EriksBil
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag tror att man baserar det på din generella attityd, och ovilja att lägga upp prospektet, snarare än på domar i liknande rättsfall...

Det fattas alldeles för mycket information för att kunna göra en rimlig bedömning.
Du har mao en åsikt om min attityd men du kan onekligen inte ha läst tråden då jag aldrig någonsin har frågat efter en BEDÖMNING. Sen om du eller någon annan har åsikter om vad jag bör ha gjort eller mina chanser att vinna en rättstvist ger jag blanka fan i. Svara på min trådstart eller scrolla vidare! Ska det vara så svårt?
 
  • Haha
  • Gilla
Saaallss och 10 till
  • Laddar…
EriksBil
Dennan4 Dennan4 skrev:
Hade några år sedan en lägenhet som visade sig vara mindre i register än vad som uppgavs i prospekt när jag köpte. Då hade dock säljande mäklare dokumentation med mätning som visade den större yta som hade uppgetts som jag kunde använda vid egen försäljning.
Det framgick inte riktigt att det fanns en sådan mätning via prospekt, men det fanns ändå.

Har du frågat säljande mäklare om dom har någon dokumentation som stödjer den area som uppgivits? Jag mejlade mäklaren och fick svar på några timmar trots att jag hade köpt lägenheten 3 år tidigare.
Nej det har jag inte gjort och mig veterligen så var man väldigt sparsam vid mätningar av boarean på lägenheter förr i tiden. Dvs man mätte t ex bottenvåningens area och utgick sedan från den arealen på lägenheterna ovanför utan att ta hänsyn till väggarnas tjocklek och eventuell planlösning som kunde vara annorlunda. Jag kommer att ta in en extern mätning utan att kontakta mäklaren och sedan påvisa mitt krav direkt till säljaren, om denne vägrar att godta mellanskillnaden så kommer jag att ta det vidare rättsligt. Då får det kosta vad det kosta vill, rätt ska vara rätt.
 
  • Haha
  • Gilla
Saaallss och 4 till
  • Laddar…
P
V Viktorbyggahus skrev:
Givet högsta domstolens dom betyder det ju att ni rakt av borde kunna få avdrag på 11m2*kvm-priset.
Så tomten var gratis ?
Sån enkel matematik lär aldrig fungera.
Sen har TS uppenbarligen inte upplevt sig som trångbodd under 10 månader, så det lär ligga honom i fatet.
 
  • Gilla
AxJa21 och 3737 till och 14 till
  • Laddar…
EriksBil EriksBilarAB skrev:
Du har mao en åsikt om min attityd men du kan onekligen inte ha läst tråden då jag aldrig någonsin har frågat efter en BEDÖMNING. Sen om du eller någon annan har åsikter om vad jag bör ha gjort eller mina chanser att vinna en rättstvist ger jag blanka fan i. Svara på min trådstart eller scrolla vidare! Ska det vara så svårt?
Din attityd är jättekonstig, och du förstår det inte ens själv.
 
  • Gilla
Stefan_81 och 46 till
  • Laddar…
EriksBil EriksBilarAB skrev:
Nej det har jag inte gjort och mig veterligen så var man väldigt sparsam vid mätningar av boarean på lägenheter förr i tiden. Dvs man mätte t ex bottenvåningens area och utgick sedan från den arealen på lägenheterna ovanför utan att ta hänsyn till väggarnas tjocklek och eventuell planlösning som kunde vara annorlunda. Jag kommer att ta in en extern mätning utan att kontakta mäklaren och sedan påvisa mitt krav direkt till säljaren, om denne vägrar att godta mellanskillnaden så kommer jag att ta det vidare rättsligt. Då får det kosta vad det kosta vill, rätt ska vara rätt.
Absolut, det är skillnad med en äldre lägenhet, där man ofta kan tjäna kvm på att göra en ny mätning.

Men det kostar dig varken tid eller pengar att fråga mäklaren om den har något underlag. Skulle dom ha det vore det väl skönt att inte lägga ner egna utredningar på det innan, saknar dom det stärker du ditt case.
 
  • Gilla
Stevie123
  • Laddar…
EriksBil EriksBilarAB skrev:
Du har mao en åsikt om min attityd men du kan onekligen inte ha läst tråden då jag aldrig någonsin har frågat efter en BEDÖMNING. Sen om du eller någon annan har åsikter om vad jag bör ha gjort eller mina chanser att vinna en rättstvist ger jag blanka fan i. Svara på min trådstart eller scrolla vidare! Ska det vara så svårt?
Din attityd är väldigt otrevlig.

Startar du en tråd får acceptera åsikter och bedömningar.
Speciellt i ett ämne som detta.
Acceptera eller scrolla vidare.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Stefan_81 och 68 till
  • Laddar…
EriksBil EriksBilarAB skrev:
Nu är det så att säljaren hade köpt "varudeklarerat" från Anticimex, behöver jag vända mig dit med min kravställan på beloppet eller behöver jag vända mig till säljaren?
Har du någon varudeklaration från din säljare?
Om inte, rikta kravet mot din säljare, baserat på underlag från din affär.
 
  • Gilla
eriksaaf och 1 till
  • Laddar…
EriksBil EriksBilarAB skrev:
Det står 135 kvm hos Lantmäteriet också. Jag ringde en bojurist nu på morgonen och h*n såg mina chanser som goda trots tiden som har gått, jag måste också ordna en areamätning på papper enligt svenska standarmått så ska få tag på en firma pronto som kan göra det.
Det är naturligtvis möjligt att få rätt vid en tvist i domstol.

Däremot är det nästan ett krav att som husköpare förstå att en fastighetsjurist alltid uppger att chanserna som goda om det inte är 100% uppenbart att man som köpare inte har något att hämta i en rättegång.

Jurister precis som vi andra vill tjäna pengar. Jurister kanske t o m lite mera än vi andra.

Vad jag förstår slutar många av denna typ av civilmål med förlikning och att säljaren i det här fallet då accepterar en viss ersättning. Då betalar varje part sina egna rättegångskostnader.
 
  • Gilla
1234bjorn och 8 till
  • Laddar…
P
EriksBil EriksBilarAB skrev:
Varför skulle jag förlora? Utveckla det tack.
Varför skulle du vinna ?
 
  • Gilla
MetteKson och 4 till
  • Laddar…
Vad är det för byggår på huset?

Det rimliga är väl att ange kvm som står på ritningarna och är huset byggt 1912 ska man nog inte tro att det är samma regler som gäller idag.

Om däremot huset är från 2012 är det ju extra märkligt att det kan finnas en så stor differens på boyta.
 
  • Gilla
Mikael Ströms och 2 till
  • Laddar…
EriksBil EriksBilarAB skrev:
Varför skulle jag förlora? Utveckla det tack.
Därför att du, av tidigare nämna skäl, aldrig kommer lyckas bevisa att säljaren uppgifter per deffinition var felaktiga.
Vidare tillkommer din undersökningsplikt. Jag försvarar inte alltid själv systemet. Men det bara är så att undersökningsplikten sträcker sig långt.

Sen ska man väl säga att större under har skett, så teoretisk går det väl att vinna ett sådant mål också. Sannolikheten är bara så otroligt liten, så att det vore vansinne att försöka.
 
  • Gilla
Stevie123 och 3 till
  • Laddar…
F Festlund skrev:
Vad hindrade dig att lasermäta på visningen, eller innan dess om du köpte innan en officiell visning.

För du har väl tittat på huset och besökt det innan köpet? Det är lätt kollat. Hade det varit av vikt för dig såpass så borde du ha tagit med lasermätaren då.
Står det en angiven boarea i alla handlingar och dokument så är det i alla fall i min bok en utfästelse som man inte ska behöva kontrollera.
 
  • Gilla
Polyester och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
A AG A skrev:
Därför att du, av tidigare nämna skäl, aldrig kommer lyckas bevisa att säljaren uppgifter per deffinition var felaktiga.
Vidare tillkommer din undersökningsplikt. Jag försvarar inte alltid själv systemet. Men det bara är så att undersökningsplikten sträcker sig långt.
Fast inte så långt enligt vad jag läst.
A AG A skrev:
Sen ska man väl säga att större under har skett, så teoretisk går det väl att vinna ett sådant mål också. Sannolikheten är bara så otroligt liten, så att det vore vansinne att försöka.
Är den verkligen det?

Omfattas bostadens area av undersökningsplikten?

Nej, vanligtvis skall köparen inte behöva ifrågasätta den i objektsbeskrivningen angivna arean. Detta har hovrätten fastställt i en dom där köparna beviljades prisavdrag/ersättning på 170 000 kr på grund av att bostaden var mindre än vad som angivits i objektsbeskrivningen.
 
  • Gilla
Polyester och 2 till
  • Laddar…
TS, ta det som en läropeng. Chansen att ta hem dessa 11 m2 är väldigt svårt detta nu.
Ibland, eller allt som oftast är det fruktansvärt svårt att krama vatten ur en sten.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.