Det var här hela diskussionen startade.
P Peter787 skrev:
Jo det är klart, men kommunen behåller tydligen de uppgifterna för sig själva.
Det är i Malmö.
Det var ju lite roligt (att kommunen behåller uppgifterna för sig själva) eftersom just Malmö kommun också är lantmäteriet.
 
P Peter787 skrev:
Menar du TS eller Hitler (jag vet att Hitler var både och...)
Hitler var den jag avsåg. Om TS säger jag inget. 😁
 
D David_Berglund skrev:
Detta har på kort tid blivit en lång tråd, och jag har inte orkat läsa igenom hela.

Men tänkte ändå delge TS personlig erfarenhet från en likadan situation vid ett köp 2006.

Omständigheterna var väldigt lika, vår jurist bedömde att det skett en utfästelse som friade oss från undersökningsplikt eftersom det stod i prospekt och övriga handlingar, och även i säljarens egen skriftliga "Frågelista".

Snabbspolning var att vi förlikades i en förberedande förhandling inför huvudförhandling i Alingsås Tingsrätt.

Ett av vårt starkaste argument var att vi kunnat påvisa att just storleken var av väsentlig betydelse för vårt köp. Jag hade bland annat inför köpet gjort en excel på pris/kvm på en mängd avslutade budgivningar i närområdet som jag haft stöd i för att kunna finna vårt maxbud. Detta visade på att det var "av vikt" för oss.

Deras starkaste motargument var att det fortfarande var en del av undersökningsplikten trots utfästelserna, och att vi borde varit extra noga med att undersöka just detta om det var så viktigt för oss.

Det var ett köp på ett litet hus för 1,2 miljoner, vi gjorde anspråk på 180'000 i prisavdrag, vilket "linjärt" motsvarade de saknade kvadratmetrarna.

Förlikningen resulterade i att vi båda fick stå för våra respektive juridiska kostnader. Om vi valt att driva det vidare till huvudförhandling hade vi passerat max-taket i rättsskyddet, och vi hade tagit risk att det kostat mer än det smakat.

På sista raden tror jag vi fick 40'000 över efter ombudskostnader, så på ett sätt kan man ju säga att vi vann eftersom vi fick ekonomisk kompensation.

Men jag insåg att jag aldrig någonsin skall ge mig in i en tvist igen om det inte VERKLIGEN är något som är viktigt på riktigt. Det tog nästan 2 år, och under hela denna tid var vi påverkade av att ha processen över oss på ett eller annat sätt.

Man kan oxå tycka att det var småpengar, men alla spelar i sin egen liga.

Så mina två erfarenheter, även om det inte gick till dom... 1) det kan finnas ett case.. och 2) processa för allt i världen inte för principen.

Jag skulle inte gjort samma om jag kunde gjort om det, även om vi "vann".
55kr per dag skulle man kunna säga om man räknar på exakt 2 år.
 
Purre Purre skrev:
55kr per dag skulle man kunna säga om man räknar på exakt 2 år.
Ett lustigt sätt att betrakta det, men för all del.

Ja.. det var inte försvarbart på något sätt utan ungdomligt oförstånd.
 
  • Gilla
Purre
  • Laddar…
D David_Berglund skrev:
Ett lustigt sätt att betrakta det, men för all del.

Ja.. det var inte försvarbart på något sätt utan ungdomligt oförstånd.
Lustigt ja visst men det är ändå enkelt då att jämföra med annat man lägger pengar på, vissa röker/snusar för liknande pengar varje dag. Eller dagens lunch ute. 385kr/vecka också, tänker man på en tur på krogen med en hamburgare och några öl.
Sen är väl nöjespengar roliga pengar så att säga 😃
 
  • Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
Nissens
P Peter787 skrev:
250 kommuner har INTE eget lantmäteri.
Och?
 
RoTe RoTe skrev:
Jag undrar ju lite stilla om du köpte huset för huset eller för siffrorna? Jag menar, jag har aldrig kontrollmätt min lägenhet, den är helt perfekt för vad jag vill ha ut av en lägenhet, sen om den är siffrorna som stod i mäklarens annons eller ej kan jag inte bry mig mindre om faktiskt.
Alla hoppas få köpare som dig, en som man kan lura lite hur som.
 
P
Nissens Nissens skrev:
Och?
Många inlägg låter som att det är en majoritet av kommunerna som agerar lantmäteri, så är det ju definitivt inte.
 
P Peter787 skrev:
Många inlägg låter som att det är en majoritet av kommunerna som agerar lantmäteri, så är det ju definitivt inte.
Sant, men dom största kommunerna agerar lantmäteri, dom små har inte råd.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
11kvm kan vara uppåt 110% av en bostads yta i Stockholm, så ja definitivt!
Bostäder får inte vara så små, då är det tekniskt sett inte en bostad. Så nej.
 
EriksBil EriksBil skrev:
Man köper ett hus på premissen att man ska bo där under hela livet eller åtminstone under större delen av livet
Det behöver man väl inte göra? Jag har köpt, förvisso lägenhet, som jag bara tänkte bo i under en kortare tid, det det gick alldeles utmärkt.
 
P
D Dilato skrev:
Sant, men dom största kommunerna agerar lantmäteri, dom små har inte råd.
Råd?, frågan är väl om det behövs en lokal kopia på det statliga Lantmäteriet?
En översyn av hur den statliga myndigheten fungerar borde väl vara en början.
Ska vi ha kommunala bilregister också, t.ex. ?
 
P Peter787 skrev:
Råd?, frågan är väl om det behövs en lokal kopia på det statliga Lantmäteriet?
En översyn av hur den statliga myndigheten fungerar borde väl vara en början.
Ska vi ha kommunala bilregister också, t.ex. ?
Du kan väl börja med att kolla vad de kommunala lantmäteriet håller på med. Är mer av den ”operativa” delen som lantmäteriet har som uppgift.
 
D
Kan någon förklara för mig varför TS avstängdes? Jag ser inget uppenbart skäl i tråden. Har något banningsorsakande inlägg raderats?
 
J johnniemalm skrev:
Alla hoppas få köpare som dig, en som man kan lura lite hur som.
På vilket sätt blir man lurad när man konstaterar att bostaden uppfyller ens behov och sedan köper den, till ett pris man själv tycker den är värd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.