8 420 läst · 35 svar
8k läst
35 svar
Felsöka djupvattenpump?
Produkter som diskuteras: "gängstängerna"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Så här ser det troligtvis ut nere i hålet.
https://pdf-flip.se/Rinkabyror_nr33/63/#zoom=z
Du behöver en T nyckel som passar i bajonettkopplingen märkt A
https://pdf-flip.se/Rinkabyror_nr33/63/#zoom=z
Du behöver en T nyckel som passar i bajonettkopplingen märkt A
Pumpen ska hänga i slangen och ca 1 meter ner sitter det en brunnsadapter, i den på uppsidan finns ett hål med rörgänga
1 tum/25mm som man skruvar fast en nyckel i för att få upp pumpen. Du har säkert ingen sådan, men dom flesta rörisar har en som du kanske kan låna. Topplocket ska lossas och samtidigt som pumpen dra upp ska någon följa med att ha kolla på att inte kabel blir kvar i hålet, då kan den fastna mellan pump och berg. Finns dom pumpar som varken går upp eller ner igen.
1 Låna nyckel 2 var 3 st när du tar upp pumpen, en eller två som dra den rakt upp och en som drar slang och kabel ut på gräsmattan.Den ser ut så här
1 tum/25mm som man skruvar fast en nyckel i för att få upp pumpen. Du har säkert ingen sådan, men dom flesta rörisar har en som du kanske kan låna. Topplocket ska lossas och samtidigt som pumpen dra upp ska någon följa med att ha kolla på att inte kabel blir kvar i hålet, då kan den fastna mellan pump och berg. Finns dom pumpar som varken går upp eller ner igen.
1 Låna nyckel 2 var 3 st när du tar upp pumpen, en eller två som dra den rakt upp och en som drar slang och kabel ut på gräsmattan.Den ser ut så här
Det gick fin fint att få upp den, 25-30m bara så inte så farligt!
Kan vara det här som var anledningen att den inte fungerade
Trasig kontakt av någon anledning, men med tanke på hur pumpen ser ut var det nog dags att byta den iaf!
Hämtar en ny och kopplar in ikväll!
Kan vara det här som var anledningen att den inte fungerade
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trasig kontakt av någon anledning, men med tanke på hur pumpen ser ut var det nog dags att byta den iaf!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hämtar en ny och kopplar in ikväll!
Klart men räcker med att fästa den på var 3 e meter och inte sträckt, nu har nog slangen sträckt sig så det behöver inte vara helt läst med kabeln. Vajern ska vara löst hängande på sidan om som säkerhet om slangen mot förmodan skulle lossna i pumpen.V vvs facit skrev:
,.
Svar nej, den ska vara lös på sidan om, så om slangen släpper, så dra man upp den och sedan upp med pumpen.med vajern.V vvs facit skrev:
Klart den ska vara fäst på ett säkert sätt i pumpen, annars ingen mening med en vajer som fiktiv säkerhet.V vvs facit skrev:
TS får avgöra vilket råd han ska ta åt sig av
mitt råd är att allt ska sitta fast och klamras
På varsin sida står fast .
Vet inte hur många hundra pumpar du gjort
Men så här är jag lärd.
Hos mig sänks det inte en pump utan att allt
Är klamrat . Får du en skada på kabeln gäller inte en garanti när dom kommer ut och pumpen tas upp .
klamra vajern är ett proffsråd till TS
Det spar eventuella framtida garanti problem
mitt råd är att allt ska sitta fast och klamras
På varsin sida står fast .
Vet inte hur många hundra pumpar du gjort
Men så här är jag lärd.
Hos mig sänks det inte en pump utan att allt
Är klamrat . Får du en skada på kabeln gäller inte en garanti när dom kommer ut och pumpen tas upp .
klamra vajern är ett proffsråd till TS
Det spar eventuella framtida garanti problem
Har inte sagt ett ljud om kabelns anbringning, bara att den ska vara fäst vid slangen, nu är det vajern som det talas om och den ska vara lös. Men klart du är mycket bättre än mig på det med pumpar och framför det på ett bestämt sätt och då måste du ha till 100 % rätt och säger det som ett proffråd Men du är inte ensam om att montera pumpar och att veta något. Så jag överlämnar det till TS att antaga eller förkasta det som som framkommit i ärendet/trådenV vvs facit skrev:
Det med garanti har inte med vajern att göra, ska väl du veta som är proffs, garantin gäller för pumpens funktion och leverne.V vvs facit skrev:
Finns det minsta risk att vajerns placering
Hamnar mellan kabeln och något som skaver rör på sig så ska det förebyggas.
Så ja jag som är proffs förebygger alla !
eventuella problem som jag kan förutse.
inget du tänkt på ??
Hamnar mellan kabeln och något som skaver rör på sig så ska det förebyggas.
Så ja jag som är proffs förebygger alla !
eventuella problem som jag kan förutse.
inget du tänkt på ??