jag vägde mina cirkelsågar idag..festoolen vägde 5 kg medans hitachin vägde 4kg..det kanske inte låter så mycket men ett kilo extra i handen gör endel om man skall ha den som allroundare..
jag tror att man ska ha den till det som den är byggd för ..det är ju en sänksåg och har man inte användning för att kunna sänka den i golv och annat så finns det som ni sa andra varianter som kan göra jobbet..
jag antar att ni vill banta ner eran verktygsarsenal för att slippa kånka runt på för mycket grejor ..att hitta EN såg som kan göra jobbet.. så då är väl en kap/gersåg onödigt att föreslå till att kapa 100*50 reglar med:-?
 
Kapa reglar använder jag en kap gersåg till men det har flera gånger under min renovering hänt att jag skulle behöva klyva långa bitar 50 mm tjockt material med olika vinklar.Och då har min handcirkel varit för liten. Skall så småningom bygga en del möbler och vill därför ha lite mera precision och en skena att såga efter. Men jag har inte råd att köpa en festo och en annan såg. Fastnade för festo pga av skenan och precisionen.
Men har insett av att följa diverse diskussioner här att feston verkar vara bara till precisionsarbeten. Vilket inte är det jag är ute efter. Så det får nog bli ett annat fabrikats såg med skena.

Och jag håller med dig man skall använda verktyg till det som dom är avsedda för. Jag tror nog att en bra handcirkel av kvalitetsmärke ger fullt tillräkligt bra precision. Det kanske tar längre tid att ställa in men det gör inte så mkt eftersom jag inte är yrkesman.

 
Jag kör en liten Makita 5604 med rätskivor i olika längder av aluminium. Med Bosch precisionsklinga så blir det hur fina snitt som helst. Använde den för grundmaterialet till köksluckor samt ett rumsbord i ek och glas samt till lite hyllor. Visst får man mäta och mäta igen samt vara stadig på handen men det går kalas. Eftersom jag inte ännu jobbar yrkesmässigt med detta så fungerar det. Skulle jag ha viss produktion så då skulle det bli antingen en festo eller en justersåg.

Så nu slipper jag ha dubbla sågar som tar plats. Dessutom är makitan lätt att hantera med en hand.
 
Nyttjade festoolen på jobbet idag för första gången och det funkade bra. Byggde en liten bod med kapning av reglar samt 2 spårade plyfaskivor till portar.
Lät oxå min arbetspolare köra med den, och vi hade båda lite problem just vid att vänja oss vid sänkningen vid snabba kap av reglarna, men efter en halvtimme var man van.
Jag känner mig helnöjd med mitt val och lär nog min dewalt battei såg och min hitachi cb6a ligga och vila i bilen vid sådana jobb där både precision och grovkapning kommer att utföras.
Ska jag stå och kapa upp en större mängd reglar lär kap&ger sågen göra sitt, är jag på tak tar jag dewalten så jag undrar vad ja ska ha hitachin till....
 
sville skrev:
...så jag undrar vad ja ska ha hitachin till....
Jag föreslår att du monterar en riktig klyvklinga i Hitachi:n. Om jag inte misstar mig, skall en Festool Panther-klinga passa rakt av i en C6BU. Inte så dumt att ta till när man skall klyva en regel eller bräda. Där är faktiskt Festoolen inte så lyckad med skenor och annat fippel.
 
Jo, det skulle vara till det isåfall, men då har jag ju min klyvsåg ;)
 
donera till en fattig husrenoverare
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.