12 061 läst · 41 svar
12k läst
41 svar
Fel upptäckt efter handpenning, före överlåtelse
Medlem
· västra götaland
· 75 inlägg
Vem anlitade besiktningsmannen?
Har han missat uppenbara saker så har dom ofta försäkringar.
Men är det säljaren som anlitat så saknar ju köparen möjlighet att klaga då köparen inte har något avtalsförhållande till besiktningsmannen.
Man bör alltid ha en egen bediktningsman.
Dolt fel är det hur som helst inte.
Men är det säljaren som anlitat så saknar ju köparen möjlighet att klaga då köparen inte har något avtalsförhållande till besiktningsmannen.
Vi vet ju inte alla detaljer, men det är väl rätt uppenbart att det gjorts en undermålig besiktning. Tyvärr hjälper det knappast köparen, besiktningsföretag brukar vara duktiga på att reservera sig, här finns säkert formuleringen att man inte kan undersöka allt på grund av möblering. det är nog väldigt svårt att driva frågan om att få ersättning för fel som missats i en besiktning.D daVinci skrev:
Nanny Fine
Medlem
· Västra Götaland
· 447 inlägg
Nanny Fine
Medlem
- Västra Götaland
- 447 inlägg
Jo, det finns ett stort besiktningsföretag där köparen har kundförhållande per automatik..D daniel1973 skrev:Vem anlitade besiktningsmannen?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 323 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 323 inlägg
De besiktningar jag varit med om och de besiktningsprotokoll jag läst (mängder) har alla en friskrivning för när det inte går att komma åt att besiktiga för att utrymmet är belamrat eller möblerat. Är det en liten pinnstol så flyttar man på den. Är det ett gammalt skåp som väger 100 kg+ så får man nog se till att flytta på den själv om man vill ha kollat bakom. Jag tror att det är svårt att få något vare sig från säljare eller besiktningsman. Det behöver inte vara en dålig eller felaktig besiktning bara för att man missat detta.
Säljaren kan man nog glömma att man har något att hämta ifrån och vad gäller besiktningsmannen så får man först kontrollera vad man har beställt och sen läsa besiktningsprotokollet och se om det står något om riskkonstruktioner eller undantag för möblerade utrymmen. Om inget sådant finns så kanske man kan få något från besiktningsmannen, men det skulle förvåna mig.
Säljaren kan man nog glömma att man har något att hämta ifrån och vad gäller besiktningsmannen så får man först kontrollera vad man har beställt och sen läsa besiktningsprotokollet och se om det står något om riskkonstruktioner eller undantag för möblerade utrymmen. Om inget sådant finns så kanske man kan få något från besiktningsmannen, men det skulle förvåna mig.
Häftigt de visste jag inte. Däremot kan man köpa in sig i besiktningen. Jag kan ha missat men de vanligaste är AC. Vad jag har fått för mig så köper man in sigNanny Fine skrev:
Så nu får du berätta vilket företag det är
Nanny Fine
Medlem
· Västra Götaland
· 447 inlägg
Nanny Fine
Medlem
- Västra Götaland
- 447 inlägg
Jo, men det är dem du nämner. Å man behöver inte betala en krona.O Odjuret skrev:
Det är dock fortfarande säljaren som äger försäkringen, så man kan inte åberopa dolda fel mot säljaren direkt till AC utan fullmakt från säljaren. Numera skrivs den in i kontraktet och ger köparen möjlighet att välja. Man kan fortfarande kräva att säljaren anmäler dolt fel.
Men som sagt, anser man att besiktningen är fel/har missat nåt, så går man till besiktningsföretaget direkt.
Men det handlar väl bara om själva dolda fel försäkringen? Det är en viss skillnad man vill underlätta får säljaren att slippa massa dolda fel samtalNanny Fine skrev:Jo, men det är dem du nämner. Å man behöver inte betala en krona.
Det är dock fortfarande säljaren som äger försäkringen, så man kan inte åberopa dolda fel mot säljaren direkt till AC utan fullmakt från säljaren. Numera skrivs den in i kontraktet och ger köparen möjlighet att välja. Man kan fortfarande kräva att säljaren anmäler dolt fel.
Men som sagt, anser man att besiktningen är fel/har missat nåt, så går man till besiktningsföretaget direkt.
Det har alltså ingenting med misstag i besiktningen.
Eller har jag inte riktigt vaknat ännu å drömmer om en värld där jag alltid har rätt?
Då är det lika bra å slita ner mig på jorden så vaknar
Nanny Fine
Medlem
· Västra Götaland
· 447 inlägg
Nanny Fine
Medlem
- Västra Götaland
- 447 inlägg
Bifogar en bild, tagen ur en broschyr jag fått från Anticimex..O Odjuret skrev:Men det handlar väl bara om själva dolda fel försäkringen? Det är en viss skillnad man vill underlätta får säljaren att slippa massa dolda fel samtal
Det har alltså ingenting med misstag i besiktningen.
Eller har jag inte riktigt vaknat ännu å drömmer om en värld där jag alltid har rätt?
Då är det lika bra å slita ner mig på jorden så vaknar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då har jag lärt mig något nytt idag. Men eftersom jag är envis å inte vill erkänna att jag hade fel så skyller jag på att om jag minns rätt så var det säljarens besiktningNanny Fine skrev:
Då vet jag oavsett om jag drömde tidigare så vet jag vad som är rätt
Nanny Fine
Medlem
· Västra Götaland
· 447 inlägg
Nanny Fine
Medlem
- Västra Götaland
- 447 inlägg
Hehe.. Om det känns bättre för dig, så säger vi så... ;p :*O Odjuret skrev:
Anticimex är en urusel firma på att besikta.
Rikstäckande men dyrast,.bättre att anlita nån lokal mindre som bryr sig om nöjda kunder.
Jag har varit med.om anticimex.besiktningar med.vänner.och bekanta och allt dyrt och under all kritik när det gäller.att.få nån som helst info som är begriplig
Rikstäckande men dyrast,.bättre att anlita nån lokal mindre som bryr sig om nöjda kunder.
Jag har varit med.om anticimex.besiktningar med.vänner.och bekanta och allt dyrt och under all kritik när det gäller.att.få nån som helst info som är begriplig
Har haft med Anticimex att göra med både på jobbet och hemma.T TheGame skrev:
Mycket proffsiga och duktiga besiktningsmän.
Gäller väl att ha tur med vilka man får
Produkter som diskuteras i tråden