U
Just kvm i prospektet brukar inte vara en utfästelse från säljaren. I majoriteten av fallen jag sett så har det stått likande ”informationen hämtad från taxeringsuppgifterna/lantmäteriet”
det brukar även ges med tillägg i stil med ”är det av vikt för köpare uppmanas denne mäta”

Kolla prospektet som är den juridiska handlingen i detta fallet. Yta angiven i energideklarationen har ingen vikt.
 
  • Gilla
Mikael Ströms och 10 till
  • Laddar…
EriksBil EriksBilarAB skrev:
Jag har dock tyckt att huset i efterhand inte alls har upplevts som 135 kvm
Se där, nu har du ju redan uppmärksammat att "felet" var uppenbart utan lasermätning, så jag har svårt att se att det kan vara ett dolt fel. Värt att notera är också att det finns fler än en standard att mäta boyta efter. Och utfästelsen är ju att det är vad som finns registrerat hos lantmäteriet, inte att säljaren har mätt upp och kollat den.

Med tanke på hur ofta sådana här trådar dyker upp så vore det ju intressant att göra ett experiment där en fastighet/lägenhet läggs ut på flera annonser parallellt, men med ca 10% skillnad i angiven boyta, och se hur/om det påverkar priset. Hmm, vore en svår studie att få tillräckligt statistiskt underlag i...
 
  • Gilla
jesped och 6 till
  • Laddar…
sysmali
Visst borde TS ha viss medvind i frågan? Om det nu står en felaktig siffra på flera ställen så borde TS kunna få någon typ av avdrag på priset?

Eller ska man alltid utgå från att alla siffror i dokumentationen vid ett köp behöver kontrolleras av mig som köpare?

(jag frågar för jag inte vet)
 
  • Gilla
Polyester och 4 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Visst borde TS ha viss medvind i frågan? Om det nu står en felaktig siffra på flera ställen så borde TS kunna få någon typ av avdrag på priset?

Eller ska man alltid utgå från att alla siffror i dokumentationen vid ett köp behöver kontrolleras av mig som köpare?

(jag frågar för jag inte vet)
Möjligt. Men inte köpesumma/135*11. Frågan är då, är det värt besväret/kostnaden/tiden med att driva en civilrättslig tvist när utgången i bästa fall är några tusenlappar?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Om TS vinner eller inte tycker jag är svårbedömt.
vilket prisavdrag anser TS borde ges?
10% tror jag skulle bedömas som helt orimligt. Trots allt har du ju gillat huset och köpt det som det är.
Jag är inte ens säker på att du själv budat lägre om det stått en lägre boarea.
Ni har ju kikat på huset och bedömt att det passar er.
Lurad ? Ja, kanske. Frågan är om det är värt striden om inte säljaren direkt går
Med på något
 
  • Gilla
RobbinL och 5 till
  • Laddar…
U
EriksBil EriksBilarAB skrev:
Jag blir mäkta imponerad av det faktum att du har skrivit 23 000 inlägg men uppenbarligen missat forumets regler. Hittar du dit själv eller ska jag länka?
För att ha skrivit 9 inlägg och endast i en tråd där du själv vill ha hjälp, så är du rätt kaxig att kräva perfekta svar till en luddig fråga.
 
  • Gilla
VidarH och 38 till
  • Laddar…
EriksBil EriksBilarAB skrev:
Tack för svar. Jag har mätt enligt de instruktioner som finns, sen kan det säkerligen vara så att min Bosch mätare diffar ett par mm hit och dit i det stora hela ska den vara korrekt och jag har mätt två gånger med liknande resultat. Får invänta en officiell mätning som du säger och sen drar jag det mot säljaren. Tiden får väl ändå anses som skälig då vi köpte huset för drygt 10 månader sen.
Enligt juridiken är 10 månader senare knappast inom skäligt tid. Försök hitta gamla domar om samma fråga innan du anlitar en jurist, lär finnas minst en.
 
  • Gilla
teliahenka och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
sysmali sysmali skrev:
Eller ska man alltid utgå från att alla siffror i dokumentationen vid ett köp behöver kontrolleras av mig som köpare?

(jag frågar för jag inte vet)
Svaret är att en precis uppgift från säljaren, muntligen som skriftligen, minskar säljarens undersökningsplikt i det avseendet. Man ska således som säljare vara mycket försiktig med exakta uppgifter, särskilt area och årtal, i prospektet och i annonsen. Mäklare älskar att kladda in sådana utan att kolla upp dem.

Än värre är att mäklare har infört att säljarbesiktningar, energideklarationer och liknande läggs till köpeavtalet som bilaga. De innehåller ofta overifierade uppgifter som besiktningsmän har fört in i sina protokollstemplat utan att undersöka grunden för dem. Sen skyller man på säljaren som inte ens har tillfrågats om grunden för uppgifterna. Detta är en ren juridisk försämring för säljaren och leder av detta forums trådar att döma till en del konflikter mellan säljare och köpare.

Köparen måste vara i god tro. Anger säljaren 175 kvm boarea på den lilla stugan som i verkligheten är 50 kvadratmeter så spelar uppgiften ingen roll, den är så uppenbart fel. Men med en skillnad som i TS fall och ett uppdrivet prisläge på marknaden så kan det ju spela roll.
 
  • Gilla
Åsa Å och 18 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag har väldigt svårt att tro att Anticimex kommer ha något med det hela att göra utan det är en fråga mellan köpare och säljare.

Några skriver att det ingår i undersökningsplikten och att det rör sig om några få tusenlappar i bästa fall. Vad jag kan läsa mig till ingår det inte i undersökningsplikten och även om det inte blir en ersättning på 8% (11/135 ~ 8%) så kan det bli rätt stor ersättning ändå, om TS får rätt. Säg att man får ersättning på 4%, det blir rätt mycket mer än "några tusenlappar", om inte TS köpt något för 100' kr.

Sen har TS fel när han skriver att mäklaren måste mäta om hen misstror säljarens uppgift. Misstror mäklaren säljarens uppgift så kan mäklaren rekommendera att säljaren låter mäta, men mäklaren har ingen skyldighet att mäta själv.

Det finns domar som talar för TS sak, så att avskriva det helt skulle jag inte göra, men det finns några saker som vi inte vet också.

Vi vet inte skrivelsen i prospekt och kontrakt (vanligt att köparen uppmanas att mäta om det är av vikt). Det har efterfrågats flera gånger, men inget svar från TS.
Vi vet inte om TS mäter rätt eller om det är problem med boyta/boyta.
Etc.

Det är generellt svårt att ge säkra besked i juridiska frågor, och ännu svårare när man inte har all önskvärd information.
 
  • Gilla
Mikael Ströms och 7 till
  • Laddar…
EriksBil EriksBilarAB skrev:
Det står uppgift enligt lantmäteriet på prospektet.
OK, och om du kollar hos lantmäteriet, vad står där?

Säljaren är ansvarig för det som står i prospektet. Där står tydligen att inget om den faktiska ytan på huset, utan vad som är registrerat hos lantmäteriet.

Nu står det visserligen något annat i energideklarationen, men har man motstridiga uppgifter så blir det iallafall ett alltifrån säkert case om det hamnar i rätten.
 
  • Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Här ett fall från 2014/2015 som gick till hovrätten:

Villa i Luleå som såldes. I mäklarens fastighetsbeskrivning angavs att boytan i villan var 135 kvadratmeter men visade sig efter köp vara 121 kvadratmeter vid kontrollmätning.

Tvist i rätten om ersättning för detta. Säljaren menade att mäklarens faktabeskrivning endast var en allmän upplysning och inte en bindande garanti som skulle medföra att varje avvikelse från det utfästa medför fel i fastigheten.

Luleå tingsrätt och senare hovrätten gick på säljarens linje; uppgifterna i fastighetsbeskrivningen var att se som just allmänna upplysningar, inte som någon garanti och inte heller något avtalsvillkor eftersom fastighetsbeskrivningen inte varit en bilaga till köpekontraktet.

Referens:
https://www.alltomjuridik.se/nyhete...gen-angav-fel-boarea-koparna-utan-ersattning/

Men fastighetsbeskrivningen liksom annonsen är ju numera ofta en bilaga till köpeavtalet. Det kan ändra på utfallet.
 
  • Gilla
hiaokk och 21 till
  • Laddar…
EriksBil
U Utsliten och utdömd skrev:
Just kvm i prospektet brukar inte vara en utfästelse från säljaren. I majoriteten av fallen jag sett så har det stått likande ”informationen hämtad från taxeringsuppgifterna/lantmäteriet”
det brukar även ges med tillägg i stil med ”är det av vikt för köpare uppmanas denne mäta”

Kolla prospektet som är den juridiska handlingen i detta fallet. Yta angiven i energideklarationen har ingen vikt.
Källan till informationen friskriver inte säljarens ansvar att uppge korrekt boarea. Tillägget som du tänker på står oftast vid planlösningen och hänvisar till att rum, kök ev inte motstvarar skalan i förhållande till andra delar av huset och att man uppmanas att mäta.
A arkTecko skrev:
Se där, nu har du ju redan uppmärksammat att "felet" var uppenbart utan lasermätning, så jag har svårt att se att det kan vara ett dolt fel. Värt att notera är också att det finns fler än en standard att mäta boyta efter. Och utfästelsen är ju att det är vad som finns registrerat hos lantmäteriet, inte att säljaren har mätt upp och kollat den.

Med tanke på hur ofta sådana här trådar dyker upp så vore det ju intressant att göra ett experiment där en fastighet/lägenhet läggs ut på flera annonser parallellt, men med ca 10% skillnad i angiven boyta,
Boarean är en avtalad egenskap.
G Gunnar Johansson69 skrev:
Möjligt. Men inte köpesumma/135*11. Frågan är då, är det värt besväret/kostnaden/tiden med att driva
en civilrättslig tvist när utgången i bästa fall är några tusenlappar?
Alldeles fantastiskt att du redan vet summorna på förhand! Vad f*n ska vi ha jurister och tingsrätten till när vi har dig?! Heja Gunnar!!
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Enligt juridiken är 10 månader senare knappast inom skäligt tid. Försök hitta gamla domar om samma fråga innan du anlitar en jurist, lär finnas minst en.
Jag hittar en dom med 12 månader och har ringt en jurist på morgonen som dömer mina chanser som goda men att en officiell mätning behövs.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Svaret är att en precis uppgift från säljaren, muntligen som skriftligen, minskar säljarens undersökningsplikt i det avseendet. Man ska således som säljare vara mycket försiktig med exakta uppgifter, särskilt area och årtal, i prospektet och i annonsen. Mäklare älskar att kladda in sådana utan att kolla upp dem.

Än värre är att mäklare har infört att säljarbesiktningar, energideklarationer och liknande läggs till köpeavtalet som bilaga. De innehåller ofta overifierade uppgifter som besiktningsmän har fört in i sina protokollstemplat utan att undersöka grunden för dem. Sen skyller man på säljaren som inte ens har tillfrågats om grunden för uppgifterna. Detta är en ren juridisk försämring för säljaren och leder av detta forums trådar att döma till en del konflikter mellan säljare och köpare.

Köparen måste vara i god tro. Anger säljaren 175 kvm boarea på den lilla stugan som i verkligheten är 50 kvadratmeter så spelar uppgiften ingen roll, den är så uppenbart fel. Men med en skillnad som i TS fall och ett uppdrivet prisläge på marknaden så kan det ju spela roll.
Här har vi någon med koll. Energideklaration och extra bilagor har lagts till med köpeavtalet och där finns också ett häftat reklamblad från Anticimex till säljaren med tjänsten "areamätning". Mät din area på bostaden, en trygghet för dig som säljare och köparen..
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har väldigt svårt att tro att Anticimex kommer ha något med det hela att göra utan det är en fråga mellan köpare och säljare.

Några skriver att det ingår i undersökningsplikten och att det rör sig om några få tusenlappar i bästa fall. Vad jag kan läsa mig till ingår det inte i undersökningsplikten och även om det inte blir en ersättning på 8% (11/135 ~ 8%) så kan det bli rätt stor ersättning ändå, om TS får rätt. Säg att man får ersättning på 4%, det blir rätt mycket mer än "några tusenlappar", om inte TS köpt något för 100' kr.

Sen har TS fel när han skriver att mäklaren måste mäta om hen misstror säljarens uppgift. Misstror mäklaren säljarens uppgift så kan mäklaren rekommendera att säljaren låter mäta, men mäklaren har ingen skyldighet att mäta själv.

Det finns domar som talar för TS sak, så att avskriva det helt skulle jag inte göra, men det finns några saker som vi inte vet också.

Vi vet inte skrivelsen i prospekt och kontrakt (vanligt att köparen uppmanas att mäta om det är av vikt). Det har efterfrågats flera gånger, men inget svar från TS.
Vi vet inte om TS mäter rätt eller om det är problem med boyta/boyta.
Etc.

Det är generellt svårt att ge säkra besked i juridiska frågor, och ännu svårare när man inte har all önskvärd information.
Mäklaren måste inte mäta så klart, men de får inte förmedla bostaden med information de har skäl att tro är felaktig.
Gällande felaktig bostadsyta om mäklaren tydligt ser eller har skäl att tro att den angivna ytan är felaktig har mäklaren valen och se till att en mätning blir gjord(kan göra själva eller begära att säljaren gör det) eller avstå från att förmedla bostaden.

Att medvetet förmedla en bostad med felaktigt angiven boyta är falsk marknadsföring och skulle kunna räknas som bedrägeri också
 
  • Haha
  • Gilla
Saaallss och 3 till
  • Laddar…
EriksBil
H hempularen skrev:
OK, och om du kollar hos lantmäteriet, vad står där?

Säljaren är ansvarig för det som står i prospektet. Där står tydligen att inget om den faktiska ytan på huset, utan vad som är registrerat hos lantmäteriet.

Nu står det visserligen något annat i energideklarationen, men har man motstridiga uppgifter så blir det iallafall ett alltifrån säkert case om det hamnar i rätten.
Det står 135 kvm hos Lantmäteriet också. Jag ringde en bojurist nu på morgonen och h*n såg mina chanser som goda trots tiden som har gått, jag måste också ordna en areamätning på papper enligt svenska standarmått så ska få tag på en firma pronto som kan göra det.
 
  • Gilla
  • Haha
Stefan_81 och 2 till
  • Laddar…
TS, vilken mät metod har du använt?
Kan vi få se planlösningen och måtten så vi kan bilda en uppfattning närmare sanningen?
/W
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
EriksBil EriksBilarAB skrev:
Tack för ett vettigt svar. Utdraget från fastighetsregistret säger 135 kvm. Anticimex har mig veterligen inte gjort en mätning men jag var bara fundersam om säljaren friskriver sig ansvaret över arean iom att denne friskriver sig från en rad dolda fel mha varudeklarerat. Nåja det blir att få en mätning på papper och sen kontaktar jag säljaren och framför kravet tillsammans med en jurist.
Givet högsta domstolens dom betyder det ju att ni rakt av borde kunna få avdrag på 11m2*kvm-priset.
 
  • Gilla
Johansk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.