GK100 GK100 skrev:
Är det bara tvättstället som matas uppåt i bild är det mest en teoretisk risk med sån bakmatning den kommer direkt in om det försörjer tex delar med termostatblandare eftee. Men som sagt det är vettigt att följa praxisen här med både back- och säkerhetsventil och även blandningsventil som joakim_j nämner.
Det är endast tvättstället som matas uppåt. Duschen sitter ca 3 meter innan vvb.
Känns ju ändå rimligt att få den inkopplad enligt praxis.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Blandningsventil känns väl lite väl överkurs med tanke på installationens uppgift, niben är säkert förinställd på 60⁰ så det duger ju utan.
 
  • Gilla
bonum2017
  • Laddar…
Det är enbart handfatet som matas av den beredaren.

Om man stänger kranarna så kan den vid fel på termostaten explodera. Inte sannolikt, men allvarligt. Därför ska det sitta en säkerhetsventil.

Blandningsventil behövs inte om man inte har varmvattenberedaren ställd för högt.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Blandningsventil behövs inte om man inte har varmvattenberedaren ställd för högt.
... och det inte blir fel på termostaten :)
 
TS bör ju kunna ligga lite plus mot firman som gjort alla taffligheter så om nånsin borde det vara läge att få det gjort enligt praxis även om vissa delar kan ses som lätt överkurs i förhållande till hur den används.
 
Det här är ju så grundläggande rörmokeri så man blir ju mörkrädd över hur de kan ha misslyckats.

Förutom de redan påpekade felen, så är ormboet av slangar högst amatörmässigt.

Säkerhetsventilen satt ju på fel håll som noterats, men dessutom hade man förminskat utloppet till 12 mm rör vilket inte är tillåtet.

Sen vet jag inte om jag missuppfattat, men om duschen ligger kopplad före VVB, så kommer det ju inte att göra någon förändring på tiden det tar att få varmvatten där.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Ja.. inte skulle jag vilja ha den killen hemma hos mig iallafall för att dra rör....
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ligger på framtiden att fixa nåt liknande.
Har större varmvattenberedare i ena änden av huset. Dusch intill.

Varmgrund. Prisolrör i trossbotten för varmt och kallt vatten till toaletterna, i andra änden av huset. Den ena toan har numer avstäng dusch.

Så framöver blir det endast kallvatten i prisolrör i varmgrunden, till båda toaletterna.

I den ena, en liten varmvattenberedare i toaskåpt under handfatet, för varmvatten till båda toaletterna.
Ingen genomströmningsvärmare! De kräver stor ström. Och jag har 16 A huvudsäkringar (ev 20 A)
All direktel normalt bortkopplad.
Värmer med stor täljstenskamin.

BT. Varför varmvatten från stora varmvattenberedaren till toaletten?
Räcker väl med bara kallvatten, såvida Ni inte dushar typ en halvtimme åt gången?

.
 
L lordi skrev:
Det här är ju så grundläggande rörmokeri så man blir ju mörkrädd över hur de kan ha misslyckats.

Förutom de redan påpekade felen, så är ormboet av slangar högst amatörmässigt.

Säkerhetsventilen satt ju på fel håll som noterats, men dessutom hade man förminskat utloppet till 12 mm rör vilket inte är tillåtet.

Sen vet jag inte om jag missuppfattat, men om duschen ligger kopplad före VVB, så kommer det ju inte att göra någon förändring på tiden det tar att få varmvatten där.
Jo men duschen ligger före vvb och min tanke har alltid varit att Nibette 5 vvb edast ska ge oss direkt varmvatten i handfatet. Absolut inte tillgodose duschen med varmvatten.
Men nu med lite test så tycker jag fortfarande att duschvattnet blir snabbare varmt än hur det brukade vara innan. Kan det vara så att nibetten 5 ändå skickar bakåt varmvatten i systemet? Då det saknas backventil?
Värt att veta är att vi har ganska dåligt tryck i systemet allmänt om det spelar någon roll 🤷‍♂️
 
Den matar inte värme bakåt. Lite varmvatten kan leta sig bakåt av expansionen vid uppvärmning. Men är sannolikt inte märkbart.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Agurg skrev:
Okey, tack för svar.
Alternativt att jag kopplar bort vvb och kopplar som det var innan? Blandarens slangar rakt på inkommande rör?!
Är det inte dumt att börja koppla om en massa själv innan dom varit där och rättat felet? 1 dag kan man väl stå ut ifall dom kan komma på måndag?
 
Jag har ett sådant här arrangemang under diskbänken. Extra varmvattenberedaren med termostaten på +45˚C är inkopplad på inkommande varmvattenledningen till blandaren på diskbänken, kallvattenledningen direkt till blandaren. Detta ger alltid direkt 45-gradigt vatten till blandaren och den extra beredaren fylls på med varmvatten från bergvärmepumpen, i början kallare om det stått länge i ledningen. Säkerhetsventil och backventil sitter enligt reglerna från början på den extra beredaren. Detta har jag haft i över 40 år med oljepanna, luftvärmepump och nu sen 15 år bergvärmepump och sparat mycket varmvatten på. Du får säkert ordning på detta och kan sen glädjas åt ett bekvämt arrangemang. Lycka till!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Sent inlägg, men har du kollat så det inte glömt och öppna någon ventil till värmvattnet som stängts av vid montering av vvberedare
 
A Agurg skrev:
Firman var snabba på pucken och kom omgående.
Blev det rätt nu då tro?
De plockade bort säkerhetsventilen då det finns en på bergvärmepumpen tydligen.
Jag skrev en sur kommentar utan att ha kikat på bilden jag kommenterade på, utan hänvisade till första bilden vilken var katastrof (tog bort den kommentaren). Det är som tidigare skrivit att om det inte sitter någon ventil mellan värmepump och beredare så går det väl an utan säkerhetsventil, men det har jag svårt att tro då det bör sitta någon form av serviceventil vid vp och då faller det. Sedan ställer jag mig tveksam till om de använt rätt kopplingar för anslutning av slangar. Dessa är inte plana rörgängor utan fasade för klämringar. Och om där inte finns planadaptrar finns det risk för att gummipackning blir sönderskurna av kopplingen. En heads up! Eftersom försäkringsbolaget inte ersätter vid vattenskada orsakade av felinstallation.
 
Sitter den i ett våtrum så blir det nog ingen vattenskada även om det skulle läcka.

Dessutom undrar jag om det är så definitivt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.