engs engs skrev:
Går runt med lasermätaren, gör ny mätning inför försäljningen. Tar säkert 10 min om man är noggrann, ivf om man man inte har ett Pål Ross hus med runda former överallt.
Trappräcke, halvvägg, "fönsterglugg", etc, är det BOA eller inte?

TV inbyggd i väggen, är det BOA?

Dörröppning, är det BOA?

Är rund genomgående skorsten BOA?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Lantmäteriet har ju inte ens med säkerhet korrekta fastighets-gränser så är väl kanske mycket begärt att de skall ha koll på byggnader?
 
  • Gilla
  • Haha
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
D David_Berglund skrev:
Det hela är ju inte svårare än att läsa så får du svar.

[länk]
Nu ville @engs att man bara ska mäta aktiv golvyta och räkna bort väggar.
Så mina frågor var ställda till engs just av den anledningen å inte hur det räknas idag.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
engs
Demmpa Demmpa skrev:
Trappräcke, halvvägg, "fönsterglugg", etc, är det BOA eller inte?

TV inbyggd i väggen, är det BOA?

Dörröppning, är det BOA?

Är rund genomgående skorsten BOA?
Överlag känns det som man komplicerar detta för mycket, rund plåtskorsten vad kan det bli? 3-4 dm2? Vem bryr sig verkligen om det.

100m2 smart planlösning kan vara väldigt mycket mer användbar än 130m2 kass planerad planlösning.

Hela detta fokus på m2 är udda. Ett resultat av flitigt publicerad statistik på kvadratmeterpriset tro? Dvs hur de kan nyttjas i praktiken och upplevs måste ju vara viktigare.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Överlag känns det som man komplicerar detta för mycket, rund plåtskorsten vad kan det bli? 3-4 dm2? Vem bryr sig verkligen om det.

100m2 smart planlösning kan vara väldigt mycket mer användbar än 130m2 kass planerad planlösning.

Hela detta fokus på m2 är udda. Ett resultat av flitigt publicerad statistik på kvadratmeterpriset tro? Dvs hur de kan nyttjas i praktiken och upplevs måste ju vara viktigare.
Att räkna med "alla" innerväggar mm (med tjocklek på upp till 2*15 cm) så som dagens system är väll då väldigt enkelt?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
engs engs skrev:
Överlag känns det som man komplicerar detta för mycket, rund plåtskorsten vad kan det bli? 3-4 dm2? Vem bryr sig verkligen om det.
Se mina exempel i inlägg #98, det är inte fråga om någon enstaka kvm.
 
engs
BirgitS BirgitS skrev:
Se mina exempel i inlägg #98, det är inte fråga om någon enstaka kvm.
Det är skillnad för att man räknat annorlunda ja. Om alla räknade som tidigare hade det inte varit ett huvudbry. Mitt första inlägg i tråden var för att jag ifrågasatte varför det ska vara så komplext. (Det var inte så jag skrev men det var vad jag hade i bakhuvudet).

Att man som TS ska vilja ta dit ett ”proffs” för något som borde vara ytterst simpelt, att mäta boarea. Så är det ett tecken att något är fel. Förenkla reglerna så vem som helst som kan väldigt enkel matte kan utföra det.

Den orättvisa som påtalats, att olika hus skulle få olika resultat osv, ja. Det är ett icke-problem.

Folk får helt enkelt lära sig att 150 m2 är inte samma sak i alla hus, utan hur man nyttjat dessa 150m2.

Antalet kvadrat eller kvadratmeterpris är inte på top-10 av saker jag sorterar på när jag tittar på hus. Antalet sovrum, planlösning osv är ofantligt mycket viktigare.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
engs engs skrev:
Förenkla reglerna så vem som helst som kan väldigt enkel matte kan utföra det.
Vad är svårt i reglerna?
 
engs
K Kane skrev:
Vad är svårt i reglerna?
Hela denna tråd, och alla liknande, är väl exempel på det.
 
engs engs skrev:
Hela denna tråd, och alla liknande, är väl exempel på det.
Det var inte svaret på min fråga.
 
engs engs skrev:
Hela denna tråd, och alla liknande, är väl exempel på det.
Hur menar du då?
TS har ju med lätthet konstaterat att det skiljer mellan det angivna från lantmäteriet och det aktuella med dagens regler.
 
engs engs skrev:
Att man som TS ska vilja ta dit ett ”proffs” för något som borde vara ytterst simpelt, att mäta boarea. Så är det ett tecken att något är fel. Förenkla reglerna så vem som helst som kan väldigt enkel matte kan utföra det.
Det gissar jag handlar mer om att få ett "officiellt "intyg att gå vidare med
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Det gissar jag handlar mer om att få ett "officiellt "intyg att gå vidare med
Men pratar ni om detta fortfarande.. stod det inte i annonsen / dokumenten att arean var 135 enligt lantmäteriet. Ja är det inte 135 i deras register???
EriksBil EriksBil skrev:
Jag och min sambo köpte ett hus med garage för några månader sen. Angiven boyta på prospektet var 135 kvm, även energideklarationen och fastighetsregistrets uppgifter var likvärdiga så vi hade inget att ifrågasätta vid kontraktsskrivning. Jag har dock tyckt att huset i efterhand inte alls har upplevts som 135 kvm och gjorde nyligen en mätning med laser som visade på 124 kvm. Alltså hela 11 kvm mindre än angivet! Det här är en betydande summa för husets värde i fråga och jag är i full färd med att boka en certifierad areamätning för att få det på papper.

Nu är det så att säljaren hade köpt "varudeklarerat" från Anticimex, behöver jag vända mig dit med min kravställan på beloppet eller behöver jag vända mig till säljaren?

Säljaren har ansvaret för att objektsbeskrivningen i prospektet stämmer och köparens undersökningsplikt sträcker sig således inte till det. Men jag förstår inte om Anticimex varudeklarerat täcker detta också?
Men pratar ni om detta fortfarande.. stod det inte i annonsen / dokumenten att arean var 135 enligt lantmäteriet. Ja är det inte 135 i deras register???
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Enligt vilken standard har du mätt? Har du räknat in innerväggar mindre tjocka än 30cm ?
Enligt BOA standarden
Demmpa Demmpa skrev:
Trappräcke, halvvägg, "fönsterglugg", etc, är det BOA eller inte?

TV inbyggd i väggen, är det BOA?

Dörröppning, är det BOA?

Är rund genomgående skorsten BOA?
Enligt standarden mäter man från ytterväggens insida till andra ytterväggens insida.
Inbyggd TV är det inte
Dörröppningar är det inte för väggar räknas ifall de inte är väldigt tjocka. Man mäter 30cm.om från alla håll. I mitt fall när jag mätte upp BOA med arkitekt så fick vi ta bort ca 0.1m2 från murstocken.
Om den är 60cm i diameter så räknas den in i BOA.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.