13th Marine 13th Marine skrev:
Ny säsong och nu larmar den kinkiga laddstationen om kabelbrott. Kabelsökaren tycker slingan är hel, både med kontinuitetsmätningen och kan inte hitta något med radiosökningen.

Har en 400m slinga eller så, ingen guide, till min 330X.

Står som ett fån och vet inte riktigt vad jag ska göra nu.
Tar du in laddstationen över vintern?
 
Jepp!
Eller ja, i år har stationen bott i oisolerat förråd.

Edit: där var fler svar.

Ska resistansmäta slingan sen.
Har kopplat den rätt :)
Den lyser grönt om jag tar en sladdstump mellan polerna.
 
4kohm, men ökar medans jag mäter.
Onekligen något glapp, men var? :sweat:
 
Där!
En gren i gräset med två färgade kablar och en stenig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mätrigg:
Mätrigg med multimeter och flera kablar på betongplatta utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har hittat ledningsbrott med hjälp av elstängsel aggregat. Man hör ett tickande där avbrottet är.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Slingan var av enligt gårdagens bild.

Stationen indikerade fast blått så jag har gått över alla bitar som varit exponerade för solljus och börjat krackelera. Det blev ett antal meter slinga som byttes, passade på att lyfta plattor och lägga slingan under i vprör såhär 4år efter installation.
Valde trots mitt rejäla förråd skarvdon 3M 314 så valde jag att löda och använda smältlimsfylld krympslang.

5min efter jag är färdig:
Utomhusvärmepump och cykel i snöfall med nybytta delar av uppvärmningsslingan synliga på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Säsongens andra omgång snö...
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Så blinkar lampan blått även hos mig. Testvertyget indikerar hel slinga och ger tydlig ton runt om hela slingan. Laddstationer är ok, får grönt ljus med kortare slinga.
Troligen fukt någonstans då men hur sjutton ska man hitta var!?
 
legion legion skrev:
Så blinkar lampan blått även hos mig. Testvertyget indikerar hel slinga och ger tydlig ton runt om hela slingan. Laddstationer är ok, får grönt ljus med kortare slinga.
Troligen fukt någonstans då men hur sjutton ska man hitta var!?
* AM-radio
* stängselaggregat
* ledningssökare
* inhyrd installatör med professionell ledningssökare
* dra upp kabel och granska ledningen optiskt
 
Även jag har problem med blått blinkande och har varit i kontakt med Gardena. Har testat slingan genom att flytta runt avgränsningsanslutningen, ingen skillnad. Har även testat med ton-utrustning.

Killen på Gardena var övertygad om att det var mjukvaru-uppdateringen som finns publicerad på deras hemsida som krävdes och att det var ett vanligt fel. När jag ansluter gräsklipparen så får jag dock "Error reading firmware". Någon som har tagit sig vidare därifrån?
 
S Sinologen skrev:
Även jag har problem med blått blinkande och har varit i kontakt med Gardena. Har testat slingan genom att flytta runt avgränsningsanslutningen, ingen skillnad. Har även testat med ton-utrustning.

Killen på Gardena var övertygad om att det var mjukvaru-uppdateringen som finns publicerad på deras hemsida som krävdes och att det var ett vanligt fel. När jag ansluter gräsklipparen så får jag dock "Error reading firmware". Någon som har tagit sig vidare därifrån?
Har svårt att se att ngn mjukvaruppdatering har koppling till slinggeneratorn i laddstationen. Ska man få en korrekt indikation på slingans status måste man göra en resistansmätning. Tonsändargrunkorna är i detta läge inte att lita på.
Ett instrument kostar ca 150-200 kronor och ger på 1 minut besked om slingans status.
Resistansen ska ej ligga över ca 30 ohm.
 
E etompau skrev:
Har svårt att se att ngn mjukvaruppdatering har koppling till slinggeneratorn i laddstationen. Ska man få en korrekt indikation på slingans status måste man göra en resistansmätning. Tonsändargrunkorna är i detta läge inte att lita på.
Ett instrument kostar ca 150-200 kronor och ger på 1 minut besked om slingans status.
Resistansen ska ej ligga över ca 30 ohm.
Jaha... får väl se vad han säger imorgon då. Ännu en manick att investera i för det här projektet. :mad:

Jag har varit inne på att det är laddstationen som är kass för jag bytte kontakter på avgränsningskabeln och då gick han i nån dag innan jag fick tillbaka felet.
 
S Sinologen skrev:
Jaha... får väl se vad han säger imorgon då. Ännu en manick att investera i för det här projektet. :mad:

Jag har varit inne på att det är laddstationen som är kass för jag bytte kontakter på avgränsningskabeln och då gick han i nån dag innan jag fick tillbaka felet.

Det kan uppstå glapp/dålig kontakt i beg.kabeln kontakter. Dubbelkolla att dom sitter bra på kabeln. Vid misstanke om problem så lossgör kontakterna och flytta dom en bit på kabeln och tryck dit dom igen (med ex. en polygriptång).
 
Resistansmätte just slingan och det börjar på 7 ohm men ökar hela tiden, vad innebär det?
 
legion legion skrev:
Resistansmätte just slingan och det börjar på 7 ohm men ökar hela tiden, vad innebär det?
Ökar hela tiden - vad innebär det exakt. Drar det iväg till kohm eller ligger det runt 7-8 ohm?
 
Det ökade med sådär en tiondel i sekunden, lade av med mätningen vid 14. Tänkte att det nog bara fortsätter.
Är inte helt hemma på den här typen av mätning, kanske ställer multimetern fel. Vilket läge ska den stå i?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.