S sebastiannielsen skrev:
En skillnad om man arbetar med det och kanske mäter 5-10 ggr per dag.
Jag skulle faktiskt säga tvärt om. En person som arbetar med instrumentet dagligen har mycket större chans att upptäcka när något är fel med det än en som plockar fram det vart annat år och mäter innan hempulande. Då är dessutom risken mycket större att batterier är kass eller att något annat hänt instrumentet sen sist.

D Dilato skrev:
Så vad är då kraven i EN 61243-3-3 som väl är den som gäller spänningsprovare 2-pol.?

Var i lagen (och vilken lag) står detta?
Denna diskussion återkommer då och då i forumet. Lagen kan i princip säga att "arbete i strömsatt anläggning ska göras med utrustning som på ett säkert sätt identifierar spänning". Det är upp till tillverkaren att bevisa att deras produkt gör just detta. Lagen säger absolut ingenting hur detta ska gå till!

Ett sätt att bevisa är att följa en standard som tagits fram av experter i branschen. EN 61243-3 är då en sådan där 80 sidor beskriver ganska ingående hur man kan göra. Om tillverkaren läst igenom denna och intygar att just deras pryl uppfyller alla krav räcker det. Annars får de göra egna omfattande tester och bevisa att prylen är säker.

Som konsument gör man det då enkelt för sig genom att köpa en pryl som uppfyller rätt standard. Butikerna kan ju sälja vilket skit som helst men kan de hänvisa till att prylen uppfyller kraven är det ju enklare att sälja (och känns kanske lite bättre att gå och lägga sig när man sålt säkra saker)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Lagen säger absolut ingenting hur detta ska gå till!
Följaktligen är det då helt ok att använda eget förnuft. Det där med att spänningsmätare måste indikera spänning även utan batteri, är det ett lagkrav eller kommer det från standarden (som man inte måste följa)?

Alltså, jag håller med dig i princip men gillar att "käfta" ibland🙂

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
En person som arbetar med instrumentet dagligen har mycket större chans att upptäcka när något är fel
Det kan jag hålla med om.
Menar snarare anledningen till att man mäter, dvs för att kontrollera att anläggningen är spänningslös.

Det finns då två sätt att kontrollera.
Antingen gissar du, skruvar ut proppar på måfå, och mäter. Detta är farligt. Detta ska man ALDRIG göra. Är man osäker på om man brutit rätt grupp och alla möjliga matningar till ett arbetsobjekt,, bryt hellre huvudströmmen. Det är säkrare så.

Eller så VET du, du har en lampa du kontrollerar med eller annat föremål. Du vet sedan ATT du slagit från rätt brytare eller propp.
Därefter VERIFIERAR du att det är spänningslöst med instrumentet.

Verifikationsmomentet är en dubbelkontroll. Dvs hängslen och livrem. Då behöver dina hängslen inte vara uber super säkra med extra allt. Det räcker med något som i alla fall ger skyddet av hängslen. Det är i alla fall bättre än inget.
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
EN 61243-3
Det finns även en annan standard som heter EN 61010, som t.ex. UNT UT123C (CAT III, 600V) är klassat i.

UNT UT123C är ett utmärkt instrument för den som lagar småsaker med elen hemma och är även utmärkt för att göra arbeten på elprodukter. Plus att den har en NCV (voltmätare) så du kan sticka in huvudet på mätaren in i en dosa eller liknande för att se om det finns risk för spänningsförande kablar trots att strömmen är av. (t.ex. om annan grupp passerar samma dosa).

Skillnaden mellan dessa två är just att EN 61243 kräver att instrumentet ska kunna indikera spänning även när batteriet är urladdat.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Ärligt talat, vilken multimeter fungerar såpass att den visar siffror i displayen utan att batt-low indikeras men klarar inte av att visa spänning?

D Dilato skrev:
Ärligt talat, vilken multimeter fungerar såpass att den visar siffror i displayen utan att batt-low indikeras men klarar inte av att visa spänning?
Precis det jag försöker säga. Förstår då inte varför man föreslår ett instrument enligt standarden EN 61243
Som Bo föreslår.
Det är så overkill så det smäller om det.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Precis det jag försöker säga. Förstår då inte varför man föreslår ett instrument enligt standarden EN 61243
Som Bo föreslår.
D Dilato skrev:
Det är väl en sak som ofta demonstreras i elutbildningar. Olika fel som kan uppstå i mätinstrument. Glapp i kabel kan exempelvis göra så att du mäter 230V i ett uttag, bryter säkring och nästa mätning så visar den 0V (när kabeln har glapp). Enligt standarden ska då kablage exempelvis böjas ett antal tusen gånger vid testning och ändå vara hel. Det är ett väldigt enkelt exempel på hur en standard säkerställer att ett instrument håller en vettig kvalitet.

Det är inga super-duper-NASA instrument vi pratar om här! Det handlar om instrument man mäter med för att vara säker på att inte få ström i kroppen och riskera att dö! Tycker man att det är fruktansvärt overkill att lägga ett par hundringar mer för att få ett vettigt instrument kan man ju tycka det.

Exempelvis en fluke T90 gör jobbet för typ 800 riksdaler

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Glapp i kabel kan exempelvis göra så att du mäter 230V i ett uttag, bryter säkring och nästa mätning så visar den 0V (när kabeln har glapp)
Nu griper du efter halmstrån, vad är sannolikheten att det händer?

D Dilato skrev:
Nu griper du efter halmstrån, vad är sannolikheten att det händer?
Eftersom det ordagrant är med i standarden som ett av de största riskerna med spänningsprovare så är det nog inte helt ovanligt. Men jag antar att du har bättre koll än de som skrev standarden.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Eftersom det ordagrant är med i standarden som ett av de största riskerna med spänningsprovare så är det nog inte helt ovanligt. Men jag antar att du har bättre koll än de som skrev standarden.
Amatörens instrument som kanske använts 100 gånger totalt jämfört yrkesmannens som använts 50 gånger om dan, vilken har störst sannolikhet att drabbas av det felet?

jag vet att felet förekommer men det är inte så sannolikt att det skulle ske i ditt scenario med mätning (funkade), bryt ström, mätning (f*n kabelbrott/glapp i mätsladden) -> ond bråd död.

Vi pratar om två olika slags mätningar:
Nej det gör vi inte. Vi pratar om vilket slags instrument som vi bör rekommendera till TS. Detta för att TS dels ska mäta på ett säkert sätt och att få ett tillförlitligt mätvärde. Det går med lämplig multimeter men en spänningsprovare med belastning är bättre. Uni-T UT123C tycker jag verkar ok annars.
Dock: Den där "spänningsprovar-skruvmejseln" är faktiskt sämre än inget. Den förlitar sig på bra kontakt med jord via en kropp, plus att mejseln fallerar på ett ytterst farligt sätt. Såna mejslar är att jämföra med SEMKO-don i mina ögon. släng dom! Torra fingrar räcker för att skiten ska indikera att ingen spänning finns. Eller så är det kortis i motståndet så får man en kyss istället.
Återigen, var snäll och skilj på vad du vet, vad du tror och vad du tycker. Sök t.ex på "protective impedance".
Det andra, att mäta olika värden i anläggningen för att försäkra sig att anläggningen fungerar, felsöka, mäta så spänning kommer fram när den ska, mäta resistans, och utföra själva arbetet m.m.

För detta menar jag att en spänningsprovare inte duger, eftersom detta instrument är inriktat på att verifiera att en anläggning är spänningslös.

Utan då använder man en multimeter, eller ännu bättre, en installationsprovare om man vill "go pro".
Varför försöker du gå än längre OT genom att ta upp helt andra tillämpningar? Det mesta du skriver är perfekt tillämpning av en spänningsprovare. De enda värde man normalt behöver mäta där är den nominella spänningen. Kontroll av anläggningen är något annat. Försök och håll dig till ämnet. Tråden är redan långt utanför spåret.
Därför menar jag, en multimeter för 400V CAT II lr bättre, duger utmärkt för TS, för att kunna utföra arbetet korrekt och säkert.
Och jag menar att ingen har motsatt sig en multimeter, men att den är bättre, där har du helt enkelt fel. Den är inte bättre i något avseende i detta fall utom möjligen mätnoggrannhet, som dock inte är relevant för detta fall.
Eller så VET du, du har en lampa du kontrollerar med eller annat föremål. Du vet sedan ATT du slagit från rätt brytare eller propp.
Därefter VERIFIERAR du att det är spänningslöst med instrumentet.
Nej. Ska man göra det riktigt riktigt så måste spänningsprovaren verifieras först så att den kan indikera spänning. Så steg 1 är då att mäta spänning med spänningsprovaren.
Förstår då inte varför man föreslår ett instrument enligt standarden EN 61243
Som Bo föreslår.
Jag har inte föreslagit en spänningsprovare till TS. Tråden gick OT långt innan vi vet vad som passar TS bäst.

Men om man någon gång i sitt liv behöver mäta ifall alla faser finns på plats i mätarskåpet så rekommenderar jag t.ex dessa som, är klassade CAT IV 600 V.

https://www.elma-instruments.se/produkter/elma-2000x-spanningsprovare
https://www.conrad.se/sv/p/benning-...cd-vibration-akustik-103702.html?refresh=true

Multimetrar och billigare spänningsprovare har en gräns för var de får användas, något som man lätt glömmer bort. Uni-T UT123C får inte användas i mätarskåp. Om det är relevant för TS vet vi inte.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tack snälla för era svar!

För tillfället går golvvärmen igen. Det enda jag egentligen gjorde var att motionera termostaten ett tjugotal ggr av/på i snabb takt.

Troligen bara en tidsfråga till den slutar fungera igen, lär väl hända nån gång när den ska slå till då inställt börvärde underskrids.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Av ngn märklig anledning lyckades jag dubbelposta den här tråden, samt att denna versionen inte blev komplett.

Men tack snälla för era svar!

För tillfället går golvvärmen igen. Det enda jag egentligen gjorde var att motionera termostaten ett tjugotal ggr av/på i snabb takt.

Troligen bara en tidsfråga till den slutar fungera igen, lär väl hända nån gång när den ska slå till då inställt börvärde underskrids.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Tack snälla för era svar!

Precis så var det när min gick sönder. Den kom och gick. Men den gick inte mer än någon dag. Hoppas det håller för dig. Men troligen behöver du byta termostaten snart. Då vet du i alla fall att inte slingan är trasig.

• Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
så måste spänningsprovaren verifieras först så att den kan indikera spänning
Korrekt, om man ska göra det riktigt.(dvs professionellt som en anställd elektriker)
Nu tog jag Elsäkerhetsverkets variant och lade på en mätning med instrument som 4:a som en extra säkerhetskontroll.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Multimetrar och billigare spänningsprovare har en gräns för var de får användas, något som man lätt glömmer bort. Uni-T UT123C får inte användas i mätarskåp. Om det är relevant för TS vet vi inte.
Korrekt, det är jag fullt medveten om.
Men ingen "hemmapulare", vare sig om man pular lagligt (inom de uppsatta gränser som ESV föreskriver) eller olagligt, behöver någonsin ha en IV-mätare.

I mätarskåpet får man inte ens vara och skruva om man har egen AL-auktorisation, krävs föranmälan till elnätsägaren och då vill de nog gärna ha sin egen elektriker så du inte i hemlighet fixar en bypass. Och de relglerna tummar man inte på helt enkelt, då kan elbolaget få för sig att du snott el och det blir inte fint med olaga kraftavledning för att du bara skulle mäta om några faser fanns.
(Ta ett exempel: Du installerar ny värmepump. fellarm om faser, du öppnar något plombat skåp i mätarskåpet för att se om faser finns och är rätt följd. Du får tillslut ordning på felet, din värmepump mår bra. 2 månader senare när de ska göra någon service på elmätaren, oj här saknas en plombering, och din elförbrukning gick ner för 2 månader sedan (pga den installerade värmepumpen)... ELSTÖLD!! och du åker dit för den el som du faktiskt rättmäteligen sparat eftersom de inte kan veta om du sparat elen eller snott den).

Därför menade jag att UT123C är helt utmärkt för både hemmapulare som vill laga och fixa, men även t.ex. alla B-elektriker där ute, och dessutom är UT123C godkänt (CAT III) för alla tänkbara miljöer som en B-elektriker kan stöta på.
Har man AL kan man ju dock få uppdrag från nätägare gällande mätarskåp och då kan en IV vara bra.

Behöver man dessutom en godkänd spänningsprovare, så här:
https://www.clasohlson.com/se/Spänningsprovare-UNI-T,-UT18C/p/36-8125
Godkänd enligt standarden EN 61010-1, EN 61243-3:2010

Perfekt combo - UT123C för generella mätningar och felsökning, samt UT18C för spänningsprovning, fasföldstest och jordfelsbrytartest.

Och halva priset än vad du föreslog, bara det att man inte får mäta mätarskåp med den.
Man behöver ju inte köpa dyrare utrustning än man någonsin kommer behöva i hela sitt liv.

V Vardagsrum skrev:
Det enda jag egentligen gjorde var att motionera termostaten ett tjugotal ggr av/på i snabb takt.
Då vet du att det är termostaten som är kass, då behöver du inte mäta slingan som jag föreslog.
Bara byta ut när du får tillfälle.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.