23 709 läst · 57 svar
24k läst
57 svar
Felkopplad vvb av rörmokaren?
Haha, det resonemanget känns väl irrelevant? Bara för att det är installerat i ett våtrum så kan man koppla fel?D Daniel 109 skrev:
Om det är definitivt att försäkringsbolaget nekar ersättning vid felinstallation menar du?
Ja, det menar jag.
Vad ska man då med försäkring till? Det är ju när det blir fel man behöver den. Andra gånger tycks de ersätta rent idiotiska saker.
Hade gjort det med, ingen risk att man matar övriga bländare med det vattnet.Fotografen skrev:Ja han har ju satt T-kors på både varmt och kallt...i min värld så lägger man handfatets varmvatten enbart på beredaren, eller låter beredaren matas av varmvattnet men det kräver en annan inkoppling av beredaren och dess blandningsventil.
Ska man inte göra annat än tvätta händer i handfatet, dvs inget stort varmvattenuttag, så hade jag lagt handfatet på endast beredaren, och proppat varmvattenröret.
en Esbe 322 tror jag är bra, har gjort två såna installationer med "spetsberedare" där inkommande är varmvatten, och även blandningen, dvs, när det väl kommer varmt fram, så går det inte genom beredaren... alls. krävs lite pill, och det ska vara ett plaströr mellan så det inte blir galvaniska strömmar...Rickard. skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad menar du med detta "T kors på varmt och kallt" ?Fotografen skrev:Ja han har ju satt T-kors på både varmt och kallt...i min värld så lägger man handfatets varmvatten enbart på beredaren, eller låter beredaren matas av varmvattnet men det kräver en annan inkoppling av beredaren och dess blandningsventil.
Ska man inte göra annat än tvätta händer i handfatet, dvs inget stort varmvattenuttag, så hade jag lagt handfatet på endast beredaren, och proppat varmvattenröret.
Kan du lägga upp bilden. Har ni kopplat i ihop rören VV och KV under vasken?
Om du skrollar ett par inlägg upp eller ett tiotal ner så hittar du bilder på de omtalade T-korsen.
Bild i första inlägget.
Läs tråden. Felet är identifierat och åtgärdat.
Saknar ventilrör och blandningsventil och säkerhetsventilen är fel installerad. Anläggningen är lagvidrigt installerad!GK100 skrev:Är det bara tvättstället som matas uppåt i bild är det mest en teoretisk risk med sån bakmatning den kommer direkt in om det försörjer tex delar med termostatblandare eftee. Men som sagt det är vettigt att följa praxisen här med både back- och säkerhetsventil och även blandningsventil som joakim_j nämner.
Liknande trådar
-
Ny vvb och pellets panna, parallellkopplad vvb, legionellarisk?
Vatten & Avlopp -
Är spisen trasig eller bara felkopplad?
Vitvaror -
Kan någon mäta hur många mm det är mellan en Nibe Eminent VVB & vägg?
Vatten & Avlopp -
Fel på eller felkopplad Blandarventilen vvb
Värme allmänt -
Rörmokaren satte dit en extra trycktank på vvb
Vatten & Avlopp