsförordningen. Ditt avfall är hushållspapper som är förorenat med matavfallsfett från rengöring av stekkärl. Det samlas in som biologiskt nedbrytbart livsmedels- eller köksavfall enligt avfallsförordningen. Precis som du gör. Guldstjärna!yonna skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 041 inlägg
Det funkar ju om det är så lite fett som används. Så är det inte för mig och min matlagning. Jag använder också hushållspapper för det som blir kvar i pannan efter att jag har hällt av det mesta. Det pappret åker i komposten. Nu har jag använt plåtburken en vecka och det är 5 dl fett i den redan.Skymag skrev:
Nja - jag var väl inte helt ärlig - det mesta går faktiskr i min varmkompost 🤭 ... men det blir inte så mycket då vi kör mest med vegetariskt. Men när jag bodde i lägenhet gick det i avfallet. Jag har en känsla av att folk numera är mer medvetna om fett i avloppet efter att ha sett på TV hur det blivit i Paris och London.Claes Sörmland skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 760 inlägg
Det enda formfelet du gör är att det inte ska läggas i restavfallet utan i mat- och köksavfallet.Skymag skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 760 inlägg
Och en köksavloppsstopp kan nog vara stärkande för hanteringsviljan av fettavfallet.yonna skrev:
Nja - jag var väl inte helt ärlig - det mesta går faktiskr i min varmkompost 🤭 ... men det blir inte så mycket då vi kör mest med vegetariskt. Men när jag bodde i lägenhet gick det i avfallet. Jag har en känsla av att folk numera är mer medvetna om fett i avloppet efter att ha sett på TV hur det blivit i Paris och London.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 041 inlägg
Man kan ju börja med småskalig tvåltillverkning av överskottsfettet. En hink kaustiksoda, blanda och sila av. Sedan kalla det något som ”bohuslänsk lanttvål”. 😄