Nej, den lyser inte alls, och, jag har kortslutit plus o minus
 
K
B Bjos skrev:
Nej, den lyser inte alls, och, jag har kortslutit plus o minus
Den skall lysa grönt. Det har den väl alltid gjort tidigare. Har du den inkopplad på slingan? Vad menar du med att du kortslutit?
 
Ja den ska lysa grönt och tror den gjorde det innan den pajade. Men inget ljus nu. Vet du, eller någon annan vilka mätvärden man ska få upp vid test och var?
Kortslutit- Menar att jag ”lagt en slinga” på arbetsbänken
 
K
B Bjos skrev:
Ja den ska lysa grönt och tror den gjorde det innan den pajade. Men inget ljus nu. Vet du, eller någon annan vilka mätvärden man ska få upp vid test och var?
Kortslutit- Menar att jag ”lagt en slinga” på arbetsbänken
Skall väl vara drygt 30V när den laddar. Betydlig lägre vi standby. Men det är skumt att lysdioden på stationen inte lyser. Skulle ju kunna indikera fel på laddaren eller i stationen. Jag hade nog kollat kablarna i frontsensorn. Väldigt vanligt att dom går av. Ohm-mäta dom är säkrast, eftersom det ibland inte finns något synligt fel, brott inuti isoleringen. Om du mäter på det urtagna batteriet, finns det nån spännig på det?
 
Plus och minus från fronten fungerar fram till centralkortet. Laddningsspänningen pendlar mellan 11 och 32V. Får prova motståndsmäta sensorerna men jag undrar om det är kritiskt för att roboten ska starta upp ö h t. Batteriet mäter 26,3V, men laddas inte.
 
K
B Bjos skrev:
Plus och minus från fronten fungerar fram till centralkortet. Laddningsspänningen pendlar mellan 11 och 32V. Får prova motståndsmäta sensorerna men jag undrar om det är kritiskt för att roboten ska starta upp ö h t. Batteriet mäter 26,3V, men laddas inte.
Jag mätte på min maskin
Laddning av batt 77procent: 29,7V konstant
På stiften från stationen när den inte laddar Robot borttagen 11,7V
På stiften med roboten ansluten men ej laddar (standby) 0,7-0,8V
Nej, jag tror inte det är sensorerna, menade kablarna till laddblecken i frontsensorn.
En fråga: Hur vet du att den är tvångsstartad, om LED-lampan inte lyser rött?
 
Först, Tack för att du engagerar dig!

Något är skumt med laddningen helt klart. Att ledlampan vid ett tillfälle blinkade till, samt en gång till när jag mätte över pinnarna nu senast!, indikerar vad?

- Laddningstransformatorn har utöver en lampa som lyser med fast grönt, två små indikatorlampor för fullt, resp batteri som laddar. Ingen av dessa lyser. Antar att det betyder att det finns spänning ut, men att det inte lastas någon ström till batteriet,
Samtliga lösa ledare är lossade och rengjorda och fastskruvade på nytt.

- Har konstaterat kontakt mellan robotens laddningsbleck och laddningskontakten vid anslutningen till "charger" - huvudkretskortet
- Nej jag vet inte om tvångstartad. Har provat hålla inne on-knappen och skjuta in roboten på laddning men ingenting händer, ledlampan på stationen lyser inte heller då.
- Spänning från laddstationen 31,7-32, men pendlar mellan 11,2 och 32 och växlar mellan + och minus??!!. ca 32V direkt vid anslutning, för att övergå till -11,2.Samma sker om jag bryter och ansluter på nytt.
- Spänning mellan pinnarna när roboten är ansluten, 0,7V
- Spänning ut från stationen till slingan, 31,7-32V
- Batteriets spänning är fortfarande 26,3 och har inte rört sig varken till eller från under några dagar.

Börjar ta musten ur mina batterier detta....

- Laddningsfel? Ja, ser ju ut som det. LED borde väl lysa rött vid last eller fel. Grönt om slingan är intakt.
- Centralkortet? Kanske styr laddningen och funkar inte kortet kommer inte laddstationen fungera heller
- Batteriet? Tar inte emot laddning och är kaputt trots att det visar 26,3V?
- Laddtrafon? Minst sannolikt. Är väl sekundärt. Är batteriet ok borde displayen i a f blinkat till.
- Jag lutar åt att det är centrakortet som kan ha kortslutits och skadats när jag tvättade roboten.
- Men var får jag tag i ett kort? Ser ut som om 791E-794E kan ha likadana kort..Någon som sitter på ett, vänligen hör av dig. Svart nätadapter med en grön lysdiod indikator, på rött bubbelplast, bakgrund med otydliga objekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kretskort med elektroniska komponenter, kondensatorer, mikrokretsar och färgglada kablar, viss damm och rester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
B Bjos skrev:
Först, Tack för att du engagerar dig!

Något är skumt med laddningen helt klart. Att ledlampan vid ett tillfälle blinkade till, samt en gång till när jag mätte över pinnarna nu senast!, indikerar vad?

- Laddningstransformatorn har utöver en lampa som lyser med fast grönt, två små indikatorlampor för fullt, resp batteri som laddar. Ingen av dessa lyser. Antar att det betyder att det finns spänning ut, men att det inte lastas någon ström till batteriet,
Samtliga lösa ledare är lossade och rengjorda och fastskruvade på nytt.

- Har konstaterat kontakt mellan robotens laddningsbleck och laddningskontakten vid anslutningen till "charger" - huvudkretskortet
- Nej jag vet inte om tvångstartad. Har provat hålla inne on-knappen och skjuta in roboten på laddning men ingenting händer, ledlampan på stationen lyser inte heller då.
- Spänning från laddstationen 31,7-32, men pendlar mellan 11,2 och 32 och växlar mellan + och minus??!!. ca 32V direkt vid anslutning, för att övergå till -11,2.Samma sker om jag bryter och ansluter på nytt.
- Spänning mellan pinnarna när roboten är ansluten, 0,7V
- Spänning ut från stationen till slingan, 31,7-32V
- Batteriets spänning är fortfarande 26,3 och har inte rört sig varken till eller från under några dagar.

Börjar ta musten ur mina batterier detta....

- Laddningsfel? Ja, ser ju ut som det. LED borde väl lysa rött vid last eller fel. Grönt om slingan är intakt.
- Centralkortet? Kanske styr laddningen och funkar inte kortet kommer inte laddstationen fungera heller
- Batteriet? Tar inte emot laddning och är kaputt trots att det visar 26,3V?
- Laddtrafon? Minst sannolikt. Är väl sekundärt. Är batteriet ok borde displayen i a f blinkat till.
- Jag lutar åt att det är centrakortet som kan ha kortslutits och skadats när jag tvättade roboten.
- Men var får jag tag i ett kort? Ser ut som om 791E-794E kan ha likadana kort..Någon som sitter på ett, vänligen hör av dig. [bild][bild]
Har di provat att koppla batteriet direkt på laddpinnarna? Om batteriet är har för låg spänning så känner maskinen inte av det. Därav tvångsladdning. Vet dock inte om 26,3V räcker för att laddaren skall "förstå". Koppla även på en voltmätare över polerna så du ser vad som händer. Tvättade du även laddstationen?
 
Jag beställde just nytt batteri :) Det är antagligen slut. Ska prova det du nämner ändå.
 
K
B Bjos skrev:
Jag beställde just nytt batteri :) Det är antagligen slut. Ska prova det du nämner ändå.
Håller tummarna:D
 
Morsan och farsan hade en worx. De köpte alldeles för många batterier till den. De slutade ta laddning, oftast efter vintern. Vid ett tillfälle tag farsan med sig batteriet till en batteriförsäljare, jag tror det var en som sålde till det mesta som behöver batterier. Snubben kickade igång batteriet och om jag gissar hade han ett ställbart aggregat som han ställde in en högre spänning än batteriets märkspänning och laddade kort upp det, det handlade nog om sekunder. En liten kyss helt enkelt.

Jag undrar om laddstyrningen sitter i laddstationen eller klipparen på din. Sitter den i stationen tror inte jag att det hjälper att ansluta batteriet direkt på kontakterna eller jo, om du har ett avbrott mellan kontakterna och batteriet.

En annan sak. Att mäta direkt på ett batteri med en voltmeter utan belastning ger vad man kallar EMK och kommer att ge ett högre mätvärde än vad som är intressant. En oinsatt kan alltså tro att batteriet är i gott skick när det inte är det. Skulle det visa lägre än märkspänningen kan man dock med säkerhet säga att det är antingen dåligt laddat eller förbrukat men högre mätvärde än den spänning vill veta är det oavsett.
Kjell har en förklaring på sin hemsida. Från min ungdom minns jag också att när man kollade ett bilbatteris hälsa så mätte man på det när startmotorn drog, man belastade det, nu finns det utrustning för sånt. En kanske onödig information, jag uppfattade att du beställt ett nytt.

Mitt råd utifrån mor och fars erfarenhet är att ladda emellanåt om den inte används och i deras fall gjorde den inte det utan en gränsområdeskabel inkopplad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.