Ett spännbeslag kan väl enkelt beskrivas som en gängad stång med en mutter i varje ända, som man fräser in på bänkskivornas undersida. En mutter under vardera skiva gör att man kan spänna ihop skarven med en skiftnyckel. Lite knepigt att beskriva exakt hur dom ser ut men så är iaf principen.
Dom går att hitta hos välsorterade beslagsbutiker alt. köksleverantörer. Ikeahantverkaren kanske vet om IKEA har sådana i sortimentet?
Dom går att hitta hos välsorterade beslagsbutiker alt. köksleverantörer. Ikeahantverkaren kanske vet om IKEA har sådana i sortimentet?
Har man ingen kexmaskin och skall skarva två bänkskivor: Köp en skivnotfräs som är 4 mm och kör i fräsmaskin. Använd sedan 4mm björkplyma och gör en spont. Limma samt kanske även fräsa för skarvbeslag under skivan. Om du skall limma eller inte beror lite på om du skall ha en relativt osynlig skarv eller om du skall lägga en fogmassasträng.
Med skivnotfräs så kör du fräsen från ovansidan så du får bra anliggning för handfräsens bottenplatta. Fräsar finns som enskilda fräsar eller som hela satser. Man kan också ta en hel kexfrässats för handfräs men då fungerar det bara för tillverkning av skivor och dessutom lite knöligt. Skall man göra annat gäller det att rigga och mäta "in-absurdum" eller köpa en kexmaskin.
Kolla in www.toolbox.se och sök efter kexfräs, notstålssats eller golvlagningsfräs
Med skivnotfräs så kör du fräsen från ovansidan så du får bra anliggning för handfräsens bottenplatta. Fräsar finns som enskilda fräsar eller som hela satser. Man kan också ta en hel kexfrässats för handfräs men då fungerar det bara för tillverkning av skivor och dessutom lite knöligt. Skall man göra annat gäller det att rigga och mäta "in-absurdum" eller köpa en kexmaskin.
Kolla in www.toolbox.se och sök efter kexfräs, notstålssats eller golvlagningsfräs
Kolla inACME skrev:Ett spännbeslag kan väl enkelt beskrivas som en gängad stång med en mutter i varje ända, som man fräser in på bänkskivornas undersida. En mutter under vardera skiva gör att man kan spänna ihop skarven med en skiftnyckel. Lite knepigt att beskriva exakt hur dom ser ut men så är iaf principen.
Finns på bl.a. Theofils i Stockholm under kopplingsbeslag/kopplingsskruvar
Prepas enklast med en 35mm bottenborr i stativ samt en 10mm pinnfräs mellan de stora brunnarna
Kalas,
Handöverfräsen verkar vara det bästa alternativet till kexfräs. Har spillbit från en bokskiva jag ska testa på.
Handöverfräsen verkar vara det bästa alternativet till kexfräs. Har spillbit från en bokskiva jag ska testa på.
ja..som du sa så tror jag det kan bli lite knepigt med mindre skivor eftersom man eftersträvar största möjliga anläggningsyta vid limning..men vitlim är ju starkt så vid större/tjockare skivor så kanske det inte spelar så stor roll om det är ett spår eller en halvmåneformning..det som är bra med kexmaskinen är ju att den även förhindrar spelet i sidled eftersom klingan är mer anpassad efter kexets storlek och på så sätt maximerar anläggningsytorna.ACME skrev:Jag menar att ställa in klingdjupet på halva kexets bredd och därefter mosa in klingan i kanten på arbetsstycket. Precis som med en lamellfräs, fast spåret blir lite längre pga klingans större diameter.
Det fungerar ju inget vidare om arbetsstycket är för kort eftersom de osågade/ofrästa ytorna kanske blir för obefintliga -det var kanske det du menade?
Det borde heller inte spela någon större roll om skivan är 40 mm eller 10 mm tjock eftersom klingbredden är i princip densamma på handklingan som på lamellfräsen, förutsatt att man inte spårar hela vägen bara för att man använder klingan. Eller tänker jag fel?
jag tror nog att det kan gå även i mindre skivor fast resultatet blir ju inte samma som med kexmaskinen plus att vinkelanslaget på kexmaskinen kan bli svår att överträffa med ett vanligt anhåll till cirkelsågen.
Förlängning av exempelvis bänkskiva
Metoden att fräsa går säkert bra, om man äger en fräsmaskin och en lämplig fräs. Äger man enbart en cirkelsåg bör sågning av ett spår i två skivhalvor och med samma mått från kanten kunna ske, såvida den kompletteras med anhåll enligt bild. (Bortse från tvingarna som ersätter skruv med mutter i samband med fotograferingen). Spårets bredd och djup kan enkelt justeras för att passa materialet som senare skall tryckas i.
Jag har inte provat metoden så som den är avbildad, men har skarvar plywood med samma anhåll, fast den gången på en bänkcirkelsåg.
Gott Nytt År
per
Metoden att fräsa går säkert bra, om man äger en fräsmaskin och en lämplig fräs. Äger man enbart en cirkelsåg bör sågning av ett spår i två skivhalvor och med samma mått från kanten kunna ske, såvida den kompletteras med anhåll enligt bild. (Bortse från tvingarna som ersätter skruv med mutter i samband med fotograferingen). Spårets bredd och djup kan enkelt justeras för att passa materialet som senare skall tryckas i.
Jag har inte provat metoden så som den är avbildad, men har skarvar plywood med samma anhåll, fast den gången på en bänkcirkelsåg.
Gott Nytt År
per
Hur bra fungerar festools sänksåg som allround handcirkel. ?
Efter vad man läser här så är den mest till precisionsarbeten.
Fungerar den bra till gövre arbeten också eller är den bara för precision.?
Jag behöver om ett tag ivnvestera i en handcirkel som har precision men den ska också fungera till lite grövre arbeten.
Jag behöver om ett tag ivnvestera i en handcirkel som har precision men den ska också fungera till lite grövre arbeten.
om ni med grövre arbete menar kapa reglar,spånskivor och annat lite vanligt förekommande byggnadsarbete som inte kräver precision på halva millimetrar så är festools sänksåg bara onödigt tung klumpig och dyr..till sånt använder jag en vanlig hitachi som är mer ändamålsenlig.. men visst går det..jag har en grövre klinga i hitachin dessutom så man blir mer flexibel så man slipper byta klingor hela tiden..I festoolen har jag en mer fintandad som jag inte vill slita på i onödan eftersom den mest får jobba i laminatbänkskivor ,golv och då vill man inte ha nån sliten klinga som fläker hela tiden.Niq skrev:Hur bra fungerar festools sänksåg som allround handcirkel. ?
Ja det är vad jag menar med grövre arbeten. Vikten stör inte så mkt .
Men jag är inte berred att betala vad en festool såg kostar om den inte sedan går att ha som allroundmaskin. Jag har redan en grov handcirkel som har fått slita mkt grovt.
Men den är för liten och jag har sett att festo har en modell som heter ts 75. Och om den skulle fungera som precisionskap med skena och kunna klyva en 100*50 i 45 graders vinkel så skulle den passa mig bra. eftersom jag aldrig provat festos såg så vet jag inte hur bra den fungerar till båda. Tycker inte att det skulle vara något problem att byta mellan olika klingor.
Jag kapade mina ikea täcksidor med en bra sticksåg med ett bra blad.
Men jag är inte berred att betala vad en festool såg kostar om den inte sedan går att ha som allroundmaskin. Jag har redan en grov handcirkel som har fått slita mkt grovt.
Men den är för liten och jag har sett att festo har en modell som heter ts 75. Och om den skulle fungera som precisionskap med skena och kunna klyva en 100*50 i 45 graders vinkel så skulle den passa mig bra. eftersom jag aldrig provat festos såg så vet jag inte hur bra den fungerar till båda. Tycker inte att det skulle vara något problem att byta mellan olika klingor.
jag har också "hört" att de skall ha en ts 75 men när jag gick in på hemsidan så fanns det bara ts 65..kan det varit en utgången modell kanske??Niq skrev:Ja det är vad jag menar med grövre arbeten. Vikten stör inte så mkt .
om det finns ts 75 så kan det fungera att såga 45 grader i en 100*50.
vet inte vad diagonalen blir på en 50mm regel men det kan man ju mäta fram.
till dig "rolri"
som någon skrivit tidigare i forumet så kan du antingen lämna in dom till byggvaruhuset som sågar till dom för några tior eller köpa en fintandad laminatklinga till en vanlig cirkelsåg och använda en rätskiva eller långt vattenpass som anhåll fastspännt med ett par tvingar..
sticksåg har jag aldrig vågat prova men det funkar ju enligt "niq"...inte på frihand antar jag men kanske med ett anhåll även där och en mycket fintandad klinga.
Sticksåg fungerade för mig. Med en bra sticksåg meed spliterstop eller vad det nu heter och boschens finaste blad för trä. Jag hade en linjal som anhåll. Provade på skoj med min handcirkel på frihand. det blev lite splitter men inte så farligt som jag trodde att det skulle vara.
Om du går in på festool.se och tittar i den lilla gula rutan ner till höger som det står nyheter som överskrift på så står ts 75 med där.
Och enligt dom uppgifter som står där så ska den klara 54,5 mm i 45 grader och 75 mm i 90 grader.
Tror du att feston fungerar som allround såg eller skall jag satsa på någon annan tillverkare med skena. Fast då får jag ju inte sänksågsfunktionen fast hur ofta använder man den i vanligt bruk?
Om du går in på festool.se och tittar i den lilla gula rutan ner till höger som det står nyheter som överskrift på så står ts 75 med där.
Och enligt dom uppgifter som står där så ska den klara 54,5 mm i 45 grader och 75 mm i 90 grader.
Tror du att feston fungerar som allround såg eller skall jag satsa på någon annan tillverkare med skena. Fast då får jag ju inte sänksågsfunktionen fast hur ofta använder man den i vanligt bruk?