Ja då kan man bortse från det jag skrev tidigare. Jag får skämmas lite man skall inte yttra sig om man inte är ordentligt påläst.
Då är det nog bättre att köpa en mini och en Dust Deputy. om dom har samma sugkraft


pär
 
mattiasp skrev:
Jag skulle nog +1:a kinglolles lista, men uppgradera fräsen till en OF1400. Efter 20 kSEK är du ändå en bit ut i träsket, och kommer att vilja utöka maskinparken. Kolla in skivsågningsbordet här:
[länk]
Grym lösning för bordet, imponerande! :)
 
Domino!!! visserligen rycker halva din budget men den är rätt ovärderlig för många olika sorter sammanfogning.
Fräs (OF1010 eller 1400) kul grej med massor av möjligheter om man kompletterar med div jiggar
Sänksågen är redan nämnd.
Visserligen var frågan vilka maskiner men faktum är att man kan lätt bränna din budget på tvingar, underskatta inte behovet av bra tvingar, Köp inte billiga, då kan du lika gärna klämma ihop grejorna för hand...
 
Jag har nu nästan bestämt mig för att börja med en TS55 och en Stihl anslutningsslang till min Alto grovdammsugare. Därefter får jag känna efter lite. Vad är egentligen den stora vinsten med Festools damsugare jämfört med tex en vanlig grovis med verktygsuttag, är det sugförmågan? Har den några specifika fördelar jämfört med en Bosch GAS25 eller någon annan proffsmodell? Förutom smidig slang med verktygsanslutning.
En OF1400 eller OF1010, är jag oxå väldigt sugen på.
Bord skall jag däremot försöka bygga själv tror jag, finns många fina lösningar på nätet.
 
Angående skruvtvingar så köpte jag 2st på Byggmax igår. Märket var ETC, kändes väldigt bra, kände på ett par liknande fast Bessey på Lindarn idag, kan inte säga att det var någon större skillnad förutom priset som var femdubbelt...
 
Ang. bord/ bänk kan jag rek. IKEA ! Köpte några skåp och bänkskivor där , blev en bänk i vinkel ca. 3,2 x3 m . Ena delen borrade jag ett antal hål i ( med tT18) ca. 150 st. Körde sen upp dom med fräsen ( of1010) till 20 mm , En IKEA-mft ! Bra arbetsbänk , helt ok när sågen (ts 55) gör små spår i den .
Bara att slipa ( med ro 150) så blir den som ny ! Nja, sågmärkena blir kvar såklart !
Erik
 
erik832995 skrev:
Ang. bord/ bänk kan jag rek. IKEA ! Köpte några skåp och bänkskivor där , blev en bänk i vinkel ca. 3,2 x3 m . Ena delen borrade jag ett antal hål i ( med tT18) ca. 150 st. Körde sen upp dom med fräsen ( of1010) till 20 mm , En IKEA-mft ! Bra arbetsbänk , helt ok när sågen (ts 55) gör små spår i den .
Bara att slipa ( med ro 150) så blir den som ny ! Nja, sågmärkena blir kvar såklart !
Erik
Lust att visa lösningen med en bild?
 
Thomas_snickare skrev:
Domino!!! visserligen rycker halva din budget men den är rätt ovärderlig för många olika sorter sammanfogning.
...
Håller med! Dominon är guld värd, sedan jag köpte den sammanfogar jag det mesta med den, slipper fula skruvar och komplicerade skarvar (bara att göra tapphål och tapp tar mig 1 h manuellt medan det går på 2 minuter med Domino). I mina ögon är det bara Dominon och Rotex RO90-slipen som man är "tvingad" att köpa från Festool, de andra maskintyperna finns hos konkurrerande märken. Slå mig på fingrarna om jag har fel?
 
Ja alltså i sak håller jag med er gällande dominon men ändå hamnar den inte med i min lista om inte jag missförstått TS. Anledningen är att jag uppfattar det som att TS vill börja med att skaffa sig en grunduppsättning verktyg med ett enhetstänk och dessutom har rätt trångt i snickarverkstan. För de 20 000 kr han har att börja med så blir det ett snabbt tomt hål om en domino ska få tillåtas ta plats, dessutom är det rätt sällan de finns begagnat för bra pris. Däremot så håller jag också Dominon högt i ett senare skede för att smidigare och snabbare utveckla sitt möbelsnickeri.

I sig finns de flesta andra produkter från andra tillverkare men systemtänket däremot är väldigt användbart om man är som jag och gillar effektivisering och pedanteri. Jag exempelvis har mycket verktyg av andra tillverkare (mest blå Bosch för l-boxx enhetlighetens skull). Men är avundsjuk på plugit. För mig hade det varit perfekt att alltid ha en plugit och dammsugarslang ihopkopplad och klar att använda i verkstan med valfritt verktyg samtidigt som de ändå har kabel i systainern vid portabelt behov. Sen finns det många andra saker som att med dammsugaren enkelt rulla med sog fler systainers med verktygsbehovet för stunden. Centrotec, MFT, CMS mfl.

Ändå är jag för snål för att köra bara festool
 
Jag tycker att Festools så kallade systemtänk är något övervärderat. Visst har de tänkt till i vissa konstruktioner men det betyder ändå inte att de är så där vansinnigt bra. Det som märks om och om igen tycker jag egentligen är förvaringen (Systainers) som är väldigt bra även om man mest har lådorna i hyllor samt Plugit.
 
Dominon utvecklar inte snickerikunskapen snarare tvärt om man tappar kunskap i hur man skulle ha gjort.
Den är endast till för att snabbare kunna bygga något med en bra hållfastighet.
Jag tycker den hamnar långt ner på listan om man skall köpa verktyg för att lära sig snickra.

Festool håller på att tappa marknad eller egentligen inte utan det är alla andra tillverkare som har skärpt till sig och utvecklar bättre maskiner i dag än för 5 år sedan..

Pär
 
P
Gruvberget skrev:
Håller med! Dominon är guld värd, sedan jag köpte den sammanfogar jag det mesta med den, slipper fula skruvar och komplicerade skarvar (bara att göra tapphål och tapp tar mig 1 h manuellt medan det går på 2 minuter med Domino). I mina ögon är det bara Dominon och Rotex RO90-slipen som man är "tvingad" att köpa från Festool, de andra maskintyperna finns hos konkurrerande märken. Slå mig på fingrarna om jag har fel?
Kunde inte sagt det bättre själv! :)
 
De andra märken som har kvalitet motsvarande Festool är inte speciellt billiga heller. Man sparar kanske några hundralappar på att välja något annat, t.ex. sänksågar men säg något märke som har lika utbrett kompatiblitet som Festool. Det i Festoolväg jag inte ger så mycket för är dammsugarna, det är inget fel på dem men andra gör minst lika bra, fast de andra är inte billiga heller. Och så skruvdragarna, visst centrotec och sånt men själva maskinen har ergonomi i klass med Besttools... Resten är de antingen ensamma om eller så är det integrerad i systemtänket på ett sätt att jag inte tror det är så där lönsamt att välja något annat om man seriöst vill ha mobilt snickeri. Sen kan man ju alltid fråga sig, hur ofta vill man köra t.ex. sticksåg på skena?
 
  • Gilla
magnu
  • Laddar…
Stehpan skrev:
... en Stihl anslutningsslang till min Alto grovdammsugare.
Ta den antistatiska slangen. Speciellt sågspån från MDF-skivor har en tendens att fastna på vanliga slangar.
 
Här är några bilder , en visar " avd. för ytbehandling" , en " mft-avd" notera dammsugarslangen ,hänger på gardinskena . En visar olika sätt att använda tvingar . 011.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
012.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
014.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.