Gör en riktigt skarv, löda och applicera krympslang.
 
Jag har färlängt min slinga då jag har lagt till en biyta. Biytan ligger på andra sidan av en grusgång så en del av kabel (3 m) är nedgrävd under gruset. Innan jag förlängde kabeln var det inga problem men nu så blinkar lampan i laddstationen grönt och det står Ingen slingsignal i klipparens display (en Automower 220).

Jag har kollat så att den nedgrävda kabeln inte är korsad på vägen fram och tillbaka från biytan samt att det inte är några korsade kablar kring öarna på biytan.

Alla skarvar ser OK ut (dvs jag ser att kablarna bottnar i skarvdonen då det är originalskarvar).

Till saken här att gräsmattorna på båda sidor om en nedgrävda kabeln har ett 10 cm högt kantskydd i plåt samt att matarkabeln till husets el går via grusgången. Kan det vara problemet och går det att lösa på något sätt?

Kabeln var ungefär 270 meter lång före förlängningen och är nu ungeför 350 meter. Är det för mycket för en 220?

Någon som har några bra tips eller får jag bita i det sura äpplet och klippa biytan för hand?
 
Är kabeln korsad så fungerar ändå signalen, den blir bara omvänd så det fungerar inte med klipparen.

Längden ska inte vara några problem egentligen, förstärkare brukar inte behövas under 500 m. Det kan vara störning från matarkabeln, men det är inte så vanligt.

Jag hade börjat med att dubbelkolla skarvarna, nästa steg är att testa slingan med tongenerator, din åf bör ha. Vi lånar ut till våra kunder, men det är ju inte säkert att alla åf är så snälla :)

luntarna skrev:
Jag har färlängt min slinga då jag har lagt till en biyta. Biytan ligger på andra sidan av en grusgång så en del av kabel (3 m) är nedgrävd under gruset. Innan jag förlängde kabeln var det inga problem men nu så blinkar lampan i laddstationen grönt och det står Ingen slingsignal i klipparens display (en Automower 220).

Jag har kollat så att den nedgrävda kabeln inte är korsad på vägen fram och tillbaka från biytan samt att det inte är några korsade kablar kring öarna på biytan.

Alla skarvar ser OK ut (dvs jag ser att kablarna bottnar i skarvdonen då det är originalskarvar).

Till saken här att gräsmattorna på båda sidor om en nedgrävda kabeln har ett 10 cm högt kantskydd i plåt samt att matarkabeln till husets el går via grusgången. Kan det vara problemet och går det att lösa på något sätt?

Kabeln var ungefär 270 meter lång före förlängningen och är nu ungeför 350 meter. Är det för mycket för en 220?

Någon som har några bra tips eller får jag bita i det sura äpplet och klippa biytan för hand?
 
Att det blinkar brukar betyda att det är dålig signal i kabeln, troligtvis är det skarvarna som inte har bra kontakt. Jag har längre kabel än du och det fungerar bra.
Har råkat ut för detta om kabeln blivit skadad av någon anledning men inte gått av, brukar då ohm mäta kabeln för att hitta skadan (tråkigt och bökigt jobb :) ).
 
Det var en trasig skarv. Tack för hjälpen!
 
Gammal tråd men fortfarande aktuellt ämne.

När jag skulle starta igång efter vinteruppehållet var det problem med avgränsningskabeln (igen).
Saknar tongenerator.

Så jag kom på följande idé, obs kräver lite el-kunskap, en glödlampa med sockel, barnen inomhus :D och en spänningsdetektor (en sån som visar var kablar går i t.ex. vägg)

Gör så här:
1. Koppla ur guide- och avgränsningskabeln.
2. Koppla in glödlampa och avgränsningskabel så att de bildar en stor loop. Se bild. Glödlampa kopplad till avgränsningskabel och kontakt för att lokalisera kabelbrott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3. Koppla in kontakten i 220v uttag. Lyser lampan är din slinga hel. Lyser den inte, då är det dags att felsöka.
4. Kontrollera vilket håll din fas går, vänster eller höger.
5. Gräv fram lite av kabeln och se om det finns ström i den. Gör det det är det bara att förlytta dig tills du inte får utslag på spänninsdetektorn längre.
6. När du indentifierat problemet är det bara att rycka ur kontakten och laga. Sätt i kontakten igen för att se om slingan är hel.

Denna metod har jag använt några gånger och fungerar utmärkt.
Lycka till och tänk på att 220v skall du inte leka med :)
 
millbergs skrev : "Lycka till och tänk på att 220v skall du inte leka med :)"

Skulle då rekommendera en fulltrafo före, så att jordfelsbrytaren inte slår ifrån, MEN tänk även då på att ena polen kan ha livsfarlig spänning (om det är ett riktigt avbrott och ena trådänden har kontakt med jorden)!
Ett betydligt säkrare sätt är att använda en "transistorradio" med mellanvågsband (ännu bättre med långvåg, men svårare att få tag på).
 
Med en fulltrafo får man signal åt båda hållen så det fungerar inte.

Protte
 
prototypen skrev:
Med en fulltrafo får man signal åt båda hållen så det fungerar inte.

Protte
Jodå, anslut slingan till en pol av slingan och sätt den andra polen i jorden (med en spik), så funkar det med en spänningsprovare (typ penna).
P.S tycker ändå inte att man ska göra tester, som kan riskera livet !
Vad händer om du t.ex. får signalväg genom knän eller händer via det fuktiga gräset ??? D.S.
Teckning och foto av elanslutning, med en handritad person som håller i en kabel och en faktisk spik i jorden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Om man jordar ena polen från trafon vad vinner man då med en fulltrafo?

Protte
 
prototypen skrev:
Om man jordar ena polen från trafon vad vinner man då med en fulltrafo?

Protte
JFB löser inte ut så lätt ! Tar du direkt, så har du ju bara 50% chans att JFB inte löser ut om det visar sig att den trasiga kabeländen har kontakt med jord.
OBS att det fortfarande är precis lika farligt och att det därför knappast är en bra metod för felsökning.
 
Redigerat:
Fortsätter med Slingproblem
Satte i huset efter vintern, Blinkade blått för kabelbrott.
Gick runt hela rasket med AM-radio hittade ett brott efter vinterns snöplogning, lagade den med hq skarv.
Stationen lyste blått som vanligt (har så lång slinga så har aldrig lyst grönt men fungerat ändå.)

Gick en vecka hade inte startat klipparen och tänkte nu göra dettta.
Och visst blinkar det blått för kabelbrott...
Går runt hela rasket både en två tre gånger, både med radio och med genny.
Hittar inget fel, Byter kontakter och det fungerar igen! Toppen, startar dock inte klipparen då ett lager i ett framhjul visade sig vara trasigt..

Byter detta och skall starta igen, YES Blått blink för kablelbrott igen...

Detta har jag gjort.
Kopplat till guidekabel 1, då fungerar det med AL men inte AR
Kopplat till guidekabel 2, då fungerar det med AL men inte AR

Kört med AM radio och Genny båda visar signal fram.
En elektriker kompis var här och provade skicka spänning igenom och den ser hel ut.
Sett över de skarvar som jag har och ser inga fel där heller.

Förstår inte vad som kan vara fel då när allt är ikopplat så har jag spänning på båda sidor klipparen.

Är nära att byta in den till en åkgräsklippare igen..
Vad kan jag mer göra?
 
Skarva om vid guide 2. Hjälper inte det så är det nog enklast att bita i det sura äpplet på en gång och börja dra upp slingan mellan guide 2 anslutningen och AR.
 
Nu har min AM 315 fått årspremiär. Börjar direkt med att inte hittar guidelinan...:( Jag kollade på multimeter, begränsningslinan höger och vänster är OK men guidekabeln får ingen kontakt vid laddstationen. Jag började med en ny kontakt till laddstationen men det hjälpte inte.
Vad är bästa och enklaste förslaget att hitta felet? 230 V är jag inte sugen på att använda. Kanske en tongenerator. Hur ska den kopplas in i guidekabeln och vilken frekvens är lämplig?
Eller annat förslag? Inte kul och börja från början med en ny guidekabel...
 
Kan du inte ta en portabel radio, ställa in den på AM/mellanvåg och lyssna efter signalen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.