D Daniel 109 skrev:
Sitter den i ett våtrum så blir det nog ingen vattenskada även om det skulle läcka.

Dessutom undrar jag om det är så definitivt.
Haha, det resonemanget känns väl irrelevant? Bara för att det är installerat i ett våtrum så kan man koppla fel?
Om det är definitivt att försäkringsbolaget nekar ersättning vid felinstallation menar du?

Ja, det menar jag.

D Daniel 109 skrev:
Ja, det menar jag.
När jag besiktade vattenskador åt försäkringsbolag nekade de ersättning vid 10 av 10 felinstallationer. Så i de fallen var de definitiva. Oavsett vilket så ska väl det kopplas rätt när man anlitat ett företag av just den anledningen. Eller?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vad ska man då med försäkring till? Det är ju när det blir fel man behöver den. Andra gånger tycks de ersätta rent idiotiska saker.

Fotografen Fotografen skrev:
Ja han har ju satt T-kors på både varmt och kallt...i min värld så lägger man handfatets varmvatten enbart på beredaren, eller låter beredaren matas av varmvattnet men det kräver en annan inkoppling av beredaren och dess blandningsventil.
Ska man inte göra annat än tvätta händer i handfatet, dvs inget stort varmvattenuttag, så hade jag lagt handfatet på endast beredaren, och proppat varmvattenröret.
Hade gjort det med, ingen risk att man matar övriga bländare med det vattnet.

B
Rickard. Rickard. skrev:
Blandningsventil känns väl lite väl överkurs med tanke på installationens uppgift, niben är säkert förinställd på 60⁰ så det duger ju utan.
en Esbe 322 tror jag är bra, har gjort två såna installationer med "spetsberedare" där inkommande är varmvatten, och även blandningen, dvs, när det väl kommer varmt fram, så går det inte genom beredaren... alls. krävs lite pill, och det ska vara ett plaströr mellan så det inte blir galvaniska strömmar...

VVS-installation med kopparrör, mätare och ventiler på vägg i tekniskt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E
Fotografen Fotografen skrev:
Ja han har ju satt T-kors på både varmt och kallt...i min värld så lägger man handfatets varmvatten enbart på beredaren, eller låter beredaren matas av varmvattnet men det kräver en annan inkoppling av beredaren och dess blandningsventil.
Ska man inte göra annat än tvätta händer i handfatet, dvs inget stort varmvattenuttag, så hade jag lagt handfatet på endast beredaren, och proppat varmvattenröret.
Vad menar du med detta "T kors på varmt och kallt" ?

Kan du lägga upp bilden. Har ni kopplat i ihop rören VV och KV under vasken?

Om du skrollar ett par inlägg upp eller ett tiotal ner så hittar du bilder på de omtalade T-korsen.

Bild i första inlägget.

E
Okay. Ska kolla. Varm och kall verkat samman kopplat. Vad har vi för för och nacke delar med detta?

Läs tråden. Felet är identifierat och åtgärdat.

GK100 GK100 skrev:
Är det bara tvättstället som matas uppåt i bild är det mest en teoretisk risk med sån bakmatning den kommer direkt in om det försörjer tex delar med termostatblandare eftee. Men som sagt det är vettigt att följa praxisen här med både back- och säkerhetsventil och även blandningsventil som joakim_j nämner.
Saknar ventilrör och blandningsventil och säkerhetsventilen är fel installerad. Anläggningen är lagvidrigt installerad!

HasvaH HasvaH skrev:
Anläggningen är lagvidrigt installerad!
Kraftfulla ord! Vilken lag syftar du på?

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.