Hej Erik!
jag såg ditt snickeri i en annan tråd, grymt prydligt, nästan synd att ha det som arbetsplats. Enkelt och elegant, väldigt mycket skyddade förvaringsutrymmen i alla skåpen, så blir det enklare att städa efteråt, själv har jag öppna bokhyllor, och det blir väldigt dammigt efter ett tag. Är det IKEAs köksstommar/luckor som du använder?

Redigerat:
Jajamän , står på några justerbara ben (IKEA) så det är lätt att städa klinkergolvet .Tack för berömmet , ser inte dettta som en arbetsplats , men det är MYCKET lättare att fixa litegrann när det är "ORDNUNG" när man kommer in i rummet med "arbetsorder" och ritning i huvudet !
( För mig innehåller oftast arbetsplatser lera , sprängsten ,grävmaskiner ,betong mm. )

Snabb uppdatering. Har köpt följande verktyg.
TS55
FS800
FS1400
ETS150
DTS400

Just nu planerar jag att köpa en CTL26, men är lite osäker på vilka tillbehör som behövs.
jag kommer att använda den mycket till städning och skulle behöva ett städset, men vilket av Festools alla olika set är vettigast?
måste jag köpa en 36mm-slang?
Skall man köpa en longlifepåse eller är det overkill?
Skall jag satsa på en CTL med automatisk filterrengöring?

Mvh
Steffe

Det är egentligen bara TS-55:an som kan använda en 36mm slang, och det är rätt otympligt, så jag skulle nog börja med en vanlig 27mm.

Det finns ju en uppsjö av olika städkit och beroende på vad/hur man tänker använda dem är de mer eller mindre lämpade. Jag har ett i plast som duger bra till det mesta och sedan har jag även köpt ett kitt i metall, mest för att det inte var mycket dyrare än att bara köpa en 36mm slang i USA. Men det är helt klart överkurs.

Vad gäller filtersäck så är väl en longlife smidig, men man kommer en bra bit med vanliga påsar också, framförallt om man bara använder damsugaren som hobbysnickrare.

Filterrengöringen har jag ingen erfarenhet av, men om jag skulle köpa en ny CTL, så hade jag nog tagit en med så mycket finesser som möjligt.

Alla Festools dammsugare är tyvärr i mitt tycke värdelösa till städning utan 36mm-slangen. Bästa priset jag hittade på D36-slang + städkitt är det där kittet med 36mm-slang, golvmunstycke med hjul, rör i stål samt lite borstar och krafs i en Sys4:a (eller är det en 5:a?). Kunde åtminstone för något år sedan fås från Tyskland för runt 1500 inklusive frakt. Du kommer aldrig förvara några städprylar i Systainern, du får den liksom på köpet i priset.

I och med att Festools slangar passar på mycket annat (Nilfisk och Stihl t.ex) så borde det ju gå åt andra hållet också? Och en gammal skrotig Nilfisk med hel 36 mm slang har väl alla liggande i sina gömmor :)

Städset med 36mm slang i systainer finns för 112 euro så det är ju inte så jätteblodigt (i Festools värld). Det blir dock en del pengar om man räknar ihop totalsumman för nyköp i tex Tyskland, med några extrapåsar blir det nästan 7000kr...puh Och då har jag inte valt till automatisk filterrengöring.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.